معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۴- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳۲

فعالیت های شرکت سیمبول ترکیه در قزاقستان و احداث پروژه بزرگ تفریحی- گردشگری در آکتائو

شرکت ساخت و ساز سیمبول؛ یک شرکت ترکیه ای است که از زمان تاسیس خود در سال 2000 به اجرای طرح ها و پروژه‌های جذاب و مدرن خود معروف است. این شرکت در حال حاضر در حال ساخت هتل های 5 ستاره، مجتمع های بزرگ تفریحی، پاساژ و بازارهای بزرگ تجاری، مراکز سرگرمی، زمین­ها و سالن­های ورزشی، نمادهای فرهنگی و یابود شهری و سالن­های اجلاس در نقاط مختلف دنیا از جمله در کشورهای ترکیه، قزاقستان، اوکراین، روسیه، لیبی، امارات متحده عربی و کرواسی می‌باشد.

 تاکنون در قزاقستان چندین پروژه توسط شرکت سیمبول احداث گردیده است، از جمله: مجتمع بزرگ آستانه اکسپو در سال 2017 که به عنوان مرکز نمایشگاه‌های بین المللی قزاقستان شناخته می‌شود؛ مرکز نظربایف به صورت یک کتابخانه ملی بزرگ و مدرن برای نخستین رئیس جمهوری قزاقستان؛ مسجد بزرگ حضرت سلطان در نورسلطان، هتل ریکسوس آستانه که یکی از مجلل ترین هتل های قزاقستان است؛ مرکز بزرگ تجاری تفریحی خانشاطر در نورسلطان؛ مرکز مدیاسنتر قزاقستان؛ مرکز اجلاس و کنفرانس های شهر آستانه(نورسلطان).

شرکت ساختمانی سیمبول ترکیه در ادامه فعالیت های گسترده خود، یک مجتمع اقامتی تفریحی گردشگری با ظرفیت 600 اتاق در ساحل دریای خزر شهر آکتائو احداث نموده است. این پروژه بزرگ تفریحی دارای امکانات گسترده ای از جمله: استخرهای شنا، زمین بازی کودکان، زمین گلف، کازینو، زمین فوتبال، زمین تنیس، پارک های آبی، ویلاهای مجزا و سالن اجلاس می‌باشد. این پروژه در فاصله 19 کیلومتری مرکز شهر آکتائو و در یکی از سواحل بکر این شهر ساخته شده است. برای سهولت دسترسی به این مجتمع تفریحی و گردشگری جاده ای با استاندارد بالا به طول 25 کیلومتراحداث شده که این امر موجبات رونق مناطق اطراف را نیز فراهم کرده است.

 برآورد شده است پروژه احداث مجتمع تفریحی گردشگری شرکت سیمبول ترکیه در آکتائو به صورت مستقیم باعث ایجاد 2000 فرصت شغلی در این منطقه شود. براساس توافقات این شرکت مقرر گردیده است امسال از این پروژه بهرداری بعمل آید. احداث این پروژه بصورت جدی نفوذ، قدرت حضور و اعتبار کشور ترکیه در منطقه را بالا برده است؛ بنحوی که هم اکنون سرکنسولگری این کشور در آکتائو هم از نظر نیروی انسانی و هم به لحاظ امکانات و زیرساخت بزرگترین نمایندگی خارجی در استان مانگیستائو می‌باشد.

دولت قزاقستان اعلام کرده است؛ درحال حاضر تمامی‌برنامه­ های در دست اجرا در آکتائو مربوط به گام نخست توسعه گردشگری این منطقه می‌باشد. براساس برنامه‌های گردشگری دولت قزاقستان برای آکتائو؛ گام نخست یا مرحله اول شامل اجرای پروژه‌های گردشگری در فضایی به ابعاد 16 هکتار با 3 کیلومتر خط ساحلی است. نخست وزیر قزاقستان سال گذشته در مراسم رونمایی از لوح یادبود پروژه بزرگ سرمایه گذاران ترک در این منطقه، ابراز امیدواری کرده است که به زودی شهر آکتائو به عنوان یکی از شهرهای مهم در حوزه گردشگری منطقه شناخته شود. به گفته وی دولت قزاقستان تمام تلاش خود را برای پیشبرد برنامه توسعه گردشگری و جذب توریست در این منطقه انجام خواهد داد.

 وجود آب و هوای مناسب در فصل تابستان و سواحل گرم این حوزه از مهمترین معیارهای سرمایه­گذاری در عرصه گردشگری این منطقه است. بنا به اطلاعات منتشر شده در منابع محلی؛ 45 پروژه ساخت هتل­های تفریحی و اقامتی در سواحل آکتائو در دست اقدام جهت ساخت و اجرا می­باشد. در این خصوص دولت قزاقستان برنامه دارد؛ پروژه­های تفریحی و گردشگری ساحلی، به طول 63 کیلومتر در سواحل تفریحی آکتائو ایجاد نماید.

علاوه بر این آقای نورسلطان نظربایف نیز در موارد متعدد بر اهمیت آکتائو در مباحث گردشگری و نیز بر موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی این بندر تاکید داشته است. براساس اظهارات وی سه جنبه حمل و نقل، لجستیک و توریسم از ویژگی­های اصلی بندر آکتائو می‌باشد.

موقعیت شهری بندر آکتائو و چشم انداز درنظر گرفته شده برای این شهر که موجب رشد و توسعه سریع آن شده؛ از جنبه­ های گوناگون مورد توجه کشور ترکیه است. یکی از مهمترین فعالیت­های ترکیه که بر پایه این ظرفیت شهر آکتائو بنیان نهاده شده است حضور سرمایه گذاران ترک در بخش­های مختلف مسکن و صنایع مرتبط با ساختمان می­باشد. در حال حاضر چندین پروژه بزرگ مسکونی و تجاری توسط سرمایه گذاران ترک در دست احداث بوده و این درحالی است که پروژه‌های مسکونی و ساختمانی بزرگ و قابل توجهی نیز از سوی آنان احداث شده و کار آن به اتمام رسیده است.

یکی دیگر از اهداف مهم ترکیه در آکتائو معطوف به ظرفیت­های گردشگری این شهر می­باشد. همانگونه که اشاره شد مطابق با برنامه­ های درنظر گرفته شده برای آینده آکتائو و تبدیل آن به یک مرکز اقتصادی، تجاری و گردشگری در منطقه خزر، دولت قزاقستان درصدد سرمایه­ گذاری­های عظیمی‌برای شهرک­سازی و تبدیل آکتائو به یک کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر می­باشد. این امر باتوجه به تجربه موفق ترکیه در زمینه گردشگری و مدیریت شهرهای توریستی باعث شده است؛ ایجاد پروژه‌های گردشگری و تفریحی در دستور کار این کشور قرار گیرد.                   

                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

                           

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما