معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته دوم آذر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

طرح جامع کربلا

"نصیف جاسم الخطابی" استاندار کربلا در مصاحبه با روزنامه نیمه دولتی "الصباح" اعلام نموده است توافقاتی را با مقامات ذیربط استانی برای تهیه طرح جامع و تبدیل کربلا به یک شهر پیشرفته با تمرکز موسسات اداری، کنسولگری‌ها، ورزشگاهها و بیمارستان‌ها انجام داده ایم و سعی خواهیم نمود این اقدام بدون هر کارشکنی و اتلاف وقت از سوی نهاد های مربوطه انجام شود. وی اعلام نموده است در همین خصوص و با هدف تقویت مناسبات با سازمانهای بین المللی دیداری با نماینده توسعه ملل متحد در منطقه فرات الاوسط انجام داده و طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده است. وی این اقدام را اولین نمونه در عراق توصیف نموده و آن  را سبب  اشتغال زایی، عمران و توسعه و شکوفائی شهر به مثابه شهرهای مدرن توصیف نموده است. اظهارات بلند پروازانه مهندس خطابی (با تخصص کشاورزی) در حالی انجام می‌شود که کربلا با بافت عشایری و روستایی پیرامونی و برغم سابقه 100 ساله فعالیت "بلدیه"  فاقد امکانات و ملزومات اولیه شهری همچون سرویس حمل نقل عمومی، کد پستی و تلفن ثابت است. کنسولگری کشورمان تنها نماد دیپلماسی شهری می‌باشد. از سال 2017 اقداماتی از سوی عتبه حسینی ( ع) برای تاسیس فرودگاهی در شهر کربلا در حال انجام  است که فرایند تاسیس از سرعت چندانی برخوردار نیست.

از دست رفتن 60 هزار فرصت شغلی در کربلا

نصیف الخطابی استاندار کربلا اعلام نموده است در ایام ایپدمی‌کرونا و پیامدهای ناخوشایند آن شهر کربلا  60 هزار فرصت شغلی را بویزه در بخش هتلداری از دست داده و بودجه اختصاصی تعیین شده کمتر از میزان خسارات وارده به استان است. وی اعلام کرده است کربلا  از زمان صدام  دچار فقر ساختاری بوده که رژیم مذکور آن را به شهر تحمیل کرده است. وی در خصوص بیمارستان ساخت ترکیه نیز تصریح نموده است مشکل بر سر تعلل از سوی کمیته‌هاست و طرحی برای تغییر مدیریت بیمارستان ترکیه در حال بررسی است که در 45 سال گذشته در بحث سرمایه گذاری وجود نداشته است.

دیدار کاردار جمهوری آذربایجان با استاندار کربلا

ممداف کاردار سفارت جمهوری آذربایجان در عراق در سفر به کربلا ضمن زیارت اعتاب حسینی و عباسی علیهما السلام با نصیف الخطابی استاندار کربلا دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار استاندار کربلا ضمن تاریخی قلمداد نمودن روابط دو کشور از توسعه و تقویت مناسبات طرفین ابراز خشنودی و علاقمندی نموده و اعلام کرد در سال آینده 15 سند همکاری میان دو کشور از جمله در ارتباط با  توریسم مذهبی به امضاء خواهد رسید. این دومین سفر ممداف در خلال شش ماه گذشته به شهر کربلا و  دیدار با استاندار  کربلا بوده است.

70 پروژه معلق در کربلا

حامد الموسوی از نمایندگان شهر کربلا در پارلمان عراق در تازه ترین مصاحبه اعلام نموده است 70 پروژه شهر کربلا نیمه تمام و معلق باقی مانده است. وی اعلام نموده است شرکت های زیادی با چتر حمایتی دولتی وجود دارند ولی امکان سرمایه گذاری در پروژه‌ها را نداشته فلذا  اقدامی در جهت تکمیل این پروژه‌ها انجام نمیشود. 

مشکلات بیمارستان ساخت ترکیه در کربلا

"نصیف الخطابی" استاندار کربلا تصریح نمود:  اخیرا ملاقاتی با معاون وزیر برنامه ریزی عراق داشته و در این چارچوب مشکلات بیمارستان جدید التاسیس ترکیه در شهر کربلا مورد بررسی قرار گرفته و خواستار عملیاتی و به بهره برداری رسیدن بیمارستان شده است. وی اعلام نموده برغم نصب تجهیرات بیمارستانی هنوز امکان بهره برداری و مراجعت بیماران  برای اهالی ممکن نیست. در خلال سفر استانی مرداد ماه "الکاظمی" نخست وزیر عراق به کربلا بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) موسوم به بیمارستان "ترکی" با حضور سفیر ترکیه و با پوشش خبری وسیع با ظرفیت پذیرش 472 بیمار و  هزینه 150 میلیون دلاری در این شهر تاسیس شد ولی ادعا می‌شود بدلیل اختلاف بین پیمانکار ترک و طرف عراقی هنوز امکان بهره برداری مهیا نشده است. بیمارستان مذکور قبل از افتتاح رسمی دچار آتش سوزی شد و عده ای آن را ناشی از خرابکاری و برخی دلیل آن را  اتصال برق در بخش رادیولوژی عنوان نمودند.  افتتاح بیمارستانهای ترک بخشی از دیپلماسی عمومی ترکیه در عراق در کنار صنعت توریسم درمانی می‌باشد و شرکت "یونیورسال آجارسان"ترکیه ازسال 2009 در حال احداث 4 بیمارستان در استانهای کربلا -میسان - بصره و ذیقار است  و قرار است در آینده نزدیک، جدیدترین بیمارستان در "ذیقار" افتتاح  شود. 

زراعت زمستانی در استان کربلا

مجید حمید خرائلی معاون دایره کشاورزی کربلا اعلام نموده است در زمستان امسال شاهد کشت  6768 دونم ( هر دونم 2500 متر ) در استان کربلا خواهیم بود و گندم، جو، پیاز و نخود از محصولات عمده کشت زمستانی استان است. اداره کل کشاورزی کربلا طرحی جامع برای کشاورزی در زمینهای این استان به مساحت 129002 دونم در حال تهیه دارد که گندم مهم ترین محصول طرح آتی خواهد بود.

کربلا مهیا  برای پیمانکاران متعهد

19 آذرماه خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از نصیف الخطابی استاندار کربلا اعلام نمود استان کربلا برای شرکتها و پیمانکاران متعهد فضای مناسب و امن است چرا که طرح ها و پروژه‌های زیادی  برای توسعه و عمران استان وجود دارد. وی عنوان نموده است مشکلات فعلی استان کربلا  ناشی از حضور شرکتها و پیمانکارانی بوده است که سرمایه و اعتماد لازم را برای فعالیت در این استان را نداشته اند.

عراق پر خطر ترین کشور برای سفر در سال 2021

در تازه ترین گزارش  موسسه بین المللی امداد، "INTERNATIONAL SOS " عراق در میان خطرناک ترین کشورهای برای سفر در سال 2021 معرفی شده است. در گزارش این موسسه انگلیسی - سنگاپوری از کشورهای لیبی، سوریه، افغانستان و عراق به عنوان کشورهای پر مخاطره برای سفر در بازه زمانی  2021  بدلیل  فقدان امنیت، درگیرهای سیاسی، خشونت و جنایت و پاندمی‌کرونا نام برده شده است. مطبوعات غربی بعضا از عراق با اصطلاح "عراق کشوری که در آن اشک ها خشک نمی‌شود" یاد میکنند. 

فروش نفت عراق در ماه نوامبر

شرکت بازاریابی نفت عراق در تازه ترین گزارش میزان فروش نفت عراق در نوامبر گذشته را 81 میلیون بشکه با قیمت متوسط 41 دلار اعلام نمود. در این گزارش آمده است عائدات نفتی حاصله برای عراق سه میلیارد  394 میلیون دلار بوده است و 78 میلیون بشکه نفت صادر شده متعلق به میادین جنوبی و 2 میلیون بشکه از طریق میدانهای  نفتی کرکوک به بندر جیهان ترکیه و کشور اردن ( 254 هزار بشکه ) صادر شده است. چندی پیش یک نماینده پارلمان عراق از اینکه کشورش نفت با قیمت تخفیفی به قیمت هر بشکه 10 دلار به اردن می فروشد انتقاد کرد. لازم بذکر است شرکت های هندی، چینی و آمریکائی همچنان در صدر 28 شرکت خارجی خریدار نفت عراق هستند ضمن آنکه  چین، انگلیس و روسیه در صدر استخراج کنندگان نفت عراق محسوب می‌شوند . 

 اظهارات مشاور مالی نخست وزیر پیرامون تعامل با چین و اوضاع اقتصادی کشور

"مظهر محمد صالح" مشاور مالی نخست وزیر عراق در مصاحبه با منابع خبری عراق اعلام نمود کار با کشور چین و توافقات حاصله در دستور کار قرار دارد و اولین اقدام در این راستا ایجاد زیرساخت های آموزشی در عراق است که پکن متعهد به ساخت 1000 مدرسه در چارچوب این توافقات می‌باشد. وی همچنین در خصوص بحران مالی - اقتصادی موجود در کشور عنوان نموده است بعید است در کوتاه مدت بتوان تنوعی به اقتصاد تک محصولی کشور داد و راههای جایگزین انتخاب کرد فلذا استقراض خارجی فعلا راهکار مناسبی برای ثبات اقتصادی است. هفته گذشته سفیر چین در عراق از طرح جدید کشورش به نام "نفت در قبال بازسازی عراق" خبر داد. ضمن آنکه عادل المهدی نخست وزیر سابق عراق نیز در اولین مصاحبه بعد از کناره گیری ( 14آ ذر 1399) کار با کشور چین را در راستای اجرای توافقات سال گذشته راهکار مناسبی برای امروز عراق قلمداد نمود. لازم بذکر است چین و عراق در اکتبر 2019 و در چارچوب سفر عادل المهدی به چین به 8 توافق اصلی همکاری دست یافتند که با روی کار آمدن "الکاظمی" و نگاه و توجه وی به روابط با آمریکا و اروپا این توافقات فعلا اجرائی نشده است. این رویکرد مورد انتقاد بسیاری از نیروهای سیاسی کشور قرار گرفته است.

عراق کانون جاده ابریشم

ناصر حسین الشبلی وزیر حمل و نقل عراق اعلام نمود عراق ایستگاه و کانون اصلی در پروژه بین المللی جاده ابریشم خواهد بود که دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند و این امر با تکمیل ساخت "بندر بزرگ فاو" و امضای قرارداد مربوطه محقق خواهد شد. وی تاکید کرد پس از اتمام پروژه فاو و اجرای تونل خشکی برای اتصال بندر فاو به ترکیه، اتصال چین - پاکستان - بندر فاو از طریق دریا و از طریق راه آهن به اروپا تکمیل خواهد شد. شبلی اجرای پروژه جاده ابرایشم از مسیر  عراق را سبب تنوع بخشی و رهائی از اقتصاد تک محصولی عراق و ایجاد مشاغل عدیده در عراق دانست.  شایان گفتن است "Daewoo" متولی کره ای پروژه فاو در پی خودکشی مدیر پروژه از ادامه این پروژه صرف نظر نمود. اظهارات بلند پروازنه این وزیر عراقی در حالی انجام می‌شود که دسترسی کشور عراق به آبهای آزاد تنها  60-15 کیلومتر در برابر "شبه جزیره فاو" بسته به جذر و مد آب دریا است. عالیه نصیف نماینده پارلمان عراق  از پروژه "فاو" به عنوان ستون فقرات عراق نامبرده و خواستار مقابله با هرگونه کارشکنی و اقدامات ایذائی همسایگان در این خصوص شد.

عراق دارای پنجمین ذخیره طلا  در  جهان عرب

شورای عمومی طلا در عراق اعلام نمود عراق با داشتن 996 تن  طلا در رتبه پنجم دارندگان طلا در جهان عرب بعد از عربستان، لبنان، الجزایر و لیبی قرار دارد. همچنین عنوان شده است امریکا و آلمان اولین دارندگان ذخیره طلا در جهان هستند.

پیش فروش نفت عراق

"حسن عبدالجبار" وزیر نفت عراق (17 آذرماه )گفته است با هدف کسب در آمد و کمک به اقتصاد کشور درصدد هستیم برای اولین بار اقدام به پیش فروش نفت در تاریخ عراق نمائیم. وی تصریح کرده است تحقیقات شرکت بازاریابی و فروش عراق نشان می دهد که زیانی از محل قیمت پیش فروش، عائد عراق نخواهد شد. ضمن آنکه توجه ویژه  به سرمایه گذاری در بخش نفت و اکتشاف و استخراج خواهیم داشت. در بودجه پیشنهادی 2021 دولت عراق به مجلس، قیمت هر بشکه نفت 42 دلار تعیین شده و در تازه ترین گزارش "صندوق بین المللی پول" سهم فروش نفت در اقتصاد کشور 95 درصد، کالاهای غیر نفتی نیم درصد و الباقی از درآمدهای مبادی مرزی یا گمرکات کشور عنوان شده است.

سفر وزیر تجارت عربستان به عراق

16 آذرماه 99 آقای "ماجد القصابی" وزیر بازرگانی عربستان ضمن اعلام توئیتی با مضمون "از سفر به  عراق به عنوان سرزمین تمدن و تاریخ خشنود است" در راس یک هیئت 22 نفره از نمایندگان شرکت های سعودی وارد عراق شد و با برهم صالح رئیس جمهور و هیئتهای متناظر عراقی دیدار و گفتگو نمود. گذشته از اظهارات طرفین در خصوص تقویت مناسبات دو کشور، عربستان سعودی قصد گشایش دفتر تجاری در بغداد و همچنین اعتبار سنجی و آغاز ساخت شهرک ورزشی به هزینه به اصطلاح خادم الحرمین الشریفین در چارچوب این سفر را دارد. ماه گذشته عربستان با پوشش خبری وسیع گذرگاه عرعر در شرق عراق را بعد از 30 سال فعال نمود. در سفر اخیر وزیر بازرگانی سعودی به عراق نیز موضوع علاقمندی به گشایش مرز جدید "جمیهه" در استان "رفحه" عربستان با استان جنوبی "المثنی" عراق مطرح شده است. شایان گفتن است مرکز مطالعات استراتژیک دفاعی هند (MONHAR BARIKAR STUDIES) در چارچوب مقاله ای تحت عنوان "قرائت هندی از عملکرد شش ماهه دولت الکاظمی" ادعا نموده است برغم گرایشات ایرانی همه دولتهای عراق، از سال 2018 بغداد در حال ترمیم روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بویژه عربستان می‌باشد. 

صادرات گوجه فرنگی عراق به عربستان

کانال مباشر عربستان اعلام نمود کریم الخفاجی وزیر کشاورزی عراق مجوز صدور 250 تن گوجه فرنگی عراق به عربستان و تحویل آن به تجار بخش سعودی را صادر نموده است. عنوان شده است وزیر کشاورزی عراق این اقدام را با هدف تشویق کشاورزان عراقی به کشت  و صیانت از محصولات کشاورزی محلی انجام داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما