معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۸

نگاهی به ظرفیت های صنعت شیمیایی هند

تولید، توزیع، تجارت و مصرف محصولات شیمیایی اولیه و محصولات مربوطه (پتروشیمی، کود، رنگ، روغن جلا، شیشه، عطر، دارو و غیره) بخش عمده ای از اقتصاد هند را در بر می‌گیرد. این کشور تولید کننده بیش از 70 هزار محصول شیمیایی مختلف در صنایع گوناگون است.

هند ششمین تولید کننده بزرگ محصولات شیمیایی در جهان و سومین تولید کننده بزرگ در قاره آسیا از لحاظ میزان بازدهی است. این کشور سومین تولید کننده بزرگ محصولات شیمیاییِ کشاورزی در جهان است و حدود 16 درصد از تولید محصولات نقاشی،  رنگ صنعتی و محصولات جانبی مربوطه را ارائه می دهد. علاوه بر این هند سومین مصرف کننده بزرگ محصولات پلیمری در جهان است.

بازارهای کلیدی و منابع صادراتی

در سال مالی 19-2018 ارزش کل صادرات محصولات شیمیایی اعم از رنگ صنعتی و محصولات جانبی و محصولات شیمیایی آلی و غیرآلی  هندوستان 19.90 میلیارد دلار  بوده است و در سال مالی 2020 (تا ماه ژانویه به صورت تقریبی ) 15.67میلیارد دلار اعلام شده است.

ایالات متحده، امارات متحده عربی، انگلیس، بنگلادش و عربستان سعودی بزرگترین واردکننده محصولات آرایشی، لوازم بهداشتی و شوینده از هند هستند.

از ماه آوریل 2019 تا ماه ژانویه 2020 میلادی صادرات رنگ صنعتی در مقایسه با سال گذشته 9.12درصد افزایش یافته و ارزش آن 2.27 میلیارد دلار اعلام شده است. در این مدت، صادرات عصاره‌های گیاهی با 22.33 درصد افزایش به 171.79 میلیون دلار رسید. همچنین صادرات لوازم بهداشتی و لوازم آرایش در مجموع با 5.62 درصد افزایش 1444.15 میلیون دلار رسید. صادرات روغن کرچک به تنهایی769.05 میلیون دلار اعلام شد.

از ماه آوریل 2019 تا ژانویه  2020میلادی اررزش صادرات محصولات شیمیایی کشاورزی 2.83 میلیارد دلار و مواد آلی و غیرآلی 7.14 میلیارد دلار بوده است.

شورای توسعه صادرات محصولات اولیه رنگ صنعتی، آرایش و شیمیایی[1]

ترویج و توسعه گروهی از محصولات شیمیایی مانند رنگ صنعتی و  پلیمر، مصحولات شیمیایی آلی و غیرآلی، اعم از محصولات کشاورزی شیمیایی، لوازم بهداشتی، عصاره گیاهان و روغن‌های گیاهی، شاخه‌های عود، روغن کرچک و مشتقات آن توسط این شورا که موسوم به عبارت مخفف CHEMEXCIL است، انجام می‌شود.

این شورا برنامه‌های تبلیغاتی و همایش های مختلفی جهت کمک به صاردکنندگان و شناسایی بازارهای بالقوه در خارج از کشور [هند] و افزایش شهرت و بازاریابی برای شرکت ها را برگزار می‌کند.

تحولات اخیر

انتظار می رود ارزش مالی بخش شیمیایی هند تا سال 2025 میلادی به 300 میلیارد دلار برسد، رشد سالانه آن 15 تا 20 درصد باشد. برای نیل به این هدف، دولت در صدد تنظیم سیاستی ویژه، با هدف رفع تقاضای رو به رشد این دسته از محصولات و کاهش واردات است.

طرح تاسیس پارک فناوری پلاستیک، مصوبه سیاست های سرمایه گذاری در بخش های محصولات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی، اصلاحیه مدیریت ضایعات پلاستیکی، مصوبه مدیریت زائدات جامد ، سیاستگذاری جدید جهت تولید داخلی اوره، سیاست ملی توسعه پایدار تولید صمغ، لاستیک و کائوچو از جمله سیاست های دولت در پنج سال اخیر است.

در سال مالی 19-2018 حجم کلی صادرات مواد شیمیایی هند 19.09 میلیارد دلار رسیده است.

بخش صنایع پتروشیمی هند برای 2 میلیون نفر اشتغال زایی نموده است و انتظار می رود در 5 سال آینده رشد متوسط این بخش 9 درصد باشد.

از طرح های مهم مرتبط به بخش شیمیایی هند می‌توان به یادداشت تفاهم امضا شده میان دولت ایالت آندراپرادش و شرکت های هندوستان پترولیوم و گیل ایندیا (Gail India) جهت احداث مجتمع پتروشیمی اشاره کرد. این مجتمع در مساحت 2000 جریب در منطقه ویژه اقتصادی کاکینادا در ایالت آندراپرادش تاسیس می‌شود و انتظار می رود سرمایه گذاری‌هایی به ارزش 6.1 میلیارد دلار احداث خواهد شد.

همچنین شرکت شیمیایی تاتا در صدد توسعه تاسیسات تولید " سودا اش " در منطقه دوارکا در ایالت گجرات است تا بازدهی آن از 1 میلیون تن در سال به 11.3میلیون تن افزایش یابد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما