معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۰

تولید و واردات سیب زمینی در قزاقستان

جمهوری قزاقستان در تولید سیب زمینی تقریبا به خودکفایی رسیده است و حتی بخشی از مازاد تولید خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کند.

جمهوری قزاقستان در تولید سیب زمینی تقریبا به خودکفایی رسیده است و حتی بخشی از مازاد تولید را به کشورهای همسایه صادر می‌کند. این کشور در سال گذشته بیش از 4 میلیون تن سیب زمینی از مزارع کشاورزی برداشت نمود و بخشی از آن را به کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و چین صادر کرد. 

شایان ذکر است در منابع گمرکی قزاقستان در سه ماهه آخر سال 2019 و سه ماهه اول 2020 میلادی، آماری از واردات سیب زمینی از خارج به این کشور درج نشده است.

براساس منابع وزارت تجارت و همگرایی و اداره درآمدهای دولتی(گمرک) جمهوری قزاقستان، این کشور در تولید سیب زمینی تقریبا به خودکفایی رسیده است و بخش کمی از نیاز خود به سیب زمینی را (5درصد) از روسیه و با قیمت پایین وارد می‌کند.

علاوه براین  اخیرا بازرگانان جمهوری قزاقستان با توجه پایین بودن نسبی قیمت سیب زمینی صادراتی ایران ، مبادرت به  خرید و واردات سیب زمینی از ایران نموده اند و چندین محموله از ایران با کشتی ارسال شده است.

 در صورت تداوم قیمت مناسب و کیفیت خوب، این روند ادامه خواهد داشت و  ایران می‌تواند بخشی از  سهم 5 درصدی واردات  در این بازار را به خود اختصاص دهد. لیکن انتظار سهم بیشتر متصور نخواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما