معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۴- ۱۳:۵۶ - مشاهده: ۱۶۰

کشورهای عربی روزانه 550 میلیون دلار از درآمدهای نفتی خود را به دلیل ویروس کرونا از دست می دهند

بخش اقتصادی اتحادیه عرب در گزارشی به پیامدهای انتشار ویروس کرونا بر اقتصاد کشورهای عربی و آثار کوتاه مدت و یا بلند مدت این پیامدها بر بخش های کشاورزی و غذائی و بهداشت و توسعه و نفت در این کشورها پرداخته است.

براساس این گزارش، بخش نفت بزرگترین بخش آسیب دیده از ویروس کرونا می‌باشد و بر اساس ارزیابی‌های اسکوا (کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا در سازمان ملل)، زیان‌های اقتصادی و هزینه‌های ناشی از این بحران، روزانه 550 میلیون دلار برآورد می‌شود.

این گزارش که توسط دبیرخانه اتحادیه منتشر شده است بیان می‌کند که با توجه به اثرات عظیم وارده به بازارهای مالی جهان در نتیجه انتشار این ویروس و همچنین ارتباط و پیوستگی موجود در دنیای امروزی، ارزیابی اولیه سازمان جهانی کار نشان می دهد که اپیدمی‌ کرونا همراه با افزایش بیکاری به میزان 7.24 میلیون شخص و بسته به میزان اثرپذیری فعالیت های اقتصادی جهان از آن، تاثیر زیادی نیز بر بازار کار انحای مختلف جهان به جای می‌گذارد.

همچنین در این گزارش آمده است که بیشترین میزان آسیب و اثرپذیری ناشی از این اپیدمی را بخش های بهداشت و امنیت غذائی و نفت و گردشگری و حمل و نقل هوائی، متحمل می‌شوند.

بنا به پیش بینی این گزارش، پیامدهای ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و عربی خصوصا در میان کشورهایی که دارای میانگین بیکاری و سوء تغذیه بالا می‌باشند در درازمدت بسیار گسترده و عظیم خواهد بود و در نتیجه شاهد بدتر شدن بی سابقه اوضاع اجتماعی افراد و فشار به فعالیت های خصوصی و تعطیلی آنها و اخراج کارمندان و کارگران شاغل در این بخش ها خواهیم بود.

آثار کوتاه مدت این بحران بر کشورهای عربی

علیرغم اینکه اوضاع در کشورهای عربی به نسبت آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا و چین بسیار خوب بوده است، اما اغلب کشورهای عربی در تلاش جهت منع انتشار این ویروس در میان خودشان و همچنین جلوگیری از بدتر شدن اوضاع خصوصا در کشورهایی که بالاترین میزان درگیری و ابتلا به این ویروس را ثبت نموده اند و سیستم رسیدگی بهداشتی آنها دیگر قادر به تحمل نمی‌باشد، دست به اقدامات پیشگیرانه زده اند . اقداماتی که موجب وارد شدن خسارت های عظیمی‌ به بخش هوائی و گردشگری گردیده است و باعث از دست دادن حدود یک میلیون شغل و صدها هزار شغل فصلی در جهان عرب شده است. کما اینکه کاهش شدید بهای نفت به کمترین میزان خود موجب افزایش سطح بیکاری گردیده و بر درآمد و قدرت خرید افراد اثر گذاشته است. موضوعی که بنا به پیش بینی اقتصاددانان منجر به رکود و کساد در بازارها به همراه افزایش تورم خواهد گردید.

آثار اقتصادی درازمدت   

به استناد این گزارش این بحران بر رشد اقتصادی کشورهای عربی نیز اثرات منفی خواهد گذاشت و بنا به ارزیابی‌های کمیته اسکوا در خصوص زیان‌های اقتصادی ناشی از بحران و هزینه‌های آن، می‌توان از خسارت 420 میلیارد دلاری بازار سرمایه و زیان 63 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سخن به میان آورد.

پیشنهادات خروج از بحران  

در پایان این گزارش پیشنهاداتی نیز برای خروج از این بحران ارائه شده است که عبارتند از :

- ایجاد (صندوق عربی بحران‌ها) مشابه صندوق حمایت از کسب وکارهای کوچک و متوسط،

_ بازنگری در شروط لازم جهت ارائه کمک مالی به کشورهای عضو از طریق تدوین شروط منعطف تر بصورت موقت،

_ تعویق اقساط سررسید شده کشورهای عربی در طی این بحران بدون تاثیر بر اعطای تسهیلات اضافی و یا اعمال هزینه‌های جدید در مقابل این تعویق،

_ ایجاد کارگروه‌های بحران متشکل از موسسه‌های مربوطه اقدام عربی مشترک و موسسات عربی تامین مالی، به منظور تهیه و تدوین پژوهش های مرتبط با آثار بحران بر بخش ها و ارائه سیاست های لازم و شناسایی آثار بحران بر کشورهای عربی.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما