معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۹:۵۹ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت مجتمع آمونیاک و اوره در آکتائو توسط شرکت اسپانیایی

شرکت مهندسی اسپانیاییTécnicasReunidasقرار است با ساخت مجتمع آمونیاک و اوره در آکتائو فعالیت خود در قزاقستان را گسترش بدهد. این پروژه برجسته با همکاریKazAzot و KazMunaiGas، دو شرکت برجسته قزاقستانی انجام خواهد شد. این شرکت ها علاوه بر مجتمع آمونیاک و اوره، کارخانه تولید پلی اتیلن را نیز در منطقه "آتیراو" توسعه خواهند داد.

نخست وزیر اسمایلوف بر اهمیت این سرمایه گذاری تاکید کرد و اظهار داشت که تولید اوره از طریق ساخت این مجتمع منجر به تولید کود منحصر به فرد حاوی نیتروژن مناسب برای انواع مختلف خاک شده ویک گام مهم و رو به جلو در توسعه بخش کشاورزی قزاقستان می‌باشد.

https://www.chemanalyst.com/NewsAndDeals/NewsDetails/spanish-firm-plans-construction-of-ammonia-and-urea-complex-in-aktau-23934

هجوم سرمایه گذاران جدید به عرصه بازارهای نفتی منطقه مانگیستائو

مزایده هشت بلوک و میدان نفتی و گازی منطقه مانگیستائو که روز 14دسامبر در آستانه برگزار شد، منجر به پیروزی بسیاری از سرمایه گذاران ناشناخته شد.

 اولگ چروینسکی،مدیرمسوول مجله صنعت انرژی قزاقستان پترولیوم،بیان کرده که احتمالاً این شرکت های ناشناس که هیچ تجربه ای در صنایع نفتی ندارند از طرف سرمایه‌گذار داخلی بزرگ‌تر دیگری که ترجیح می‌دهد ناشناس بماند، وارد میدان رقابت شده اند.بر اساس این گزارش، تنها شرکت حرفه‌ای"گروه نفت و گاز محلیKusto"در این مزایده موفق شد بلوک "اگیزکارا" در منطقه آکتوبه را بدست بیاورد ودیگر موارد مزایده به دست شرکت‌هایی افتاد که تجربه قبلی در صنعت نغت و مشتقات آن نداشتند.

https://www.upstreamonline.com/exploration/previously-unknown-investors-snap-up-kazakh-oil-and-gas-blocks/2-1-1572172

علاقه مندی تایلند به توسعه گردشگری با منطقه مانگیستائو

به گفته چاچاوان ساکورنسین سفیر  تایلند در قزاقستان، سال گذشته 55 هزار گردشگر قزاقی به تایلندمسافرت کردند. سفیر تایلند در حاشیه برگزاری رویداد فرهنگی دو روزه آشنایی با غذاهای تایلندی که در آکتائو برگزار شد یک کلاس آموزشی برای سرآشپزهای هتل Rixos Water World Aktau برگزار کرد. او در حاشیه این جشواره  افزودیکی دیگر از اهداف سفر به منطقه مانگیستائو، در نظر گرفتن فرصت های جدید برای توسعه مسیرهای ارتباطی بین قزاقستان و تایلند است زیرا ورود گردشگران تایلندی به قزاقستان بسیار دشوار می‌باشد.سفیر که تحت تاثیر مهمان نوازی ساکنان مانگیستائو قرار گرفته بود گفت امیدوارم در آینده به این نقطه برسیم که تایلندی‌ها و قزاق ها بتوانند آزادانه بین دو کشور سفر کرده و از مناطق گردشگری یکدیگر بهره ببرند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/posolystvo_korolevstva_tailanda_zainteresovano_v_razvitii_turizma_mezhdu_mangistau_i_tailandom

عرضه حجم اضافی گازمایع به منطقه مانگیستائو

وزارت انرژی و مسکن و خدمات عمومی اعلام نمود حدود 1.5هزار تن سوخت مایع (LPG) برای خرده فروشی در منطقه مانگیستائو علاوه بر 17 هزار تن سوخت مایع در نظر گرفته، فراهم شده است.KazGPP LLP در این ماه هزار تن گاز تولید خواهد کرد و500 تن دیگر نیز از منطقه آتیراو (ANPZ) به منطقه تحویل داده می‌شود.قیمت فعلی یک لیتر گاز در سال آینده نیز در منطقه ثابت باقی خواهد ماند. بر اساس  سندی که وزارت نیرو در 13 دسامبر صادر کرده از اول ژانویه، حداکثر قیمت خرده فروشی در منطقه مانگیستائو ، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، 54 تنگه (بدون احتساب مناطق دورافتاده) و 59 تنگه برای مناطق دورافتاده (بیش از 200 کیلومتر از آکتائو) خواهد بود.

https://www.inaktau.kz/news/3707212/v-mangistau-postavat-dopolnitelnyj-obem-gaza

 

نارضایتی نخست وزیرقزاقستان از روند دفع زباله در مانگیستائو

نخست وزیر علیخان اسمایلوف در جلسه هیات دولت با اعلام اینکه هنوز  75 درصد از مناطق و شهرستان‌ها برنامه ساماندهی پسماند شهری را آغاز نکرده اند تاکید کرد که یکی از مبرم ترین مسائل، حذف محل های دفن زباله و زباله‌های طبیعی می‌باشد.

او افزود اگرچه دستوراتی از جمله بحث کاهش دو برابری دفن زباله‌های طبیعی صادر شده اما با این حال، مناطق Ulytau، Almaty و Mangystauدر این زمینه فعالیتی از خود نشان نداده و استانداران این مناطق باید به شدت با معاونین خود برخورد نمایند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/obayavity_strogiy_vigovor_poruchil_premyer-ministr_zamestitelyu_akima_mangistauskoy_oblasti

ایجاد فرصت های شغلی با پروژه‌های منطقه ای در مانگیستائو

آکتائو میزبان نشست نورلان نوگایف استاندار منطقه با تیم مدیریت شرکت عملیاتی کالامکاس خزر، مسئول توسعه میدان‌های کالامکاس - تنگیز، خزر و اوئزوف بود.

ندری رشتنف، معاون اول مدیر کل این شرکت گفت که طراحی اولیه میدان‌های کالامکس و خزر تکمیل شده و  قرار است ساخت سکوی فراساحلی در پایان سال 2024 آغاز شود تا میزان تولید آن به 4 میلیون تن در سال برسد. زمان اتمام این پروژه پایان سه ماهه دوم سال 2028 یا آغاز سه ماهه اول سال 2029 می‌باشد.

پیش بینی می‌شود در اوج ساخت و ساز، دو هزار شغل ایجادشده و با اتمام ساخت مجموعه  تا 300 نفر به صورت دائم مشغول به کار شوند.مجموع ذخیره منابع در این مناطق 81 میلیون تن نفت برآورد شده است. پروژه کلامکاس-تنگیز ایجاد سکوهای دریایی ساخته شده از سازه‌های فلزی در فاصله 64 کیلومتری از ساحل را فراهم می‌کند.

https://www.instagram.com/p/C03AivbIhTo/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA

افزایش صادرات اورانیوم قزاقستان در سال 2023

صادرات اورانیوم فرآوری شده قزاقستان در ده ماه اول سال جاری به رقم چشمگیر 2.46 میلیارد دلار رسیده که نشان دهنده افزایش قابل توجه 33 درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در این دوره است. ارقام گزارش شده نشان دهنده بالاترین ارزش ثبت شده از سال 2015می‌باشد که حاکی از رشد قابل توجه و برجسته قزاقستان در بازار صادرات اورانیوم است.چین و روسیه مقاصد اصلی صادرات اورانیوم قزاقستان به شمار می آیند.ارزش صادراتی این محصول به کشور چین 922.7 میلیون دلار(با رشد 2.2 برابری) و صادرات اورانیوم به روسیه به ارزش 1.2 میلیارد دلار رسیده که نشان دهنده افزایش چشمگیر 72 درصدی می‌باشد.این رشد قابل توجه صادرات اورانیوم به چین و روسیه عملاً کاهش معنادار 70درصدی صادرات اورانیوم به کانادا را در سال گذشته جبران می نماید.

Kazakh Uranium Exports Reach Record High in 2023 - The Astana Times

https://www.inaktau.kz/news/3707252/vo-skolko-obojdetsa-likvidacia-stihijnyh-svalok-budzetu-aktau

نظارت گسترده تر بر حل مشکل دفن زباله‌های غیرمجاز

همچنان در مانگیستائو مشکل دفن غیرقانونی زباله‌ها مطرح می‌باشد. چندین سال پیش، بررسی‌های ماهواره ای برای شناسایی نقاط غیرقانونی دفن زباله در شهرهای آکتائو و ژانائوزن و همچنین در شعاع 50 کیلومتری آنها راه اندازی شد که در نتیجه آن 111 محل دفن زباله کشف گردید. از این تعداد، 9 عدد در آکتائو، 66 عدد در ژاناوزن، 3 عدد در منطقه مونیلی و 6 عدد در منطقه توپکاراگان واقع شده اند. در اکتبر سال جاری، قراردادی به ارزش 170 میلیون تنگه در Zhanaozen و به مبلغ 84 میلیون تنگه در آکتائو با پیمانکاران برای پاکسازی محل های دفن زباله غیرمجاز منعقد گردید.

استاندار مانگیستائو با تاکید بر اینکه پاکیزگی و نظم یک مسئولیت مشترک می‌باشد؛ دستوراتی برای انجام اقداماتی ملموس در جهت از بین بردن دفن زباله‌های غیرقانونی صادر نمود و از سازمان‌های مسوول و نهادهای مجاز درخواست کرد تا با هماهنگی بیشتر و ساماندهی امور، منطقه را برای  نسل های آینده جذاب تر نمایند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/problema_nesanktsionirovannih_svalok:_rayoni_mangistau_budut_osmatrivaty_s_pomoshtyyu_kosmomonitoringa

برگزاری کنفرانس علمی‌بحران دریای آرال در دانشگاه جورج واشنگتن

در تاریخ 11 دسامبر با مشارکت دانشگاه جورج واشنگتن و سفارت قزاقستان در ایالات متحده سمیناری تحت عنوان کم عمق شدن آب دریاها با نگاه ویژه به دریاچه اورال برگزار گردید.مدیر برنامه آسیای مرکزی دانشگاه جورج واشنگتن، سباستین پایروس،به عنوان رییس جلسه خاطرنشان کرد که بحران آب و هوا نه تنها برای آسیای مرکزی بلکه برای جامعه جهانی نیز موضوعی حیاتی ست زیرا مخازن آبی در سراسر جهان، از جمله ایالات متحده، در حال خشک شدن بوده و بشریت در حال حاضر با تهدید تغییرات آب و هوایی و کمبود آب جهانی مواجه است.

راوان تلولین مشاور وزیر سفارت قزاقستان در ایالات متحده نیز بیان کرد:این کشور از زمان به دست آوردن استقلال، نگاه ویژه ای به تغییرات آب و هوایی و مشکلات مربوط به آب داشته است.قزاقستان موافقت نامه پاریس را تصویب کرده و رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (سازمان ملل متحد) در دبی، بر اهمیت حمایت از صندوق بین المللی برای نجات محیط زیست و برگزاری اجلاس منطقه ای آب و هوا در قزاقستان در سال 2026 تحت نظارت سازمان ملل متحد تاکید نموده است.

 

George Washington University Holds Discussion on Aral Sea Crisis - The Astana Times

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما