معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی اتیوپی (هفته اول مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی اتیوپی در هفته اول مردادماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اعطای 14 میلیون دلار توسط دولت ژاپن جهت توقف شیوع کرونا در اتیوپی

اتیوپی و ژاپن موافقت نامه اعطای وام بلاعوض به ارزش 14 میلیون دلار جهت تامین تجهیزات پزشکی وتوقف شیوع کرونا در اتیوپی را به امضاء رساندند. این موافقت نامه در تاریخ 24 ژوئیه بین احمد شیده وزیر اقتصاد اتیوپی و ماستوناگه دایسوکه سفیر ژاپن در این کشور به امضاء رسید. سفیر ژاپن ابزار امیدواری کرد این کمک بتواند سبب تعمیق روابط دوستانه بین مردم دو کشور گردد.

افتتاح 57 پروژه زیر ساختی در شهر بهیردار در دولت منطقه‎ای آمهارا

در تاریخ 23 ژوئیه 2020، 57 پروژه زیرساختی به ارزش 750 میلیون بیر در شهر بهیردار در دولت منطقه‎ای آمهارا و با حضور مقامات دولتی همچون وزیر امور درآمدها، توسعه شهری و رئیس دولت منطقه ای آمهارا افتتاح شد. در میان پژوهای اففتاح شده می‌توان به سنگ فرش معابر، ایجاد مراکز تفریحی برای جوانان و فضای سبز اشاره کرد. در این مراسم شهردار بهیردار از فراهم شدن 1.6 هکتار زمین برای فعالیت های توسعه ای خبر داد.

افزایش 13 درصدی درآمدهای صادراتی اتیوپی

طبق اعلام وزارت صنعت و تجارت اتیوپی درآمدهای صادراتی این کشور تا پایان سال مالی 2019 الی 2020،  حدود 13 درصد نسبت به سال مالی پیشین، افزایش یافت. براساس اعلام وزارتخانه مذکور اتیوپی بیش از 3 میلیارد دلار درآمد صادراتی کسب نموده که در حدود 77 درصد آن از طریق صادرات محصولات کشاورزی همچون قهوه، گل، غلات، دانه‌های روغنی، میوه و سبزیجات حاصل شده است. درآمد حاصل از صادرات گوشت و طلا نیز نسبت به سال مالی گذشته افزایش داشته است.

امضای یادداشت تفاهم همکاری جهت پیشرفت سیستم تجارت قهوه بین وزارتخانه‌های کشاورزی و فناوری

وزارتخانه‎های کشاورزی و فناوری و نوآوری اتیوپی یادداشت تفاهم همکاری را با رویکرد پیشرفت سیستم تجارت قهوه به امضاء رساندند. گفته می‌شود هدف اصلی این یادداشت تفاهم توسعه یک پلتفرم دیجیتالی به منظور برقراری ارتباط مستقیم میان کشاورزان قهوه با مصرف کنندگان و افزایش رقابت پذیری تجارت قهوه اتیوپی در سطح جهانی است. توسعه سیستم جدید تجارت قهوه از طریق اپلیکیشن‎های موبایل اجرایی خواهد شد و مشارکت کنندگان را قادر می‎سازد تا در یک سیستم آنلاین به تبادل اطلاعات بپردازند.

سفیر روسیه در اتیوپی: دو کشور از ظرفیت های بلا استفاده ای  برای توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی برخوردارند

سفیر روسیه در اتیوپی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسمی اتیوپی بیان داشت: دو کشور از ظرفیت های بلا استفاده ای  برای توسعه تجارت و همکاری‎های اقتصادی در حوزه‎های گسترده‎ای برخوردارند. وی افزود: پیانسیل‎های همکاری اقتصادی بین دو کشور بسیار بالاست ولی تجار دو کشور از توانمندی‎های یکدیگر اطلاعات کافی ندارند. ترخین ضمن اشاره به نقش اتاق‎های بازرگانی و انجمن‌های صنعتی دو کشور در توسعه روابط پویاتر، بخش انرژی را از امید بخش‎ترین حوزها، برای همکاری توصیف کرد.

امضای موافقت نامه وام 20 میلیون یورویی بین اتیوپی و فرانسه

دولت اتیوپی و فرانسه در تاریخ 16 ژوئیه 2020 دو موافقنامه وام بلاعوض به ارزش 20 میلیون یورو را به امضاء رساندند. این دو موافقت نامه بین وزارت اقتصاد و دارایی اتیوپی و آژانس توسعه فرانسه به امضاء رسید. طبق اعلام وزارت اقتصاد اتیوپی، 12 میلیون یورو طبق موافقت نامه نخست صرف تامین مالی فاز اول برنامه نوسازی و بازگشایی پارک ملی و 8 میلیون یورو دیگر صرف حمایت از برنامه توسعه شرکت های کوچک و متوسط آژانس تحول کشاورزی که بخشی از برنامه تجاری سازی کشاورزی این کشور می‌باشد، خواهد شد.

اعطای 5 میلیون دلار توسط ایالات متحده به اتیوپی جهت کاهش تعداد کودکان کار

وزارت کار ایالات متحده اعلام نمود 5 میلیون دلار وام بلاعوض به اتیوپی جهت کاستن از تعداد کودکانی که در بخش کشاورزی این کشور مشغول به کار هستند، اختصاص خواهد داد. تمرکز این وام بر زنان آسیب پذیر و دختران نوجوان 5 تا 17ساله است که در بخش کشاورزی اتیوپی مشعول به فعالیت هستند. طبق اعلام وزارت مذکور این وام از طریق دفتر امور بین الملل کار در دسترس قرار خواهد گرفت.

کسب درآمد 196 میلیون دلاری از صادرات طلا

طبق اعلام وزارت معادن و نفت اتیوپی، این کشور تا پایان سالی مالی گذشته در حدود 196.5 میلیون دلار از صادرات طلا درآمد کسب نموده که 90 درصد منافع حاصل از بخش معادن طی دوره مذکور را به خود اختصاص می‎دهد. طبق اعلام این وزارتخانه کل درآمد بخش معادن این کشور تا پایان سال مالی گذشته 207 میلیون دلار بوده است. از میان 196.5 میلون دلار از طلا  و مابقی 10.5 میلیون دلار دیگر از سنگ های قیمتی و سایر مواد معدنی حاصل شده است.

از سرگیری پروازهای اتیوپین ایرلاین به بیش از 40 مقصد در ماه ژوئیه

اتیوپین ایرلاین اعلام نمود پروازهایش به بیش از 40 مقصد از جمله وین، قاهره، آتن، میلان، رم، بیروت، آنتاناناریوو، اسلو، ژنو، استانبول، دوبی، نیویورک و.... را در ماه ژوئیه از سر خواهد گرفت. به گفته منابع، این ایرلاین آماده می‌شود تا پروازهای مسافری‎اش را بطور کامل از ماه‌های اگوست و سپتامپر آغاز نماید. هفته گذشته اتیوپین ایرلاین یکی از 10 ایرلاینی بود که اجازه ورود به قلمرو اتحادیه اروپا را بدست آورده بود. امارات نیز اعلام نمود پروازهایش به آدیس آبابا را از اول اگوست آغاز خواهد کرد.

برنامه وزارتخانه‌های صنعت و تجارت و معادن و نفت جهت جایگزینی واردات

وزارتخانه‎های صنعت و تجارت و معادن و نفت برنامه منسجمی را برای جایگزینی تدریجی واردات گسترده محصولات صنعتی با تولیدات ساخت داخل آغاز نمودند. طبق اعلام وزارت صنعت و تجارت، اتیوپی 70 درصد نهاده‌های مربوط به ساخت و ساز را وارد می نماید و سالانه 850 میلیون دلار برای واردات آهن و فولاد و 950 میلیون دلار برای نهاده‎های ساختمانی و شیمیایی هزینه می نماید. کارخانه‌های سیمان توانستند 220 میلیون دلار در سال صرف جویی کنند و این وزارتخانه قصد دارد واردات سنگ مرمر و گرانیت را با محصولات داخلی در سال مالی آینده اتیوپی جایگزین کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما