معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۰

تاثیر پاندمی‌کرونا بر صنعت گردشگری سوئد

آژانس رشد اقتصادی و منطقه ای سوئد گزارش خود پیرامون وضعیت صنعت گردشگری طی سال 2020 و در دوره زمانی همه گیری ویروس کرونا را به شرح زیر منتشر کرده است.

این گزارش شرایط ناشی از کرونا و تاثیر آن بر گردشگری و تبعات اقتصادی آن را در سوئد مورد بررسی قرار داده است. بنابر گزارش آژانس مذکور گردشگری یکی از بخش های بسیار آسیب دیده در طول همه گیری بوده که صنایعی مانند هتل داری، رستوران‌ها و تجارت که همگی آنها از زیرشاخه‌های مهم گردشگری هستند را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.این گزارش می افزاید شاید با افزایش دانش و تجربیاتی که در طول پاندمی‌بدست آمده، بتوان مجددا برای بهبود این صنعت تلاش کرد.

کاهش میزان 38 درصدی گردشگری

         در پی شیوع همه گیری کرونا ، بخش گردشگری در سال 2020 با کاهش تقاضا مواجه شد. طی این سال در سوئد، میزان گردشگری نسبت به سال قبل 38 درصد کاهش یافته است و بویژه تعداد گردشگران خارجی بیشترین تأثیر را به خاطر همه گیری کرونا داشته است. میزان گردشگری خارجی در سوئد در سال 2020 نسبت به سال قبل 52 درصد کاهش یافته است، در حالی که گردشگری داخلی 29 درصد کاهش نشان می دهد.

 

 صادرات و واردات گردشگری

         گردشگری در سوئد را می‌توان به سه دسته گردشگری داخلی، صادرات گردشگری و واردات گردشگری تقسیم کرد. صادرات گردشگری زمانی است که گردشگران خارجی در سوئد حضور دارند و از کالا و خدمات داخلی استفاده می‌کنند. واردات گردشگری زمانی است که گردشگران سوئدی در خارج از کشور مشابه این کار را انجام می دهند. مصرف گردشگری داخلی بزرگترین و قابل توجه ترین صنعت گردشگری می‌باشد و اما این بخش در سال 2020 به میزان 137 میلیارد کرون بود. در همان سال، واردات گردشگری به 63 میلیارد کرون و صادرات گردشگری به 47 میلیارد کرون رسید.

         صادرات گردشگری و واردات گردشگری بر وضعیت اقتصادی سوئد تأثیر می‌گذارد. برخلاف سایر انواع صادرات، صادرات گردشگری عمدتا برای دولت درآمد مالیاتی ایجاد می‌کند. این امر به این دلیل است که گردشگران خارجی در سوئد مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض را پرداخت می‌کنند. اما در سال 2020 درآمد مالیاتی حاصل از گردشگری خارجی در سوئد 7.2 میلیارد کرون بود. واردات گردشگری نیز درآمد مالیاتی ایجاد می‌کند، اما به کشوری می رود که مصرف در آن انجام می‌شود.

          رشد گردشگری سوئد به طور متوسط 2 درصد در دوره زمانی 2019-2016 بوده است. در همان مدت زمان، رشد تولید ناخالص داخلی به طور متوسط 4 درصد در سال بود. در سال 2020، رشد تولید ناخالص داخلی منفی 2 درصد و ارزش افزوده گردشگری منفی 35 درصد بود. از نظر تاریخی، گردشگری از رشد اقتصادی بالایی در سوئد و خارج از کشور برخوردار بوده است که هم در نتیجه افزایش رفاه و هم در وقت آزاد بیشتر بوده است. در سال 2020 ، در نتیجه همه گیری ، گردشگری کاهش چشمگیری داشته است.

 کاهش 1.6 درصدی سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی

         میزان سهم گردشگری در اقتصاد ملی، به عنوان مقدار سهم آن در رابطه با تولید ناخالص داخلی، بین 2.4 تا 2.7 درصد در طول سالهای 2015 تا 2019 بوده است. در سال 2020 ، این مقدار به 1.6 درصد کاهش یافته است که با کاهش ارزش افزوده گردشگری 33 درصدی نسبت به سال قبل که در قیمت های 2020 محاسبه شده بود، مطابقت دارد.

 

کاهش 9 درصدی تعداد افراد شاغل در صنعت گردشگری

         طی سال 2020 ،میانگین افراد شاغل در صنعت گردشگری کمی‌بیش از 123000 نفر بود که نسبت به سال قبل به کمتر از 9 درصد کاهش یافته است.  سهم خانوارها از میزان گردشگری در سوئد در طی دوره 2019-2015  نسبتاً ثابت و حدود 6.4 درصد بوده است. در طول سال 2020  و در زمان همه گیری، این میزان سهم به 5.0 درصد کاهش یافته است.

 

کاهش 36 درصدی اقامت مهمان و گردشگر در مراکز اقامتی

         همه گیری کرونا در سال 2020 تأثیر منفی زیادی بر اقامت گردشگران در مراکز تجاری اقامتی در سوئد گذاشت. در سال 2020 ، در مجموع 43.3 میلیون شب مهمان در سوئد ثبت شده است که این میزان در کل 24 میلیون کمتر از سال 2019 بوده که به معنی کاهش 36 درصدی می‌باشد. این امر در ارتباط با اقامت گردشگران خارجی بیشترین کاهش نسبی را داشته است، حدود 72 درصد در مقایسه با سال 2019 و در مجموع حدود 4.7 میلیون نفر. اقامت گردشگران سوئدی در مراکز اقامتی در مدت مشابه 24 درصد کاهش یافته و در مجموع به 38.1 میلیون نفر رسیده است.

 

بیشترین آسیب در مناطق شهری

         کاهش میزان اقامت گردشگر و مهمان در مراکز اقامتی در سال 2020 کل سوئد را تحت تأثیر قرار داد، اما مناطق شهری و شهرهای بزرگ مانند استکهلم و وسترا گوتلند از نظر تعداد و درصد بدترین آسیب را دیدند. در استکهلم در مقایسه با سال  2019 حدود 55 درصد از میزان کاهش اقامت در این مراکز را نشان می دهد و این رقم در شهرستان وسترا گوتلند به 42 درصد رسیده است. شهرستان گاولبورگ با کاهش 16 درصدی نسبت به سال قبل از آن کمتر تحت تأثیر این بحران قرار گرفته است.

 

آینده گردشگری

         همه گیری کرونا باعث ایجاد برخی تغییرات رفتاری شده است که حتی ممکن است علی رغم لغو محدودیت ها ادامه یابد. میل و تمایل انسان به سفر، تجربه مکانها و فرهنگهای جدید همچنان باقی خواهد ماند. اما سوال این است که آیا ما به همان دفعات، به همان میزان و به همان روشی که قبل از همه گیری وجود داشت، سفر خواهیم کرد؟ و این که آیا اهمیت روزافزون گردشگری داخلی در دوران همه گیری همچنان باقی خواهد ماند؟ گروه کارشناسان سازمان جهانی گردشگری UNWTO ، پیش بینی می‌کنند که گردشگری داخلی در آینده مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

           یک نظرسنجی که توسط Novus به نمایندگی از بانک  Landshypotek  صورت گرفته نشان می دهد که نزدیک به 9 نفر از 10 نفر سوئدی در سال 2020 تعطیلات تابستانی خود را در سوئد گذرانده اند. تقریباً از هر 10 نفر 6 نفر پاسخ داده اند که آنها زمان بیشتری را در خانه گذرانده اند. بیش از 8 نفر از 10 نفر افرادی که مورد نظر سنجی قرار گرفته اند پاسخ داده اند که فکر می‌کنند تابستان آینده را در نیز در سوئد بگذرانند.

 

 بر اساس آمار منتشر شده توسط UNWTO در سال 2020 و در زمان پاندمی، اروپا شاهد کاهش سفر های بین المللی به میزان 70 درصد بوده که برابر با کاهش  500 میلیونی ورود گردشگر بین المللی است. در آمریکا این میزان 69 درصد و در آسیا و اقیانوسیه این رقم 84 درصد یعنی برابر با 300 میلیون نفر کمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن می‌باشد. کاهش آمار گردشگر برای آفریقا و منطقه خاورمیانه در مجموع 75 درصد بوده است. سازمان مذکور پیش بینی کرده احتمالا چند سال زمان لازم است تا وضعیت گردشگری بهبود یافته و آمار گردشگران به میزان ثبت شده در سال 2019 و قبل از شروع همه گیری ویروس کرونا برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما