معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۳

اخبار اقتصادی قطر (هفته دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر هفته دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اخبار و تحولات داخلی:

موفقیت قطر جهت توسعه روند خودکفایی در زمینه مواد غذایی‌:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تمام تلاش‌های قطر از آغاز محاصره برای توسعه بخش کشاورزی کشور به منظور رسیدن به خودکفایی در زمینه غذایی را منتشر کرد و در آن آورده است قطر تا سال ۲۰۲۳ به نسبت ۷۰ درصد به خودکفایی دست خواهد یافت. این خبرگزاری افزود: قطر توانست در این زمینه جهش های بزرگی داشته باشد. بر اساس وزارت شهرداری و محیط‌زیست فقط یک چهارم از سبزیجات که در داخل کشور به فروش می‌رود؛ در کشور تولید می‌شود، در این گزارش آمده است قطر در ایجاد صنعت خاص در تولید لبنیات و مشتقات آن و مرغداری بسیار موفق گردید و ۹۸ درصد از نیازهای داخلی کشور را پاسخگو شده است و امیدوار است که وارد بازار صادراتی شود.

 عوامل تقویت کننده روند صادرات کشور قطر :

بر اساس گزارش های مجامع اقتصادی بین المللی عواملی چون عملکرد پرقدرت اقتصادی ،‌ رشد ساختار سرمایه ای ثابت از تولید ناخالص داخلی، ذخیره داخلی از تولید ناخالص داخلی ،‌ بودجه تجاری از تولید ناخالص داخلی، سطح بالای تولید کلی ،‌ رشد سرانه فردی از تولید ناخالص داخلی ، کاهش میزان تورم مولفه‌های تقویت کننده صادرات کشور قطر می‌باشد.

 افزایش تعداد فعالان اقتصادی قطری:

بر اساس نتایج آمار سازمان برنامه ریزی و آمار قطر تعداد نیروی کار در سه ماهه اول سالجاری 2020 به 2.15 میلیون کارگر افزایش یافت و تعداد مردان کارگر در کشور نزدیک به 85.3 درصد و 14.7 درصد دیگر آن از زنان کارگر رسید؛ در این گزارش همچنین آمده است، تعداد فعالان اقتصادی در کشور به میزان 88.2 درصد افزایش و به 57 هزار نفر رسیده است در این گزارش سازمان برنامه ریزی و آمار تعداد جمعیت قطر در تاریخ فوق الذکر بالغ بر 2.78 میلیون نفر اعلام کرد که نسبت به همین تاریخ در سال قبل از آن به نسبت 2.3 درصد افزایش داشته است .

 وزیر بازرگانی: فرصت های میلیاردی در بازار قطر

الوطن ـ "علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت رئیس هیئت مدیره مرکز مالی قطر ، در گزارش سالانه مرکز مال اظهار داشته است: این مرکز در سال 2019 ضمن موفقیت در حمایت از چشم انداز قطر مبنی بر تبدیل شدن به یک مقصد تجاری برجسته در جهان موفقیت های بیشتری کسب کرده است و در سال 2019 تعداد بسیاری از دستاوردهای برجسته وجود داشته که مجدداً نقش اصلی که این مرکز در ترغیب شرکت ها جهت سرمایه گذاری در قطر ایفا می نماید را تأکید می‌کند و به این شرکت ها فرصت می دهد از فرصت های تخمین زده شده به ارزش میلیاردها دلار در بازار پررونق قطر استفاده کنند. . .

 5.3 میلیارد ریال مازاد تجاری کشور

دستگاه برنامه ریزی و آمار قطر  بیانیه ای در مورد تجارت خارجی کشور را صادر کرد، در آن آورده است که تراز تجاری کشور در ماه مه گذشته نسبت به ماه قبل از آن ( آوریل 2020 ) به میزان 22.5 درصد افزایش داشته است، اما نسبت به ماه مه 2019 حدود 60.4 درصد بر اساس سالانه با مقایسه به مه 2019، کاهش داشته است. در این گزارش تراز تجاری کالایی کشور را بالغ به 5.3 میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به ماه آوریل 2020 افزایشی به حدود یک میلیارد ریال را نشان می دهد .

 وزیر مشاور رئیس مناطق آزاد: قطر یک مرکز زنجیره تأمین پیشرو است

"احمد بن محمد السید" وزیر مشاور رئیس مناطق آزاد در سمپوزیومی‌که سازمان منطقه آزاد قطر از طریق مجازی با همکاری گروه دی بیزنس بئر رسانه ای و مشارکت بیش از 250 نوفر از 25 کشور و با حضور برجسته ترین کارشناسان بین المللی در بخش زنجیره‌های عرضه و سرمایه گذاری مستقیم خارجی برگزار نمود، تأکید کرد، قطر در سالهای گذشته توانسته است زنجیره‌های عرضه داخلی و جهانی را به سرعت متنوع کند و این امکان را فراهم می نماید تا اقتصاد خود را به اقتصاد جهانی متصل کند و از دوام و تنوع بهره مند شود. وی گفت، سازمان مناطق آزاد دارای یکی از پیشرفته ترین سیستم های دیجیتال و لجستیکی در جهان است که به شرکت ها این امکان را می دهد تا از طریق زیرساخت های پیشرفته ارتباطات از راه دور یا موقعیت مکانی استراتژیک در فرودگاه‌ها و بنادر جهانی خود به انواع نقاط ورودی اعم از فیزیکی یا دیجیتالی دسترسی داشته باشند و از طریق زیرساختهای پیشرفته ارتباطات از راه دور یا موقعیت مکانی استراتژیک دولت در نقاط مختلف جهان دسترسی داشته باشند.

 راه اندازی پروژه جدید تولید میگو

"احمد الخلف" رئیس هیئت مدیره شرکت بین الملی توسعه پروژه‌ها که مدیریت شرکت توسعه کشاورزی را برعهده دارد، خبر داد که این شرکت کار ساخت پروژه پرورش میگو در آب شیرین را با استفاده از سیستم فناوری بیوفلوک با ظرفیت تولیدی که سالانه 300 تن می رسد، را آغاز کرده است. الخلف توضیح داد، مشاغل پرورش ماهی از نوامبر آینده با پایان کار ساخت و ساز آغاز می‌شود، طوری که تولید روزانه بعد از چهار ماه، یعنی در سه ماهه اول سال 2021 آغاز شود، وی در پاسخ به سؤالی درباره ظرفیت تولید پروژه گفت: این پروژه در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع ساخته شده است و ظرفیت تولید آن در سال به 300 تن با میزان برداشت یک تن در روز با فناوری 100 درصد ملی و یا مدیریت محلی که توسط شرکت ایجاد شده؛ می‌باشد، الخلف افزود: مدیریت این شرکت سرمایه گذاران دیگر را ترغیب می‌کند تا از سیستم و کاربرد آن استفاده کنند تا دولت بتواند به خودکفایی میگو با هزینه کمتری نسبت به تولید واراداتی و تحت نظارت محلی که بالاترین کیفیت دست یابد، برسد. 

 آمادگی برای بازگشت فعالیت گردشگری

کمیته گردشگری و نمایشگاه‌های اتاق بازرگانی قطر با توجه به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع همه گیر کرونا ( کووید ـ 19 ) تحولات بخش گردشگری خصوصی و مهمترین موانع پیش روی آن و آماده سازی هتل ها و دفاتر جهانگردی و مسافرتی برای مراحل بعدی در چارچوب برداشته شدن تدریجی محدودیت های اعمال شده به دلیل ویروس را مورد بررسی قرار داد. جلسه این کمیته  از طریق مجازی به ریاست "شیخ حمد بن احمد بن عبدالله آل ثانی" عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی و رئیس کمیته و با مشارکت اعضای آن برگزار گردید.   

 فوربس شرکت اوریدو را در میان قدرتمندترین شرکت های مخابراتی در خاورمیانه اعلام کرد

شرکت ارتباطات اوریدو قطر اعلام کرد که اخیراً این شرکت در لیست فوربس ضمن قدرتمندترین شرکت های مخابراتی در خاورمیانه انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفته است. فوربس یک مارک ( برند ) جهانی شناخته شده در زمینه تجارت است که با آمار و نظارت بر رشد شرکت ها و مؤسسات در سراسر جهان فعالیت دارد و لیست شرکت های آن یکی از شناخته شده ترین لیست ها در جهان است. اوریدو در این لیست توانست رتبه بیست و پنجم در کل لیست و رتبه اول در بین کلیه شرکت های مخابراتی که مقر آنها در خاورمیانه و شمال افریقا می‌باشد، قرار گرفت. 

 تحریک برنامه ملی سازی در بخش انرژی

قطر پترولیوم دیروز از آغاز کار ارزیابی ارزش محلی در مناقصات بخش انرژی از ژوئیه آینده خبر داد. قطر پترولیوم تصریح کرد که برنامه ارزش محلی برای تغییر مکانیسم کار با آن فرآیند خرید و فروش در بخش انرژی با اعطای اولویت تجاری در مراحل مناقصه رقابتی برای تأمین کنندگان و پیمانکاران با بیشترین سهم در اقتصاد محلی انجام خواهد شد. مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور رئیس اجرای قطر پترولیوم در همین راستا اظهار داشت: سیاست محلی بخشی جدایی ناپذیر از ابتکار عمل ( ملی کردن ) است و ملی سازی در بخش انرژی قطر را تحریک می‌کند، از جمله ساختن پایه ای محکم برای زنجیره تأمین با درجه انعطاف پذیری و رقابت بالایی.

 مذاکره برای ادغام دو بانک الریان و الخلیجی 

دو بانک الریان و خلیج تجاری ( الخلیجی )  اعلام کردند، که این دو بانک برای تأسیس یک مؤسسه مالی بزرگتر و قوی تر، با موقعیت محکم و نقدینگی بیشتر، برای حمایت از رشد اقتصادی در قطر و تأمین مالی طرح های توسعه در راستای چشم انداز 2030 ، وارد مذکره مقدماتی در مورد ادغام احتمالی شده اند. این ادغام پیشنهادی منوط به تأیید و موافقت بانک مرکزی و مؤسسه مالی بازار اوراق بهادار، وزارت تجارت و صنعت و دیگر نهادی رسمی ذیربط و موافقت سهامداران در هر دو بانک الریان و الخلیجی پس از انجام ممیزی‌های دقیق، مالی و قانونی می‌باشد. 

بهبود وضعیت گردشگری در اکتبر سال جاری  

شماری از مدیران شرکت های سیر و سفر و گردشگری به روزنامه الرایه اظهار داشتند، بخش گردشگری در ماه اکتبر آینده سالجاری و با مهار کردن همه گیر کرونا ( کووید ـ 19 ) و مشخص نمودن طرح جامع برای لغو تدریجی محدودیت ها بهبود خواهد یافت. آنها به الرایه تأکید کردند که قطر تسهیلات بزرگی را جهت حمایت از موقعیت های گردشگری طی این بحران ارائه نموده است.

 قطر ایرویز پروازهای خود را به 18 مقصد از سر می‌گیرد

قطر ایرویز از سرگیری پروازهای خود به 11 مقصد از  و 7 مقصد دیگر در اواسط ماه ژوئیه جاری را اعلام کرد که با این افزایش مقصدهای پروازی آن به بیش از 65 مقصد رسیده است، این در چارچوب بازسازی تدریجی شرکت هواپیمایی ملی از شبکه جهانی مقصدهای خود می‌باشد. مقصدهایی که قطر ایرویز  اعلام کرد شامل، شهرهای بیروت، بلگراد، برلین، بوستن، لارنکا، لُس آنجلس، واشنگتن، زاگرب، تورنتو، آنکارا، زنجبار، کلیمنجارو، بخارست، صوفیا و بندقیه است.

 استقبال بندر حمد از 122 کشتی در ماه ژوئن

روزنامه الرایه اقتصادی عملکرد بندر حمد در ماه ژوئن 2020 را منتشر کرد، در این عملکرد آمده است: واردات کانتینر نوعی نسبت به آنچه که در ماه قبل از آن انجام شده بود، به نسبت 4.37 درصد افزایش داشته است، جائیکه افزایش ماهانه کانتینر های نوعی به 4716 کانتینر رسیده است. در ماه ذکر شده 122 کشتی تجاری در بندر حمد لنگر زد و این کشتی‌ها حامل کالاهای تجاری و مصرفی می‌باشد که کل واردات آنها بالغ بر 95.679 تن می‌باشد و در همین ماه حدود 2896 خودرو و دستگاه‌ها وارد کشور شده است . .  .

 سود 9.7 میلیارد ریالی بورس قطری طی یک هفته 

بورس قطر هفته گذشته معاملات خود را در منطقه سبز به پایان رساند، جائیکه شاخص بازار پس از رشدی به نسبت 0.29 درصد توانست 26.9 واحد افزایش یابد و کل حجم سود بورس در یک هفته بالغ بر 9.7 میلیارد ریال بوده است. 

 بانک ملی قطر به عنوان اولین بانک در خاورمیانه

بانک QNB ( بانک ملی قطر ) توانست رتبه اول در منطقه خاورمیانه و آفریقا را در فهرست رده بندی جهانی مجله « دی بانکر » در ضمن 1000 بانک در جهان که اخیراً صادر شد را به دست آورد. با دستیابی به این رتبه؛ دستاوردهای خود را تقویت داد. بانک ملی قطر با توجه به سرمایه اساسی، که در پایان سال 2019 بالغ بر 24.9 میلیارد دلار بود، مقام اول منطقه را به دست آورد. . .

 تعطیلی فعالیت تجاری 84 شرکت

اداره بازرسی و نظارت بر امور شغلی وزارت توسعه اداری، کار و امور اجتماعی، کمپین‌های بازرسی فشرده ای را طی روزهای گذشته بر موقعیت های شغلی شرکت ها انجام داد، هدف از این اطمینان از تعهد شرکت ها در اجرای قانون وزارتخانه به شماره ( 16 ) سال 2007 در رابطه با ساعات کاری که در فضای باز و تحت اشعه آفتاب فعالیت دارند؛ می‌باشد. این بازدیدهای میدانی که بازرسان وزارتخانه بر موقعیت های شغلی انجام دادند ( از 18 ژوئن گذشته تا 2 ژوئیه جاری ) توانستند تخلف و عدم رعایت به این قانون توسط 84 شرکت را ثبت نمایند و موقعیت های شغلی آنها را به مدت 3 روز مسدود و جریمه کردند.

 توسعه در بنادر رویس و خور حرکت تجاری در شمال را فعال می‌کند

شهروندان انجام پروژه‌های توسعه ای اخیر در بنادر شمالی در الخور، الذخیره و الرویس را مورد ستایش قرار دادند و گفتند این یک جهش کوانتومی در حرکت تجارت و صادرات ایجاد می‌کند و علاوه بر این انبارهایی در این بنادر فراهم شده که حرکت تجاری در شمال را بسیار فعال نموده است و این پروزه‌های توسعه اجازه می دهد محصولات و کالاهای بیشتری را وارد کرد و این عملیات توسعه با چشم انداز دولت در افزایش صادرات گازی همخوانی دارد.

 اعلام شرکت پترولیوم قطر از ساخت 10 سکوی گازی

شرکت پترولیوم قطر خواستار تقدیم طرح هایی برای رزرو تعدادی از حوضچه‌های ساخت کشتی شد و هدف از آن ساخت تانکرهای گاز طبیعی مایع به منظور توسعه پروژه میدان گازی شمال که ظرفیت تولید قطر را از گاز طبیعی مایع از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن در سال تا سال 2024 و 126 میلیون تن تا سال 2027 افزایش می دهد؛ می‌باشد. مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت پترولیوم قطر گفت: با این حرکت قابل توجه، شرکت پترولیوم قطر اقدام بزرگی را برای ساخت تانکرهای گاز طبیعی مایع را آغاز کرد که در ابتدا 60 تانکر را به منظور حمایت از پروژه توسعه تولید که برای آن برنامه ریزی شده است ساخته می‌شود که موقعیت رساندن ساخت آن را به 100 تانکر در طول دهه آینده افزایش می دهد.

 قراردادهایی برای 8 سکوی حفاری توسط پترولیوم قطر:

شرکت پترولیوم قطر از قراردادهایی برای استفاده و بهره برداری از 8 پلتفرم حفاری دریایی برای پروژه افزایش تولید گاز طبیعی مایع در میدان گازی الشمال را اعلام کرد. انتظار می رود این پلتفرم ها از سال جاری 2020 برای شروع کار حفاری آماده شود. یک قراردادی را به شرکت جهانی الخلیج برای حفاری 6 پلتفرم و حفاری دو تای دیگر را به شرکت نورذرن اوفشور آمریکا داده شده است. این قراردادها بین دو الی چهار سال می‌باشد. هدف از این قراردادها تصمیم قطر برای افزایش تولید گاز طبیعی خود در سال از 77 میلیون تن به 110 میلیون تن و 126 میلیون تن تا سال 2027 می‌باشد.

 

ب) اخبار و تحولات خارجی:

سرمایه گذاری قطر در جاوه غربی اندونزی

پایگاه ayoban dung اندونزی بیان کرد که قطر برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در اقلیم جاوه غربی اندونزی برنامه ریزی می‌کند. این پایگاه افرود: این پروژه‌ها شامل تعدادی از بخش هاست و برجسته ترین آن در زمینه‌های جهانگردی، کشاورزی، صنایع تولیدی و انرژی می‌باشد و این زمینه‌هایی است که در اندونزی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

 رشد 28.5 درصدی حجم معامله تجاری بین قطر و ترکیه

داده‌های مؤسسه برنامه و آمار قطر نشان می دهد که حجم مبادله تجاری بین قطر و ترکیه در سه ماهه اول سالجاری 2020 به میزان 28.5 درصد در مقایسه با سه ماهه ماه قبلی افزایش داشته و این افزایش به 2.71 میلیارد ریال رسیده است در حالی که در سه ماهه آخر سال گذشته 2019 بالغ بر 2.1 میلیارد ریال بوده است. حجم مبادله تجاری بین قطر و ترکیه در سال 2019 بالغ بر 7.8 میلیارد ریال رسیده است. . .

 حجم 722 میلیارد ریالی سرمایه گذاری‌های خارجی در قطر

سازمان برنامه ریزی و آمار در جدیدترین بیانیه ی خود حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در داخل کشور در سه ماهه اول سالجاری را به میزان 722 میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به همین تاریخ در سال قبل 2019 رشدی به نسبت 1.1 درصدی داشته است.

 سرمایه گذاری سازمان سرمایه گذاری قطر در هندی

سازمان سرمایه گذاری قطر قصد دارد به ارزش 150 میلیون دلار در شرکت بای جوس یکی از بزرگترین شرکت های آموزش در هند متخصص در نوآوری آموزش در مدارس که شهرت جهانی دارد، سرمایه گذاری کند. "منصور ابراهیم آل محمود" رئیس اجرایی سازمان سرمایه گذاری قطر گفت: این سرمایه گذاری بر تعهد قوی این سازمان برای سرمایه گذاری در بخش آموزش تأکید می‌کند.

 توسعه سرمایه‌گذاری‌های سازمان سرمایه‌گذاری قطر در ترکیه 

شرکت بوینر بیراکندی ترکیه اخیرا طی بیانیه ای اعلام کرد: صندوق سرمایه‌گذاری مایهولا قطر قصد دارد 43.1 درصد از سهام این شرکت را به ارزش 405 میلیون دلار خریداری نماید. این شرکت قطری همچنین مالکیت شرکت والنتینو ایتالیا را دارد.

 سرمایه‌گذاری‌های قطر در رومانی

پایگاه اینترنتی adevarul رومانی خبر داد، قطر قصد دارد در رومانی در بخش‌های گوناگونی چه در بخارست پایتخت و یا دیگر شهرهای آن سرمایه‌گذاری کند. این خبر پس از دیدار میان نمایندگان سازمان سرمایه‌گذاری قطر با الکساندرو رزفان کوک وزیر حمل و نقل رومانی صورت گرفت، منتشر شد. این روزنامه تأکید کرد، سرمایه‌گذاران قطری بیشتر برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی، توسعه فرودگاه‌ها و بنادر و پروژه‌های براونفیلد در انرژی و تولید برق متمرکز شده‌اند.

 دستاورد جدید قطر گاز در ترکیه

الوطن ـ شرکت گاز قطر اعلام کرد، این شرکت بزرگترین محموله گاز طبیعی مایع را بدون هیچ مشکلی به ایستگاه مرمره ترکیه وارد کرد. این شرکت محموله گاز طبیعی مایع را بر نفتکش از نوع «کیو فلیکس» به نام "الشحانیه" به ایستگاه فوق الذکر رساند. "شیخ خالد بن خلیفه آل ثانی" رئیس اجرای شرکت گاز قطر گفت: توسعه اخیر در ایستگاه مرمره برای دریافت گاز طبیعی فرصتی برای شرکت قطر گاز ایجاد کرد تا بزرگترین محموله را به این ایستگاه ترکیه پمپاژ کند. 

بیش از 25 میلیارد یورو حجم سرمایه گذاری‌های قطر در آلمان

"شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر طی اظهاراتی در رابطه با روابط قطر و آلمان تأکید کرد، حجم سرمایه گذاری‌های قطر تا سال 2018 در آلمان بالغ بر 25 میلیارد یورو بوده است و قطر قصد دارد طی پنج سال آینده حدود 10 میلیارد یورو در آلمان سرمایه گذاری‌های جدیدی داشته باشد و این موضوع در آخرین سفر  "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر به آلمان اعلام گردید. وی افزود: قطر و آلمان روابط و همکاری‌های مستحکمی‌با یکدیگر دارند و حجم معامله تجاری میان دو کشور در سال 2018 نزدیک به 1.9 میلیارد یورو بوده است. رئیس اتاق بازرگانی اظهار داشت تقریباً 300 شرکت آلمانی در بازار کار قطر در زمینه‌های اقتصادی و حیاتی در حال فعالیت می‌باشند و دو کشور مشتاق گسترش همکاری در تمام زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری می‌باشند. لازم به ذکر است حجم مبادله تجاری بین کشورهای عربی و آلمان بالغ بر 56 میلیارد یورو می‌باشد.  

تسلیم اولین محموله گاز قطر پترولیوم به ایستگاه « آدریاتیک »

الرایه ـ شرکت عملیاتی قطر گاز،  از تحویل اولین محموله گاز طبیعی مایع در نفتکش کیو ـ فیلکس به ایستگاه « آدریاتیک » ایتالیا خبر داد. این محموله در یک تانکر اجازه ای به نام « تمپک » در 9 ژوئن 2020 از ایستگاه رأس لفان بارگیری شد و در تاریخ 21 ژوئن 2020 به ایستگاه « آدریاتیک » رسید. این اولین عملیاه تخلیه گاز طبیعی مایع است که توسط قطر گاز به این ایستگاه با مشارکت نفتکش کیو ـ فلکس انجام شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما