معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۳- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

خبرنامه اقتصادی آفریقا شماره 27( هفته دوم اردیبهشت 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم اردیبهشت ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی:

وزیر دارائی آفریقای جنوبی می‌گوید چارچوب مالی این کشور تغییر می‌کند

تیتو امبوانی وزیر دارائی آفریقای جنوبی روز جمعه گفت که چارچوب بودجه و اولویت ها در بودجه کشور قبل از اخذ کمک از منابع مالی بین المللی تغییر و بر اساس ضرورتهای جدید اولویت بندی می‌شود. وی گفت بسته کمک مالی 500 میلیارد راندی که اخیرا توسط رئیس جمهور اعلام شد، به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی و همچنین گرفتن وام بین المللی چارچوب مالی کشور را تغییر می دهد. وی با اشاره اینکه بودجه برای سرمایه گذاری‌ها کاهش یافته است، گفت که تلاش می‌کنیم سرمایه گذاری در زیرساختها تغییری نداشته باشد و در این زمینه نقش بخش خصوصی تاثیرگذار است. وی اضافه کرد برای بازار کار نیز دولت باید سیاست جدیدی اتخاذ کند چرا که ممکن است تعدادی از شرکتها بعد از دوره کرونا نتوانند ادامه حیات بدهند.

 آفریقای جنوبی به دنبال دریافت 95 میلیارد راند از منابع مالی بین المللی است

آفریقای جنوبی برای فراهم کردن کمک 500 میلیارد راندی به اقتصاد متاثر از بیماری کرونا نیازمند 95 میلیارد راند (5 میلیارد دلار) کمک از صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و بانک بریکس می‌باشد. دودندو موگاژانه مدیرکل خرانه ملی آفریقای جنوبی می‌گوید، کمکهای دریافتی از این منابع فقط برای مبارزه با بیماری کرونا اختصاص خواهد یافت، میزان آن بسته به اقدامات دولت و بازگرداندن آن بر اساس توافقنامه ای است که بین این بانک ها و دولت منعقد می‌شود. وی می‌گوید توافقنامه نباید حاکمیت کشور را تضعیف کند.

غنا:

آخرین وضعیت شیوع کرونا در غنا

براساس گزارش وزارت بهداشت غنا، تاکنون 2074 نفر در غنا به کرونا مبتلا شده اند که 212 نفر بهبود یافته و 17 نفر فوت کرده اند و بقیه تاکنون به درمان واکنش مثبت نشان داده اند. گفتنی است یکشنبه گذشته (7 اردیبهشت) آقای آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، در نطق تلویزیونی خود تحت عنوان گزارش به ملت (شماره 8)، برخی از محدودیت ها از جمله بسته بودن مرزها و مدارس و لغو تمامی تجمعات و جلسات را به مدت 2 هفته دیگر تمدید کرد. وی اظهار داشت که تاکنون از بیش از 100 هزار نفر نمونه گیری شده و آزمایش ها تحت بررسی می‌باشند. وی در ادامه با اشاره به تلاش های دولت در جهت تاسیس بیمارستان‌های جدید در مناطق مختلف کشور، با ذکر روایاتی از پیامبر اسلام (ص) مبنی بر اقامه نماز در منزل در جریان بحران‌های طبیعی، از عموم مردم و مسلمانان درخواست که در این راستا، فعالیت های عمومی و مذهبی خود را در منزل انجام دهند.

 بیانیه مشترک 6 حزب غنایی به مناسبت روز کارگر

شش حزب NDC، PNC، PPP، GCPP، LPG و UPP با انتشار بیانیه ای ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر و دعوت از تمامی‌ کارگران غنائی در جهت تلاش بیشتر برای توسعه و پیشرفت کشور، از دولت غنا درخواست کرده اند که با استفاده از فرصت پیش آمده در طی شیوع کرونا، در جهت رفاه و آسایش و توسعه زیرساخت های کشور به ویژه در حوزه تامین اجتماعی، بیمه عمومی و رشد صنعتی کشور اقدامات لازم را بکار ببندد.

نامیبیا:

کمک 5.5 میلیون دلاری آمریکا به نامیبیا

سفیر آمریکا در نامیبیا از کمک 5.5 میلیون دلاری (معادل 100 میلیون دلار نامیبیا) به نامیبیا برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد. لیزا جانسون با اشاره به اینکه آمریکا در زمینه امنیت بهداشتی در جهان بیشترین سهم را دارد، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان آمریکا تاکنون 775 میلیون دلار به کشورهای مختلف کمک کرده است و این بخشی از 140 میلیارد دلاری است که آمریکا در 20 سال گذشته در امنیت بهداشتی در جهان هزینه کرده است. وی مدعی شد هیچ کشوری به اندازه آمریکا در ارتقای سطح بهداشت نامیبیا مشارکت نداشته است. سفیر آمریکا همچنین مهمترین اولویت خود در دوران ماموریت در نامیبیا را کمک به این کشور برای ارتقای سطح بهداشت مردم دانست.

 پایان قرنطینه سراسری در نامیبیا

رئیس جمهوری نامیبیا از پایان قرنطینه سراسری در این کشور از 5 ماه می (16 اردیبهشت) خبر داد. هاگه گینگوب روز پنجشنبه (11 اردیبهشت) در سخنانی که بصورت زنده از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، گفت: از 5 ماه می(16 اردیبهشت)  فعالیت های تجاری به تدریج و به شرط رعایت تمام پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و امکان سفر بین شهرها و استان‌ها به شرط استفاده از ماسک فراهم خواهد شد. گینگوب در عین حال تاکید کرد که مرزهای کشور همچنان برای اتباع غیر نامیبیایی بسته خواهد بود و اتباع نامیبیا نیز در صورت بازگشت به کشور باید 14 روز در قرنطینه قرار بگیرند. وی با بیان اینکه کشور از فاز نخست دوران شرایط اضطراری وارد فاز دوم شده است، افزود: در این دوره، مشاغل کم خطر نظیر فروشگاهها، خرده فروشی‌ها، رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند اما فعالیت مشاغلی نظیر باشگاه‌های ورزشی، سینماها، باشگاه‌های شبانه و برگزاری کنسرت همچنان ممنوع خواهد بود. گینگوب تاکید کرد: علیرغم درخواست برخی، خرید و فروش مشروبات الکلی ممنوع است.

گفتنی است در ماه مارس و در پی پیدا شدن نخستین مورد ویروس کرونا در نامیبیا، دولت این کشور به مدت 6 ماه وضعیت اضطراری، و از یکم آوریل نیز قرنطینه سراسری اعلام کرد. در مجموع 16 مورد ابتلا به ویروس کرونا در نامیبیا به ثبت رسیده که اغلب آنها بهبود یافته و روند درمان باقیمانده افراد ادامه دارد.

اوگاندا:

سخنرانی تلویزیونی رئیس جمهور و تشریح اوضاع کشور

یووِری موسوِنی رئیس جمهور اوگاندا روز سه‌شنبه ۲۸ آوریل در سخنرانی‌ که به‌صورت مستقیم از برخی رسانه‌های صوتی و تصویری اوگاندا پخش شد، به مسائل جاری کشورش به‌ویژه شیوع ویروس کرونا پرداخت. موسونی در این سخنرانی گفت تیمی از نخبگان کشور در حال مطالعه شرایط کشور در زمینه شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن هستند و سعی می‌شود تا پیش از ۵ می و اتمام مهلت محدودیت‌ها و تدابیر وضع شده برای مقابله با ویروس کرونا، تصمیمات جدیدِ مبتنی بر این مطالعات، اعلام و اجرایی شود. رئیس جمهور اوگاندا وضعیت شیوع ویروس در اوگاندا را به نسبت دیگر کشورهای منطقه خوب و کنترل شده توصیف کرد. وی گفت تاکنون ۷۹ مورد مثبت ابتلا به ویروس در اوگاندا تأیید شده است و این تعداد در مقابل آمار دیگر کشورهای منطقه بسیار پایین‌تر است.

رئیس جمهور اوگاندا همچنین به موضوع اختصاص ۱۰ میلیارد شیلینگ به نمایندگان پارلمان پرداخت و آن را کذب دانست. وی گفت: به هر نماینده فقط ۱۰ میلیون شیلینگ برای مقابله با ویروس کرونا در حوزه انتخابیه خود، پرداخت شده است و نخست وزیر، رئیس پارلمان و حسابرس کل به چگونگی هزینه کردن این بودجه نظارت می‌کنند. موسونی از نیروهای نظامی‌به خاطر بازداشت یکی از نمایندگان پارلمان [فرانسیس زاک] از حزب مخالف که فاصله‌گذاری اجتماعی را هنگام توزیع غذا رعایت نکرده بود انتقاد کرد و گفت چرا چنین برخوردی با نمایندگان خاطیِ حزب حاکم نشده است.

 کمک ۱۴۸ میلیون دلاری بانک جهانی به اوگاندا

بانک جهانی تصویب کرد که ۱۴۸ میلیون دلار در اختیار اوگاندا قرار دهد تا این کشور به تقویت جنگلداری و حفظ سایت‌های گردشگری بپردازد. از این مبلغ، ۷۸ میلیون دلار به صورت وام کم‌بهره و ۷۰ میلیون دلار کمک بلاعوض خواهد بود که بخشی از آن به آوارگان و میزبانان آنها اختصاص خواهد یافت. مدیر منطقه‌ای بانک جهانی در اوگاندا کفت: «این پروژه بسیار به‌موقع است و به مردمان آسیب‌پذیری که زندگی‌شان به جنگل‌ها بستگی دارد کمک خواهد کرد؛ همچنین بخش گردشگری را که آسیب شدیدی از کووید۱۹ دیده است تقویت می‌کند».

اوگاندا آمادۀ لغو تدریجی قرنطینه

کابینۀ اوگاندا لغو تدریجی قرنطینه را تصویب کرد. رئیس جمهور نیز به وزرا دستور داده تا تاریخ دومِ می طرح خروج از قرنطینه در حوزۀ کاری خود را آماده و ارائه کنند تا بر اساس آن، تصمیم جامعی اتخاذ شود. قرنطینۀ کنونی تا ۵ می ادامه خواهد داشت. همچنین کابینه تصویب کرد کامیون‌هایی که از مرز وارد اوگاندا می‌شوند تنها باید یک راننده داشته باشند که پیش از ورود آزمایش کورونا از وی گرفته خواهد شد.

 کمک غذایی ترکیه به اوگاندا

سازمان همکاری و هماهنگی ترکیه (TİKA) روز دوشنبه ۲۷ آوریل هزار بستۀ غذایی شامل آرد، لوبیا و شکر به اوگاندا تحویل داد تا میان نیازمندان توزیع شود. سفیر ترکیه در اوگاندا (آقای فکرت کریم الپ) و هماهنگ‌کنندۀ سازمان فوق در اوگاندا بسته‌های غذایی را به وزیر وظایف عمومی این کشور تحویل دادند.

آخرین آمار کووید۱۹ در اوگاندا

تا تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۹، تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در اوگاندا ۸۳ نفر اعلام شده، تاکنون تلفاتی نداشته است.

 روندا

آخرین آمار کووید۱۹ در رواندا

تا تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۹، تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در رواندا ۲۴۳ نفر اعلام شده، و تاکنون تلفاتی نداشته است.

 بوروندی 

آخرین آمار کووید۱۹ در بوروندی

تا تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۹، تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در بوروندی ۱۱ نفر اعلام شده و یک نفر هم فوت کرده است.

 کنیا:

دعوا بر سر بودجه شهر نایروبی

لایحه در نظر گرفته شده برای اختصاص بودجه به نایروبی بعد از بروز اختلاف در پارلمان و سنا بر سر تصویب آن وارد مرحله میانجیگیری و یا اصلاحیه خواهد شد. این لایحه که طبق آن 15.9 میلیارد شیلینگ از دولت استانی به دولت ملی به نمایندگی سازمان خدمات دولت شهر نایروبی اختصاص می دهد با مخالفت تعدادی از نمایندگان مردم همراه بوده و بنا بر اعلام این نمایندگان انتقال بودجه به سازمان خدمات دولت شهر که پیشتر توسط مایک سونکو استاندار نایروبی امضا شده و برای چهار بخش سلامت، حمل و نقل، برنامه ریزی و توسعه درنظر گرفته شده بود باید برای بررسی و اولویت بندی در اختیار مجلس قرار بگیرد. نمایندگان مخالف ، چنین انتقال بودجه ای را خلاف قانون اساسی و ضوابط معین شده دانستند.

زیمبابوه:

تأکید سفیر آمریکا بر ادامه حمایت  از زیمبابوه

آقای برایان نیکولز، سفیر ایالات متحده در هراره طی یک مصاحبه رادیویی وعده داد که کشورش به حمایت از زیمبابوه در مبارزه با کووید 19 ادامه خواهد داد و این حمایت ها هم جنبه مالی و هم بعد فنی خواهد داشت. با این حال زیمبابوه نیز باید توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را در خصوص فاصله گذاری اجتماعی به کار بندد. وی گفت: با توجه به حمایت های آمریکا و جامعه جهانی از زیمبابوه، باید شیوع ویروس کرونا در این کشور کاهش یابد. نیکولز تأکید کرد: من زیمبابوه را به استفاده از فاصله گذاری اجتماعی تشویق می‌کنم و معتقدم در شرایط کنونی مردم مجبورند برای خرید اقلام ضروری خود بدون رعایت کردن فاصله گذاری اجتماعی، در صف های طولانی بایستند و این اقدام بسیار خطرناک و دست و پنجه نرم کردن با مرگ است.

 بانک مرکزی زیمبابوه نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی زیمبابوه روز چهارشنبه اعلام کرد که نرخ بهره را از 25 درصد به 15 درصد کاهش داده است. این اقدام برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در زیمبابوه اتخاذ شده است. زیمبابوه در حال حاضر با بدترین شرایط اقتصادی طی یک دهه اخیر مواجه است که در نتیجه آن این کشور شاهد نرخ تورم بسیار بالا و کمبود مواد غذایی ضروری می‌باشد. بانک مرکزی زیمبابوه در بیانیه ای که به همین مناسبت صادر کرد، اعلام نمود که انتظار دارد سایر بانک ها نیز از این اقدام پیروی کرده و نرخ بهره خود را کاهش دهند.

نیجریه:

 صندوق بین المللی پول با اعطای وام 3.4 میلیارد دلاری به نیجریه برای مقابله با کرونا موافقت نمود

صندوق بین المللی پول اعلام نمود با درخواست نیجریه برای وام 3.4 میلیارد دلاری برای مقابله با ویروس کرونا موافقت نموده است. این بیشترین مبلغ کمک به یک کشور آفریقایی برای مبارزه با کرونا می‌باشد. قبل از آن این صندوق با وام یک میلیارد دلاری به غنا موافقت کرده بود.

 برقراری پرواز ایر فرانس به سنگال برای بازگرداندن اتباع فرانسوی

پس از لغو چند هفته ای پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه‌های سنگال، سفارت فرانسه در داکار اعلام کرد در تاریخ های 29 آوریل، 4، 6، 11 و 13 ماه می 2020، ایر فرانس به مقصد فرانسه و با هدف بازگرداندن اتباع خویش پرواز خواهد داشت.

 ساحل عاج:

وزیر طرح و توسعه ساحل عاج از بسیج حدود 90 میلیارد فرانک سیفا برای تامین مالی برنامه مبارزه با بیماری کووید 19 خبر داد

وزیر طرح و توسعه ساحل عاج روز شنبه 25 آوریل سال 2020، از بسیج منابع مالی حدود 90 میلیارد فرانک سیفا از طرف تامین کنندگان مالی به منظور آماده سازی برنامه مقابله بهداشتی، اقتصادی و بشردوستانه خبر داد. خانم نیاله کابا گفت: «در چارچوب بسیج منابع، بانک اسلامی‌توسعه بالغ بر 30 میلیارد و بانک توسعه آفریقا حدود  48 میلیارد فرانک سیفا کمک کرده اند. سیستم سازمان ملل نیز کمک های فنی و مالی بالغ بر 12 میلیارد فرانک سیفا ارائه کرده است. درمجموع، تا به امروز  90 میلیارد فرانک سیفا جمع آوری شده است».

کمک یک میلیارد فرانکی بخش خصوصی ساحل عاج به دولت برای مبارزه با ویروس کرونا

در جلسه ای که روز پنجشنبه 23 آوریل با حضور وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت و تجارت، سلامت و بهداشت عمومی و رئیس کنفدراسیون عمومی‌شرکت های ساحل عاج (CGECI) برگزار شد، کمک مالی بخش خصوصی به ارزش یک میلیارد فرانک سیفا برای حمایت از برنامه دولت برای مبارزه با بیماری ویروس کرونا، تسلیم وزیر اقتصاد و دارایی بعنوان نماینده دولت شد. این کمک مالی که برای پشتیبانی از ارگان‌های مختلف درگیر مبارزه با ویروس کرونا در نظر گرفته شده است شامل 600 میلیون برای خرید 20 دستگاه آمبولانس برای بخش خدمات کمک های فوری پزشک، 185 میلیون برای خرید 6 دستگاه تنفس (مانیتور ، سینی قطره ای برقی ، تخت خواب ، دستگاه تنفس) سازمان خدمات بیماریهای عفونی و گرمسیری و 215 میلیون برای خرید 14800 کیت غربالگری برای انستیتو پاستور می‌باشد. 

مالی:

کمک یکصد و بیست میلیارد فرانکی از سوی صندوق بین المللی پول به دولت مالی

به نقل از وب سایت خبری کشور مالی"مالیژت"، پنجشنبه 30 آوریل 2020 ، مسؤولان هیات اجرایی صندوق بین المللی پول (IMF) مبلغ اضطراری حدود 200.4 میلیون دلار آمریکا معادل بیش از یکصد و بیست میلیارد فرانک سفا را به عنوان کمک به دولت جمهوری مالی در مبارزه با کووید-19 اعلام و تصویب کرد. در جلسه هیات اجرایی صندوق بین المللی پول یاد آور شدند بیماری فراگیر ویروس کرونا کووید-19 تأثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد مالی داشته و باعث تشدید چالش های اجتماعی و امنیتی در این کشور شده است. آنها همچنین در این نشست از اقدامات و تدابیر دولت مالی برای کنترل شیوع بیماری فرا گیر استقبال کردند.

 گینه استوایی:

 تشریح برنامه‌های گینه استوایی برای ادامه فعالیت در بازار جهانی نفت

گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر معادن و هیدروکربن گینه استوایی روز دوشنبه مورخ 27 آوریل 2020 و در جریان «وبینار بررسی شرایط بازار جهانی نفت» که به ابتکار دو نهاد «نفت و نیروی آفریقا» و «اتاق انرژی آفریقا» برگزار شده بود، برنامه‌های وزارت متبوع خود برای ادامه فعالیت در بازار کنونی نفت را تشریح نمود. بر اساس اظهارات این وزیر گینه استوایی، وزارت معادن و هیدروکربن آن کشور قصد دارد تا با هدف حمایت از صنایع نفت و گاز خود، ضمن ارائه مقررات نوینی در این حوزه بر لزوم افزایش سهم شرکت های داخلی در پروژه‌های واگذاری تاکید کند. بعلاوه این وزارتخانه قصد دارد تا فهرست پروژه‌ها و فرصت های جدید سرمایه گذاری خود را تا سه ماهه چهارم سال جاری میلادی منتشر کند. آقای اوبیانگ لیما در جریان سخنرانی خود در این کنفرانس با اشاره به کاهش کم سابقه قیمت جهانی نفت در هفته‌های اخیر تاکید نمود که تمامی‌تولید کنندگان نفت بویژه کشورهای آفریقایی تولید کننده این کالای استراتژیک می‌بایست با اتخاذ رهیافت واقع گرایانه و البته منعطف در پی افزایش منافع خود در رهیافتی بلندمدت باشند. وزیر معادن و هیدروکربن گینه استوایی با ابراز خوشبینی از پیامدهای وضعیت کنونی بازار اظهار داشت: «اعتقاد دارم وضعیت کنونی همه گیری کرونا که باعث کاهش شدید تقاضا و بهای نفت شده، هرچند ممکن است شرکت های بین المللی انرژی که به صورت تاریخی با کشورهای آفریقایی برای تولید نفت و گاز همکاری می‌کنند را  ناچار به ترک قراردادها و یا توقف همکاری‌های خود بکند اما از دیگر سو فضای آماده ای را برای شرکت های داخلی جهت به دست گرفتن ابتکار عمل در صنایع نفت، گاز و انرژی قاره فراهم می نماید.» این وزیر گینه استوایی همچنین بر لزوم تمرکز کشورهای آفریقایی تولیدکننده نفت بر ارتقاء ظرفیت های تحقیق و توسعه و تشویق صنایع داخلی برای مسئولیت پذیری بیشتر تاکید نمود.

 سیرالئون:

اعلام پایان همکاری‌های توسعه ای دوجانبه آلمان با برخی از کشورها

آلمان اعلام کرد به طور رسمی همکاری‌های توسعه با تعدادی از کشورها را خاتمه می دهد. بر اساس گزارش روزنامه فرانکفورتر، آلمان همکاری‌های توسعه خود را با یک سوم کشورها پایان می دهد. در حال حاضر این کشور با 85 کشور دیگر بطور مستقیم همکاری توسعه ای دارد. وزیر همکاری و توسعه آلمان در این زمینه اعلام کرد از این پس همکاری‌های دوجانبه ما بیشتر در مکان‌هایی خواهد بود که به طور خاص اصلاحات در راستای حکمرانی خوب، احترام به حقوق بشر و مبارزه با فساد را پشتیبانی می‌کند. از جمله کشورهایی که در لیست قطع همکاری‌ها با آلمان قرار گرفته اند، میانمار، نپال، سریلانکا، بروندی، لیبریا، سیرالئون، کوبا، هائیتی، گوآتمالا می‌باشند. وی همچنین تصریح کرد پایان همکاری‌های توسعه ای به معنای پایان همه فعالیت ها نیست و جامعه مدنی، بنیادهای سیاسی، کلیسا و جامعه تجاری همچنان می‌توانند در فضای همکاری‌های توسعه ای به فعالیت خود ادامه دهند.

نیجر:

اهدای بسته‌های مواد غذایی  به خانواده‌های نیروهای نظامی نیجر ‌توسط ترکیه

به مناسبت ماه رمضان، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه   (TIKA)  کیت های مواد غذایی را به خانواده‌های نیروهای نظامی اهدا کرد. مراسم اهدای کمک های مواد غذایی با حضور آقای ایسوفو کتامبه، وزیر دفاع ملی نیجر و آقای مصطفی ترکر آری، سفیر ترکیه در نیجر حضور چندین میهمان غیرنظامی و نظامی‌ برگزار شد. این کمک متشکل از بسته‌هایی‌ شامل 1 کیسه برنج 25 کیلو، 5 کیلو شکر و 5 لیتر روغن می‌باشد این کمک ها به  800 خانواده نیروهای دفاعی و امنیتی نیجر (SDS) اهدا گردید.

 اتحادیه آفریقا:

برگزاری سومین نشست تعدادی از سران آفریقا جهت مقابله با کرونا

سومین نشست سران کشورهای آفریقایی جهت بررسی آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و پیشرفت های حاصل شده در مبارزه با این بیماری روز پنج شنبه 11 اردیبهشت 99 با حضور تعدادی از سران از جمله، روسای جمهور آفریقای جنوبی، گابن، چاد، نخست وزیر سودان، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، روسای سازمان‌های منطقه ای و ... به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید. در این نشست مقامات مذکور در خصوص نحوه کمک رسانی به کشورهای عضو نیز گفتگو و تبادل نظر کردند.

 دریافت سومین محموله کمک های اهدایی سرمایه دار چینی به اتحادیه آفریقا

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا روز سه شنبه 9 اردیبهشت 99 سومین محموله تجهیزات پزشکی ارسالی از بنیاد "جک ما " را در فرودگاه آدیس آبابا، دریافت کرد . این کمک ها که برای حمایت از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا در مبارزه با ویروس کرونا ارسال شده است، شامل 6.4 میلیون ماسک، 500000کیت تشخیصی، 300 دستگاه ونتیلاتور ، 200000 مجموعه لباس محافظ، 200000 محافظ صورت، 2000 تب سنج تفنگی، 100 اسکنر دمای بدن و 500000 جفت دستکش بوده است.

 اکواس:

برگزاری جلسه فوق العاده سران کشورهای اکواس

به منظور هماهنگی و تقویت تلاش های انجام شده در غرب آفریقا برای مبارزه با بیماری کروناویروس COVID-19 ، روسای کشور ها و دولت های جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس)  نشست فوق العاده ای را  در 23 آوریل 2020 از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کردند. این جلسه برای بررسی وضعیت و تأثیر بیماری کرونا ویروس به ریاست ایسوفو، رئیس جمهور نیجر رئیس فعلی اکوواس، برگزار گردید. برای اطمینان هماهنگی مابین اعضای بلندپایه و کلیه تلاشهای منطقه ای برای مهار بیماری همه گیر، سران کشورها محمد بوهاری؛ رئیس جمهور فدرال نیجریه بعنوان رئیس کمیسیون منصوب گردید.  روسای کشور ها و دولت ها کمیته‌های هماهنگی وزارت بهداشت، دارایی و حمل و نقل  برای هماهنگی تلاش های منطقه ای برای مبارزه با همه گیر تحت نظارت وی می‌باشند.

 توافق کشورهای عضو اکواس برای اختصاص 15 درصد از بودجه خود به بخش بهداشت

سران پانزده کشور عضو اکواس در جریان نشست اضطراری اخیر خود که در تاریخ 23 آوریل 2020 و برای بررسی بحران کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، توافق کردند حداقل 15 درصد از بودجه سالانه خود را به بخش بهداشت و درمان اختصاص دهند. شایان ذکر است که نخستین بار، پیشنهاد اختصاص 15 درصد از بودجه کشورهای عضو اکواس به بخش بهداشت و درمان در نشست سال 2014 سران این سازمان در آکرا و به هنگام درگیری این کشورها با همه گیری ویروس ابولا ارائه شده بود که متاسفانه پس از آن مورد غفلت و فراموشی قرار گرفت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما