معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۳:۰۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ چهارم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

از دست رفتن جایگاه نوونوردیسک

پس از خرید 15.9 میلیارد دلاری شرکت آلمانی DB Schenker توسط شرکت لجستیک و حمل و نقل DSV، شرکت دارویی نوونوردیسک، جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شرکت دانمارک از نظر درآمد از دست داده است. شرکت‌های ادغام شده 147 هزار کارمند در بیش از 90 کشور خواهند داشت و درآمد پیش‌بینی‌شده آن‌ها 39.3 میلیارد یورو خواهد بود. نوونوردیسک همچنان بزرگترین شرکت در دانمارک و اروپا از نظر ارزش بازار است و ارزش این شرکت در بورس کپنهاگ حدود 615 میلیارد دلار است که تقریباً 25 برابر بیشتر از مرسک و 14 برابر بیشتر ازDSV است. (تی‌وی‌2)

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد دانمارک

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرده است که اقتصاد دانمارک امسال 1.9 درصد و سال آینده 1.6 درصد رشد خواهد کرد. این پیش‌بینی با پیش‌بینی دولت در ماه اوت برای سال 2024 مطابقت دارد، اما کمتر از پیش‌بینی 2.5 درصدی برای سال 2025 است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش نهایی خود برای دانمارک گفت: رشد صادرات دارویی و دریایی کاهش خواهد یافت، در حالی که بقیه اقتصاد توسط افزایش تقاضای خارجی، بهبود قدرت خرید مصرف‌کننده و تسهیل بیشتر شرایط مالی تقویت خواهد شد. نکته منفی این است که خطر کاهش جهانی، احتمال تشدید منازعات فعلی در جهان وجود دارد. در حالی که تورم سال گذشته به طور متوسط 3.4 درصد بود، صندوق بین‌المللی پول برای سال 2028، نرخ تورم را 1.8 درصد و برای سال 2025، برابر با 2.2 درصد پیش‌بینی می‌کند، زیرا فشارهای تورمی در ماه‌های اخیر با کاهش قیمت‌های جهانی انرژی و تقاضای داخلی ضعیف تا حد زیادی از بین رفته است. طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، دانمارک در برابر بحران انرژی، تورم بالا و شرایط مالی سخت‌تر، انعطاف‌‌پذیری چشمگیری نشان داده است. در سال‌های اخیر، رشد اقتصاد دانمارک به طور فزاینده‌ای توسط افزایش استثنایی در بخش دارویی هدایت شده است، در حالی که بقیه اقتصاد تا حد زیادی راکد بوده است. انتظار می‌رود که رشد قوی در کوتاه‌مدت ادامه یابد، که توسط صادرات دارویی، بازگشایی میدان گاز طبیعی Tyra و بهبود تدریجی بخش‌های غیردارویی هدایت خواهد شد. (imf.org)

اتحادیه اروپا به دنبال مواد خام گرینلند

جوتا اورپیلینن، کمیسر عالی اتحادیه اروپا در امور مشارکت‌های بین‌المللی، در حال حاضر در یک سفر سه روزه به گرینلند به سر می‌برد تا همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه انرژی و مواد خام حیاتی را تقویت کند. گرینلند ذخایر عظیمی از مواد خام حیاتی دارد که برای ساخت فناوری‌های جدید انرژی پاک مانند توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها ضروری است. طبق گزارشی از مرکز مواد معدنی و مصالح (MiMa)، در گرینلند، 11 مورد از 34 ماده خام که توسط اتحادیه اروپا «از نظر استراتژیک مهم» در نظر گرفته می‌شود، یافت می‌شود. با این حال، طبق وبسایت یوراکتیو، اروپا تنها بازیگری نیست که به این قلمرو علاقه‌مند است و ایالات متحده و چین نیز در حال سرمایه‌گذاری در گرینلند هستند. در نوامبر 2023، کمیسیون اروپا یادداشت تفاهمی در مورد مواد خام ضروری با دولت گرینلند امضا کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون، در مارس 2024 برای افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در پایتخت نوک، از گرینلند بازدید کرد. اولین مأموریت تجاری اتحادیه اروپا و گرینلند در 30 سپتامبر با تمرکز بر مواد خام حیاتی و انرژی تجدیدپذیر برگزار خواهد شد. (euractiv.com)

افزایش شاخص قیمت تولیدکننده

شاخص قیمت تولیدکنندۀ دانمارک، که اغلب یک شاخص اولیه فشارهای تورمی در اقتصاد است، در ماه اوت بیشتر و با سریع‌ترین سرعت در هجده ماه افزایش یافت. آخرین آمارهای دانمارک نشان می‌دهد که قیمت‌های تولیدکننده در ماه اوت نسبت به سال گذشته 5.8 درصد افزایش یافته است که سریع‌ترین افزایش از فوریه 2023 است، زمانی که قیمت‌ها 8.3 درصد افزایش یافت و افزایش قابل توجهی نسبت به افزایش 0.3 درصدی در ماه جولای است. این آژانس خاطرنشان می‌کند که روند صعودی عمدتاً به دلیل افزایش 7.2 درصدی قیمت‌ها در بخش صنعتی بود، اگرچه قیمت‌های عرضه انرژی 4.9 درصد کاهش یافت. (.dst.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما