معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۳

احتمال ایجاد مانع توسط چین بر صادرات برزیل

وزارت امور خارجه برزیل به انجمن صادر کننده گوشت این کشور (ABIEC) هشدار داده که خطر ایجاد ممنوعیت بر واردات گوشت از برزیل توسط چین وجود دارد.

براساس گزراشی که روز چهارشنبه مورخ 28 مورخ خرداد ماه 1399 در روزنامه یول (UOL) منتشر شده است، وزارت امور خارجه برزیل به انجمن صادر کننده گوشت این کشور (ABIEC) هشدار داده که خطر ایجاد ممنوعیت بر واردات گوشت از برزیل توسط چین وجود دارد. در این گزارش آمده که وزارت امور خارجه برزیل بر اساس تلگراف سفارت این کشور در پکن اعلام کرده که شیوع دور جدیدی از ویروس کرونا در پکن، از یک بازار مواد غذایی باعث شده تا مقامات محلی اقدامات پیشگیرانه‌ای را اتخاذ کنند که می‌تواند صادرات گوشت برزیل را تحت تأثیر قرار دهد. فرضیه اول محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین (CPCD) احتمال انتقال آلودگی از طریق ماهی سالمون وارداتی می‌باشد. اگرچه ماهی نمی‌تواند ناقل باشد ولی احتمال دارد که در فرآیند صید یا حمل و نقل آلوده شده باشد. احتمال دوم، گسترش ویروس از طریق گوشت منجمد وارداتی می‌باشد. بر این اساس، دفتر مرکز مقررات بازار چین اعلام کرده که نظارت بر مواد غذایی تازه و گوشت منجمد شده را افزایش می‌دهد.

در این نامه آمده است که به شرکت‌های بزرگ واردکننده چینی توصیه‌هایی جهت انجام آزمایش اسید نوکلئیک روی گوشت‌های وارداتی در فرآیند تخصیص گمرکی داده شده است. این موضوع باعث شده که شرکت‌های وارد کننده به دلیل نااطمینانی و هزینه‌های بالا، خریدهای گوشت گاو از برزیل را تعلیق کرده و از شرکت‌های صادر کننده درخواست کنند که محموله‌های خریداری شده نیز به چین حمل نشود. وزارت امور خارجه برزیل پیش بینی کرده که بسته به نوع تحقیقات در خصوص منبع آلودگی در بازار مواد غذایی در پکن، مقامات چینی می‌توانند محدودیت‌های وارداتی بر محصولات گوشتی برزیل اعمال کنند یا درخواست اطلاعات بیشتری در خصوص اقدامات پیشگیرانه گشتارگاه‌های برزیل به منظور اجتناب از صادرات مواد غذایی آلوده نمایند.

احتمال اعمال محدودیت توسط چین بر صادرات گوشت برزیل در حالی است که تجارت خارجی برزیل بیش از هر زمانی به صادرات محصولات کشاورزی و بازار چین وابسته‌تر شده است. شاخص تجارت خارجی برزیل (Incomex) بنیاد گتلیو وارگاس براساس اطلاعات صادرات ماه می نشان می‌دهد که در ماه‌های گذشته صادرات مواد اولیه از برزیل (محصولات کشاورزی و معدنی) به چین افزایش یافته و به دیگر بازارها کاهش یافته است. در ماه می میزان صادرات برزیل به چین رشد 64.7 درصدی نسبت به ماه می 2019 داشته و به دیگر بازارهای آسیایی کاهش داشت. 32.5 درصد کل صادرات برزیل از ماه ژانویه تا ماه می‌ به مقصد چین بوده است. این در حالی است که طی ماه‌های ژانویه تا آوریل صادرات برزیل به آمریکای شمالی کاهش 18.5 درصدی، منطقه آمریکای جنوبی کاهش 21 درصدی و اروپا کاهش 3.5 درصدی داشت. در ماه آوریل چین به تنهایی 53 درصد کل صادرات برزیل را جذب کرد. این شاخص نشان می‌دهد که وابستگی صادرات برزیل به ویژه محصولات کشاورزی به چین بیشتر شده است.

بنظر می رسد تنش‌های سیاسی بین کشورها در دوه پسا کرونا افزایش یافته و بازار بزرگ مصرفی چین این کشور را قادر ساخته تا از دسترسی به این بازار به عنوان ابزاری برای بیان نارضایتی سیاسی خود از دیگر کشورها استفاده کند. پس از آنکه دولت استرالیا در همراهی با آمریکا خواستار انجام تحقیقات مستقل در خصوص منشاء ویروس کرونا گردید، دولت چین ابتدا تعرفه 80 درصدی بر واردات جو از استرالیا اعمال نمود و سپس واردات گوشت گاو از این کشور را متوقف نمود. چین برای جبران کاهش واردات از کشورهایی نظیر استرالیا واردات خود از کشورهایی همچون آرژانتین را افزایش داده است. این کشور به اولین شریک تجاری آرژانتین در ماه آوریل تبدیل شد. براساس گزارش موسسه مالی آمار جغرافیایی، صادرات آرژانتین به چین در ماه آوریل به 509 میلیون دلار رسید که 50.6 درصد نسبت مدت ماه آوریل 2019 افزایش داشته است. بخش عمده این صادرات را سویا و گوشت تشکیل می‌دهد.چین با اقدام به اعمال محدودیت بر گوشت وارداتی از برزیل قصد هشدار دادن به دولت برزیل در خصوص خطر از دست رفتن بازار صادراتی‌اش را دارد. تعدادی از مقامات دولتی برزیل به ویژه گروه ایدئولوژیک دولت موضع گیری‌های انتقادی در خصوص چین داشته‌اند.

با وجود اینکه هنوز مدارک روشنی در خصوص آلوده بودن گوشت‌های صادراتی از برزیل به چین وجود ندارد ولی اقدامات فوری در خصوص آزمایش گوشت‌های وارداتی از این کشور ضروری به نظر می‌رسد. در ایالت ریو گرانده دو سول که صادر کننده عمده گوشت گاو برزیل می‌باشد، بخش عمده مبتلایان به ویروس کرونا را کارگران کشتارگاه‌های گوشت گاو تشکیل می‌دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما