معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۲

اخبار اقتصادی عراق - کربلا ( هفته دوم خرداد 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته دوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

استاندار کربلا: 60 هزار فرصت شغلی در استان از دست رفته است

اتاق بازرگانی کربلای معلی اولین همایش گردشگری خود را در تاریخ 9/3/1400 با شعار تأثیر کرونا بر جهانگردی عراق، زیر نظر کمیته فرهنگ، جهانگردی و آثار باستانی مجلس و با همکاری انجمن هتل‌ ها و رستوران‌های گردشگری در کربلای مقدس برگزار نمود.

این کنفرانس با حضور خانم سامیه الغلب رئیس کمیته فرهنگ گردشگری و آثار باستانی مجلس، اعضای کمیته علی الحمیداوی و عبدالله الریکابی، اعضای مجلس نمایندگان از استان مقدس کربلا، حامد الموسوی و ریاض مسعودی و با حضور آقای مهندس النصیف الخظابی استاندار کربلا برگزار گردید. طی این نشست خانم سامیه الغلب رئیس کمیته گردشگری مجلس عراق بر لزوم ارتقا بخش گردشگری بویژه بخش هتلداری تأکید کرد. وی گفت کمیته گردشگری در پارلمان عراق در تلاش است تا از موانع موجود بر سر راه جهانگردی عبور کند و برای این منظور جلسات متعددی با وزارتخانه‌های مربوطه برگزار و توصیه‌هایی ارائه کردیم که بخشی از آن‌ها اجرا و بخشی نیز در انتظار اجرا است.

نصیف الخطابی در چارچوب کنفرانس گردشگری برگزارشده اعلام نمود که بدلیل پیامدهای منفی کرونا قریب به 60 هزار فرصت شغلی در کربلا به عنوان ستون فقرات گردشگری مذهبی عراق از دست رفته است. وی با اعلام اینکه قصد داریم کربلا را به عنوان پایتخت جهانگردی مذهبی تبدیل کنیم خواستار درج شهر کربلا به عنوان پایتخت جهانگردی مذهبی در بودجه 2022 کشور شد. 

 افتتاح کارخانه تولید کاغذ در کربلا

کمیته سرمایه گذاری کربلا اعلام نمود 10 خرداد برای اولین بار در نوع خود در عراق کارخانه تولید کاغذ در ضلع غربی شهر و جاده نجف افتتاح گردید. عنوان شده است فاز اول کارخانه 100 تن روزانه تولید کاغذ خواهد داشت و با افتتاح فاز دوم تولید روزانه بالغ بر 300 تن خواهد بود ضمن آنکه از منبع زباله کشاورزی همچون ساقه نیشکر و زباله کاغذی محصول مورد نظر را تولید خواهد نمود. هیئت الاستثمار یا کمیته سرمایه گذاری کربلا اعلام نموده است افتتاح این کارخانه باعث تقلیل نرخ بیکاری در استان و همچنین اشتغال 1000 نیروی کار در سه شیف کاری خواهد شد.

سفر وزیر برنامه ریزی عراق به کربلا و دیدار با مقامات آستان مقدس حسینی (ع)

"خالد بطال النجم" وزیر برنامه ریزی عراق در سفر به کربلا با مهندس شیخ مهدی کربلائی نماینده آیت الله سیستانی در کربلا و تولیت شرعی حرم قدس حسینی (ع) دیدار و آخرین پروژه‌های در حال انجام از سوی این آستان را مورد بررسی قرار داد. طی این دیدار اعلام شده است کربلا با انجام 100 درصد پروژه‌های عمرانی سر آمد استانهای عراق در مبحث عمران است و از خدمات انجام شده در زمان استانداری نصیف الخطابی استاندار فعلی در این راستا تقدیر و تشکر بعمل آمد. 

بازدید سفیر دانمارک از کربلا

سایت رسمی عتبه حسینی (ع) اعلام نموده است ششم خرداد "استیگ پائولو بیراس" سفیر دانمارک در عراق ضمن سفر به استان کربلا از مزار امام حسین (ع) دیدار و اعلام نمود "خوشحالم  از مزار شخصی دیدن می‌کنم که مردانگی و فداکاری وی برای احیای صلح و عدالت مایه مباهات برای مسلمانان و بشریت می‌باشد. وی همچنین ضمن بازدید از موزه حرم امام حسین (ع) اعلام نمود این موزه  اشیای گرانبهائی را در خود جای داده است و در حقیقت کلکسیونی بی نظیر است و نگهداری از این اشیاء قیمتی به نحو احسن انجام می‌شود. شایان گفتن است بازدید از موزه حرم امام حسین (ع) یکی از مکانهائی است که مورد توجه و تحسین هیئت های خارجی قرار دارد. 

 کمک نیکوکارانه آستان قدس حسینی (ع) به بیماران خاص

احمد رضا خفاجی رئیس دائره کمک به خانواده شهدا و معلومین آستان مقدس حسینی (ع) اعلام نموده است بدستور شیخ مهدی کربلائی نماینده مرجعیت عراق و تولیت شرعی حرم مطهر امام حسین (ع) به چند بیمار خاص بالغ بر 80 میلیون دینار عراق تخصیص داده شده است و این قبیل اقدامات خیر خواهانه برای بیماران و مستمدان و خانواده شهدا همچنان ادامه خواهد داشت. شایان گفتن است بدنبال تأسیس حشد الشعبی بدستور آیت الله سیستانی در سال 2014 دائره ای تحت عنوان دائره حمایت از خانواده شهدا و و محرومین با هدف سرکشی و رفع نیازهای این قبیل خانواده‌ها و محرومین در حرم قدس امام حسین (ع) تأسیس شده است که به امور کمک به مستمندان مشغول است.

طرح جنرال الکتریک برای پایان دادن به سوختن گاز همراه با نفت

 شرکت جنرال الکتریک از طرح خود برای پایان دادن به سوختن گازی خبر داده است که همراه با نفت استخراج شده بیرون می‌آید. رشید الجنابی مدیر اجرایی شرکت جنرال الکتریک در عراق با بیان این موضوع گفت: با استفاده از این گاز می‌توان صدها مگاوات برق تولید کرد؛ چیزی که شبکه برق ملی عراق به شدت به آن نیازمند است. وی در همین رابطه افزود: شرکت "جی‌ای" آمادگی کامل دارد تا منابع مالی لازم برای اجرای پروژه‌های راهبردی را در اختیار عراق قرار دهد تا از آن در جهت تأمین انرژی برق استفاده کند. 

استفاده از اظهارنامه گمرکی واحد در مرزهای عربستان و عراق

 کانال مباشر در تازه‌ترین نشر اعلام نموده است برغم دستور دیوانی صادر شده از سوی مقامات سعودی، مقامات گمرکی عراق موضوع استفاده از "اظهار نامه گمرکی واحد" در مبادی مرزی با عربستان را به تعویق انداخته‌اند. عربستان و عراق موضوع  افتتاح مرز "الجمیمه" در استان "المثنی" را نیز بر اساس مصوبات پنجمین کمیسیون مشترک در دستور کار دارند و مقامات سعودی اعلام نموده اند افتتاح این نقطه گمرکی بعد از مطالعات  اعتبار سنجی می‌تواند در تحقق اهداف اقتصادی و بکارگیری مناسب از نیروی  انسانی منطقه مؤثر واقع شود. از آبان سال گذشته با حضور "ژنرال عثمان الغانمی" وزیر کشور عراق و  استانداران الانبار و کربلا مرز "عرعر" واقع در غرب عراق که  از سال 1990 میلادی بدلیل حمله نظامی عراق به کویت بسته و تنها در ایام حج، ترددهایی از سوی زائران عراقی به عربستان و بالعکس انجام می‌شد نیز فتتاح گردید. گشایش این مرز که با کمک 150 میلیون دلاری بلاعوض عربستان به عراق انجام شد توانسته است تا حدودی  توازن  اقتصادی در عراق و از جمله استانهای همجوار با مرز (کربلا) را به نفع عربستان تغییر دهد و تلاش برای افتتاح مرز جدید در استان المثنی نیز در همین راستا انجام می‌شود.  

 اصلاح قانون سر شماری در پارلمان کشور

"محمد کریم" عضو کمیته نظارت بر برنامه دولت در پارلمان عراق طی مصاحبه با روزنامه دولتی "الصباح"  اعلام نمود در حال تغییراتی در قانون سرشماری کشور هستیم  و برخی موارد  انجام و الباقی  می‌بایست در فرصت باقی مانده از مجلس فعلی کشور انجام شود. وی انجام سرشماری الکترونیکی قبایلی در میان  عشایر کربلا را موفقیت بزرگ در راستای سر شماری  الکترونیک در کشور دانسته  و  اعلام نموده این سر شماری می‌تواند سمبلی برای اجرای سرشماری الکترونیک عراق باشد. 

ورود جدیدترین ابزار به بندر فاو با هدف ادامه تقویت زیر ساخت‌های مورد نظر

ایندینپندنت عربی به نقل از سخنگوی سابق سازمان بنادر  عراق  در تازه‌ترین  گزارش خود اعلام نموده است پس از عقد پنج قرارداد مربوطه از سوی شرکت "دوو کره" برای تجهیز و راه اندازی  بندر فاو  اکنون چکشی عظیم الجثه با هدف حفر  زمین در مناطقی که خاک سست دارد و  تزریق سیمان به  ستونهای مورد نظر به بندر وارد شده و فعالیت خود را آغاز نموده است. وی عنوان نموده است این دستگاه یکی از 3 دستگاه عظیمی است که در قرارداد اخیر شرکت "کره‌ای دوو" با  وزارت حمل و نقل عراق برای ساخت بندر فاو منعقد شده است و با هدف رفع سستی خاک بندر تا عمق 30 متر می‌تواند سیمان و مواد لازم را برای استحکامات آتی تزریق نماید. 

مهم‌ترین پروژه در قالب فاو بزرگ ایجاد محوطه و سکوی باراندازی برای کشتی‌ها به طول 1750 متر در کنار چهار طرح دیگر عنوان شده که  با هدایت مهندسی "دوو" کره جنوبی از سال 2012 در حال انجام است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما