معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۸/۲۵- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۴۸۸

گزارش نشست سالانه کنفدراسیون صنایع دانمارک

نشست سالانه و یک روزه کنفدراسیون صنایع دانمارک با شعار "ساخت دانمارک" در روز سه شنبه 17 سپتامبر 2019 (26 شهریور 1398) در سالن اپرای کانال تلویزیون دی آر شهر کپنهاگ برگزار شد. بر طبق سنت سالهای گذشته سفرای مقیم در دانمارک جزء مدعوین بودند. شاهزاده فردریک، ولیعهد دانمارک، شاهزاده ویکتوریا، ولیعهد سوئد، به همراه شوهرش شاهزاده دانیال، نمایندگان شرکت های دانمارکی، رئیس برنامه اهداف هفده گانه توسعه ای سازمان ملل متحد، نمایندگان پارلمان، سیاستمداران، محققان و روزنامه نگاران و غیره در این کنفرانس حضور داشتند.

 آقای لارس ساندیل سورنسن مدیر اجرائی کنفدراسیون صنایع دانمارک در سخنان افتتاحیه خود در نشست سالانه کنفدراسیون صنایع گفت عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. وی افزود با گذر زمان عدوهای زیادی سر راه افراد یا کشورها قرار می‌گیرند اما برخی آنها را مشیت الهی دانسته و دعا می‌کنند که بر رنج آنها افزوده شود تا توشه آخرت آنها سنگین تر و وزین تر شود اما  برخی به خود آمده، عبرت گرفته، چالش ها را به فرصت تبدیل کرده و در راه پیشبرد و بهروزی خود و ملت بکار می‌گیرند.  عدوئی که رئیس هیئت مدیره  کنفدراسیون صنایع دانمارک در سخنان افتتاحیه خود از آن نام برد تحریم نفتی غرب توسط تولید کنندگان نفت در ده 70 میلادی بود. تحریم نفت تلنگری بود بر وابستگان به سوخت فسیلی که باید در راه رهائی از این کالای حیاتی قدم بردارند. دانمارک یکی از این کشورها بود که در مقابل این تحریم بپاخاست و به فکر شکستن طوق این وابستگی بر آمد. این مهم در دو حوزه صورت گرفت اول بهره وری بهتر از سوخت های موجود و دوم یافتن جایگزین برای سوخت های فسیلی. عزم ملی و سرمایه گذاری لازم در این زمینه موفقیت های شگفت انگیزی را در پی داشته تا جائی که امروز هر جا سخن از تولید انرژی‌های تجدید پذیر به میان می آید اسم دانمارک می درخشد.

وی افرود در سال 1972 واردات نفت 92 درصد مصرف انرژی دانمارک را تشکیل می داد. بحران انرژی سال 1973 دانمارک را مجبور به تجدید نظر در سیاست های انرژی خود کرد تا جائی که در سال 1978 اولین مزرعه بادی افتتاح شد. بحران انرژی در سال 1979 این روند را تسریع کرد و در سال 2014 در حدود 39 درصد برق مصرفی دانمارک از توربین‌های بادی تولید می‌شد و این میزان در سال 2015 به 42.1 درصد افزایش پیدا کرد.,وی تصریح نمود در طول ربع قرن از سال 1980 به بعد اقتصاد دانمارک در حدود یکصد درصد افزایش داشت در حالی که میزان انرژی مصرفی برای این افزایش صفر درصد بود. این بدین معناست که اقتصاد دو برابر شد اما میزان مصرف انرژی ثابت باقی ماند. وی اضافه کرد در حال حاضر فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی سالانه در حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کند که تقریبا بالغ بر 10 میلیارد یورو می‌گردد. 

آقای سورنسن تاکید کرد امروزه توربین‌های بادی ساخت دانمارک در اقصی نقاط جهان پره‌های تولید انرژی بادی را به حرکت در می آورند. شرکت دانمارکی بزرگترین احداث کننده مزارع بادی فلات قاره ای در جهان است. دانمارک تنها کشور اتحادیه اروپاست که صادر کننده خالص نفت و گاز می‌باشد اما علی رغم این مزیت روش های تجدید پذیر 56 درصد برق مصرفی این کشور را فراهم می سازند.

وی افزود همین سرمایه گذاری در حوزه دارو هم دانمارک را به یکی از تولید کنندگان اول دارو در جهان تبدیل کرده و دانش آن در نقش یک ثروت ملی دائم همانند منابع طبیعی پدیدار شده است، با این تفاوت که هر چه از منابع طبیعی برداشت شود از ذخیره آن کاسته می‌شود اما از این دانش هر چه برداشته شود بر مقدار و قدرت آن افزوده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت در سالهای اخیر چالش دیگری هم در نقاط مختلف جهان سر برآورده که برخی را به تکاپو انداخته است. این نیست چیزی جزء تغییرات آب و هوایی و این که دانمارک در این حوزه هم پیشقدم شده و برنامه دارد با بهره گیری از این فرصت راه حل هائی ارائه دهد تا باز نسل کنونی و آینده را بیمه کند. به گفته رئیس جدید کنفدراسیون صنایع، دانمارک قصد دارد بعنوان آزمایشگاه جهانی عمل کرده و با اقدام فوری در راستای مبارزه علیه تغییرات آب و هوا قدم برداشته و در نتیجه بر ثروت و بهروزی کشور بیافزاید.

در این گردهمائی به برنامه کنفدراسیون صنایع دانمارک برای تبدیل سبز که یک روز قبل از برگزاری این کنفرانس منتشر شد اشاره شده و همخوانی آن با سیاست های دولت جدی مورد تاکید قرار گرفت. این کنفدراسیون معتقد است تبدیل سبز می‌تواند به ثروتمند تر شدن دانمارک کمک شایانی نماید.  

لارس ساندیل سورنسن، مدیر اجرائی کنفدراسیون صنایع دانمارک، گفت مبارزه علیه تغییرات آب و هوا باید برای جامعه دانمارک در اولویت باشد. وی افزود: این امکان فراهم بوده و می‌تواند ثروت و بهروزی در کشور را افزایش داده و سیستم رفاهی را حفظ کند.

کنفدراسیون صنایع دانمارک در برنامه 2030 خود تحت عنوان "با یکدیگر می‌توانیم رشد سبز ایجاد کنیم" 150 پیشنهاد برای ایجاد شرایط بهتر برای شرکت های دانمارکی ارائه می دهد که به اعتقاد این کنفدراسیون می‌تواند دانمارک را   ثروتمند تر کند. در این طرح همچنین 31 برنامه برای کاهش 70 درصدی گاز کربنینک در طول 11 سال آینده پیشنهاد شده است. 

یر طبق برآورد کنفدراسیون صنایع دانمارک که نمایندگی حدود ده هزار شرکت خصوصی را بر عهده دارد، این برنامه یک میلیون و دویست هزار شغل جدید ایجاد کرده و ثروت کشور را 110 میلیارد کرون افزایش خواهد داد. آقای سورنسن گفت: این  شرکت های خصوصی هستند که باید فناوری لازم برای دستیابی به بلندپروازی‌های محیط زیستی را امکانپذیر نمایند. دانمارک از سنت بهره وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار می‌باشد و می‌تواند بعنوان یک آزمایشگاه برای دنیا عمل کرده و فناوری‌های لازم را توسعه دهد تا تحول در جهان ایجاد گردد. اما این مهم نیازمند سرمایه گذاری عظیمی در حوزه تحقیق و توسعه و راه حل های اجتماعی – اقتصادی دارد که ما حتی امروز از آنها آگاهی هم نداریم.

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک طی سخنانی در این کنفرانس اعلام کرد که دولت بودجه سرمایه گذاری در فناوری سبز را با 100 درصد افزایش به 1 میلیارد کرون (133 میلیون یورو) خواهد رساند. دولت طبق برنامه اعلام شده قصد دارد میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2030 به میزان 70 درصد کاهش دهد. خانم فردریکسن ضمن اذعان به بلندپروازی‌های دولت در حوزه محیط زیست، گفت تولید سبز می‌تواند به طلا تبدیل شود و دانمارک باید با ابتکارات و اختراعات جدید در حوزه سبز برای کشور ثروت ایجاد کرده سیستم رفاهی را هم تقویت کند. خانم فردریکسن با اشاره به فروپاشی بلوک شرق و دیوار برلین گفت در سی سال اخیر جهان با تجارت آزاد و آزادی‌های ایجاد شده بسیار نفع برده اما این روزها دنیا در یک مسیر خلاف حرکت می‌کند و دائما به فکر ساختن دیوارهای جدید بر می آید. وی در این ارتباط به جنگ تجاری و احتمال برگزیت بدون توافق اشاره کرد.

خانم فردریکسن گفت هر شرکتی باید یک برنامه سبز داشته باشد تا ما بتوانیم تا سال 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه ای را 70 درصد کاهش داده و تا سال 2050 کاملا عاری از این گازها باشیم. وی در عین حال یادآور شد که در این مسیر دولت قصد ندارد شاهد آسیب دیدن هیچ بخشی بوده بلکه خواهان حفظ اشتغال بالا و تقویت سیستم رفاهی است.

دانمارک در حوزه مبارزه علیه تغییرات آب و هوا پیشرو است. این کشور برنامه دارد تا سال 2050 تمامی نیازهای انرژی خود را با انرژی‌های تجدید پذیر تامین نموده، مشاغل جدید ایجاد کرده، بر صادرات خود بیفزاید و وابستگی به انرژی را کاهش دهد.

مدس نیپر، مدیر اجرائی شرکت گروندفوس، نیز در این کنفرانس به تبدیل شدن این شرکت از یک تولید کننده پمپ به یک پیشرو در سیاست های حفظ محیط زیست و ارائه دهنده راه حل های آبی اشاره داشت و گفت: شاید عجیب باشد اما پمپ ها می‌توانند در حفظ محیط زیست نقش داشته باشند اما چطور ؟ گروندفوس با تولید پمپ های جدید می‌تواند مصرف انرژی بکار گرفته در این پمپ ها را تا ده درصد کاهش دهد و همین مسئله می‌تواند در مصرف انرژی جهان تاثیر بسزائی داشته و در نتیجه به حفظ محیط زیست کمک شایانی نماید. وی همچنین از نقش این پمپ ها در کاهش میزان مصرف آب سخن گفت و افزود پمپ های جدید می‌توانند با تنظیم میزان آب مورد نیاز مصرف آب را کاهش داده و در رفع کمبود این مایه حیاتی که یک معضل جهانی است کمک کند.  

مدیر اجرائی شرکت گروندفوس به الگو برداری سایر کشورها از دانمارک پرداخت و  گفت رشد اقتصادی چین باعث افزایش آلودگی در این کشور شده است. دانمارک و چین از سال 2006 به بعد روی پروژه‌های بادی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، سیستم گرمایشی، فناوری بیومس ( زیست توده ) همکاری داشته و فناوری دانمارکی از قبیل توربین‌های بادی، پمپ، فناوری ایزوله سازی و ترموستات مورد توجه طرف چینی قرار گرفته است. هدف حضور دانمارک در چین هم اقتصادی و هم در راستای حفظ محیط زیست بوده است. دانمارک معتقد است با ارائه فناوری‌های جدید به کشورها می‌تواند در کاهش آلودگی‌ها و حفظ محیط زیست برای دیگران الگو باشد.

در پایان این کنفرانس جایزه سال 2019 برای بهترین ابداعات بلند پروازانه در حوزه سبز توسط شاهزاده فردریک، ولیعهد دانمارک، اهداء شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما