معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۰۶- ۰۸:۱۵ - مشاهده: ۳۲۸

گزیده اخبار هوانوردی بنگلادش ( نیمه دوم آذر 1398 )

اخبار مربوط به صنعت هوایی بنگلادش در نیمه دوم آذر ماه 1398 به شرح ذیل است؛

خطوط هوایی خصوصی کشور نیاز به حمایت سیاسی دارند نه یارانه
شرکت خطوط هوایی خصوصی NOVOAIR دارای شش فروند هواپیمای مدل ATR می‌باشد. بگفته مفیض الرحمان، مدیر عامل این شرکت: «حمایت سیاسی دولت برای رفع مشکلات مختلف عملیاتی لازم است. این صنعت در وضعیت بسیار شکننده ای قرار گرفته است. دولت 5 درصد مالیات به عنوان پیش پرداخت واردات هواپیما و قطعات یدکی وضع کرده که این امر فشار سنگینی بر دوش شرکتهای هواپیمایی می‌باشد. این شرکت ها حمایت سیاسی مناسبی از دولت دریافت نمی نمایند. افزایش 42 تا 46 درصدی قیمت سوخت و هزینه‌های بسیار سنگین فرودگاهی بویژه برای پروازهای بین المللی، به شرکتهای خصوصی لطمه جدی رسانده است. رقابت ناعادلانه با شرکتهای هواپیمایی ملی نیز از دیگر چالش ها است. ما حدود 30 درصد ظرفیت اضافی در پروازهای داخلی داریم زیرا شرکت دولتی " بیمان  " (هواپیمایی ملی بنگلادش)  زیر قیمت بلیط می فروشد. این وضعیت باعث شده تا شرکتهای هواپیمایی خصوصی بلیط هایشان را زیر قیمت بفروشند. از سوی دیگر تعداد مسافران چیتاگونگ که تقریباً 55 درصد کل بازار داخلی را تشکیل می دهند، به طور قابل توجهی در حال کاهش است. پیشتر چیتاگونگ ماهیانه صد هزار مسافر داشت اما این تعداد در حال حاضر به 65 تا 70 هزار نفر کاهش یافته است. ترمینال داخلی فرودگاه بین المللی حضرت شاه جلال نیز در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. این فرودگاه توانایی افزایش میزان پرواز را ندارد. نکته مهم دیگر آن است که خدمات جدید راه‌آهن نگرانی‌های بازار هواپیمایی را بیشتر کرده است. »

شرکت یو‌اس - بنگلا دو فروند هواپیما به ناوگان خود افزود
شرکت یو‌اس - بنگلا قصد دارد با گسترش ناوگان، مسیرهای داخلی را افزایش دهد. این شرکت درهمین راستا دو فروند هواپیمایATR 72-600 را به ناوگان خود اضافه کرده است و همچنین قصد دارد در آینده هواپیماهای جدیدی را برای فعالیت در شبکه بین المللی به خدمت بگیرد. درحال حاضر شرکت یو‌اس- بنگلا با 11 فروند هواپیما بزرگترین شرکت هواپیمایی خصوصی است. این شرکت دارای چهار فروند بوئینگ 737-800،چهار فروند ATR 72-600 و سه فروند Dash8-Q400 می‌باشد. شرکت یو‌اس- بنگلا به جز پروازهای داخلی به ایالات متحده، سنگاپور، کوالالامپور، بانکوک ، گوانگژو  چین ، مسقط ، دوحه ، چنای و کلکته هند نیز پرواز دارد و قصد دارد پروازهای جدیدی را به جده ، دمام ، ریاض ، هنگ کنگ، دهلی نو و کلمبو راه اندازی کند.

آغاز چهارمین پرواز روزانه شرکت هواپیمائی امارات
شرکت هواپیمائی امارات ( EK )  چهارمین پرواز روزانه خود بین داکا و دبی را از روز 29 مارس 2020 راه اندازی خواهد نمود. با آغاز چهارمین پرواز، خدمات هفتگی امارات از 21 پرواز به 28 پرواز افزایش خواهد یافت. پرواز جدید توسط یک فروند بوئینگ 777-300ER انجام خواهد شد. بدین ترتیب مسافران به بیش از 150 شبکه جهانی متصل خواهند شد. این نشانه رشد اقتصادی کشور است. امارات طی سال ها بتدریج خدمات خود به داکا را افزایش داد ( از دو سرویس هفتگی در سال 1986 تا سه پرواز روزانه در سال 2013). این شرکت هواپیمایی تا کنون بیش از 9.9 میلیون مسافر را بین دبی و داکا جابجا نموده است.

دستور محبوب علی به بیمان
محبوب علی، وزیر مشاور در امور هوانوردی و گردشگری به شرکت هواپیمایی بیمان (هواپیمایی ملی بنگلادش) دستور داد تا خدمات پروازهای خود را به نحو بهتری ارائه دهد.

سرلشکر شیخ‌الزمان، رئیس جدید صابری بنگلادش
سرلشکر ابن فاضل شیخ‌الزمان که متولد 31 دسامبر 1966 می‌باشد به عنوان رئیس جدید شرکت گردشگری Saber Travel بنگلادش منصوب شد. وی همچنین عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی بیمان بنگلادش و مهندس ستاد نیروهای مسلح بنگلادش از تاریخ 17 فوریه 2019 است. سرلشکر شیخ الزمان در تعدادی از دوره‌های حرفه ای، سمینارها و سمپوزیوم های داخل و خارج از کشور شرکت کرده است. وی در سال 1991 در جنگ خلیج فارس شرکت کرد و به عنوان نیروی کلاه آبی ( نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد ) در سیرالئون و سودان نیز خدمت کرده است. 

هیئت منصور احمد در انتخابات ATAB برنده شد
انجمن‌های ترکیبی (ATAB) به رهبری منصور احمد کلام در انتخابات دوره 2020-2019 انجمن آژانس های مسافرتی بنگلادش(ATAB) که در 14 دسامبر برگزار شد، برنده شد. 29 نامزد ASF برای کمیته اجرایی انتخاب شدند. شرکت آکاش برهمان با کسب 780 رای در جایگاه اول قرار گرفت. برای کمیته منطقه ای(داکا) 15 نامزد انتخاب شده بودند که کمال الدین از شرکت اس اس اینترنشنال با کسب 666 رای در جایگاه اول قرار گرفت. اتحادیه وحدت دمکراتیک(ATAB) گروه رقیب در این انتخابات بود.

آغاز تور گردشی به زادگاه شیخ مجیب الرحمان
با فرا رسیدن روز ملی بنگلادش، شرکت پارجاتان پکیجی را برای بازدید گردشگران از زادگاه و آرامگاه شیخ مجیب الرحمان راه اندازی کرده است. دولت نیز اعلام کرده است که این برنامه تا صدمین سالگرد پدر ملت در سال 2020 ادامه خواهد داشت. هدف از این برنامه گردشی این است که جوانان و گردشگران با دیدگاه‌های سیاسی شیخ مجیب الرحمان آشنا شوند.

هیئت گردشگری سنگاپور راه اندازی شد
هیئت گردشگری سنگاپور یک برنامه تشویقی را برای جذب بازدیدکنندگان به همایش ها و نمایشگاه‌های سنگاپور راه اندازی نموده است. این هیات با مشارکت تجار سنگاپور مجموعه ای از تجربیات مکمل را ارائه خواهد داد تا گروههای معتبر از این کشور بازدید نموده و بتوانند از آن لذت ببرند. در سال 2018 سنگاپور با استقبال بیش از 2.9 میلیون بازدید کننده ، 12.5 درصد نسبت به سال 2017 رشد داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال 2017 گروه‌های گردشگری 7.2 درصد افزایش یافته است.

ساخت ترمینال سوم فرودگاه از 28 دسامبر آغاز خواهد شد
کار ساخت و ساز ساختمان سومین ترمینال فرودگاه بین المللی حضرت شاه جلال داکا پس از مدت‌ها انتظار در تاریخ 28 دسامبر (7 دی ماه 98) با حضور خانم شیخ حسینه، نخست وزیر آغاز خواهد گردید. با اجرای این پروژه، امکان ارائه خدمات به حدود 20 میلیون مسافر فراهم خواهد شد. بسیاری از کشورهای جهان مایل به راه اندازی پرواز به بنگلادش هستند اما دولت به دلیل ازدحام مسافران در فرودگاه شاه جلال، فعلا از صدور مجوز راه اندازی پروازهای جدید خودداری نموده است. دولت قصد دارد برخی از پروازهای بین المللی را به فرودگاه شهرهای سیلهت و چیتاگونگ تغییر دهد. در همین حال روند راه اندازی پرواز مستقیم به انگلستان به اتمام رسیده و تلاش جهت راه اندازی پرواز مستقیم به آمریکا در حال انجام است.
در خصوص احداث ترمینال سوم فرودگاه شاه جلال داکا اعلام شده که در مرحله اول از 24 پل، حدود 12 پل برای مسافرین ساخته خواهد شد. به منظور کاهش حجم ترافیک پر فشار، جاده ارتباطی با ترمینال نیز طراحی خواهد شد. گفتنی است که این پروژه در اکتبر سال 2017 توسط کمیته اجرایی شورای اقتصادی ملی(ECNEC) تصویب شد.
فرودگاه شاه جلال شهر داکا هم اکنون ظرفیت جابجایی 8 میلیون مسافر و 2 میلیون تن بار در سال را دارد. اما پس از اتمام کار پروژه یاد شده، این فرودگاه قادر به جابجایی 20 میلیون مسافر و حمل 5 میلیون تن بار در سال خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما