معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۱۶- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۴۱۱

آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر تجارت بنگلادش و چین

چین منبع اصلی تهیه مواد اولیه صنایع، ماشین آلات، قطعات و بسیاری از محصولات مورد نیاز روزانه بنگلادش به شمار می رود. حتی بخش عمده ای از مواد اولیه دارویی این کشور نیز از چین تهیه می‌شود. از سوی دیگر، چین بزرگترین بازار محصولات بنگلادش ازجمله چرم، کنف و خرچنگ است. لذا بنظر می رسد شیوع بیماری کرونا و وخامت اوضاع چین، احتمالا بر روند واردات و صادرات بنگلادش تاثیرات منفی خواهد گذارد.

دولت بنگلادش اعلام نموده که هنوز هیچ مورد ابتلاء به بیماری کرونا در داخل این کشور مشاهده نشده است. دولت در عین حال اعلام نموده است که برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به داخل کشور از جمله در فرودگاه‌ها کلیه اقدامات ایمنی را اتخاذ نموده است.

 برای مراقبت پزشکی مبتلایان احتمالی به این بیماری در بنگلادش نیز چندین بیمارستان به حالت آماده باش درآمده اند. با این حال، چند روز پیش، وزیر امور خارجه بنگلادش و سفیر چین اظهار داشتند که شرایط پیش آمده ناشی از گسترش بیماری کرونا در چین نمی‌تواند اختلالی در تجارت فیمابین دو کشور ایجاد نماید و اینکه چین توانایی کافی برای مدیریت هر گونه بحرانی را دارد.

با این حال روزنامه‌های روز پنجشنبه (8 اسفند 98) داکا نوشتند که نامه سفارت بنگلادش در پکن و گزارش اخیر یک آژانس دولتی کشور بیانگر این نگرانی شدید است که شیوع بیماری کرونا و وخامت اوضاع چین، احتمالا بر روند واردات و صادرات بنگلادش تاثیرات منفی خواهد گذارد.

چین منبع اصلی تهیه مواد اولیه صنایع، ماشین آلات، قطعات و بسیاری از محصولات مورد نیاز روزانه بنگلادش به شمار می رود. حتی بخش عمده ای از مواد اولیه دارویی این کشور نیز از چین تهیه می‌شود. از سوی دیگر، چین بزرگترین بازار محصولات بنگلادش ازجمله چرم، کنف و خرچنگ است.

بنگلادش در سال 19- 2018 میلادی کالاهایی به ارزش 1385 کرور دلار (حدود 8.13 میلیارد دلار) از چین واردات داشته است که حدود 25 درصد از کل واردات بنگلادش را رقم می زند. متقابلاً میزان صادرات بنگلادش به چین 83 کرور دلار (830 میلیون دلار) است که 2 درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد. آنچه که مایه نگرانی می‌باشد این است که در این مدت کوتاه هیچ گزینه دیگری برای بنگلادش وجود ندارد تا بتواند جایگزین چین نماید زیرا هیچ کشور دیگری مانند چین توانایی ارائه محصولات عظیم با قیمت های پائین را ندارد.

از سوی دیگر، به نوشته مطبوعات بنگلادش؛ ویروس کرونا بخش گردشگری این کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است. بدین صورت که به موازات کاهش ورود گردشگران خارجی به بنگلادش، میزان تمایل گردشگران بنگلادشی برای سفر به خارج از کشور نیز بسیار تنزل یافته است. در نتیجه آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی، هتل ها و آژانس های خدمات مالی با ضررهای سنگین مواجه شده اند. مقامات بخش گردشگری این کشور ادعا نموده اند که طی دو ماه گذشته در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میزان تجارت گردشگری حدود 50 درصد افت داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما