معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۷

اخبار اقتصادی عراق - کربلا ( هفته چهارم خرداد)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
منابع عراقی از موافقت سرلشگر دکتر عمر الوائلی ریاست کمیته مرزبانی عراق مبنی بر گشایش مرز جدید "الجمیمه" با عربستان در استان  المثنی واقع در جنوب عراق خبر دادند. هرچند این پست مرزی به اهمیت گذرگاه مرزی "عرعر" نیست. عنوان شده است عراق قطعه زمینی را برای همین منظور تعیین نموده و گشایش مرز جدید می‌تواند  موجب تقویت تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین باشد. عربستان و عراق موضوع  افتتاح مرز "الجمیمه" در استان "المثنی" را  بر اساس  دستور کار پنجمین کمیسیون مشترک در دستور کار داشتند و مقامات سعودی اعلام نموده بودند افتتاح این نقطه گمرکی بعد از مطالعات  اعتبار سنجی می‌تواند در تحقق اهداف اقتصادی و بکارگیری مناسب از نیروی  انسانی منطقه موثر واقع شود. 
ریاض الحیلفی از  مدیران عمومی وزارت بهداشت و محیط زیست عراق طی مصاحبه  با روزنامه دولتی الصباح با اعلام اینکه کارگاه‌های آموزشی عدیده در کشور برای روشنگری در خصوص لزوم استفاده از واکسن کرونا در کشور دائر است، اعلام نموده عراق هیچ گونه قراردادی برای واردات  واکسن آمریکائی "مدرنا" بدلیل اختلاف با شرکت مذکور و همچنین گرانی محصول منعقد نکرده است و در انتظار هستیم از روسیه واکسن SPUTNIK V وارد نمائیم. عنوان شده است این تصمیم بدلیل گرانی واکسن فایزر و همچنین دشورای‌های  حمل و نگهداری  این نوع واکسن اتخاذ شده است. شایان گفتن است هم اکنون واکسن‌های "فایزر" ،"آسترازینکا" و "سینو فارم چین" در 34 مرکز بهداشتی عراق موجود است ولی تزریق واکسن فایزر تنها از طریق ثبت نام الکترونیک در سایت های بیمارستانی خاص و با ارائه نوبت انجام می‌شود. بر اساس آخرین آمارها تا کنون یک میلیون و دویست هزار عراقی واکسینه شده و تمایل عمومی‌بر تزریق واکسن کماکان وجود ندارد. وزارت بهداشت عراق اعلام نموده است تحقیقات علمی ثابت کرده است اثر واکسن فایزر پس از دو  "دوز" تزریق 90 درصد و واکسن‌های چینی و اروپائی 80 درصد می‌باشد.
25 خرداد در پانزدهمین نشست علمی- اقتصادی   دست اندر کاران و اساتید امر اقتصاد عراق از جمله " مظهر محمد صالح  "مشاور مالی نخست وزیر که با نظارت دانشگاه کربلا و عتبه امام حسین (ع) در شهر کربلا برگزار گردید، "افضل الشامی" دبیر کل آستان قدس حسینی( ع)  با اعلام اینکه عراق دومین کشور تولید کننده نفت است ولی متاسفانه بدلیل عدم وجود کارخانه مجددا 80 درصد درآمد حاصله از فروش نفت به خارج  بر می‌گردد و وارد کننده مواد غذائی از همسایگان است خواستار تغییر در تفکر و بینش عراقیون در این زمینه و عدم استفاده از نفت در معادلات اقتصادی گردید. وی عنوان نمود عراق پنجمین ذخیره نفتی  جهان را دارد و دومین تولید کننده نفت در چارچوب اوپک است ولی هنوز از بیکاری جوانان، عدم اشتغال و فقر در رنج است که می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی و ممانعت  از خام فروشی بر این معضل چیره شد. 
  "مظهر محمد صالح" مشاور اقتصادی نخست وزیر نیز ضمن اشاره به اپیدمی‌کرونا و پیامدهای منفی جهانی آن و همچنین کاهش قیمت نفت و تاثیر سوء آن بر اقتصاد و معیشت مردم اعلام نمود عراق امروز میراث خوار 4 دهه توسعه از دست رفته می‌باشد. وی از نقش عتبه حسینی (ع) در احیای اقتصاد عراق تجلیل و آن را به مثابه رنسانس در  اقتصاد و زیر ساخت های عراق دانست و بیان داشت دولت باید اقدامات غیر انتفاعی عتبه حسینی (ع) و پروژه‌های آن را ببیند چراکه به عنوان متولی معیشت و اقتصاد  به این پروژه‌ها  نیازمند است. وی همچنین در خصوص پانزدهمین کنفرانس علمی در کربلا بیان داشت دولت حمایت لازم از نشست علمی اخیر در کربلا را دارد و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام می دهد. 
   
 

احداث شهرک نمایشگاهی بر ای اتومبیل و خودرو در کربلا

اداره سرمایه گذاری کربلا مجوز سرمایه گذاری برای ایجاد یک شهر نمونه نمایشگاهی جهت اتومبیل و خودرو را اعطا می‌کند. مجوز سرمایه گذاری برای ایجاد یک شهر نمایشگاهی مدرن و پیشرفته برای تجارت خودرو با خدمات پشتیبانی در مساحت 15 هکتار به شرکت پیمانکار عراق اعطا شده است. هر گونه اقدام اقتصادی و سرمایه گذاری در عراق نیازمند اخذ مجوز از هیئت الاستثمار و یا کمیته سرمایه گذاری در استانها  است. فعالیت در حوزه بانکداری، مخابرات و بی سیم و اینترنت در اختیار دولت مرکزی است و  دولت محلی دخالتی ندارد.

 کارخانه کنسرو سازی در کربلا

کمیسیون سرمایه گذاری کربلا مجوز نگهداری و نوسازی کارخانه‌های کنسرو کربلا  به یک بخش خصوصی  با هزینه بیش از 143 میلیون دلار اعطا کرد. دفتر رسانه ای این مرجع در بیانیه مطبوعاتی 22 خرداد اظهار داشت : "این پروژه شامل کارخانه‌های تولید کنسرو مواد غذایی است که در زمینی به مساحت حدودا  30 هکتاری تأسیس می‌شود و دارای چندین خط تولید است. عنوان شده است بخشی از مالکیت زمین پروژه متعلق به شهرداری کربلا و بخشی متعلق به  وزارت صنعت است و هدف این پروژه کمک به توسعه بخش صنعتی در استان کربلا عنوان شده است. هم اکنون شهر کربلا  دارای کارخانه کنسرو سازی در ابعاد کوچک می‌باشد و این اقدام با هدف گسترش این کارخانه صورت گرفته است .

مجوز ساخت  پارکینیگ طبقاتی در کربلای معلی

کمیسیون سرمایه گذاری کربلای مقدس مجوز احداث یک پارکینگ چند طبقه در زمینی به مساحت 2154 دلار به ارزش 22 میلیون دلار را صادر کرد. بیانیه صادر شده حکایت از این دارد  "این پروژه شامل یک پارکینگ 5 طبقه در زمینی به مساحت 2،184 متر مربع در محدوده مرکز شهر از سمت گاراژ "البارودی" در پارک قدیمی  خواهد بود و پروانه این پروژه که به  محمد عباس سرمایه گذار عراقی اعطا شده 22 میلیون دلار ارزش دارد و مشتمل بر امکانات پارک  448 خودرو و  38 باب مغازه است. دوره تکمیل پروژه 30 ماه از تاریخ شروع خواهد بود. این پروژه مشکل پارک اتومبیل شهروندان و بازدیدکنندگانی که مایل به ورود به مرکز شهر هستند را حل نموده ضمن آنکه فرصت های شغلی جدید در شهر  ایجاد خواهد نمود.

 کاظمی : کارنامه فعالیت یک ساله دولت درخشان است

"مصطفی الکاظمی " ششمین نخست وزیر بعد از صدام، همزمان با فعالیت یکساله دولت خود با دفاع از دولت، اعلام نمود توانسیم شبح جنگ از عراق را دور کنیم و کشور را از نظر  اقتصادی و بین المللی نجات دهیم. وی عنوان نمود دولت وی توانسته است برغم میراث سنگین بجا مانده و چالش های عدیده گام های مهمی در جهت اصلاحات بر دارد  و راهبردی مناسب  برای آینده کشور تدوین نماید. کاظمی‌بیان داشته با پایان فعالیت یک ساله دولت که با حمایت مجلس انجام  شد  میتوان ادعا نمود که عراق  امکان  ایفای نقش  تمدنی و منطقه ای خود را دارد و در سایه مشی معتدل دولت، روابط متعادلی با همسایگان و  قدرت های منطقه ای ایجاد کنیم چراکه از دیر باز این سرزمین مهد  علم  و دانش بوده است و کارنامه دولت در بازه زمانی ماه  می 2020  تا ماه می 2021 نشان از موفقیت و شفافیت دارد . شایان گفتن است دولت کاظمی از فردای  فعالیت خود در عراق، اصلاحاتی  تحت  عنوان  "کاغذ سفید" مشتمل بر  دستور کاری 93 صفحه ای در عرصه اقتصادی کشور را تدوین و اجرا نمود و با همین شعار  تورهای اروپائی _ عربی و همسایگان را آغاز کرد. مهم ترین چالش دولت  کاظمی‌کاهش قیمت نفت، پاندمی‌کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد از جمله دشواری در پرداخت حقوق کارکنان  و کسری 42 میلیارد دلاری بودجه 2021 عنوان می‌شود.

 افتتاح بیمارستان ترکیه در ناصریه

نخست وزیر عراق 22 خرداد ماه یک بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی  که توسط یک شرکت ساختمانی ترکیه در شهر ناصریه مرکز استان ذیقار را با حضور سفیر ترکیه در عراق افتتاح کرد. الکاظمی در مراسم افتتاحیه در شهر ناصریه واقع در جنوب شرق عراق گفت: ما یکی از مدرنترین بیمارستان‌های عراق را افتتاح می‌کنیم. این بیمارستان دارای بخشها و تجهیزات فنی زیادی با 500 تختخواب است. شرکت های ترکیه ای در حال ساخت بیمارستان در شهرهای بصره ، میسان و واسط در جنوب عراق و برخی نقاط دیگر هستند. شایان گفتن است  شرکت  ترک سال گذشته ساخت بیمارستان امام حسن مجتبی در شهر کربلا را به اتمام رساند و آن را به دولت عراق تحویل داد ولی مشکلات اداری موجود هنوز مانع از  بهره برداری  از این بیمارستان بوده و تسریع در بهره برداری و تعیین تکلیف  بیمارستان از موضوعات و مطالبات اصلی می‌باشد .

عراق و فرانسه راههای تقویت مناسبات را بررسی نمودند

25 خرداد ماه در دیدار سید امیر علاوی وزیر دارائی عراق با  "برنو هوبرت"  سفیر فرانسه و هیئت همراه راههای تقویت مناسبات دو کشور و همچنین آخرین وضعیت قراردادهای منعقده فیمابین مورد بررسی  قرار گرفت. عنوان شده است طی این دیدار آخرین وضعیت حاکم بر منطقه و  جهان از سوی طرفین بررسی شده است. همچنین  هیئت فرانسوی آمادگی خود را برای مشارکت در طرحهای عمرانی در عراق اعلام نموده است.  شایان گفتن است امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه  اولین رئیس دولت خارجی بود که در  فردای آغاز کار دولت الکاظمی وارد عراق شد. هم  اکنون دولت محلی کربلا در حال مذاکره با یک شرکت فرانسوی برای اجرای طرح ترن شهری در بافت قدیمی‌شهر است.

واردات مشتقات نفتی به عراق  دو میلیارد کاهش داشته است

احسان عبدالجبار، وزیر نفت، تأیید کرد که ارزش واردات مشتقات نفتی دو میلیارد دلار کاهش یافته است. عبدالجبار گفت، "کاهش ارزش واردات مشتقات نفتی به دو میلیارد دلار خواهد رسید و خاطرنشان کرد که وزارتخانه سه پروژه را در شرکت پالایشگاه‌های مرکزی - پالایشگاه الدورا به پایان رسانده است و در شهر کربلا نیز واحد پالایشگاهی در حال تکمیل و اتمام است. وی خاطرنشان کرد که این پروژه‌ها در حقیقت افتتاح یک واحد ایزوماسیون است که مقادیر بیشتری نسبت به موارد قبلی بنزین با اکتان بالا  تولید می‌کند. وی اظهار داشته است عراق در 2022 میتواند 90 درصد بنزین مورد نیاز در داخل کشور را تامین کند.

خشکسالی و گردغبار در عراق طی سال جاری

مهدی القیسی مشاور وزیر کشاورزی عراق 25 خرداد ماه اعلام نمود  کشور بدلیل  کاهش منابع آبی و رودخانه و بارندگی دچار خشکسالی خواهد بود و گرد و غبار زیادی طی سال جاری در عراق جاری و معلق خواهد بود که در سایه سیاست های غلط قبلی  و عدم اهتمام و یا از بین بردن بافت های گیاهی ایجاد شده است. وی اعلام نمود بهترین روش تبعیت از طرح کمربند سبز سال 2014 بود که اجرائی نشد و لازم است  تا  استراتژی جدیدی با مشارکت سه وزارتخانه کشاورزی، آموزش و پرورش و منابع آبی عراق در این خصوص  تدوین و اجرائی گردد.

پارلمان عراق: نرخ ارز دلار در برابر دینار حداقل برای یک سال ثابت خواهد شد

 جمال کوگار، از اعضای کمیته مالی مجلس  تأیید کرد که نرخ دلار در برابر دینار عراق حداقل برای یک سال ثابت خواهد ماند زیرا هرگونه تغییر به قراردادها و پروژه‌های دولتی آسیب می رساند. کوگار گفت تغییر نرخ ارز به عهده بانک مرکزی است و  شایعات در مورد احتمال تغییر نرخ برابری جدید  بی اثر است چراکه نرخ دلار در برابر دینار حداقل برای یک سال ثابت خواهد ماند. وی عنوان نمود هرگونه تغییر در این قیمت به معنای ایجاد مشکلات جدید برای قرادادهای منعقده و پروژه‌های دولت و بودجه مالی عمومی‌کشور است. وی  اعلام نمود دلالان ذینفع متولی پخش شایعات تغییر نرخ ارز در کشور هستند حال آنکه دولت قدرت پمپ و تزریق دلار اضافی به  کشور را دارد. شایان  گفتن است دولت عراق با هدف تامین  هزینه پرداخت حقوق کارکنان از حدود  شش ماه قبل قیمت برابری دلار در برار دینار را 20 درصد افزایش داد.

عراق در اندیشه ساخت نیروگاه هسته ای

 کمال حسین لطیف رِئیس هیئت تنظیم کننده منابع رادیو اکتیو عراق در تازه ترین اظهارات اعلام نموده است این کشور با هدف تامین برق مورد نیاز درصدد ساخت و احداث 8 راکتور هسته ای است تا بتواند 11 گیگاوات برق تولید کند. وی تصریح نموده است عراق درصدد یافتن سرمایه گذار خارجی است  تا بتواند در سایه سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری و در طی بیست سال  این راکتورها را بسازد و در این خصوص با دو کشور روسیه و کره جنوبی مذاکراتی شده است. 

مشارکت مصر در فرایند تعمیر و پل سازی در عراق

در جریان مناقصه بازسازی پل های عراق و در یک مناقصه بین المللی  یک شرکت مصری برنده این مناقصه در عراق گردید. عنوان شده است این شرکت مصری در حال حاضر  مذاکره برای ایجاد یک پل جدید در کرکوک است و بدین ترتیب زمینه را برای مشارکت گسترده مصر در بازسازی عراق هموار می‌کند.حجم مبادلات تجاری بین مصر و عراق در سال 2018 بالغ بر 1.65 میلیارد دلار بوده است که بیشترین میزان مبادلات تجاری بین دو کشور از سال 2003 است. 

گروه صنعتی میهن: سرمایه گذاری در عراق مورد بررسی قرار می‌گیرد

مدیرعامل گروه صنعتی میهن اعلام نموده است  پیشنهاد وزیر کشاورزی عراق برای سرمایه گذاری در صنعت لبنیات این کشور همسایه را با نگاه کارشناسی و مثبت بررسی می‌کنیم. به گزارش روابط عمومی‌گروه صنعتی میهن، هیئت رسمی وزارت کشاورزی عراق به سرپرستی محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی این کشور از گروه صنعتی میهن بازدید کردند. وزیر کشاورزی عراق در پایان بازدید از کارخانه‌های گروه صنعتی میهن نسبت به وجود این حجم از ماشین آلات به روز و برتر در کارخانه‌های تولیدی محصولات لبنی و غذایی میهن و پاکیزگی و فناوری پیشرو آن، اظهار شگفتی کرد. وزیر کشاورزی عراق همچنین از گروه صنعتی میهن برای سرمایه گذاری در عراق دعوت به عمل آورد و آمادگی خود را برای حمایت کامل از سرمایه گذاران این شرکت ایرانی در خاک عراق اعلام کرد.

  تسریع در همکاری با زیمنس

نخست وزیر مصطفی الکاظمی 23 خرداد ماه  در ملاقات با مقامات شرکت زیمنس  خواست تا  تأخیری در پروژه‌های محوله در عراق نداشته باشند. وی در دیدار با کریستیتن بروک مدیر عامل شرکت انرژی زیمنس  و هیئت همراه که با حضور  کاردار آلمان در عراق انجام شد خاطرنشان ساخت وزارت برق عراق  خواستار تسریع  روند قرادادهای منعقده با زیمنس است و تسریع در این روند  به منزله آغاز پروژه‌های  جدید  با زیمنس از جمله در زمینه انرژی‌های پاک  مزارع خورشیدی خواهد بود. مقامات شرکت آلمانی نیز اعلام نمودند زیمنس به عمق مشارکت توسعه خود با عراق افتخار می‌کند و اطمینان دارد که مراحل مختلف اجرای پروزه‌ها در دستور کار است و بزودی فاز اول  پروژه‌ها به بهره برداری خواهد رسید .

سیاست جدید کاری BP در عراق

روزنامه " وال استریت ژورنال" در تازه ترین نشر خود ( 21 خرداد ماه) از سیاست های جدید نفتی شرکت نفتی BP  در عراق خبر داده است که قصد دارد  فعالیت خود را به صورت مستقل تبدیل کند و در بخش تولید انرژی  با کربن کم متمرکز شود. عنوان شده است این شرکت انگلیسی در حوزه نفتی "رومیله  " و با همکاری  شرکت ملی نفت چین همکاری جدید را آغاز می نماید. ضمن آنکه نیاز است تا توافقات جدیدی با شرکت بازاریابی نفت عراق و همچنین مقامات حوزه نفتی رومیله در بصره منعقد نماید. در مقاله اخیر بیان شده است سیاست جدید BP در عراق همانند سیاست اعلامی و برنامه ای است که این شرکت در  کشور آنگولا و در تعامل با شرکت  نفتی ENI ایتالیا اعلام داشته که بزرگترین شرکت نفتی در آفریقا است. شایان گفتن است  حوزه نفتی رومیله ( حقل الرمیله به عربی و در 32 کیلومتری مرز با کویت)  با تولید روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت تقریبا 30 درصد نفت عراق را تامین می نماید. BP  با سابقه حضور 100 ساله در عراق اولین شرکتی بود که در سال 2008  در بخش نفت عراق مجددا سرمایه گذاری نمود و هم اکنون بر اساس  آمارهای منتشره با استخراج  650 هزار بشکه نفت بعد از چین مقام دوم را در استخراج نفت عراق دارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما