معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

آخرین چشم انداز اقتصادی و پیام صندوق بین المللی پول برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا

اگر می‌خواهید کشورتان رشد کند و زندگی مردم تان بهبود یابد، باید اقتصاد خود را متنوع کنید. از پرداخت یارانه به ثروتمندان به قیمت بهای فقرا دست بردارید. این یکی از واضح‌ترین پیام‌هایی است که صندوق بین‌المللی پول (IMF) در نشست‌ اخیر در مراکش به رهبران 45 کشور جنوب صحرای آفریقا فرستاده است.

صنعت کشتیرانی قبرس

کشتیرانی از لحاظ تاریخی یکی از موفق ترین صنایع در قبرس بوده است. این صنعت پر جنب و جوش و انعطاف پذیر، همواره یکی از عرصه‌های مهم در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بوده و توجه بسیاری از شرکتهای مهم و فعال در کشتیرانی و حمل و نقل دریایی منطقه ای و بین‌المللی را بخود جلب نموده است. از طرفی قبرس به لحاظ برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد و قرار گرفتن در یکی از مهمترین نقاط کشتیرانی جهان، همواره مورد توجه بوده است.

تاثیر پاندمی‌کرونا بر صنعت گردشگری سوئد

آژانس رشد اقتصادی و منطقه ای سوئد گزارش خود پیرامون وضعیت صنعت گردشگری طی سال 2020 و در دوره زمانی همه گیری ویروس کرونا را به شرح زیر منتشر کرده است.

برنامه دولت اندونزی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه دیجیتال

همزمان با گسترش فناوری‌های دیجتال در جوامع مختلف و نقش آن در حوزه اقتصاد و تجارت، کشورها در دیجیتالی نمودن اقتصاد خود در رقابت هستند. در این میان کشور اندونزی به عنوان بخشی از برنامه وسیع خود برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال، بطور مداوم از برنامه‌های توسعه استعدادهای دیجیتال به عنوان یکی از کلیدهای تحول دیجیتال حمایت کرده و تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

طرح ایجاد بزرگترین بندر تجارت آزاد چین در استان‌ هاینان تا سال 2035

در آغاز ماه ژوئن 2020، کمیته مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین به طور مشترک طرح «ایجاد بندر تجارت آزاد هاینان» را تصویب کردند که این استان (جزیره) را به بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی در چین تبدیل خواهد کرد. این طرح مجموعه ای از سیاست های ویژه از جمله حذف حقوق و عوارض ورودی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد برای نخبگان، کاهش میزان مالیات شرکت ها تا 15 درصد و تسهیل صدور روادید برای مقاصد تجاری را در برمی‌گیرد. سیاست های کلیدی این طرح شامل آزادسازی تجارت کالا و خدمات، تسهیل سرمایه گذاری و گشودن بخش های کلیدی، تبادل آزادانه سرمایه و داده‌ها و اجرای سیاست ورود بدون روادید می‌باشد. معافیت از تعرفه واردات کالاهای تولیدشده در هاینان که حاوی مواد وارداتی نیستند و یا بیشتر از 30 درصد ارزش افزوده آن در فرآیند تولید در هاینان ایجاد شده باشد، هنگام ورود به سایر مناطق چین فرصت مناسبی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی بویژه محصولات کشاورزی به چین ایجاد می نماید.

چین و آسیای میانه: روابط تجاری دو جانبه

مطلب زیر خلاصه ترجمه مقاله "چین و آسیای میانه: روابط تجاری دو جانبه [1]" است که در نشریه China Briefing به چاپ رسیده است:

اقدامات دولت اندونزی برای تحرک بخشیدن به صنعت خودرو سازی

صنعت خودروسازی اندونزی که رتبه هفدهم در جهان، پنجم در قاره آسیا و دوم در بین کشورهای اتحادیه ملل آسیای شرقی ( ASEAN) را دراختیار دارد با شیوع ویروس کووید -19 همچون سایر صنایع تحت تاثیر قرار گرفت و با کاهش شدید فعالیت مواجه شد. دولت اندونزی برای تحرک بخشیدن به این صنعت مهم و نقش آفرین در اقتصاد کشور اقداماتی را صورت داده است که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

راهکارهای دولت اندونزی برای احیای صنعت گردشگری در زمان شیوع ویروس کرونا

بخش گردشگری یکی از بخش هایی است که بیشترین آسیب را از همه گیری ویروس کرونا متحمل شده است. با اعمال محدودیت های سفر و بسته شدن مرزهای کشور به روی مسافران خارجی، تعداد گردشگران در اندونزی به شدت کاهش یافته است. علیرغم آغاز طرح واکسیناسیون عمومی دولت اندونزی، موارد ابتلا در این کشور همچنان در حال افزایش است. براساس آمار سایت Worldometer ، تا تاریخ 11 مه 2021، اندونزی با ثبت بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر مبتلا و 47,218 نفر فوتی، هجدهمین کشور آسیب دیده در جهان است.