معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۱

بیش از یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان مانگیستائو قزاقستان

در سال میلادی گذشته، بخش خصوصی نزدیک به 600 میلیارد تنگه (بیش از 1 میلیارد و 230 هزار یورو) در استان مانگیستائو در کشور قزاقستان سرمایه‌گذاری کرده است.

نورادیل ایمانگلیف، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری منطقه مانگیستائو، در دیدار با شماری از فعالان بخش خصوصی در 29 بهمن 1400 اعلام کرد: «در سال میلادی گذشته 627.1 میلیارد تنگه سرمایه‌گذاری به این منطقه جذب شده که 567.2 میلیارد تنگه آن سهم بخش خصوصی داخلی و خارجی بوده و مایه رونق بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی در منطقه مانگیستائو شده است، به‌عنوان مثال، شاخص‌های قابل قبولی در تأسیسات صنعت نفت و گاز به دست آمده و پروژه‌های مختلفی در حوزه گردشگری و ساخت مراکز تجاری و شهرک‌های مسکونی به انجام رسیده است.»

به گفته ایمانگلیف، بخش صنعت 54 درصد، املاک 21 درصد، حمل‌ونقل و انبارداری 10.4 درصد، هنر و سرگرمی 4.3 درصد، ساخت‌وساز 2.8 درصد، مسکن و تغذیه 2.6 درصد و سایر بخش‌ها 4.7 درصد از مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده­‌اند.

جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد اشتغال در منطقه مانگیستائو نیز تأثیرگذار بوده است. برای مثال، در سال 2021 با جذب سرمایه بخش خصوصی 20 پروژه به ارزش 150 میلیارد تنگه (نزدیک به 308 میلیون یورو) در آکتائو اجرایی شده و چندین هزار شغل برای مردم منطقه ایجاد کرده است. انتظار می‌رود پروژه‌های در دست اجرا با سرمایه بخش خصوصی در شهر آکتائو در سال 2022 حدود 2000 شغل جدید ایجاد کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما