معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۶

بحران کرونا در کشورهای آمریکای لاتین، سیاست ها و اقدامات

در این گزارش به نقش بحران کرونا در همگرایی سیاسی درون منطقه ای و طرح ابتکاری ساخت واکسن آمریکای لاتینی کرونا و همچنین در خصوص مهم ترین رویدادهای مرتبط با کرونا در این منطقه در بازه زمانی نیمه نخست اسفند ماه 1399 پرداخته شده است.

همه گیری کرونا در آمریکای لاتین تاکنون بیش از 21 میلیون بیمار و افزون بر ششصد هزار قربانی برجای گذاشته است. این ویروس جهانگیر در منطقه آمریکا تاثیر عمیق تری نسبت به دیگر مناطق جهان بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی زندگی شهروندان برجای گذاشته است. تاثیرات این بحران آنقدر پایدار است که بسیاری از دستاوردهای دو دهه رشد اقتصادی را در خودفرو بلعید و پیش بینی‌های نهادها و سازمان‌های مرجع بین المللی نیز در خوشبینانه ترین وضعیت، چشم انداز دوساله و برای برخی کشورها تا چهار ساله ای را برای بازیابی اقتصادی و رسیدن به وضعیت اقتصادی پیشابحران ترسیم کرده اند.

در وضعیتی متضاد با اخبار و تحلیل های اقتصادی و اجتماعی منفی پیامد بحران کرونا، چشم اندازهای سیاسی آینده ای امید بخش برای همگرایی منطقه ای نوید می دهد. این همگرایی منطقه ای برای تشکیل محور جدیدی از کشورهای پیشرو با افزایش تعاملات سیاسی و نزدیکی بیشتر میان آرژانتین و مکزیک اکنون پایه گذاری شده است. اگرچه هیچ گاه نمی‌توان پیش بینی قطعی درباره آینده ارائه داد اما، دیدار مورخ 5 اسفند 1399/  23 فوریه آندرس مانوئل لوپز اوبرادور (آملو) با آلبرتو فرناندز روسای جمهور مکزیک و آرژانتین نشان دهنده پویایی‌های جدید درون منطقه ای برای ترسیم نقشه تازه ژئوپلیتیکی در منطقه آمریکای لاتین می‌باشد. همگرایی میان مکزیک و آرژانتین در دوره همه گیری کرونا از آن نظر اهمیت بیشتری می یابد که به نقش بحران کرونا در این مسیر توجه نماییم. بحرانی که با توجه به گستره جهانی آن و درگیری بسیاری از کشورهایی که در شرایط مشابه منبع کمک عمده ای برای آمریکای لاتین به شمار می رفتند، این بار در صحنه کمک رسانی غایب باشند و پیامد این وضعیت، کشورهای منطقه را وادار ساخت به جای رویکرد همیشگی چشم دوختن به قدرت های بیرونی، این بار با نگاهی به درون به فکر فعال سازی ظرفیت های درون منطقه ای برای رویارویی با این چالش سهمگین باشند.  

این دوکشور بزرگ منطقه از چندی پیش در طرحی ابتکاری تلاش کردند برای فائق آمدن بر طغیان بیماری در کشورهای غرق در مشکلات اقتصادی، طرحی نو در اندازند و سخن از «واکسن آمریکای لاتینی کرونا» به میان آوردند. بر پایه این طرح، قرار است ماده اولیه این واکسن در آزمایشگاه‌های شرکت زیگمان (Sigman) بوئنوس آیرس آرژانتین تولید و برای بسته بندی و عرضه به کشورهای آمریکای لاتین به مکزیک ارسال شود تا در آنجا در آزمایشگاه‌های شرکت لیومونت (Liomont) آن کشور فرایند فراوری نهایی و تولید واکسن انجام، بسته بندی و با کمک شرکت آسترازِنِکا به بازار عرضه گردد. اجرایی شدن این طرح البته مدیون سرمایه گذاری بشردوستانه و غیر انتفاعی کارلوس اسلیم ثروتمند نامدار مکزیکی است که سال گذشته و با آغاز جهانگیری کرونا از طریق بنیاد بیل گیتس به پژوهش برای ساخت واکسن احتمالی کرونا کمک مالی چشمگیری نمود. پژوهشی که یکی از نتایج آن تولید واکسن آسترازِنِکا بوده است.

آزمایشگاه‌های شرکت چند ملیتی مَبساینس (mABxience) در آرژانتین به عنوان سازنده ماده اولیه واکسن آسترازِنِکا تاکنون دو محموله 6 میلیون دوزی به مکزیک ارسال کرده و در حال حاضر توان تولیدی خود را به ماهانه 18 میلیون دوز رسانده است. این شرکت برنامه افزایش تولید ماهانه تا 25 میلیون دوز واکسن از ماه آوریل را دارد.

با این حال، روند تولید و توزیع واکسن آمریکای لاتینی کرونا با مشکلی ساده و به ظاهر پیش پا افتاده روبرو شده است. براساس اخبار منتشر شده، با توجه به مشکل جهانی کمبود محلول های نمکی، ویال (شیشه بسته بندی واکسن) و سرنگ، این محصول ایمنی بخش آمریکای لاتینی چاره ای جز انتظار تا ماه آوریل برای افزایش تولید جهانی و رسیدن بازار به نقطه تعادل عرضه و تقاضا ندارد.

نکته جالب توجه و از جمله درس های بحران بهداشتی فراگیر جهانی کنونی آنکه؛ شرکت آلمانی شوت (Schott) بزرگترین تولید کننده ویال درجهان، از خردادماه 1399/ ژوئن 2020 در زمینه کمبود ظرف های بسته بندی در صورت کشف واکسن کرونا هشدار داده، اما هیچ نهاد بین المللی و یا کشوری برای رفع چنین مشکلی پیش بینی لازم را نکرده بود. این شرکت -که در گستره ای بین المللی و در پنج قاره فعالیت تولیدی دارد- تنها 5% محصولات خود را در شعبات واقع در آمریکای جنوبی اش تولید می‌کند. موضوعی که با توجه به تقاضای بسیار زیاد کنونی برای شیشه‌های بسته بندی واکسن، چرایی ناتوانی در تامین ویال های مورد نیاز برای واکسن آمریکای لاتینی کرونا را به خوبی توضیح می دهد.

گذشته از آنکه مشکلات بر سر راه تولید و توزیع واکسن آمریکای لاتینی کرونا آن را به کدامین سرانجام موفق و یا ناموفق می رساند، این بحران در بعد سیاسی زمینه لازم برای انسجام بیشتر درون منطقه ای با تکیه بر هم افزایی ظرفیت کشورها و در پاسخ به مشکلی مشترک را فراهم آورده است. ادامه این روند در پسابحران کرونا به شرایط پیش رو، چگونگی رویکرد ایالات متحده آمریکا در برابر شکل گیری روند تازه ای از اتحاد و ائتلاف میان کشورهای چپگرا و نتیجه رویدادهای سیاسی مهم منطقه ای نظیر سرنوشت انتخابات اکوادور در ماه آوریل سال جاری و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری برزیل در اکتبر 2022 بستگی دارد. آنچه که در مقطع کنونی می‌توان گفت آن است که بحران کرونا، آمریکای لاتین را به سوی بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت های درونی خود رهنمود ساخته است.

آسیب های اقتصادی و اجتماعی بحران کرونا و برنامه دولت ها در این زمینه

برزیل:

بازگشت کمک هزینه ی اضطراری از ماه مارس

رئیس جمهور برزیل اظهار داشت که ارزش کمک هزینه اضطراری جدید پیشنهادی دولت به کنگره، ماهانه معادل 45.78 دلار به ازای هر نفر خواهد بود. گفته می‌شود 67 میلیون نفر به این کمک­ها دسترسی خواهند داشت. بنا بر اعلام بولسونارو پرداخت­ها از ماه مارس آغاز می­شود و به مدت چهار ماه ادامه خواهد یافت. کمک هزینه اضطراری جدید جایگزین کمک هزینه پرداختی در سال گذشته می­شود تا بتواند اثرات همه ­گیری کرونا بر بخش­های کم درآمد جمعیت و کارگران غیررسمی را کاهش دهد.

مبلغ پرداخت­ها در سال گذشته ماهانه 109.89 برای عموم و برای مادران سرپرست خانوار 219.78 دلاربود. رئیس مجلس سنا، رودریگو پاشکو گفت که این پیشنهاد چهارشنبه آینده به رأی گذاشته خواهد شد.

تولید 15 میلیون دوز واکسن در برزیل تا ماه مارس

بنیاد فیوکروز روز شنبه 9 اسفندماه اعلام کرد دو دسته جدید از مواد فعال دارویی (IFA) را از چین دریافت کرده است. این بنیاد با مواد وارد شده 12.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا – آکسفورد تولید خواهد کرد. نخستین محموله در تاریخ 18 بهمن ماه به برزیل ارسال شد که تولید 2.8 میلیون دوز واکسن را مقدور می­سازد. با محموله جدید، در مجموع تولید 15 میلیون دوز واکسن در داخل برزیل تا ماه مارس برنامه ­ریزی شده است. 

تولید 100.4 میلیون دوز واکسن آسترازنکا – آکسفورد تا ماه ژوئن

به دنبال ورود مواد فعال پیش ساز واکسن از چین به برزیل برای تولید واکسن آسترازنکا– آکسفورد در بنیاد فیوکروز، وزارتخانه ­های امور خارجه و بهداشت این کشور با انتشار بیانیه­ای با عنوان «ما یک ملت هستیم» اعلام کردند؛ انتظار می­رود با ورود مواد اولیه بیشتری از چین، حدود 100.4 میلیون دوز واکسن آسترازنکا–آکسفورد تا ماه ژوئن در برزیل تولید شود.

فیوکروز به دنبال داوطلبانی برای تحقیق در مورد بهداشت روان

فیوکروز به دنبال پزشکان، دندان­پزشکان، تکنسین­های بهداشت دهان و دندان، پرستاران، تکنسین­های پرستاری، فیزیوتراپیست­ها، داروسازان و تکنسین­های داروسازی شاغل در منطقه فدرال و ماتوگروسو دو سول برای شرکت داوطلبانه در تحقیقی  است که سلامت روان کارکنان این بخش­ها را در دوران همه­ گیری کرونا مورد بررسی قرار می­دهد. علاقمندان باید یک فرم الکترونیکی را در وب سایت بنیاد تکمیل نمایند.

علاوه بر درک چگونگی تأثیر بیماری همه­ گیر کرونا بر سلامت روان متخصصان، هدف این تحقیق ترویج راهبرد­های پشتیبانی موثر برای کارکنان بهداشتی است. فیوکروز برازیلیا، فیوکروز ماتوگروسو دو سول، دانشکده بهداشت برازیلیا، دانشکده بهداشت عمومی ایالت ماتوگروسو دو سول و دانشگاه­های فدرال و ایالتی ماتوگروسو دو سول در این مطالعه شرکت و همکاری می­کنند.

به گفته کارشناسان دومین موج بیماری همه ­گیر، مربوط به سلامت روان خواهد بود

شرایط ناشی از قرنطینه، تشخیص دیرهنگام و نبود ساختار بهداشتی مناسب ممکن است باعث شود سلامت روان مسئول یک بحران بزرگ در ماه ­های آینده باشد. به گفته کارشناسان، ویروس کرونا، انزوا و مشکلات مالی ناشی از بحران کووید 19 می­تواند موج دوم همه­ گیری باشد و مانند موج همه ­گیری اول، نظام بهداشت آمادگی لازم برای پاسخ به تقاضاها را نخواهد داشت.

همانطور که از روزهای نخست فاصله­ گذاری اجتماعی هشدار داده شده، با وجود محافظت در برابر ویروس، قرنطینه هزینه زیادی برای سلامت روان دارد. علاوه بر ترس از ابتلای به بیماری و محدودیت ارتباط با خانواده و دوستان، نگرانی در مورد درآمد، ترس از دست دادن شغل و بی ثباتی لحظه ­ای نیز وجود دارد که افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

اروگوئه:

آغاز برنامه تزریق واکسن کرونا در اروگوئه

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد نخستین محموله واکسن کرونا روز پنجشنبه مورخ 7 اسفند ماه وارد اروگوئه شد. این محموله شامل 192 هزار دوز واکسن سینُواک چین است. دومین محموله واکسن‌های وارداتی اروگوئه نیز شامل بیش از یک میلیون و نیم دوز واکسن شرکت سینُواک در تاریخ 25 اسفند ماه به این کشور تحویل داده می‌شود و به این ترتیب اروگوئه تا این تاریخ مجموع دوز درخواستی از چین را دریافت خواهد کرد.

لاکاژه پو در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد 460 هزار دوز واکسن فایزر در بازه 18 اسفندماه تا 6 اردیبهشت 1400 وارد اروگوئه خواهد شد. بر اساس توافق های صورت گرفته، دولت اروگوئه قرار است در مجموع 2 میلیون دوز واکسن فایزر خریداری نماید. شایان ذکر است، دولت پیش بینی می‌کند تا اواخر مارس (یازده فروردین1400) در مجموع بیش از دو میلیون دوز واکسن وارد کرده باشد. به گفته رئیس جمهور اروگوئه، مرحله نخست تزریق سراسری واکسن از روز دوشنبه 11 اسفند ماه با واکسن چینی سینُواک آغاز می‌شود. بر اساس برنامه ارائه شده، مجریان طرح ملی واکسن نخستین دریافت کنندگان واکسن کرونا هستند و پس از آن کارکنان نظام آموزشی، پلیس، آتش نشانان و نظامیان شاغل و کارکنان موسسه کودکان و نوجوانان اروگوئه (اینائو) خواهند بود. شایان ذکر است، لاکاژه پو در پاسخ به پرسشی درباره چرایی تاخیر در تزریق واکسن به کارکنان بخش سلامت عنوان داشت: از آنجایی که این گروه در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، تصمیم بر آن شد همه پرسنل تخصصی بهداشت، با واکسن فایزر -که از 18 اسفند وارد کشور خواهد شد- واکسینه شوند. زیرا اثربخشی این واکسن تا 95 درصد است. رئیس جمهور در عین حال افزود، درصورتی که ورود واکسن فایزر به تأخیر بیافتد، کارکنان بخش بهداشت و سلامت نیز با واکسن سینُواک ایمن خواهند شد.

پیشرفت در تلاش های دولت اروگوئه برای خرید واکسن اسپوتنیک

به گفته منابع رسمی دولت اروگوئه در توافق برای خرید واکسن روسی اسپونتیک به پیشرفت هایی نائل آمده و مذاکرات در این ارتباط در مراحل پایانی قرار دارد. واکسن روسی اسپونتیک در فهرستی قرار دارد که پیش از این مشاوران و پژوهشگران مورد اعتماد دولت آن را برای خرید توصیه کرده بودند و کمیسیون واکسیناسیون وزارت بهداشت عمومی نیز آن را ارزیابی کرده است.

کلمبیا:

وضعیت اقتصادی کلمبیا در دوران همه گیری کرونا

کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی کلمبیا (کُنفه‌کاماراس) ارزیابی خود در رابطه با وضعیت شرکت‌ها و بنگاه ‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط در یک سال گذشته و در دوره همه گیری ویروس کرونا و پیش بینی خود برای آینده شرکت‌های اقتصادی را منتشر کرد. کنفه کاماراس ارزیابی خود را بر پایه نظرسنجی از 8263 واحد اقتصادی در بازه زمانی 18 ژانویه تا 17 فوریه 2021 انجام داد و به نتایج زیر دست یافته است.

آمار کلی واحدهای اقتصادی فعال در کلمبیا بدین شرح می‌باشد:

  • 91% کل واحدهای اقتصادی کشور، بنگاه‌های اقتصادی خرد می‌باشند.
  • 6% از کل واحدهای اقتصادی جزو بنگاه‌های اقتصادی کلان محسوب می‌شوند.
  • 2% از واحدهای اقتصادی کشور، بنگاه اقتصادی میانه هستند.
  • بیش از 1% نیز بنگاه اقتصادی کوچک به حساب می‌آیند.
  • 78.6 درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در بخش‌ »بازرگانی» و «خدمات» فعالیت‌ می‌کنند.
  • 13.4 درصد بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا در حوزه «صنعت» فعالیت دارند.
  • 3.8 درصد در بخش «ساخت‌وساز» کار می‌کنند.
  • 2.7 درصد فعال در دیگر بخش‌های اقتصاد.
  • 1.4 درصد بنگاه‌های اقتصادی در بخش «کشاورزی» هستند.
  • وضعیت قرادادهای کاری: 63% از بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا در دوره همه‌گیری کرونا کارکنان خود را حفظ کردند. به عبارت دیگر، از هر 10 بنگاه اقتصادی 6 بنگاه توانسته با وجود محدودیت‌ های اجتناب ‌ناپذیر ناشی از همه گیری کرونا، به قرارداد با کارکنان‌ ادامه دهد. 33% از شرکت‌های کلمبیایی اقدام به تعدیل نیروی کار کرده‌اند.38.4% شرکت‌های کلمبیایی تا 80% از قراردادهای کاری خود را به صورت یک ‌طرفه، با رضایت طرفین و یا تمدید نکردن قرارداد، فسخ کرده‌اند.
  • میزان آمادگی برای اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی: 9 شرکت از هر 10 شرکت کلمبیایی، دیگر توانایی پذیرش پیامدهای منفی هیچ گونه تعطیلی (گذرا و یا پایدار) فعالیت‌ اقتصادی را ندارد. زیرا تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در بخش عمده‌ای از سال 2020 به صورت قرنطینه عمومی و اجباری ضرر و زیان هنگفتی را بر فعالان اقتصادی تحمیل نموده است. در همین راستا، 52.8% واحدهای اقتصادی (به ویژه تولیدی) کلمبیا اعلام نموده‌ اگر دولت یا نهادهای حاکمیتی قصد تمدید محدودیت ‌های کرونایی پس از ماه فوریه را داشته باشد، آن‌ها چاره‌ای جز تعدیل نیروی بیشتر ندارند. از میان این بنگاه‌ها، 67% اقدام به تعدیل بیش از 50% کارکنان خود خواهند کرد.
  • استخدام نیروی کار جدید: در سال 2021 تنها 1.3% از بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا آمادگی استخدام نیروی کار جدید را دارد.
  • روش ارائه خدمات واحدهای اقتصادی: 37% کل واحدهای اقتصادی کشور فروش کالا یا خدمات به صورت «حضوری» را ادامه داده است. 25.3% دو روش «حضوری و ارسال با پیک»، 16.7% از طریق بازاریابی «در شبکه‌های مجازی»، 11.4% روش «فروش اینترنتی و از طریق اپلیکیشن‌ها» و 9.5% نیز فقط فروش از طریق «ارسال با پیک» را برگزیدند.
  • میزان فروش کالا و خدمات: 2% بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا شاهد کاهش فروش بوده است که از آن میان 65% از بنگاه‌ها 50% یا بیش از 50% اُفت فروش را ثبت کرده‌ است. 23.4% موفق به تثبیت فروش همانند سال 2019 شده و تنها 11.5% تجربه افزایش فروش داشته‌اند.
  • آینده بنگاه‌های اقتصادی در دوره کرونا: صاحبان 83.6% از بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و میانه اظهار نموده‌اند در صورت تداوم محدودیت‌ها، زیان اقتصادی‌شان حتمی و جبران ناپذیر خواهد بود. 61.3% واحدهای اقتصادی فعال کلمبیا بر این اعتقاد هستند که با توجه به شرایط موجود، لازم است که به صورت حضوری و غیر حضوری (استفاده از فضای مجازی، اینترنت، اپلیکیشن‌ها، ارسال با پیک و...) به فعالیت ادامه دهند. 38.7% مالکان واحدهای بازرگانی نیز اعلام کرده‌اند اگر قرنطینه عمومی اجرایی گردد، مجبور به تعطیلی موقت و یا همیشگی واحدهای خود هستند.

 شیلی:

تزریق بیش از دو میلیون دوز واکسن کرونا در مکزیک

وزارت بهداشت مکزیک در آخرین گزارش از وضعیت واکسیناسیون در مکزیک اعلام کرد تاکنون درمجموع دو میلیون و 88 هزار و 813 واکسن تزریق‌شده است. مکزیک اولین کشور در آمریکای لاتین بود که در 24 دسامبر واکسیناسیون کرونا را اجرایی کرد و در میان 10 کشور برتر جهان در این زمینه قرار دارد.

گواتمالا:

ورود نخستین محموله واکسن اهدایی رژیم اسرائیل به گواتمالا

هندوراس و گواتمالا روز پنجشنبه مورخ 7 اسفند 1399 نخستین دوزهای واکسن کرونا  اهدایی رژیم صهیونیستی را دریافت کردند. محموله واکسن اهدایی به هریک از کشورها شامل 5 هزار دوز واکسن کرونا شرکت مُدرنا است. این واکسن‌ها قرار است برای ایمن‌سازی کادر پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. الخاندرو خیاماتی رئیس جمهور گواتمالا، در این باره اظهار داشت: «من از اسرائیل به خاطر همکاری ارزشمند و اهدای 5000 دوز واکسن برای مقابله با کرونا تشکر می‌کنم. مجدداً بر روابط دوستانه تاریخی که مردم ما را به هم نزدیک می‌کند تأکید داریم.» گواتمالا تا روز پنجشنبه بیش از ۱۷۳ هزار نفر مبتلا و ۶۳۳۴ فوت ناشی از کووید 19 را ثبت کرده است.

گواتمالا سومین کشور آمریکای مرکزی است که واکسن اسپوتنیک را تائید کرد

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه روز پنجشنبه 7 اسفند اعلام کرد که گواتمالا به عنوان سومین کشور آمریکای مرکزی استفاده اضطراری از واکسن اسپوتنیک وی روسیه را تائید کرده است. بر اساس این گزارش تاکنون با گواتمالا 37 کشور در جهان واکسن اسپوتنیک روسیه را تائید کرده‌اند.

گواتمالا 4 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک می خرد

آملیا فلورس وزیر بهداشت گواتمالا روز سه شنبه 5 اسفند از خرید 4 میلیون دوز واکسن کووید 19 اسپوتنیک برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا در این کشور خبر داد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت گواتمالا، نخستین محموله‌ های واکسن کرونا باید در هفته دوم مارس وارد این کشور شود. فلورس همچنین از اهدای محموله‌ای از واکسن اسپوتنیک از سوی دولت روسیه به این کشور در هفته‌های آتی خبر داد که اندازه این محموله مشخص نیست.

بلیز:

ورود نخستین محموله واکسن کرونا به بلیز

نخستین محموله واکسن کرونا آسترازنکا وارد فرودگاه بین‌المللی فیلیپ گلدسون بلیز شد. این محموله را دولت و مردم باربادوس به بلیز اهدا کرده اند و شامل 1000 دوز واکسن کووید 19 شرکت داروسازی آسترازنکا است. دکتر ملیسا دیاز موسی و دکتر خولیو سابیدو این محموله اهدائی را از طرف وزارت بهداشت و سلامت بلیز دریافت کردند. این محموله امکان آغاز واکسیناسیون کارکنان بهداشت و درمان بلیز را فراهم می‌کند.

  اخبار پزشکی، اقدامات علمی‌پزشکان و پژوهشگران در زمینه کرونا

کوبا:

آغاز تولید گسترده واکسن کوبایی «آبدالا»

کوبا تولید صنعتی واکسن «آبدالا» علیه کووید 19 را آغاز کرد. گروه شرکت «بیوکوبافارما» از طریق شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد معاون رئیس گروه بیوکوبافارما از آزمایشگاه‌های «AICA» تولید کننده دوزهای مورد استفاده در مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن بازدید کرده است. آقای میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا در همین ارتباط در شبکه توییتر نوشت «مراحل توسعه واکسن آبدالا به خوبی پیش می رود و در حال حاضر تولید آن به صورت گسترده در در آزمایشگاه معتبر «AICA» آغاز شده است. دوزهای مورد نیاز برای مرحله سه آزمایش بالینی در استان‌های سانتیاگو و گوانتانامو آماده است.»

مکزیک:

تمدید یک‌ ماهه محدودیت ‌های سفر در مرز مکزیک و آمریکا

دولت آمریکا محدودیت‌های سفر غیر ضرور در مرزهای زمینی ایالات ‌متحده با مکزیک را تا 21 مارس تمدید کرد. دولت آمریکا حدود یک سال پیش برای مقابله با گسترش ویروس کرونا در مناطق مرزی خود با مکزیک تدابیر محدود کننده‌ای را اتخاذ کرد که تا امروز ادامه داشته است. این نخستین بار در دولت بایدن است که محدودیت ‌های مرزی با مکزیک به مدت 30 روز دیگر تمدید شده است.

شناسایی سویه جدید ویروس کرونا در مکزیک

خوزه ارنستو رامیرز گونزالس رئیس واحد تحقیقات مولکولی مرکز تشخیص بیماری‌های واگیر مکزیک از کشف سویه جدید ویروس کرونا در مکزیک خبر داد. وی اعلام کرد این گونه از ویروس دارای دو جهش مهم است که موجب انتقال و سرایت بیشتر ویروس می‌گردد. وی افزود این ویروس در 80 درصد موارد تازه ابتلای به کووید 19 در مکزیک مشاهده‌ شده است. این مقام اظهار داشت نامیدن این سویه جدید به نام «مکزیکی» درست به مانند نامیدن دیگر سویه‌ها به نام کشورهای دیگر، درست نیست.

ورزشکاران مکزیکی ایمن به بازی‌های المپیک توکیو می‌روند

کارلوس پادیلا رئیس کمیته المپیک مکزیک اعلام کرد گروهی شامل بیش از یکصد ورزشکار مکزیکی شرکت کننده در بازی‌های المپیک، پیش از اعزام به این مسابقات در برابر کووید 19 ایمن خواهند شد. وی در پیش‌بینی اعلام کرد هیئت مکزیکی اعزامی متشکل از 130 تا 150 ورزشکار برای مسابقات المپیک به توکیو اعزام خواهد شد. پادیلا اظهار داشت ما رایزنی‌های لازم برای این موضوع را انجام داده‌ایم و تزریق واکسن به ورزشکاران المپیکی در ماه می 2021 انجام خواهد شد. مکزیک تاکنون 88 ورزشکار المپیکی دارد که به بازی‌های المپیک راه‌ یافته‌اند که از 23 ژوئیه تا 8 اوت در توکیو برگزار می‌شود.

جامائیکا:

درگذشت 410 نفر در جامائیکا در اثر ابتلای به کرونا

به گزارش روزنامه جامائیکا گلینر تاکنون در مجموع 410 نفر بخاطر ابتلای به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. همچنین، با ابتلای 248 بیمار جدید شمار مبتلایان در این کشور به 8 هزار و 466 تن رسید. دولت جامائیکا در تلاش برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس، ممنوعیت سفر به کشور انگلستان را -که پیش تر برقرار شده بود- تمدید کرد. قرار بود این محدودیت در تاریخ 28 فوریه به پایان برسد؛ اما با توجه به گسترش سویه انگلیسی کووید 19، محدودیت ها تا نیمه مارس تمدید شد و ممنوعیت پروازهای مستقیم از انگلستان همچنان پا بر جا خواهد بود.

همکاری کشورها با یکدیگر و با شرکت ها و سازمان­های بین ­المللی

مکزیک:

بسته‌بندی نخستین دوزهای واکسن کانسینو در مکزیک

مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک و خانم مارتا دلگادو معاون امور چند جانبه و حقوق بشر این وزارتخانه در حساب توئیتری خود اعلام کردند بسته ‌بندی واکسن کانسینو چین در مکزیک آغاز شده و نخستین واکسن‌های بسته ‌بندی آماده بکارگیری در طرح واکسیناسیون مکزیک طی هفته‌ های آینده خواهد بود. محموله ماده فعال این واکسن برای بسته ‌بندی 2 میلیون دوز واکسن در ۱۱ فوریه وارد مکزیک شد. واکسن کانسینو بر خلاف دیگر گونه‌ها تک‌ دوزی است. این واکسن قرار است در شرکت دراگمکس مکزیک در ایالت کرتارو بسته ‌بندی گردد. تاکنون مکزیک ۳۵ میلیون دوز از این واکسن چینی را پیش‌خرید کرده است.

تشکر رئیس‌جمهور مکزیک از همکاری هند، روسیه و چین در تولید واکسن

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک از کشورهای هند، روسیه و چین به خاطر پشتیبانی و همکاری آن‌ها در ارسال واکسن کرونا به مکزیک تشکر کرد. وی افزود ما در مورد کشورهایی صحبت می‌کنیم که جمعیت بیشتری نسبت به مکزیک دارند؛ اما، با این‌حال به ما کمک کردند. نامبرده افزود واکسیناسیون سراسری مردم در مکزیک متوقف نخواهد شد و با هدف کاهش مرگ ‌و میر، برنامه دولت این بود که همه سالخوردگان کشور تا ماه آوریل دست کم یک دوز دریافت کنند. بر اساس اعلام متخصصان با واکسینه کردن کل جمعیت 60 سال به بالا مرگ ‌و میر کرونا تا 80 درصد کاهش می‌یابد.

درخواست مکزیک برای همبستگی کشورهای تولیدکننده واکسن با دیگر کشورها

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک از کشورهای تولیدکننده واکسن کووید 19 خواست با دیگر کشورها همبستگی داشته باشند و از احتکار واکسن‌ خودداری کنند. آقای اوبرادور اعلام کرد واکسن در حال حاضر تنها در ۸۰ کشور در حال اعمال است و از این تعداد، ۱۰ کشور ۸۰ درصد از تولید موجود را مورد استفاده قرار می‌دهند و 70 کشور دیگر 20 درصد دوزها را دریافت داشته ‌اند. وی تأکید کرد جدی ‌ترین، تأسف‌ آورترین و ناپسندترین موضوع آن است که حدود 120 کشور حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند. وضعیتی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

ورود دویست هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به مکزیک

نخستین محموله دویست هزار دوزی واکسن اسپوتنیک وی روسیه وارد مکزیک شد. مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک و ویکتور کورونلی سفیر فدراسیون روسیه در مکزیک، در فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی در لحظه ورود این واکسن به مکزیک حضور داشتند. ابرارد از دولت روسیه به ‌ویژه رئیس‌جمهور پوتین تشکر کرد. وی تصریح کرد: «این واکسن در حالی به مکزیک وارد می‌شود که واکسیناسیون در روسیه به پایان نرسیده و نشان از همبستگی و نزدیکی بیشتر با مکزیک دارد. این کمک خیریه نیست؛ ما هزینه آن را می‌پردازیم. اما، اگر دولت روسیه همکاری نمی‌کرد، ما نمی‌توانستیم به آن دسترسی پیدا کنیم.» کورونلی سفیر روسیه در مکزیک اعلام کرد این محموله نشان روشنی است که روابط روسیه و مکزیک نه‌تنها دوستانه، که راهبردی و بر پایه همکاری است. خرید این واکسن در پی توافق میان آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه حاصل‌شده است. مکزیک به دنبال خرید 24 میلیون دوز واکسن از روسیه است.

مکزیک نخستین محموله واکسن سینُواک را دریافت کرد

نخستین محموله واکسن سینُواک به میزان 200 هزار دوز از هنگ‌کنگ وارد فرودگاه بین‌المللی مکزیک شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، قرار است در مجموع 10 میلیون دوز از این نوع واکسن به مکزیک وارد شود. مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک در مراسم تحویل این محموله از ژو چینگ چیائو سفیر چین به خاطر تلاش‌هایش برای ارسال این محموله به مکزیک سپاسگزاری نمود. آقای ابرارد پیامی‌توئیتری نیز در این باره نوشت: توئیتر خود نوشت: «مکزیک همیشه حمایت شما (سفیر) و چین را در این دوره زمانی سخت به یاد خواهد داشت، متشکرم!»

کوبا:

پیشرفت همکاریهای علمی میان کوبا و روسیه

آقای گوستاوو کُبریرو رایزن آموزشی و علمی سفارت کوبا در روسیه اعلام کرد اجرای پروژه‌های گوناگون همکاری علمی و دانشگاهی میان نهادهای علمی روسیه و کوبا به خوبی رو به پیشرفت است. این دیپلمات کوبایی در گفتگو با خبرگزاری پرنسا لاتینا یاد آور شد که در سال 2020 یک توافق نامه علمی میان دو کشور به امضا رسید که بر پایه آن پیوندها میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور تقویت خواهد شد.

آقای کبریرو توضیح داد که امسال اجرای نخستین گروه متشکل از 16 پروژه پژوهشی مشترک در زمینه‌های مربوط به علوم هسته ای با کاربردهای پزشکی، مطالعات زیست محیطی، اکوسیستم دریایی، فیزیک کاربردی، زیست-فیزیک و زیست فناوری نهایی می‌شود. وی افزود در سال جاری توافق نامه جدیدی برای 20 پروژه تحقیقاتی دیگر میان دو کشور به امضا خواهد رسید که ظرف سه سال اجرایی خواهد شد. آقای کبریرو تأکید کرد که کوبا در برنامه‌های مرکز تحقیقات هسته ای (واقع در شهر دوبنا روسیه) و در مرکز بین المللی اطلاعات علمی و فناوری (واقع در مسکو) شرکت می‌کند. از طرف دیگر گفت که گروه زیست فناوری و صنایع دارویی کوبا (بیوکوبافارما) از سال گذشته در مسکو نمایندگی دایر نموده و توافق نامه‌های مهم دیگری را با نهادهای روسی امضا کرده است. در این رابطه بیوکوبافارما موافقت نامه‌هایی را با «انستیتوی سرم و واکسن مشنیکوو»  و «انستیتوی شیمی‌بیولوژیکی شمیاکین اوچینیکوو» امضا کرد و طی آن «مرکز ایمنی مولکولی کوبا» یک مرکز نوآوری و توسعه در روش های ایمنی درمانی پیشرفته در روسیه ایجاد خواهد کرد. همچنین موافقت نامه‌های همکاری مشترک دیگری برای تاسیس سه شرکت فناوری در پارک علمی «اسکولکوو» -که یکی از مهمترین مراکز علمی در اروپا است- با استفاده از پروژه‌های شرکت بیوکوبافارما به امضا رسید.

تاکید«گروه مکزیکی پوئبلا» بر نیاز به لغو تحریم های کوبا و ونزوئلا

«گروه مکزیکی پوئبلا» با صدور بیانیه ای بر ضرورت رفع محاصره و تحریم اقتصادی، مالی و بازرگانی کوبا و ونزوئلا در چارچوب مبارزه با ویروس کرونا تاکید نمود. در بیانیه این گروه اقدامات غیرقانونی آمریکا مانع از واردات مواد غذایی و دارویی به این دو کشور عنوان شده است. گروه پوئبلا از نهادهای بین المللی، دولت ها، رهبران و همه کسانی که به مردم سالاری، عدالت اجتماعی و صلح متعهد هستند دعوت کرد تا به ملت های کوبا و ونزوئلا نیز متعهد باشند.

یک گروه فعال اجتماعی آلمانی خواستار تأیید واکسن‌های چینی، روسی و کوبایی کرونا شد

گروهی از فعالان اجتماعی آلمانی خواستار تایید هر چه زودتر واکسن‌های کرونای ساخته شده چین، روسیه و کوبا به منظور استفاده از آنها در سراسر جهان شدند. گروه صلح دوست «برلین علیه جنگ» با انتشار نامه ای سرگشاده در اینترنت به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و روسی تأکید کرد که مالکیت واکسن‌ها باید جهانی باشد. این گروه همچنین از خدمات پزشکان کوبایی در دیگر کشورها برای مبارزه با کووید 19 تشکر و پشتیبانی نمود.

تقویت همکاری میان کوبا و سنت وینسنت و گرنادین و در امور حقوقی و پزشکی 

آقای رالف گونسالوز، نخست وزیر سنت وینسنت و گرنادین و آقای خوزه مانوئل لیوا، سفیر کوبا در این کشور توافق نامه همکاری در زمینه مساعدت حقوقی امضا کردند. گفتنی است؛ آقای گونسالوز نخست وزیر سنت ویسنت و گرنادین به تازگی هیات پزشکی کوبایی «هنری ریو» را که در کشورهای گوناگون مشغول مبارزه با کرونا می‌باشد را برای جایزه صلح نوبل پیشنهاد داد. کوبا و سنت وینسنت و گرنادین در تاریخ 26 می 1992 روابط دیپلماتیک برقرار کردند.

صندوق جمعیت سازمان ملل شماری دماسنج مادون قرمز به مدارس کوبا اهدا کرد

صندوق جمعیت ملل متحد هزار دماسنج فروسرخ (مادون قرمز) به وزارت آموزش و پرورش کوبا اهدا کرد این دماسنج ها قرار است در مدارس کشور مورد استفاده قرار گیرد. اهدای این تجهیزات در ارتباط با پشتیبانی از تلاش کوبا برای تضمین بازگشت و حضور امن کودکان در مدارس با توجه به شرایط بهداشتی ناپایدار ناشی از کرونا می‌باشد. قرار است دستگاه‌های اهدایی در مهد کودک ها و دیگر مراکز آموزشی توزیع شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما