معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۲۵

خبرنامه اقتصادی آفریقا شماره 30( نیمه اول خرداد ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقایی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در نیمه اول خردادماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد:

آفریقای جنوبی:

پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد آفریقای جنوبی

گزارش جدید بانک جهانی نشان می دهد که اقتصاد آفریقای جنوبی عمیق ترین انقباض اقتصادی خود را طی یک قرن اخیر تجربه خواهد کرد. بر همین اساس پیش بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی این کشور در پی اقدامات سختگیرانه اما ضروری مهار کرونا ویروس، 7.1 درصد سقوط کند. گزارش بانک جهانی یادآور می‌شود که پیش بینی به روز شده چشم اندازهای اقتصادی 2020 نمایانگر روند نزولی 8 درصدی نسبت به برآورد رشد قبلی آن پیش از کرونا ویروس است. این پیش بینی کمتر از برخی برآوردهای داخلی اخیر است، اما کم و بیش با انتظارات اخیر بانک مرکزی آفریقای جنوبی (SARB) برای سال 2020 مطابقت دارد. مفسران دیگری، از جمله تجارت برای آفریقای جنوبی، هشدار می دهند که تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی می‌تواند بین 10 تا 16.7 درصد کاهش یابد. این ارقام علیرغم بسته حمایتی 500 میلیارد رندی است که توسط دولت اعلام شد.

غنا:

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در غنا

براساس آمار وزارت بهداشت غنا، تاکنون 10358 نفر به کرونا مبتلا شده اند که 3824 نفر بهبود یافته و 48 نفر فوت کرده اند. وزیر امور خارجه غنا نیز اعلام کرد که براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، اخیرا تعدادی از اتباع غنا که در آمریکا حضور داشته اند به کشور بازگردانده شدند. وی تاکید کرد که برنامه‌های پروازی دیگری برای بازگرداندن اتباع غنا از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی در دست بررسی و اجرا می‌باشد. همچنین دولت، بخشودگی بخشی از هزینه برق و تمام هزینه آب مشترکین برای ماههای مارس، آوریل و می را آغاز کرد.

ملاقات خداحافظی سفیر چین در غنا

با پایان ماموریت، شی تینگ وانگ، سفیر چین در غنا، وی با خانم بوتچوای، وزیر امور خارجه ملاقات کرد. وزیر خارجه ضمن قدردانی از تلاش های سفیر در جهت گسترش مناسبات، روابط میان دو کشور را بسیار مهم و رو به گسترش ارزیابی کرده و اظهار داشت، چین هم اکنون اولین شریک تجاری غنا بوده و غنا هم هفتمین شریک تجاری چین در آفریقا می‌باشد. سفیر چین نیز، ضمن اعلام قدردانی از حمایت های دولت غنا در جهت بسط روابط و تجربیات و خاطرات خوش از طی ماموریت، اظهار داشت، مناسبات میان دو کشور هم اکنون در بهترین سطح خود قرار دارد. چین پروژه‌های مختلفی از جمله در دانشگاه پزشکی منطقه هو و بندر ماهیگیری جیمز تون در دست اجرا دارد و در طی 2 سال گذشته، 600 بورس کامل و 2000 فرصت مطالعاتی کوتاه مدت برای دانشجویان غنائی ارائه داده و هم اکنون نیز، 6500 دانشجوی غنایی در چین مشغول تحصیل هستند و از این حیث، غنا در جایگاه دوم دانشجویان آفریقایی محصل در چین قرار دارد. گفتنی است، شی تینگ وانگ، از 29 می 2018 به عنوان سفیر در غنا منصوب شده بود و از سال 2015 الی 2018 نیز سفیر چین در مالاوی بود.

تانزانیا:

بخشش بدهی تانزانیا به صندوق بین المللی پول

رئیس جمهور تانزانیا از اقدام صندوق بین المللی پول در بخشودگی وام 14 میلیون دلاری تانزانیا قدردانی کرد. این بخشودگی به دلیل شرایط اضطراری شیوع کورونا و اثر منفی آن بر اقتصاد و درآمد تانزانیا صورت پذیرفته است. مگوفولی پس از شیوع کرونا در چندین سخنرانی خود از سازمان‌های بین المللی مالی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تقاضا داشت تا وضعیت کشورهای وام گیرنده را در نظر داشته و مقررات سختگیرانه ای  برای پرداخت درنظر نداشته باشند.

نامیبیا:

چین همچنان خواهان پروژه توسعه فرودگاه بین المللی ویندهوک

دولت چین فهرستی از 5 شرکت چینی را برای اجرای پروژه توسعه فرودگاه بین المللی Hosea Kutako در نزدیکی ویندهوک به دولت نامیبیا معرفی کرده است. علیرغم اینکه دولت نامیبیا قرارداد توسعه این فرودگاه را، که پیشتر به یک پیمانکار چینی واگذار شده بود، لغو کرده است. سفارت چین بار دیگر اعلام کرد که 5 شرکت چینی برای انجام این پروژه به ارزش 3.5 میلیارد دلار نامیبیا (200 میلیون دلار امریکا) معرفی شده اند. هاگه گینگوب، رییس جمهوری نامیبیا در سال 2015 با این استدلال که هزینه این پروژه حدود 3 میلیارد دلار است اما 7 میلیارد دلار نامیبیا تعیین شده است، آن را لغو کرد. شرکت پیمانکار چینی با مراجعه به دادگاه خواستار ادامه کار شد اما دادگاه عالی در نهایت ضمن تایید اقدام رییس جمهور، اعلام کرد که در روند واگذاری پروژه ابهامات بسیار و ظعف فساد وجود دارد.

نامیبیا در ترکیه و امارات سفارت تاسیس می‌کند

وزیر امور خارجه نامیبیا از تصمیم این کشور برای گشایش سفارت در دو کشور ترکیه و امارات متحده عربی خبر داد. خانم Netumbo Nandi- Ndaitwah طی سخنانی در پارلمان ضمن اعلام این خبر، ترکیه و امارات را دو کشور استراتژیک در دیپلماسی اقتصادی نامیبیا خواند. وی در خصوص بودجه سال مالی آتی وزارت خارجه نیز گفت: از 1.01 میلیارد دلار نامیبیا بودجه این وزارتخانه 89 درصد آن صرف هزینه‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک و پرداخت حق عضویت نامیبیا در نهادهای بین المللی خواهد شد. نامیبیا در حال حاضر 31 نمایندگی دیپلماتیک و 3 کنسولگری در کشورهای مختلف دارد.

کامرون:

پشتیبانی شرکت­های فرانسوی از دولت کامرون در مبارزه با ویروس کرونا

در مراسمی‌ که روز چهارشنبه با حضور وزیر بهداشت کامرون، سفیر کامرون و نمایندگان 22 شرکت فرانسوی برگزار شد، بسته حمایتی این شرکت­ ها که شامل 16000 کیت آزمایش کرونا به دکتر "مانائودا مالاچی" تحویل داده شد.  

آنگولا :

آنگولا ریاست ایکاس را عهده دار می‌شود، شورای وزرای جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا، ایکاس، به اجماع از نامزدی آنگولا برای تصدی ریاست کمیسیون این سازمان حمایت کردند.

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا):

روابط تونس و کنگو 

سفیر تونس در جمهوری دموکراتیک کنگو با یادآوری روابط دو کشور، به اعطای سالانه  50  بورس تحصیلی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به جوانان کنگویی اشاره کرد و گفت در حال حاضر در مجموع تعداد 3 هزار دانشجوی کنگویی در دانشگاه‌های تونس در حال تحصیل هستند. سفیر تونس در کینشاسا همچنین در این مصاحبه ضمن گلایه از طولانی شدن روند اجرایی‌ شدن پروژه استراتژیک زیرینایی بین دو کشور در خصوص راه ‌اندازی پروژه استخراج گاز متان از دریاچه کیوو واقع در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو خواستار راه­ اندازی این پروژه شد. یک شرکت تونسی برنده مناقصه آن از سال 2013 شده و ارزش آن 163 میلیون دلار است برای تامین برق منطقه طراحی شده است. تاکنون کارهای این پروژه معطل مانده ولی  طرف تونسی در این امر نقشی نداشته و چرا که تمامی‌شرایط لازم را برآورده کرده است. آقای بوذکری رمیلی در پایان ابراز امیدواری کرد که این گره توسط روسای جمهور دو کشور در سفری که رئیس جمهور تشیسکدی پس از عادی شدن اوضاع ناشی از ویروس‌کرونا به تونس انجام خواهد داد، باز شود و با کمک روسای جمهور دو کشور اجرای این پروژه از حالت انسداد خارج شود.

جمهوری کنگو (برازاویل):

 جمهوری کنگو از امتیاز تعویق بازپرداخت بدهی بهره‌مند شد

کنگو برازاویل، اتیوپی و چاد به همراه پاکستان از مزیت تعویق بازپرداخت بدهی ­های خود برخوردار شدند. این تصمیم از سوی وام ­دهندگان اصلی (اروپایی‌ها) و با مشارکت گروه 20 (G20) اتخاد شده تا به کشورهای در حال توسعه بویژه آفریقایی‌‎ها اجازه داده شود که منابع خود را صرف مبارزه با ویروس کرونا نمایند. بدهی‌ها به جای یک سال، ظرف 3 سال آینده پرداخت خواهد شد. بدهی‌ها به کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، چین، هند و آفریقای جنوبی است و طلبکاران خصوصی و مدیران موسسات و صندوق‌ها از پیوستن به این ابتکار خودداری می‌کنند.

نیجر:

ملاقات رئیس جمهور نیجر با کارشناسان اتحادیه آفریقا

آقای ایسوفو محمدو رئیس جمهور نیجر در این ملاقات تاکید داشت که کشورهای قاره آفریقا نیازمند حمایت مالی بیشتر از سوی کشورهای اروپائی می‌باشند. وی معتقد است که بحران اقتصادی در کشورهای آفریقایی در مواجه با کووید -19 بسیار بزرگ و فراتر از یک بحران ساده می­باشد. ضمنا وی از طرح کشور های G20 مبنی بر تعلیق بدهی­ های کشورهای آفریقائی استقبال نمود. 

اهدای تجهیزات مقابله با کرونا از سوی مصر به وزارت بهداشت نیجر

وزارت بهداشت چاد تجهیزات درمانی اهدایی مصر را دریافت کرد. این کمک­ ها شامل  200 لباس محافظ، 20،000 ماسک پزشکی، 2 تن هیدروکلرات سدیم، 10 تن اکسید هیدروژن، 19 هزار عدد ژل می‌باشد که با استقبال محمود یوسف خیال، وزیر بهداشت عمومی چاد مواجه شد. چاد و مصر طی چند ماه گذشته روابط همکاری خود را در زمینه‌های مختلف افزایش داده  ­ا­­ند. 

از دست دادن حدود 35،000 شغل در نیجر به دلیل بیماری همه گیر کرونا

بریجی رافینی، نخست وزیر در یک کنفرانس خبری  گفت: در پی بحران بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا،  حدود 35000 نفر شغل و کارخود را به صورت مستقیم از دست داده ­اند و شغل 800000 نفر به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار گرفته است. به گفته وی امروز، اکثر مشاغل به تقویت و کمک دولت نیاز دارند تا بتوانند تأثیر این بحران را بر مشاغل محدود کنند و بدین منظور یک توافق نامه به ارزش 150 میلیارد فرانک سیفا بین مقامات دولتی و بانک های مستقر در نیجر به منظور حمایت از مشاغل نیجر تحت تأثیر این بیماری امضا کردند.

شرایط شروع فعالیت های حمل و نقل

بخش حمل و نقل همچنان تحت تأثیر بیماری همه گیر Covid-19 قرار دارد. با توجه به این وضعیت وزرای مسئول حمل و نقل WAEMU در تاریخ 28 مه 2020 جلسه ویدئو کنفرانسی برای مشاوره در مورد شرایط شروع فعالیت­های حمل و نقل در منطقه بر گزار کردند.

ایتالیا و نیجر: یک دوستی در حال رشد

به مناسبت روز ملی جمهوری ایتالیا، آقای مارکو پرنزپ، سفیر ایتالیا در نیجر در مصاحبه ­ای بر تقویت روابط ایتالیا و نیجر تأکید کرد. وی گفت در سال جاری، با توجه به گسترش  بیماری همه گیر COVID-19 که در نیجر و  ایتالیا رخ داد منجر به تصمیم سازماندهی برنامه­ ای عمومی‌برای جشن روز جمهوری، در ایتالیا و خارج از کشور شد.

چاد:

اهدای کمک به وزارت بهداشت توسط کشور مصر

وزارت بهداشت چاد در روز شنبه مورخ 5 ماه ژوئن تجهیزات درمانی اهدایی مصر را دریافت کرد. این کمک­ ها شامل  200 لباس محافظ، 20،000 ماسک پزشکی، 2 تن هیدروکلرات سدیم، 10 تن اکسید هیدروژن، 10،000 ژل در جعبه ای 125 میلی متر و 9000 ژل در 150 میلی­متر می­ باشد. 

کمک بشردوستانه تجهیزات پزشکی اتحادیه اروپا و WFP به چاد

در روز یکشنبه مورخ  7 ژوئن سال 2020، اتحادیه اروپا (EU) و برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP)   کمک ­های بشر دوستانه­ ای متشکل از پنج تن تجهیزات برای پشتیبانی از اقشار آسیب­ پذیرترین چاد را اهدا کردند.

امضای توافق بین چاد و سازمان بین المللی مهاجرت  IOM    

کشور چاد و سازمان بین­ المللی مهاجرت (IOM) توافق­نامه برای تحویل کمک­ های غذایی امضا کردند. این توافق در بخشی از پروژه تقویت مقاومت در برابر آب و هوا و بهره­ وری پایدار کشاورزی قرار می­گیرد.

رواندا:

رواندا و بازگشایی فعالیت‌های معدنی

سازمان معادن و نفت و گاز رواندا اعلام کرد از آنجایی که این کشور در صدد احیای وضعیت اقتصادی بعد از کووید-۱۹ است، دولت فرایند صدور پروانۀ بهره‌برداری از معادن را تسریع خواهد کرد. همچنین این سازمان اعلام کرد رهنمودهایی برای شرکت‌های معدنی صادر کرده که طبق آن اینگونه شرکت‌ها می‌توانند با رعایت موازین بهداشتی، صد در صدِ فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. دولت رواندا گفته است فعالان کوچکِ معدنی را به صورت گروه‌های سرمایه‌گذاریِ جمعی درخواهد آورد تا با یکپارچگیِ بیشتر بتوانند کارآمدیِ بیشتری داشته باشند. به گفتۀ رسانه‌ها، تمرکز اقدامات دولت بر طلا، قلع، تانتال، لیتیوم و جواهرات خواهد بود. 

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی:

اتیوپی مصمم به تکمیل سد رنسانس

نخست وزیر اتیوپی در جلسه ­ی پرسش و پاسخ روز دوشنبه، 8 ژوئن 2020، در پارلمان از تصمیم این کشور برای تکمیل احداث سد بزرگ رنسانس و حل اختلافات مرزی با سودان و کاهش تاثیرات بیماری کووید-19 سخن گفت. ابی احمد با دفاع از مدیریت دولت خود در مسئله­ ی مربوط به این سد اعلام کرد که در دو سال گذشته، اقدامات بسیار مهمی از قبیل رفع مشکلات الکترومکانیکی که مانعی برای پیشرفت فیزیکی این پروژه بود صورت گرفته است. وی ساخت سد را موضوعی مرتبط با توسعه و هویت ملی توصیف کرد که برای کشورهای مصر و سودان هیچ تاثیر سوئی نخواهد داشت.

ابی احمد در خصوص تنش با سودان نیز اظهار داشت: "سودانی­ ها برادران ما هستند و مسائلی نیز وجود دارد که توافق کرده ­ایم تا آنها را مرتفع سازیم. کسانی هم که در صدد افزایش تنش و تحمیل جنگ بر دو کشور هستند به این هدف دست نخواهند یافت. مسئله ­ای وجود ندارد که ما را به درگیری نظامی‌بکشاند زیرا ما به لحاظ فرهنگی و تاریخی، روابط بسیار عمیقی با همدیگر داریم". او همچنین در خصوص اقدامات دولت خود در مسئله­ ی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد که از زمان همه­ گیری ویروس کووید-19،  تعداد 31 آزمایشگاه و 54 مرکز بهداشتی در کل کشور احداث شده است. ابی احمد اظهار داشت که برای اقتصاد اتیوپی در طول امسال، رشد 6 درصدی پیش ­بینی شده و دولت نیز سیاست­ هایی را اتخاذ کرده است که از تاثیرات سوء این بیماری همه ­گیر بر رشد اقتصادی می­کاهد.

 تماس تلفنی وزیر امور خارجه اتیوپی با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه­ ی اتیوپی، گدو اندرگاچو وزیر امور خارجه­ ی این کشور در روز 9 ژوئن در گفتگوی تلفنی خود با وزیر امور خارجه­­ ی آفریقای جنوبی، درباره ی موضوعات گسترده­ ی دوجانبه و منطقه­ ای از جمله تقویت همکاری­های بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. طرفین همچنین توافق کردند که در امر مقابله با بیماری کرونا، رویکرد مشترکی را برای ریشه­ کنی این مشکل اتخاذ کنند. گدو اندرگاچو در خصوص مذاکرات مربوط به سد رنسانس که بین سه کشور اتیوپی، سودان و مصر انجام گرفته است و همچنین روند ساخت این پروژه­ ی بزرگ، توضیحاتی را به خانم نالدی پاندور ارائه کرد. وزیر امور خارجه­ ی آفریقای جنوبی نیز تنها راه حل ممکن برای رفع مشکلات مربوط به این سد را گفتگوی بین طرفین ذی­نفع عنوان کرد.

سنگال:

 شیوع کرونا در سنگال و بروز تاخیر در بهره برداری از پروژه‌های نفتی 

پیش از شیوع کرونا بهره برداری از دو میدان نفتی فراساحلی سانگومار Sangomar و میدان گازی Ahmeyim مشترک با کشور موریتانی که هر دو در سال 2014 اکتشاف شده است برای سال 2020 برنامه ریزی شده بود. شرکت های خارجی فعال در این حوزه به دلیل شیوع بیماری از انجام تعهدات بازمانده اند و بر این اساس بهره برداری تجاری در سال 2023 میسر خواهد بود که این امر برای برنامه‌های توسعه ای اقتصادی، زیرساخت ها و اشتغال زایی در سنگال مشکل عدیده ای ایجاد می نماید. پیشتر در 10 آوریل 2020 شرکت ملی نفت سنگال اعلام کرد که بسیاری از شرکت ها و شرکای تجاری در این حوزه به استناد کاهش چشمگیر قیمت نفت و شیوع کرونا، با اعلام وضعیت اضطراری از انجام تعهدات شانه خالی کرده اند. کنسرسیومی از شرکت های استرالیا و انگلیس نزدیک به 90٪ سهام پروژه Sangomar را در اختیار دارد. در پایان ماه آوریل ، شرکت استرالیایی با مشارکت 15درصد  و شرکت بریتیش پترولیوم با مشارکت 60 درصد به استناد شرایط اضطراری از این پروژه خارج شدند.

 مالی:

کمک بیست و پنج میلیارد فرانک سیفایی آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا به دولت مالی

به گزارش روزنامه دولتی"اسار"، روز سه شنبه 9 ژوئن 2020، آقای چبیله درامه، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی با آقای دنیس هانگیس، سفیر ایالات متحده آمریکا در مالی توافق نامه ای مربوط به توسعه این کشور را امضا نمودند. مراسم امضای این توافق نامه  با حضور آقای میشل هامالا سیدیبه، وزیر بهداشت و امور اجتماعی برگزار شد. مبلغ کل این توافق نامه بالغ بر بیست و پنج میلیارد فرانک سفا می‌باشد که با هدف کمک به بخش های بهداشت، آموزش، کشاورزی، حقوق بشر، حکومتداری خوب، مبارزه با تروریسم و غیره پرداخت خواهد گردید. آقای درامه وزیر امور خارجه و دیپلمات آمریکایی در سخنانی از همکاری خوب و نمونه فیما بین دو کشور اشاره داشتند.

 دیدار نخست وزیر با نمایندگان تولید پنبه کشور مالی و کمک دولت به کشاورزان با توجه به آثار کووید – 19

به گزارش روزنامه دولتی"اسار"، روز شنبه 9 ژوئن آقای دکتر بوبو سیسه، نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی کشور مالی نمایندگان انجمن‌های تولید پنبه را به سرپرستی آقای بابا برته مدیر کل شرکت توسعه نساجی کشور مالی به  حضور پذیرفت. آقای مولایا احمد بوبکر، وزیر کشاورزی و همچنین نمایندگان  انجمن‌های تولید کنندگان پنبه در این نشست حضور داشتند. هدف از این نشست بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات اقتصادی و بازار مربوط به افت قیمت دانه پنبه به خاطر آثار منفی کوید-19 بود. نخست وزیر در این جلسه اراده دولت را در جهت حمایت از تولیدکنندگان پنبه که نقش آنها در اقتصاد کشور بسیار مهم می‌باشد ابراز نمود. در پایان دیدار، آقای بوبو سیسه اعلام کرد. دولت تصمیم دارد مبلغ بیش از 35 میلیارد فرانک سفا جهت خرید کود برای بخش تولید دانه پنبه اعطا کند.

بنین:

ایجاد مرکز کنترل خدمات مالی در بنین

دولت بنین اعلام کرد که یک مرکز کنترل برای کیفیت خدمات مالی ایجاد خواهد کرد. مأموریت آن ارتقاء جذابیت این بخش به منظور افزایش استفاده از بنگاه‌های اقتصادی و متوسط در خدمات رسمی مالی است. این خبر در جلسه دولت در شورای وزیران اعلام شد. ایجاد این سازمان جدید در بخشی از برنامه دولت برای بهبود وضعیت  مالی در کشور قرار می‌گیرد. بنابراین، موسسه جدید با هدف تقویت جذابیت سیستم مالی و کمک به بهبود فضای کسب و کار در کشور ایجاد می‌شود. بطورخاص، کیفیت خدمات مالی ارائه شده توسط مؤسسات اعتباری، سیستم های غیرمتمرکز مالی، مؤسسات پول الکترونیکی و همچنین شرکت های بیمه و پست بنین ارتقاء خواهد کرد. همچنین به بهبود کیفیت روابط بین ارائه دهندگان خدمات و سرویس های مالی و مشتریان آنها کمک خواهد کرد و به عنوان واسطه برای حل و فصل دوستانه اختلافات عمل خواهد کرد. در اطلاعیه مطبوعاتی شورای وزیران دولت بنین اعلام کرد که: "این سازمان نظارت دائمی‌بر شرایط بانکی ارائه شده به مصرف کنندگان خدمات مالی و تأمین هزینه‌های تضمین بانکی خواهد داشت. به همین ترتیب به ایجاد اعتماد به نفس مردم و شرکت های کوچک و متوسط در خدمات مالی کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر، بنین از لحاظ قوانین و برنامه‌های مالی عملکرد خوبی داشته است. براساس گزارش مربوط به قوانین مالی بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (BCEAO) ، این کشور در سال 2018 بالاترین میزان نرخ مالی را در فضای WAEMU ثبت کرد. نرخ خدمات بانکی در کشور بنین پایین می‌باشد و تنها 22.5 درصد از مردم دارای حساب در بانک ها، خدمات پستی، بانک های پس انداز ملی و خزانه داری در سال 2018 هستند.

 کمک مالی دولت بنین به مشاغل رسمی و صنعتگران

در روز چهارشنبه مورخ 10 ژوئن سال 2020 جلسه شورای وزیران بنین برگزار گردید در این جلسه مبلغ 74،12 میلیارد فرانک سیفا بعنوان بخشی از اجرای اقدامات اجتماعی دولت مربوط به بیماری همه گیر کرونا و اجرای برنامه حمایتی  از مشاغل رسمی، صنعتگران و تجارت های کوچک در خدمات غیررسمی و افراد آسیب پذیر و فقیر اختصاص یافت. این تخصیص در سه بخش اصلی تقسیم و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مبلغ 63.38 میلیارد فرانک سیفا به نفع مشاغل می‌باشد. این تخصیص برای  70٪ از حقوق ناخالص کارمندان برای  مدت سه ماه در نظر گرفته شده است، معافیت از پرداخت مالیات بر روی وسیله نقلیه موتوری برای کسانی که هنوز آن را برای سال 2020 پرداخت نکرده اند و پرداخت اجاره اماکن تجاری برای  سه ماه به سود آژانس های مسافرتی اعلام کرد. بخشی از اقدامات دولت شامل حمایت و پوشش کامل صورت حساب برق به مدت 3 ماه برای هتل ها و آژانس های مسافرتی تا سقف  4.1 میلیارد فرانک سیفا در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، دولت یک کمک 4.98 میلیارد فرانک سیفا برای حمایت از صنعتگران و افرادی که مشاغل کوچک دارند، در نظر گرفته است حدود 55000 نفر در زمینه‌های آرایش، خیاطی، جوشکاری، نجاری، فروشندگان کوچک و غیره در لیست برای دریافت این حمایت ثبت نام کرده اند.

 سیرالئون:

 اعلام چارچوب مشارکت جدید کشورها با سیرالئون از سوی بانک جهانی

هیأت مدیره بانک جهانی در خصوص چارچوب مشارکت جدید کشورها با سیرالئون برای سال های 2026-2021 و اولویت های سرمایه گذاری در زمینه‌های سرمایه انسانی، اشتغالزایی، تنوع اقتصادی و ایجاد سیستم بهداشتی منعطف بحث و تبادل نظر کرد. پیش بینی می‌شود شیوع ویروس همه گیر کرونا در سیرالئون موجب خواهد شد تا اقتصاد این کشور در سال 2020 بین 2.3 تا 3.1 درصد کوچکتر و رشد آن بین 2.0 تا 1.4 درصد کاهش داشته باشد. سیرالئون در زمینه شاخص امید به زندگی (51 سال) و مرگ و میر مادران و کودکان با بحران جدی روبرو است. بعنوان مثال بیش از یک دهم کودکان سیرالئونی قبل از 5 سالگی فوت می‌شوند و همچنین این کشور دارای بالاترین میزان مرگ و میر مادران در جهان می‌باشد. در حال حاضر 12 پروژه ملی و 4 پروژه منطقه ای با بودجه 548 میلیون دلاری در حوزه‌های سرمایه انسانی، کشاورزی، فرآورده‌های زراعتی، انرژی و بهبود کیفی ظرفیت های نظارتی و نهادی در بخش استخراج در سیرالئون در حال انجام است.

زیمبابوه:

تأکید رئیس جمهور زیمبابوه بر توطئه اقتصادی علیه دولت

آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه روز چهارشنبه با انتقاد از افزایش شدید قیمت ها، علت افزایش چشم گیر نرخ ارز را همین افزایش قیمت ها دانست و گفت: برخی تجار تعمدا و به منظور کاهش ارزش پول داخلی اقدام به افزایش قیمت ها می‌کنند و این بخشی از توطئه ی اقتصادی است که علیه دولت در جریان است. این در حالی است که حدود یکسال پس از حذف سیستم دلاری در زیمبابوه نرخ تورم در این کشور به 765 درصد رسیده است.

ماداگاسکار:

انتقال زنان کارگر ماداگاسکاری مقیم کویت با هواپیمای کویتی

بعد از هفته‌ها کش و قوس بین ماداگاسکار و کویت، بالاخره یک هواپیمای کویتی با 176 زن کارگر مالاگاشی مقیم کویت و یک نوزاد در فرودگاه بین الملل ماداگاسکار به زمین نشست. بر اساس روزنامه‌های محل،کویت از ماه مارس مجوز فعالیت این کارگران را تمدید نکرده بود و در شرایط بسیار اسفناکی به سر می‌برده اند.

موزامبیک:

وضعیت تورم و کاهش قدرت خرید مردم موزامبیک

مرکز توسعه و دموکراسی (یک سازمان مردم نهاد موزامبیکی) تورم 6/0 درصدی ماه مه 2020 را گمراه کننده دانست. این موسسه اعلام کرد رقم تورم اعلام شده توسط موسسه ملی آمار موزامبیک اثر تغییرات قیمتی بر زندگی مردم نشان نمی دهد. در بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کووید 19، کمی‌تورم به علت افزایش عرضه کالا نبوده، بلکه کاهش قدرت خرید مردم سبب پایین آمدن سطح تقاضا است. در تحلیل این موسسه آمده است، در حالی که قیمت برخی اقلام مصرفی خانوارهای پر درآمد کاهش یافته، قیمت برخی کالاهای مصرفی خانوار های کم درآمد جهش پیدا کرده است. در ادامه این گزارش مرکز توسعه و دموکراسی به دولت موزامبیک پیشنهاد کرده برای کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر یک سیاست حمایتی تهیه و اجرا نماید.

افتتاح سرویس حمل و نقل دریایی میان بنادر موزامبیک

آقای نیوسی رئیس جمهور موزامبیک روز 21 خرداد 1399 با حضور در بندر ماپوتو سرویس جدید حمل و نقل دریایی داخلی میان بنادر این کشور موسوم به "بزرگ راه دریایی" را افتتاح کرد. در طرح حاضر شرکت حمل و نقل ساحلی موزامبیک (SMC) با سرمایه گذاری 6 میلیون دلار دو کشتی را برای جابجایی کالا میان بنادر موزامبیک اختصاص داده است. کشتی‌های مذکور میان بندر ماپوتو (در جنوب) و بندر پالما (در شمال) موزامبیک رفت و آمد خواهند داشت و در طول این مسیر در بنادر بیرا، کولیمانه، ناکالا، پمبا موسیمبوا دا پراییا توقف می‌کنند. یکی از اهداف این پروژه سر و سامان دادن به درآمدهای مالیاتی و گمرگی حمل و نقل ساحلی موزامبیک عنوان شده است. شرکت حمل و نقل ساحلی موزامبیک (SMC)، یک شرکت نیمه دولتی موزامبیکی است که 75 درصد مالکیت آن متعلق به شرکت فرانسوی Peschaud Mocambique می‌باشد.

اتحادیه آفریقا:

 پیام ویدئویی دبیرکل منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا

 آقای "وامکِله مِنِ" دبیرکل منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا روز جمعه 23 خرداد 99 در پیامی ویدئو اظهار داشت؛ دبیرخانه منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا از ابتدای آوریل 2020 فعالیت خود را آغاز کرده است. این توافقنامه با هدف شکوفایی اقتصاد و تقویت تجارت میان اعضاء با مشارکت جوانان، زنان و کارآفرینان آفریقایی طراحی شده است. با شیوع کووید -19 در سطح قاره آفریقا با چالش های غیر قابل پیش بینی روبرو شدیم و این مسئله اجرای توافقنامه منطقه آزاد تجاری را با کندی روبرو کرده است. برای مقابله با پیامدهای ناگوار کووید - 19 در حال حاضر ارتباطات نزدیکی میان وزرای تجارت قاره برقرار است. یکی از راه کارهایی که در حال اجرای آن هستیم، ایجاد کریدورهای تجاری برای ارسال کالاهای ضروری و ملزومات لازم جهت مبارزه با کووید -19 است. برای اجرائی شدن این طرح مهلت قانونی تعیین شده تا بدینوسیله بتوانیم شرایط را عادی سازی نماییم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما