معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۹

تحولات مربوط به واکسیناسیون در مالزی تا 10 اردیبهشت 1400

در این گزارش تحولات مربوط به واکسیناسیون در مالزی تا 10 اردیبهشت 1400 مورد بررسی قرار گرفته است.براساس آمار وزارت بهداشت مالزی تا این تاریخ بیش از 550 هزار نفر هر دو مرحله واکسیناسیون را انجام داده اند.

مرحله اول واکسیناسیون مالزی که از 6 اسفند 1399 شروع شده بود 10 اردیبهشت 1400 به پایان رسید. براساس آمار وزارت بهداشت مالزی تاکنون بیش از 550 هزار نفر هر دو مرحله واکسیناسیون را انجام داده اند. همچنین براساس آمارهای موجود از ابتدای شیوع کرونا در مالزی تاکنون (تا تاریخ 9 اردیبهشت 1400) قریب به 405 هزار نفر مبتلا داشته که از این جمع تاکنون 375 هزار نفر بهبود یافته اند و 28 هزار مورد فعال همچنان وجود دارد که تنها 309 مورد آن در آی سی یو بستری می‌باشد. تعداد فوتی‌ها نیز از ابتدا تا کنون به 1492 نفر رسیده است.

طی هفته گذشته مالزی اولین محموله از واکسن آسترازینکا را به میزان 268800 دوز دریافت کرد.این محموله در قالب طرح جهانی COVAX و از طریق کره جنوبی به این کشور ارسال شده است. پیش از این و با توجه به اثرات منفی این نوع واکسن بر دریافت کنندگان بحث های زیادی در خصوص موثر بودن آن در جامعه مالزی صورت گرفته و وزارت بهداشت اعلام کرده بود شرط استفاده از این نوع واکسن گرفتن تاییدیه لازم از مراجع ذیصلاح داخلی خواهد بود. با ورود این محموله؛ وزارت بهداشت اعلام کرد که این مجوز صادر شده و واکسن مذکور برای افراد بالای 60 سال استفاده خواهد شد.

یکی از بحث های پیش آمده در مالزی نگرانی‌های فعلی در بین جامعه جهت استفاده از واکسن آسترازینکا است. مقامات مسئول اعلام کرده اند با شروع دور دوم طرح ملی واکسیناسیون در مالزی جمعیت بالای 60 سال و افراد دارای معلولیت و یا بیماری‌های خاص در اولویت دریافت واکسن قرار خواهند داشت. از سوی دیگر اعلام شده است واکسن آسترازینکا برای افراد بالای 60 سال استفاده خواهد شد. با توجه به اخباری که از اثرگذاری و نیز عوارض جانبی این واکسن منتشر شده است موج تازه ای از نگرانی در جامعه ایجاد شده است. طبق برخی آمارهای منتشر شده تاکنون حدود 66 هزار فرد بالای 60 سال برای دریافت واکسن ثبت نام کرده اند که حدود 35 درصد از این جمعیت را شامل می‌شود.

محمد حسن معاون حزب آمنو با انتقاد از سیاست انحصاری دولت در تهیه و ارائه رایگان واکسن به مردم؛ پیشنهاد کرده که دولت اجازه دهد آنهایی که توان مالی دارند از بازار آزاد واکسن را با هزینه خود تهیه کنند و سیاست پرداخت هزینه از خزانه عمومی دنبال نشود. به گفته وی در بودجه 2021 بیش از 3 میلیارد رینگیت برای تهیه واکسیناسیون 83 درصد مردم مالزی اختصاص یافته بود ولی یک ماه پیش این بودجه به 5 میلیارد رینگیت افزایش یافته تا برای 80 درصد مردم واکسن تهیه شود. هدف دولت از افزایش بودجه واکسن، تسریع در تهیه آن از بازارهای جهانی است و بر این اساس بجای فوریه 2022 تا دسامبر 2021 واکسن لازم برای 80 درصد مردم تهیه خواهد شد. محمد حسن همچنین از عدم شفافیت در مورد تخصیص و مدیریت این بودجه انتقاد دارد. وی همچنین با انتقاد از تصمیم دولت برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی کشور یا صندوق اعتماد ملی (National Trust Fund) برای تامین هزینه خرید واکسن آن را امری غیر منطقی می داند. به گفته وی هدف از ایجاد این صندوق، ذخیره بخشی از درآمدهای نفتی کشور برای استفاده در جهت تامین منافع بلند مدت نسل های بعدی بوده و مجوز استفاده از آن نیز در زمانی که مجلس ملی این کشور به دلیل شرایط اضطراری کرونا توسط دولت و با تصمیم پادشاه تعطیل شده، عملا هیچ گونه نظارتی بر نحوه استفاده از آن نیز وجود ندارد.

یکی از موضوعات انتقادی به دولت طی هفته‌های قبل بحث عدم ارائه مجوز به دولت های محلی که مایل به خرید واکسن برای مردم آن ایالت هستند، بود. طی هفته گذشته معاون سروزیر ایالت ساراواک اعلام کرد دولت فدرال با درخواست دولت محلی این ایالت برای خرید واکسن مورد نیاز مردم ساراواک موافقت کرده است. به این ترتیب یکی از انتقادهای مخالفین را دولت با این تصمیم بی اثر نموده است.

نجیب رزاق نخست وزیر اسبق مالزی نیز با انتقاد از تصمیم دولت برای استفاده از منابع صندوق ذخیره کشور جهت تامین واکسن مورد نیاز خواستار شفافیت بیشتر دولت در زمینه نحوه هزینه کرد این مبلغ شده است.

لیم گوانگ انگ وزیر دارایی سابق در دولت ماهاتیر و رهبر حزب DAP نیز استفاده دولت از بودجه صندوق ذخیره این کشور را غیرمسئولانه، نامناسب و برای فرار از نظارت های پارلمانی در این کشور می داند. وی این طرح را به سرقت پس انداز نسل های آینده تشبیه کرده است. به گفته انگ این صندوق تا پایان سال 2018 میزان دارایی به ارزش17.4 میلیارد رینگیت (معادل تقریبی 4.2 میلیارد دلار) داشته است که تمام آن نیز از محل درآمدهای شرکت پتروناس ذخیره شده است.

پس از انتقادهای صورت گرفته به دولت؛ وزیر علوم، فناوری و نوآوری مالزی به عنوان وزیر مسئول برنامه واکسیناسیون در پاسخ به ابهامات مطرح شده جزئیات بیشتری از نحوه مدیریت 5 میلیارد رینگیت در نظر گرفته شده برای انجام طرح ملی واکسیناسیون کرونا در این کشور را ارائه داد. براین اساس3.5میلیارد رینگیت جهت خرید و تهیه واکسن هزینه خواهد شد؛ 333 میلیون رینگیت جهت اجاره محل های واکسیناسیون و هزینه آب و برق؛ 260 میلیون رینگیت جهت خرید تجهیزات یکبار مصرف مورد نیاز در واکسیناسیون؛ 100 میلیون رینگیت جهت اجرای ضدعفونی محل های واکسیناسیون؛ 200 میلیون رینگیت جهت هدایای در نظر گرفته شده برای داوطلبان تزریق جدای از گروه خط مقدم؛ 70 میلیون رینگیت هزینه اتوماسیون ثبت نام و تنظیم وقت مراجعین؛ 55 میلیون رینگیت جهت برنامه‌های تبلیغاتی و ترغیب مردم برای انجام واکسیناسیون؛ 147 میلیون رینگیت جهت هدایای گروه خط مقدم؛ 210 میلیون رینگیت جهت استفاده از پزشکاه بخش خصوصی؛ و 110 میلیون رینگیت نیز جهت امور پیش بینی نشده اختصاص یافته است.

براساس گفته وزیر علوم، فناوری و نوآوری مالزی این کشور در نظر دارد تا بیش از نیاز خود (به میزان 110 درصد نسبت به جمعیت) واکسن مورد نیاز را خریداری نماید. این برآورد تخمینی است و خرید واکسن به میزان مورد اشاره هنوز نهایی نیست. به گفته وی توافق با تأمین کنندگانی مانند اسپوتنیک و CanSino هنوز اجرایی نشده است زیرا واکسن این دو شرکت هنوز توسط آژانس تنظیم مقررات دارویی ملی مالزی ارزیابی نهایی نشده است. اطلاعات مربوط به تهیه واکسن در جدول زیر قابل مشاهده است.

نحوه تزریق

اثرگذاری

درصد پوشش توسط این واکسن

میزان دوز در نظر گرفته شده برای خرید

نام واکسن

2 دوز با فاصله 3 هفته ای

95 درصد

50 درصد از جمعیت مالزی

32 میلیون دوز

فایزر

2 دوز با فاصله 4 هفته ای

62 تا 90 درصد

20 درصد از جمعیت مالزی

12.8 میلیون دوز

آسترازینکا

2 دوز با فاصله دو هفته ای

50.5 تا 91.25 درصد

18.75 درصد از جمعیت مالزی

12 میلیون دوز

سینواک

فقط یک دوز

65.7 درصد

10.9 درصد از جمعیت مالزی

3.5 میلیون دوز

Can Sino

2 دوز با فاصله 3 هفته ای

91.6 درصد

10 درصد

6.4 میلیون دوز

Sputnik V

از دیگر تصمیمات دولت مالزی طی هفته گذشته برای مدیریت کرونا در این کشور می‌توان به ممنوعیت سفر به یا از هند اشاره کرد. با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در هند همانند بسیاری دیگر از کشورها، مقامات مالزی نیز تصمیم گرفتند تا اطلاع بعدی هرگونه پرواز به هند یا از مقصد هند به مالزی را ممنوع نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما