معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۱۶- ۰۸:۲۰ - مشاهده: ۷۰۰

وضعیت معادن در صربستان

مجله دیپلماتیک کرد "CorD" در ماه مارس 2020، ویژه نامه‌ای تحت عنوان"MINING SECTOR 2020" درخصوص وضعیت معادن موجود در صربستان و چشم انداز آن در سال جاری میلادی و سال‌های آتی منتشر نموده که در آن با برخی از مسئولان دولتی، سفرای مقیم بلگراد، مدیران و کارشناسان بخش خصوص مرتبط با بخش صنعت معدن در صربستان گفتگو کرده است که اهم مطالب منتشر شده این ویژه نامه و همچنین گفتگو با STEVICA DEDANSKI، قائم‌مقام وزیر معدن و انرژی صربستان به شرح ذیل می‌باشد.


1. پس از چندین دهه عدم توجه کافی به بخش معادن، رویکرد دولت صربستان توجه خاص به حوزه معادن و منابع زیرزمینی است که حضور روزافزون سرمایه‌گذاران خارجی مؤید این نکته است؛ اگر این روند با پیشرفت ادامه یابد، استخراج معادن می‌تواند حداقل5 % در رشد تولید ناخالص داخلی صربستان نقش داشته باشد که این اتفاق می‌تواند به یکی از مهم‌ترین محرک‌های توسعه اقتصادی صربستان تبدیل شود.

2. در حال حاضر، صربستان بیش از ۱۳۰ محل کشف شده فعال و حدود ۲۵۰ میدان در حال مطالعه جهت بهره‌برداری و استخراج دارد که در آن کارهای زیادی در جریان است.بیش از ۲۲۰۰ ذخایر منابع معدنی در جمهوری صربستان ثبت شده‌است.

3.سرمایه‌گذاری در بخش معدن بالغ بر180 میلیون یورو بوده که روندی صعودی دارد. یکی از دلایل افزایش علاقه‌مندی در سرمایه‌گذاری در این بخش، تصویب قوانین مرتبط با معادن و زمین شناسی است که راه‌حل‌های تشویقی و تضمینی مقرون به صرفه برای سرمایه‌گذاری‌ها را در اختیار سرمایه‌گذران قرار می‌دهد. موضوعی که در جذب سرمایه‌گذاران خارجی بسیار موثر بوده است.

4.در سال 2007، تیمی مشترک از زمین شناسان صرب و انگلیسی-استرالیایی، معدنی کشف کردند که شامل "ژاداریت"معدنی است. این معدن مهم که در دره رودخانه"Jadar" صربستان واقع شده است؛ تنها مکان در جهان است که این ماده معدنی در آن یافت شده است."Jadar"یکی از بزرگترین ذخایر"لیتیوم"در جهان به حساب می آید. این سبکترین فلز روی کره زمین که امروزه در صنعت، کشاورزی و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر بیشتردر تولید باتری برای خودروهای هیبریدی و برقی کاربرد دارد. قرار است استخراج آن از سال 2023 آغاز شود و 50 سال بهره برداری زیرزمینی پیش بینی شده است.

5.تخمین زده می‌شود که تا سال 2022، استخراج و استحصال لیتیوم از صربستان،10% از تولید جهان و بیش از 90 % تولید در اروپا را به خود اختصاص خواهد داد. با توجه به گسترش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در جهان، دستیابی به چنین سهمی از بازار آینده جهان، دورنمایی بسیار ارزشمند و روشن برای صربستان محسوب می‌شود.

6. درحال حاضر،حدود 25هزار نفر در بخش معادن صربستان اشتغال دارند که پیش‌بینی می‌شود با توجه به اکتشافات جدید و اهمیت ویژه این بخش، ده‌ها هزار شغل در این صنعت ایجاد گردد.

7.بیش‌ترین معادن کشف شده،مربوط به فلزات مس، طلا، سرب، روی و همچنین لیتیم و بور می‌باشد. صربستان در تلاش است تا برخی شرکت‌های بزرگ جهان را جهت حضور در این صنعت به این کشور وارد نماید. ذخایر تأیید شده در منطقه"Bor"و "Majdanpek"در حدود 1.38 میلیارد تن مس، طلا و نقره برآورد شده است. بیشترین ذخایر مس و طلا در منطقه متالوژنتیک"Bor" وجود دارد.

8. کلیه منابع معدنی، تحت مالکیت صربستان هستند و مالکیت هیچکدام از این معادن به شرکت‌های خارجی واگذار نشده‌اند؛ شرکت‌ها صرفا حق اکتشاف یا بهره‌برداری از آن منابع مطابق با قانون را دریافت می‌کنند.

9.میزان ذخایرکنونی زغال سنگ به 3.1 میلیارد تن رسیده‌است که بیشترین منبع تولید برق و الکتریسیته در این کشور می‌باشد.

10.در حال حاضر ۷۲ شرکت در صربستان در حال بررسی ابعاد گوناگون زمین‌شناسی هستند. از مجموع این شرکت‌ها، ۳۱ شرکت پیرامون فلزات، به ویژه مس، طلا، سرب و روی فعالیت دارند. به همین ترتیب،تعدادی نیز در زمینه‌های تحقیقاتی گسترده مربوط به "لیتیوم" و "بور"در حال فعالیت می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما