معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۸/۲۸- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۴۳۹

مشارکت شرکت های دانش بنیان ایرانی در وب سامیت 2019 لیسبون

وب سامیت بزرگترین رویداد جهانی حوزه فن آوری و ارتباطات است که از سال 2016 تاکنون به صورت سالانه در ماه نوامبر در شهر لیسبون برگزار می‌گردد. اولین وبسامیت در سال 2009 با حضور حداکثر 300 نفر از وبلاگرها ، روزنامه نگاران و شرکتهای فن آوری به ابتکار بنیانگذار آن آقای پدی کاگزگریو (Paddy Cogsgrave) در شهر دوبلین برگزار گردید. به تدریج وب سامیت توانست به رویدادهای مهم در عرصه فن آوری تبدیل شود، به طوری که در سال 2015 توانست بیش از 42 هزار نفر از 110 کشور جهان را گرد هم آورد.

در سال 2016 بنا به اعلام بنیانگذار و مدیر اجرایی وب سامیت مقرر شد این رویداد برای سه سال متوالی تا 2018 در شهر لیسبون برگزار گردد. اما امکانات این شهر، همکاری مسئولین و جاذبه‌های گردشگری کشور پرتغال و همچنین استقبال بی سابقه از وب سامیت 2018 باعث شد تا وب سامیت حداقل برای پنج سال آینده در لیسبون ماندگار شود.

وب سامیت 2019

وب سامیت 2019 از 13 تا 16 آبان ( 4 تا 7 نوامبر) درمرکز نمایشگاهی لیسبون موسوم به Altice Arena برگزار گردید . در رویداد امسال بیش از هفتاد هزار نفر از یکصد و شصت کشور جهان در قالب چهار گروه و هر گروه از فعالیت ها با هزینه مشخص و جداگانه) حضور یافتند: گروه سخنرانان (speaker)،گروه نمایشگاه داران و غرفه داران (Exhibitions)، گروه شرکت کنندگان (Participants) که عمدتا شامل شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و شتاب دهنده‌ها بودند و گروه چهارم بازدید کنندگان (Attendecs) بودند. در وب سامیت 2019 بیش از 1200 سخنران از شرکت های پیشرو و شناخته شده در قالب 23 نشست عمومی و صدها سمینار، میزگرد و کارگاه، دیدگاههای خود را در مورد آخرین تحولات و نوآوریها در عرصه‌های مختلف مرتبط با فن آوری و فعالیت های دانش بنیان ارائه کردند و ویژگی‌های جهان آینده را توصیف نمودند. در میان بیش از 11 هزار مدیر اجرایی و 500 شرکت حاضر در این رویداد که در فهرست فورچون قرار دارند، مدیران ارشد اجرایی شرکتهای‌هایی چون ماکروسافت، آمازون ، پورشه، ویکی پدیا، هوآووی، گوگل، فیس بوک، زیمنس، سامسونگ، ایرباس و شخصیت های شناخته شده ای مثل ادوارد اسنودن، تونی بلر و رئیس کمیسیون اروپا حضور داشتند. شرکت بیش از دو هزار خبرنگار که برخی از آنها مدیران ارشد رسانه ای مهم جهان مثل رویترز، یورو نیوز، بی بی سی، فوربس، نیویورک تایمز، ویکی لیکس بوده و در ارائه بحث شرکت داشتند، قابل توجه بود. مراسم افتتاحیه وب سامیت عصر روز دوشنبه 13 آبان در سالن همایش های 25 هزار نفری مجموعه نمایشگاهی لیسبون با سخنرانی پدرو سزاویرا وزیر دولت و اقتصاد پرتغال، فرناندومونیا شهردار لیسبون و پدی کاگز گریو بنیانگذار وب سامیت برگزار شد.


 مشارکت جمهوری اسلامی ایران

علیرغم تجربه حضورسال گذشته گروهی از شرکتهای دانش بنیان استارتاپ کشورمان به سرپرستی رئیس پارک فنآوری پردیس در وب سامیت سال 2018، نهایتا گروهی 6 نفره به سرپرستی معاون پارک پردیس با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد حضور یافتند و تعداد 8 الی 10 شرکت استارتاپ وIT نیز به صورت مستقل و به هزینه خود در آن شرکت کردند. معاون سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران نیز از جمله مدعوین رسمی این دیدار بود که در بخش هایی از آن شرکت کرد.
از نکات قابل توجه وب سامیت امسال ، دایر بودن غرفه‌های بزرگ تعدادی از کشورهای عربی برای استقرار شرکتهای استارتاپ و سرمایه گذاری آنها بود(شامل عربستان سعودی ، قطر، امارات متحده عربی و مصر). برخی از کشورها مثل چین، روسیه، بریتانیا کانادا، آمریکا از طریق شرکتهای سرمایه گذاری، تامین مالی و موسسات توسعه خود در وب سامیت شرکت کرده بودند.

چشم انداز آینده وب سامیت لیسبون

به نظر می رسد که وب سامیت اکنون به بزرگترین رویداد جهانی در حوزه فناوری واستارتاپ تبدیل شده است. این رویداد محلی، برای گردهم آیی بزرگترین شرکتهای دانش بنیان استارتاپ و موسسات مالی و سرمایه گذاری طراحان و مغزهای متفکر جهانی در حوزه فنآوری و نرم افزاری و نمایشگاه آخرین دستاوردهای جهانی در عرصه علمی و فناوری است. بیش از 70 هزار شرکت کننده 1200 سخنران و 2000 خبرنگار، صدها نشست و سمینار و برنامه‌های متنوع دیگر شهر لیسبون را به کانون جهانی برای برقراری و تسهیل تبادلات و همکاریها در عرصه وب فنآوری نوآوری و استارتاپ تبدیل کرده است. با توجه به اینکه برگزاری این رویداد در لیسبون در چند سال آینده نیز ادامه خواهد یافت، شرکت های ایرانی می‌توانند از این فرصت در به خوبی استفاده نماید. 
ضمن اذعان به پیشرفتهای شگرف و غرورآفرین کشورمان در عرصه‌های مختلف فناوری، هدف گذاری مناسب برای دستیابی به اهداف سفر و چشم انداز در این حوزه، نمی‌توان از روندهای نوظهور و پیشرفت های حوزه علم و فناوری در جهان نیز غافل بود. در دهکده جهانی که بستر ارتباطات و همکاریهای آینده آن را حوزه علم و فنآوری تشکیل می دهد هرگونه نادیده انگاشتن روند و جهت گیریهای دستاوردهای نوینی بشری و برنامه ریزی مناسب برای بهره گیری بهینه از آنها، تنها به تشدید شکاف دیجیتالی جامعه وب پیشرفت و توسعه ایرانی با جهان صنعتی منجر می‌شود.
رویداد وب سامیت در پرتغال از این جهت برای کشورمان یک فرصت است که دسترسی و مشارکت شرکتهای ایرانی  را به بازار جهانی تسهیل نموده و می‌توان از این فرصت برای بین المللی شدن استارتاپ های نوپای ایرانی و تقویت و توسعه شرکتهای دانش بنیان در چارچوب تبادل تجربیات و دانش نوین استفاده کرد و بستر این کار نیز حضور فعال و هدفمند در وب سامیت بر محور حمایت از مشارکت فعال بخش خصوصی می‌تواند قرار گیرد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما