معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

اخبار اقتصادی عراق (کربلا)

گزیده اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی عراق - کربلا ( هفته دوم خرداد 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته دوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

معرفی بنادر عراق

اداره بنادر عراق در سال 1909 تاسیس شد و در زمینه مدیریت و ناوبری در آبهای بین المللی و انجام کارهای نگهداری و حفاری در کانال های ناوبری تخصص داشت. این شرکت بنادر ام قصر، ابوفلوس، مقع و خور زبیر را اداره می‌کند.

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته دوم دی ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق در هفته دوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

خبرهای اقتصادی در حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق (هفته اول دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته دوم آذر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته دوم مهر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته دوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گذرگاه آبی خورعبدالله و بندر فاو، نقطۀ تعارض منافع راهبردی عراق و کویت

علیرغم تحدید حدود مرزهای عراق توسط کمیسیون مأمور ازسوی شورای امنیت سازمان ملل و به موجب قطعنامۀ 833 این شورا، طرفین همچنان درخصوص مرز آبی دو کشور در گذرگاه آبی خورعبدالله با یکدیگر اختلاف دارند. عراق به دلیل مشکلات ژئوپلیتیکی انگیزه ای برای حل و فصل موضوع ندارد و منافع خود را در حل و فصل نشدن این اختلاف ارزیابی می‌کند. در مقابل، کویت نیز تلاش دارد تا با اتخاذ اقداماتی نظیر احداث بندر مبارک، عراق را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد. آنچه مسلم است اینکه کویت زمانی جهت احداث بندر مبارک برنامه ریزی نمود که موافقت دولت عراق را با خود به همراه داشت و بر روی بازار عراق حساب کرده بود وگرنه جمعیت اندک و بازار کوچک این کشور جهت انجام چنین سرمایه گذاری کلانی توجیه اقتصادی ندارد؛ مگر اینکه کویت نیز همانند عراق، رؤیای اتصال و ترانزیت به مدیترانه و اروپا را در سرداشته باشد که در این صورت بندر مبارک رقیبی برای بندر فاو عراق به حساب خواهد آمد.

ظرفیت های بندری کشور عراق با تأکید بر پروژه بزرگ بندری فاو

عراق تقریباً محصور در خشکی سعی دارد تا با اجرای پروژۀ بندر بزرگ فاو به مساحت 54 کیلومتر تا سال 2038 رؤیای دیرینه و هدف آرمانی خود مبنی بر دسترسی به آبهای آزاد را محقق سازد . باتوجه به اینکه این کشور در حال حاضر عمدۀ اقلام موردنیاز خود را از طریق بنادر کشورهای خلیج فارس و یا از طریق زمینی از کشورهای ایران و ترکیه وارد می‌کند، بدون شک اجرای این پروژه، قدرت مانور بیشتری را جهت کاهش وابستگی عراق به کشورهای همسایه، متنوع سازی واردات و رونق اقتصادی در اختیار این کشور قرار خواهد داد.