معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

تامین واکسن توسط اتحادیه آفریقا برای کشورهای عضو این قاره

تیم کاری واکسن آفریقا (The Africa Vaccine Acquisition TaskTeam) با نام اختصاری (AVATT) که توسط اتحادیه آفریقا برای به دست آوردن دوزهای اضافی واکسن به منظور واکسیناسیون 60٪ از مردم این قاره تا پایان سال 2020 تشکیل شده است ، اعلام کرد که ساز و کارهای مناسب بر روی پلتفرم پزشکی آفریقا ((www.AMSP.africa برای پیش سفارش 300 میلیون دوز واکسن Sputnik V که توسط فدراسیون روسیه تولید گردیده است را برای 55 کشور عضو این قاره که مایل به دریافت واکسن باشند، در نظر گرفته است.

این 300 میلیون دوز واکسن Sputnik V که سفارشات آنلاین آن برای 55 کشور عضو اتحادیه آفریقا مهیا گردیده است علاوه بر 270 میلیون دوز واکسن‌های AstraZeneca ، Pfizer و Johnson & Johnsons  است  که قبلا بر روی پلتفرم لوازم پزشکی آفریقا ثبت سفارش آنها توسط کشورهای عضو اتحادیه انجام شده و در اولین مرحله تخصیص از طریق پلتفرم لوازم پزشکی آفریقا قرار گرفته است.

دکتر جان نکنگاسونگ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا نیز در مصاحبه با آسوشیتدپرس ضمن تشکر از فدراسیون روسیه برای همکاری در تامین واکسن اعلام کرد آفریقا از 100000 مرگ تأیید شده ناشی از COVID-19 پیشی گرفته است .جان نکنگاسونگ ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا  در همین حال افزود: "ما آسیب پذیرتر از آن هستیم که فکر می‌کردیم" . قاره آفریقا با  55 کشور و 1.3 میلیارد نفر جمعیت به سختی شاهد ورود مقادیر واکسن COVID-19 بوده است و باید بتواند 35 تا 40 درصد از جمعیت خود را تا پایان سال 2021 و 60 درصد را تا پایان سال 2022 واکسینه نماید. وی افزود: در حالی که جزئیات ، از جمله اطلاعات بالینی و فنی ، اکنون در بستر لوازم پزشکی آفریقا (AMSP) قابل دسترسی است ، واکسن‌های Sputnik V برای مدت 12 ماه از ماه مه 2021 در دسترس خواهند بود. از امروز(19 فوریه 2021 ) ، 55 کشور عضو اتحادیه آفریقا می‌توانند  با استفاده از کد دسترسی خود که برای همه وزیران دارایی و بهداشت کشورهای عضو اتحادیه آفریقا صادر شده است – برای بازدید از www.AMSP.africa  و شروع روند پیش سفارش اقدام نمایند. در همین راستا، کشورهای عضو اتحادیه آفریقا که مایل به تأمین بودجه هستند ، باید از طریق بانک های مرکزی خود به بانک صادرات و واردات آفریقا (Afreximbank) مراجعه کنند ، همانطور که در مورد واکسن‌های دیگر انجام شده است. هیئت مدیره Afreximbank ، هفته گذشته ، تعهد خرید پیش پرداخت 2 میلیارد دلاری را تصویب کرد که امکان نهایی کردن قرارداد تأمین را فراهم می‌کند.

در همین راستا، ماتشیدیدو موتی، نماینده سازمان بهداشت جهانی در آفریقا ، هفته گذشته به خبرنگاران گفت  مرگ ناشی از COVID-19 در ماه گذشته در آفریقا 40 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. یعنی بیش از 22000 نفر در چهار هفته گذشته درگذشته اند و این درحالی است که از آنجا که اکثر کشورها در آفریقا از امکانات لازم برای ردیابی داده‌های مرگ و میر برخوردار نیستند، مشخص نیست که از زمان ابتلا به بیماری همه گیر، چه تعداد مرگ و میر در سراسر قاره رخ داده است. وی افزود ما قطعاً همه مرگ ها را به خصوص در موج دوم محاسبه نمی‌کنیم و این درحالی است که 21 کشور در آفریقا در حال حاضر نرخ مرگ و میر در موارد بالاتر از میانگین جهانی را دارند، از جمله سودان ، مصر ، لیبریا ، مالی و زیمبابوه. میزان مرگ و میر در کل قاره بالاتر از میانگین جهانی 2.6٪ است.

در همین حال، رئیس سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه 17 فوریه با انتقاد شدید از توزیع "به شدت  ناعادلانه" واکسن COVID-19 ، خاطرنشان کرد که فقط 10 کشور 75 درصد واکسن‌ها را تزریق کرده اند. آنتونیو گوترش که در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، اضافه نمود که 130 کشور حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند ودر این لحظه حساس ، این مسئله به بزرگترین آزمایش اخلاقی پیش روی جامعه جهانی تبدیل گردیده است.

  • بانک صادرات و واردات آفریقا (Afreximbank)

بانک صادرات و واردات آفریقا (Afreximbank) یک موسسه مالی چند جانبه پان آفریقایی است که وظیفه تأمین مالی و ارتقای تجارت داخلی و خارج از آفریقا را دارد. Afreximbank در اکتبر 1993 تاسیس شد و متعلق به دولت های آفریقا ، بانک توسعه آفریقا و سایر موسسات مالی چند جانبه آفریقایی و هم چنین سرمایه گذاران دولتی و خصوصی آفریقایی و غیر آفریقایی است.  این بانک تحت دو سند تشکیل دهنده تأسیس شده است ، یک توافق نامه امضا شده توسط کشورهای عضو که وضعیت یک سازمان بین المللی را به بانک اعطا می‌کند و یک منشور امضا شده توسط همه سهامداران که ساختار شرکت و فعالیت های آن را اداره می‌کند. Afreximbank از ساختارهای نوآورانه برای ارائه راه حل های مالی استفاده می‌کند که از تحول در ساختار تجارت آفریقا ، سرعت بخشیدن به صنعتی سازی و تجارت درون منطقه ای پشتیبانی می‌کند و از این طریق  توسعه اقتصادی در آفریقا را حفظ می‌کند. در پایان سال 2019 ، کل دارایی و ضمانت نامه‌های بانک 15.5 میلیارد دلار بودجه و دارایی سهامداران آن 2.8 میلیارد دلار بود. این بانک به عنوان "بانک سال آفریقا" در سال 2019 نام گرفته است و بیش از 38 میلیارد دلار بین سال های 2016 و 2020 پرداخت کرده است. دفتر مرکزی این بانک در قاهره ، مصر قرار دارد.

www.afreximbank.com

  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (AfricaCDC)

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا یک موسسه فنی تخصصی اتحادیه آفریقا است که ظرفیت و توانایی موسسات بهداشت عمومی آفریقا و هم چنین مشارکت برای شناسایی و پاسخ سریع و موثر به تهدیدات و شیوع بیماری در کشورهای این قاره را بر اساس مداخلات و برنامه‌های داده محور تقویت می‌کند.

  www.AfricaCDC.org

  • آوات (AVATT)

تیم کاری واکسن آفریقا (AVATT) در 20 آگوست 2020 توسط سیریل رامافوسا ، رییس وقت اتحادیه آفریقا با تشکیل کمیسیونی شامل رئیس، آقای موسی فکی مهامات و اعضای آن دکتر زولی لارنس مخیزه ، آقای استورو مسییوا ، دکتر دونالد کابروکا ، پروفسور بندیکت اوراما ، امیر الفادیل ، دکتر جان نکنگاسونگ و دیگران در حمایت از استراتژی تهیه واکسن برای آفریقا تأسیس شد.

  • پلتفرم پزشکی آفریقا (AMSP)

پلت فرم لوازم پزشکی آفریقا  یک اقدام غیرانتفاعی است که توسط اتحادیه آفریقا به عنوان یک واکنش فوری ، یکپارچه و عملی به بیماری همه گیر Covid-19 تشکیل شده است. این پلتفرم آنلاین تحت سرپرستی فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا ، Strive Masiyiwa و با پشتیبانی Janngo به نمایندگی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقای اتحادیه آفریقا (CDC آفریقا) و با همکاری بانک صادرات و واردات آفریقا (Afreximbank) ساخته شده است.   

  www.AMSP.africa

  • جانگو (Janngo)

 سازمان و مکانیسمی دیجیتالی با تأثیرات اجتماعی فراگیر که پشتیبانی از مشاغل و سیستم عامل های دیجیتالی در بخش های با رشد بالا را ایجاد می‌کند تا به شرکت های کوچک و متوسط (SME) اجازه دهد از طریق ایجاد شغل و ایجاد ظرفیت ، به توانمند سازی اقتصادی جوانان و زنان کمک کنند.

www.Janngo.africa

منبع گزارش : https://www.africanews.com/2021/02/19/covid-19-africa-to-receive-300-million-doses-of-russia-s-sputnik-v-vaccine

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما