معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۳

اخبار اقتصادی روسیه (هفته سوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته سوم فروردین ماه 1400 به شرح زیر بوده است.

گزارش بلومبرگ از طرح احتمالی دولت برای احیای اقتصاد 

نشریه بلومبرگ به نقل از یک منبع خبر می دهد که دولت روسیه در حال تهیه تدابیر جدیدی برای احیای اقتصاد روسیه پس از پاندمی ویروس کرونا، به کمک منابع صندوق رفاه ملی است، توزیع مجدد بودجه برخی طرحها، درآمدهای مالیاتی و نیز درآمدهای خارجی است. به گفته این منابع رئیس جمهور روسیه طی پیام خود به مجمع فدرال روسیه در تاریخ ۲۱ آوریل برخی از تدابیر حمایتی از رشد اقتصادی بعد از پاندمی را با کمک افزایش هزینه‌های دولتی در برخی زمینه‌ها و احتمالا پروژهای زیر ساختی نظیر خطوط ریلی پر سرعت، ساخت پلها و نیز ارائه برخی تسهیلات به مردم برای جلوگیری از سقوط درآمد آنها، اعلام خواهد کرد. این منابع خاطرنشان می سازند که هم اکنون دولت میشوستین در جستجوی برخی منابع مالی است .

خبر صندوق سرمایه گذاریهای روسیه از توان هند برای تولید واکسن روسی 

کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه طی بریفینگ روز سه شنبه اظهار داشت که شرکت‌های هندی می‌توانند تا فصل تابستان ماهانه حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن روسی « اسپوتنیک وی» را تولید کنند. وی اظهار داشت هند و روسیه بزرگ‌ترین عرصه‌های تولید واکسن در جهان می‌باشند و چین و کره جنوبی پس از این دو کشور قرار دارند.

تقویت ارزش روبل در نتیجه گفتگوی تلفنی بایدن و پوتین 

 ارزش روبل در لحظه انتشار خبر گفتگوی تلفنی بایدن و پوتین تقویت شد. نرخ تبدیل در لحظه انتشار خبر 5.1 روبل کاهش یافت. بایدن در تاریخ ۱۳ آوریل در گفتگو با پوتین به وی پیشنهاد کرد تا نشست مشترکی در یک محل ثالث برای بحث در مورد طیف کاملی از مشکلات که روسیه و آمریکا با آن روبرو هستند برگزار شود.

اصلاح گردش الکترونیکی اسناد توسط وزارت کار

وزارت کار لایحه قانونی را تکمیل کرده است که موجب ایجاد تغییرات در راستای اصلاح بخش گردش الکترونیک اسناد و‌ مدارک می‌گردد. در حال حاضر کارفرما به صورت مستقل تکمیل مدارک مربوط به کار را انتخاب می‌کند به استثنای آندسته از اسنادی که تکمیل و آشنایی با  آنها  با امضای کارجو، در قانون پیش بینی شده است. لایحه جدید با رفع نارسایی‌ها امکانات و مکانیسم هایی را برای استفاده از مدارک به صورت الکترونیک و نیز تکرار آنها بر بروی کاغذ ایجاد می‌کند که برای کسانی که دور کار می‌باشند بسیار اهمیت دارد. راه اندازی تنظیم الکترونیک اسناد پرسنلی عملیاتی بودن تنظیم روابط کاری را افزایش می دهد.

خالی شدن بازار کار روسیه از نیروی جوان

طبق تحقیقات شبکه بین المللی حسابرسی و‌کانسالتینگFinExpertiza  در پایان. سال ۲۰۲۰ در حدود 1.65 میلیون نفر از شهروندان روسیه بیکار شده که تعداد ۱ میلیون نفر از آنها را جوانان تا ۳۰ سال تشکیل می دهند. خروج این تعداد نیروی جوان از بازار کار از سال ۲۰۰۹ تا کنون بی سابقه بوده است. زمینه‌های خدمات، صنعت و حمل و نقل بیش از همه صدمه دیده اند. وزارت کار علت این امر را امتناع جوانان از طی دوره‌های کارآموزی و خودداری کارفرمایان از استخدام  افراد فاقد مهارت ذکر کرده است.

توضیحات وزارت خارجه روسیه در صورت قطع سوئیفت برای روسیه 

آلکساندر پانکین معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص امکان قطع سویفت برای روسیه اظهار داشت که مسئولان کشور فعلا قصد ندارند استفاده از این سیستم را متوقف کنند اما در صورتیکه چنین تصمیمی‌گرفته شود مسکو از سیستم های جایگزین استفاده خواهد کرد. از پانکین در مورد چشم انداز احتمالی شرکا در صورت قطع سیستم سوئیفت پرسش شد اما پی در پاسخ اظهار داشت :« خیر! بیائید خیلی دور نرویم ».

تهدید دیجیتالی : آیا چین موفق به دفن دلار خواهد شد؟ 

به گزارش بلومبرگ چین ممکن است برای کاهش نقش دلار به کمک یوان دیجیتالی تلاش کند. در آنصورت دلار دیگر ارز اصلی بین المللی برای انباشت ذخایر نخواهد بود و آمریکا هم نخواهد توانست علیه کشورهای مخالف خود تحریم هایی را برقرار کند. کارشناسان این امر را محتمل می دانند اما خاطرنشان می‌کنند که همه کشورها از تلاش چین در بازار ارز حمایت نخواهند کرد. بلومبرگ می نویسد رهبری دلار ممکن است زودتر از آنچه که پیش بینی می‌شود از بین برود. به همین دلیل است که آمریکا نظارت بر طرحهای چین در مورد راه اندازی ارز دیجیتالی را شدت می‌بخشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما