معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۶

تمایل مجارستان برای مشارکت در پروژه خط لوله گازی ترک استریم

یکی از اولویت های سال های اخیر سیاست خارجی در دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان تقویت مناسبات و همکاری با ترکیه و به موازارت آن با روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله مبحث انرژی بوده است.

شاید بتوان گفت به دلیل شرایط منطقه ای ناشی از سردی روابط میان اوکراین و  روسیه و اعمال تحریم های اروپا علیه روسها باعث گردید تا مجارستان برای تداوم تامین منابع انرژی از روسها، با وجود انتقادات داخلی و حتی اعضای اتحادیه اروپا ، به بازتعریف روابط دوجانبه خود با ترکیه و روسیه ( علیرغم حافظه ناخوشایند سیاسی در بین مردم مجارستان دردوران حاکمیت عثمانی و نظام کمونیستی ) پرداخته و وقعی به این فشارها و انتقادات سیاسی ننهد. 

الف: معرفی پروژهTURK STREAM

به دنبال لغو  طرح  شرکت گاز پروم روسیه موسوم به (SOUTH STEARM ) انتقال از دریای سیاه؛ ناشی از مواضع سیاسی اتحادیه اروپا، روسیه  مسیر جدیدی تحت عنوان (TURK STEARM ) که طی آن گاز روسیه از  ترکیه به کشورهای جنوب اروپا صادر خواهد شد.  در دیدار اخیر روسای جمهور دوکشور ترکیه و روسیه در استانبول همکاری دوکشور در حوزه انرژی مجددا مورد تاکید قرار گرفت. خط لوله گاز ترک استریم شامل  یک خط طولانی شامل 930 کیلومتر  در دریای سیاه و دو خط  جداگانه بطول 142 کیلومتر و 70 کیلومتر می‌باشد. این خط لوله که جایگزین خط لوله TBP)-  TRANS BALKAN PIPLINE ) که قرار بود گاز روسیه از طریق اوکراین ترانزیت و علاوه بر ترکیه به بلغارستان و کشورهای جنوب اروپا صادر گردد، شده است.

یکی از اهداف ترک استریم، گسترش شبکه گازی بلغارستان واتصال آن به صربستان و انتقال گاز به نقطه مرزی ( صربستان و مجارستان ) می‌باشد. براساس این طرح ، گاز روسیه به ترمینال KIYIKAY  قسمت ترکیه که از سوی شرکت SOUTH STREAM  گاز پروم روسیه احداث و خط لوله 70 کیلومتری برای اتصال به شبکه ترکیه توسط شرکت BOTAS   وابسته به شرکت تجاری نفت و گاز ترکیه و خط لوله 142 کیلومتری دیگر و ادامه آن تا مرز ترکیه- اروپا( واقع در منطقه THRACE) بصورت مشترک توسط گاز پروم و شرکت ترکیه ای BOTAS انجام می‌گیرد.

ظرفیت سالانه انتقال گاز از طریق ترک استریم حدود 31.5 میلیارد متر مکعب می‌باشد.از این میزان حدود 15.75 میلیارد متر مکعب برای مصارف داخلی ترکیه و 15.75 میلیارد متر مکعب نیز به کشورهای اروپایی صادر می‌گردد.

ب: الحاق مجارستان به پروژه ترک استریم:

از زمانیکه مسیر ترکیه بعنوان یکی از کریدورهای انتقال گاز به اروپا مطرح گردید، از دیدگاه دولت مجارستان ترکیه  بعنوان یکی از شرکای بالقوه مجارستان در زمینه ی امنیت انرژی مورد توجه قرار گرفت.براساس اعلام اخیر شرکت MOL و اظهارات آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، ، مجارستان نیز از طریق خط لوله صربستان به خط ترک استریم می‌پیوندد. بر اساس طرح توسعه 10 ساله که دربرگیرنده ساخت خلط لوله گازی بین مجارستان- صربستان نیز می‌شود و دارای ظرفیت سالانه حدود 6 میلیارد متر معکب گاز خواهد بود- مجارستان از این مسیر از روسیه گاز وارد خواهد کرد.

در همین چارچوب آقای سیارتو تصریح کرد: در اوایل بهار سالجاری میلادی  با مقامات روسی در خصوص افزایش تامین گاز به میزان 4.2 میلیارد متر مکعب رایزنی کرده است که در سفر روزهای اخیر سیارتو به مسکو نیز مجددا مورد تاکید قرار گرفت. گاز روسیه از طریق ترک استریم ، در فاز اول به ترکیه و در فاز بعدی به کشورهای جنوب اروپا ، ازجمله بلغارستان، صربستان، ایتالیا ، مجارستان صادر می‌گردد.

این گونه به نظر می رسد، همکاری سه جانبه جدیدی با محوریت روسیه، ترکیه- مجارستان درحال شکل گیری است  ترکیه به عنوان بانی اصلی شورای کشورهای ترک زبان و روسیه به عنوان بانی تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توانند نقش تاثیر گذاری در ایجاد پل ارتباطی میان اتحادیه اروپا با کشورهای عضو اتحادیه‌های فوق الذکر ایفا نمایند.  مجارستان در این فرایند علاوه چشم داشت به بهرگیری از منافع اقتصادی و تجاری ، سعی میکند در خصوص مسائل و چالش های سیاسی از جمله موضوع مهاجرت و تلطیف مناسبات میان اتحادیه با روسیه و ترکیه نقش متعادل و یا بعبارت دیگر نقش واسطه گری داشته باشد. بهر حال مجارستان در چارچوب سیاست خارجی نگاه به شرق و جنوب ، تلاش می نمایند مناسبات اقتصادی و تجاری خود را با کشورهای آسیایی به محوریت چین، کره جنوبی و ژاپن از یکسو و با روسیه به عنوان شریک دیرینه انرژی و ترکیه به عنوان کشور درحال توسعه و از نگاه سیارتو جزو ده کشور دارای اقتصاد برتر جهان در طی سال های آینده، حفظ و توسعه ببخشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما