معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۵

خبرهای اقتصادی در حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق (هفته اول دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

میزان سرمایه گذاری در اقلیم کردستان در سال 2020 بیش از 2 میلیارد دلار بوده است

دکتر محمد شکری رئیس سازمان سرمایه گذاری حکومت اقلیم کردستان در مصاحبه با سایت خبری باس نیوز گفت، علیرغم شیوع بیماری کرونا اما از طریق اعطای مجوز به 74 پروژه سرمایه گذاری، بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است. این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، گردشگری و سایر حوزه‌ها اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه حکومت اقلیم کردستان سرمایه گذاران را تشویق به انجام پروژه‌های کشاورزی، صنعتی و زیرساخت اقتصادی مهم در سال 2021 می‌کند، افزود: «حکومت اقلیم کردستان از طریق سازمان سرمایه گذاری طرح دراز مدت 10 ساله ای (2020-2030) را تهیه کرده است که در مدت گذشته فهرستی متشکل از 1055 پروژه به عنوان بخشی از اجرای طرح مزبور اعلام شد که 461 پروژه از مجموع فهرست مذکور صنعتی هستند.

درآمد مرزهای اقلیم کردستان در سال 2020 میلادی 10% افزایش یافته است

به گزارش منابع خبری اقلیم کردستان، سامال عبدالرحمن مدیرکل گمرک اقلیم کردستان اعلام کرد که حکومت اقلیم کردستان در صدد افزایش تردد تجاری در مرزها و بالابردن کیفیت کالاها است. وی در مصاحبه با برخی منابع خبری اذعان کرد که درآمد مرزهای اقلیم کردستان در سال 2020 میلادی 10% افزایش یافته است.

شرکت دانه گاز: افزایش چشمگیر تولید گاز طبیعی در میدان کورمور اقلیم کردستان

به گزارش منابع خبری اقلیم کردستان به نقل از گزارش منتشره از شرکت نفتی دانه گاز، تولید گاز در میدان کورمور به بالاترین میزان رسیده است. تولید روزانه در این میدان گازی به 450 میلیون فوت مکعب رسیده است.

در این خصوص دکتر سَنگَر سیدقادر استاد دانشگاه و عضو مرکز مطالعات راهبری امارات با انتشار مطلبی کوتاه نوشت:« با توجه به قراردادهای ناشفاف و سوءاستفاده از گاز طبیعی به نفع شرکتهای وابسته به احزاب در زمینه تولید برق، امیدی به بهبود اوضاع معیشتی مردم نیست و آن را نیز مثل نفت غارت می‌کنند».

رکورد تولید گاز طبیعی در اقلیم کردستان

 اسن اند پی گلوبال گزارش داده شرکت اماراتی داناگاز امارات که 35 درصد سهام کنسرسیوم پرل در دو میدان گازی چمچمال و خورمور در اقلیم کردستان را در اختیار دارد، در بیانه ای اعلام کرده به رکود تازه ای در استخراج گاز طبیعی در اقلیم کردستان دست یافته و توانسته است روزانه 430 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در این دو میدان گازی تولید کند. این شرکت اماراتی همچنین از آغاز مجدد طرح توسعه میدان گازی خورمور در 15 دسامبر خبر داده است. با تمام شدن این پروژه در سه ماه اول سال 2023 میزان تولید گاز طبیعی 250 میلیون فوت مکعب افزایش خواهد یافت. تا قبل از 15 دسامبر 2020 میزان تولید گاز طبیعی به روزانه 400 میلیون فوت مکعب افزایش یافته بود.

 قرار است فاز دوم طرح توسعه میدان گازی خورمور  تا سال 2025 تمام شود که در این صورت میزان تولدی گاز طبیعی به 900 میلیون فوت مکعب افزایش خواهد یافت.داناگاز با اشاره به افزایش قیمت نفت برنت به 50 دلار ابراز امیدواری کرده است بتواند بدهی معوقه دولت اقلیم کردستان را که مربوط به دسامبر 2019 تا فوریه 2020 بوده و حدود 30 میلیون دلار است به زودی دریافت کند.

 اختصاص اعتبار بیش از دو میلیارد دیناری اقلیم کُردستان برای مرمت سد دربندیخان

دولت اقلیم کُردستان بیش از دو میلیارد دینار برای مرمت سد دربندیخان اختصاص داد

سد دربندیخان سال ۲۰۱۷ براثر زلزله دچار خسارات شده است

رضایت عراق برای امضای قرارداد ساخت مرحله اول بندر فاو با شرکت مهندسی و ساختمان سازی دایو

به گزارش منابع خبری، دولت عراق نسبت به امضای قراردادی به ارزش 2.625 میلیارد دلار با شرکت مهندسی و ساختمان سازی دایو با هدف ساخت مرحله اول بندری برای کالاهای اصلی مورد نیاز کشور در فاو موافقت کرده است.

ناصر الشبلی وزیر حمل و نقل عراق در مصاحبه با برخی منابع خبری اعلام کرد که شورای وزیران عراق، اختیارات لازم را برای امضای قرارداد ساخت بندر بزرگ فاو به این وزارتخانه داده است. قرار است در آینده ای نزدیک مذاکرات با شرکت مزبور آغاز شود.

تبعات افزایش قیمت دلار در عراق / احتمال کاهش تبادلات تجاری

سیروان محمد رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه درباره تاثیر افزایش قیمت دلار در عراق بر روی واردات گفت: بسیاری از کالاها و همچنین مواد اولیه با دلار وارد می‌شود؛ که کاهش ارزش دینار بر روی این موضوع تاثیر گذاشته و قیمت کالاهای وارداتی به اندازه افزایش قیمت دلار بالا می رود. وی گفت: ارزش دینار 18 درصد کاهش پیدا کرده و قیمت کالاها نیز به همین میزان بالا می رود. به باور سیروان محمد افزایش قیمت دلار باید به صوت تدریجی صورت می‌گرفت. 

وی در بخش دیگری از این گفت و گوی خود میزان تبادلات تجاری در مرزهای اقلیم کردستان در سال را 10 میلیارد دینار اعلام کرد و گفت: با این وجود میزان زیادی از تبادلات تجاری که در مرزهای اقلیم کردستان انجام می‌شود به سایر شهرهای عراق ارسال می‌شود.

کارشناسان اقتصادی: کاهش ارزش دینار، اقتصاد عراق را از فروپاشی نجات نخواهد داد

 به گزارش سایت خبری روداو، کارشناسان اقتصادی در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ اشاره کردند که اقدام عراق به کاهش قیمت دینار، اقتصاد این کشور را از فروپاشی نجات نخواهد داد. کاهش قیمت دینار، نرخ بسیاری از کالاها به ویژه مواد غذایی را افزایش خواهد داد و منجر به ایجاد تورم چشم گیری خواهد شد. دولت مرکزی برای اولین بار در سال 2003 میلادی ارزش دینار را 23% کاهش داد.  کارشناسان مراکز اقتصادی آمریکا تاکید کردند که کاهش ارزش دینار برای مردم عادی عراق ناگوار خواهد بود. رشد اقتصادی عراق در سال 2020 در مقایسه با 9 کشور عضو اوپک در پایین ترین سطح قرار دارد.

صندوق بین الملل ارز پیش بینی کرده است ذخایر ارز خارجی عراق تا سال 2024 به پایین ترین سطح ممکن با کمتر از 10 میلیارد دلار برسد. این درحالیست که ذخایر ارز در سال 2018 بیش از 60 میلیارد دلار و در سال 2020 بیش از 50 میلیارد دلار بود. همچنین میزان بدهی‌های عراق 68.3% بیشتر از تولید ملی این کشور است .

کاهش ارزش دینار تاثیرات منفی روی قیمت کالاهای وارداتی و امور بازرگانی گذاشته است

کاروان سورچی سخنگوی اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنعت اقلیم کردستان در جریان یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که کاهش ارزش دینار تاثیرات منفی روی قیمت کالاهای وارداتی و امور بازرگانی گذاشته است.  وی با اشاره به اینکه نسبت خرید کالا از سوی مردم کاهش چشمگیر داشته است، گفت: کاهش ارزش ارز در کشورهای سیستماتیک با هدف افزایش تولیدات داخلی، به سود مردم و کشورها است اما چنین امری در عراق صدق نمی‌کند چراکه اغلب کالاهای مورد نیاز روزانه مردم وارد می‌شود و این مسئله به ضرر مردم و اقتصاد عراق و اقلیم کردستان تمام خواهد شد.

به دنبال کاهش ارزش دینار، قیمت کالاها در سلیمانیه همچنان درحال افزایش است

به گزارش شبکه تلویزیونی روداو به نقل از برخی تاجران فعال در سلیمانیه، به دنبال تصمیم بانک مرکزی عراق برای کاهش ارزش دینار، قیمت کالاهای عمومی و مورد نیاز مردمی همواره افزایش می یابد. قیمت کالاهای عمومی محلی را افزایش داده است. به عنوان مثال، قیمت یک قوتی رب گوجه از 1300 دینار به بیش از 1600 دینار افزایش یافته است.

حسن مام علی از تجار معروف سلیمانیه در مصاحبه با روداو گفت که این یک مشکل واقعی برای مشتریان است. اکنون یک فرد باید برای خرید یک کالای 150 هزار دیناری، مبلغی بین 12 الی 15 هزار دینار بیشتر پرداخت نماید.

شرکای اصلی تجاری اقلیم کردستان چین ، ترکیه و ایران هستند. بیشتر تجارت با ترکیه و چین به دلار و در ایران با تومان انجام می‌شود. حقوق کارمندان دولتی عراق به دینار پرداخت می‌شود و این افراد بصورت مستقیم تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی قرار می‌گیرند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما