معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۰:۳۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ دوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزیر آب و هوا: نیل به اهداف آب و هوایی سخت خواهد بود

لارس آگارد، وزیر آب و هوا و انرژی، هشدار داده که دستیابی دانمارک به هدف جاه طلبانه اقلیمی خود یعنی کاهش ۷۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ آسان نخواهد بود. وزیر در بیانیه مطبوعاتی روز دوشنبه گفت که زمان آن رسیده که توافق ها به گام های ملموس تبدیل شوند. وی نیاز مبرم به اصلاحات صنعتی و راه حل های نوآورانه ذخیره کربن را برجسته کرد و بر این امر تاکید داشت که پیش‌بینی‌ها نامشخص هستند و عواملی مانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات رفتاری می‌تواند بر توانایی دانمارک برای دستیابی کامل به اهداف تأثیر بگذارد. پیش از تابستان، یک ائتلاف فراحزبی توافقی به اصطلاح "سه جانبه سبز" را امضا کردند که هدف آن کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان 1.8 میلیون تن از طریق بستن شکاف بین پیش بینی‌ها و واقعیت بود. علاوه بر حمل و نقل، کشاورزی همچنان بزرگترین عامل انتشار دی اکسید کربن در این کشور است. به عنوان بخشی از این توافق، کشاورزان با مالیات ۳۰۰ کرون (۴۳ دلار) به ازای هر تن انتشار کربن مواجه خواهند بود. در ماه مارس، شورای تغییر اقلیم دانمارک، (شورای آب و هوا) تردید جدی در مورد توانایی دانمارک برای دستیابی به هدف خود تا سال ۲۰۳۰ ابراز کرد. از سال ۲۰۲۲، دانمارک تنها ۴۷ درصد انتشار خود را در مقایسه با سطوح سال ۱۹۹۰ کاهش داده است. با این حال، گزارش پیشرفتی که تابستان امسال توسط وزارت آب و هوا منتشر شد، نشان داد که انتظار می‌رود انتشار دی اکسید کربن در مدت شش سال در مقایسه با سطوح سال ۱۹۹۰، مطابق با اهداف، ۶۸ درصد کاهش یابد. وزیر آگارد تاکید کرد که پیش بینی‌ها بر اساس یک سری فرضیات است. به عنوان مثال، داده‌های جدید در مورد انتشار گازهای گلخانه ای از زمین‌های کشاورزی کم ارتفاع می‌تواند خط پایه را تنظیم کند و به طور بالقوه شکاف را افزایش دهد. شورای تغییر اقلیم دانمارک به زودی پیشرفت دولت را ارزیابی خواهد کرد، زیرا قبلاً شکاف را بزرگتر از آنچه مقامات پیش بینی می‌کردند، یافته بود. (تی وی۲)

 

 

حقوق و دستمزد جدید برای کارگران خارجی

کارکنان خارجی متقاضی مجوز کار در دانمارک از امروز (اول اکتبر ۲۰۲۴) با مقررات جدیدی روبرو خواهند شد. بر اساس قوانین جدید اعلام شده توسط آژانس بین‌المللی استخدام و ادغام دانمارک  (SIRI)، اتباع غیر اتحادیه اروپا باید حداقل ۱۰ درصد بیشتر از سطح حقوق موجود دریافت کنند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان خارجی مزایایی دریافت می‌کنند که با استانداردهای دستمزد محلی مطابقت داشته و تعیین کننده دستمزدهای منصفانه برای کارکنان بین المللی باشد. اگر حقوق یک نیروی کار خارجی مطابق با استانداردهای دانمارکی نباشد، از کارفرمایان خواسته می‌شود که توضیح دقیقی ارائه دهند. قوانین جدید فقط برای کسانی اعمال می‌شود که از امروز برای اقامت و اجازه کار در دانمارک اقدام می‌کنند. (nairametrics.com)

 

وابستگی ۱ نفر از هر ۹ نفر به حمایت دولتی

علیرغم اقتصاد قوی، 11.8 درصد از جمعیت در سن کار (بیش از ۴۵۰۰۰۰ نفر) اکنون به مزایای اجتماعی وابسته هستند. این رقم در سال ۲۰۱۴ تنها 9.4 درصد بود که از آن زمان تا کنون افزایش قابل توجه ای داشته است. اکنون سؤالاتی مطرح می‌شود که آیا گرفتن مزایای اجتماعی آسان تر شده یا اینکه نیازها بیشتر شده است. توربن ام. اندرسن، اقتصاددان برجسته، گفت چنین افزایش چشمگیر هشدار دهنده است. ارقام گردآوری شده توسط اس.ام.وی دانمارک، یک سازمان لابی گری برای ۱۸۰۰۰ شرکت کوچک و متوسط، نشان می دهد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر به جمعیت وابسته به مزایا افزوده شده است. این در حالی است که بازار کار با بیش از سه میلیون نفر شاغل بسیار پررونق و فرصت های شغلی فراوانی وجود داشته است. اریک سیمونسن از از کنفدراسیون کارفرمایان دانمارکی گفت: ما شاهد افزایش وابستگی عمومی در دوره ای از فرصت های شغلی بی سابقه بوده ایم. آنه‌هالسبو-یورگنسن، وزیر کار، گفت که با کنفدراسیون کارفرمایان دانمارکی و اس.ام. وی دانمارک موافق است  که خواستار بازنگری در بسیاری از طرح‌های مزایای اجتماعی شده‌اند. او گفت: قطعاً نیاز به ساده ‌سازی قوانین پیچیده و تمرکز منابع روی کاهش بوروکراسی وجود دارد. (برلینسکه)

 

هجوم رسانه‌های خارجی به شهر کوچک با گسترش نوونوردیسک

شهر کوچک کلوندبورگ در ساحل غربی دانمارک به دلیل برنامه ریزی غول دارویی نوونوردیسک به سرمایه گذاری ۶۵میلیارد کرونی (۹۶۰ میلیون دلار) برای توسعه کارخانه خود در این شهر برای پاسخگویی به تقاضای جهانی برای داروهای اوزمپیک و وگووی برای کاهش وزن و دیابت، توجه جهانی را به خود جلب کرده است. رسانه‌های ۲۳ کشور در سال جاری از این شهر دیدن کرده‌اند تا بررسی کنند که رشد عظیم نوونوردیسک چگونه اقتصاد محلی، زیرساخت‌ها و نیروی کار را تغییر می‌دهد. مارتین دام، شهردار کلوندبورگ از «جنون رسانه ای» به عنوان یک فرصت نادر برای برانداسازی شهر که به جذب استعدادهای بین المللی کمک می‌کند، استقبال کرد. نیویورک تایمز قبلاً موقعیت منحصر به فرد کلوندبورگ را به عنوان یک مرکز صنعتی پر رونق که روایت معمول شهرنشینی را به چالش می‌کشد برجسته کرده بود. توسعه نوونوردیسک در حال حاضر ۱۲۵۰ شغل جدید را در محل ایجاد کرده است و به پروژه‌های زیرساختی مانند توسعه بزرگراه‌ها و توسعه مسکن تحرک بخشیده است. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد اتکای بیش از حد به یک شرکت وجود دارد. زمانی که در مورد یک اثر بالقوه نوکیا، با اشاره به رکود فنلاندسؤال شد، شهردار دام گفت: "قدرت نوونوردیسک در وسعت آن نهفته است. آنها تمام امید خود را روی یک محصول واحد قرار نمی دهند. پورتفولیوی شرکت متنوع است و به این ترتیب، در برابر افزایش یا سقوط تنها یک خط، آسیب پذیر نیست." (تی وی۲)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما