معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری هلند در هفتۀ چهارم آبان ماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سفر مقامات هلندی به چین در هفته آینده برای بحث در مورد بحران نکسپریا

مقامات هلندی اوایل هفته آینده برای بحث در مورد بحران پیرامون شرکت تراشه نکسپریا مستقر در نایمخن به پکن سفر خواهند کرد. این خبر توسط وزیر در حال کناره‌گیری وینسنت کارمانس (امور اقتصادی) اعلام شد. چین بارها در هفته گذشته اعلام کرده است که از هلند استقبال می‌کند. چین بیش از یک ماه پیش صادرات تراشه‌های نکسپریا را مسدود کرد. این کشور پس از مداخله کارمانس در شرکت تراشه مستقر در نایمخن در 30 سپتامبر این کار را انجام داد. او این کار را به این دلیل انجام داد که گفته می‌شود مدیر چینی این شرکت، تولید تراشه در هلند و اروپا را به خطر انداخته است. یک روز بعد، مدیر چینی شرکت به دستور قضائی برکنار شد. وزیر هلندی در مصاحبه‌ای با گاردین گفته که می‌خواهد قبل از هرگونه اقدامی منتظر تحویل واقعی تراشه‌های Nexperia بماند: "ما با صنعت خودروسازی آلمان و سایر تولیدکنندگان خودرو و مشتریان Nexperia در تماس هستیم. آنها به محض دریافت چیپس‌ها به ما اطلاع خواهند داد. به محض اینکه تحویل شروع شود و ما مطمئن باشیم که ادامه خواهد یافت، گام‌هایی را که دولت هلند برای حل این مشکل نیاز دارد، برخواهیم داشت.»

https://nos.nl/artikel/2590298-nederlandse-ambtenaren-volgende-week-naar-china-om-crisis-rond-nexperia-te-bespreken

 تائید برخی معافیت‌ها توسط چین برای ممنوعیت صادرات کارخانه تراشه Nexperia

چین تأیید می‌کند که استثنائاتی در مورد ممنوعیت صادرات تراشه‌های شرکت تولیدکننده تراشه Nexperia اعمال شده است. برخی از شرکت‌ها واجد شرایط معافیت برای "صادرات واجد شرایط" شده اند. وزارت بازرگانی چین اکنون تأیید کرده است که این استثنائات اعمال شده است. شرکت آلمانی Aumovio که قطعاتی را برای صنعت خودرو تولید می‌کند، اولین تأمین‌کننده‌ای بود که روز جمعه اعلام کرد از ممنوعیت صادرات معاف شده است. سفکوویچ، کمیسر تجارت اروپا، این هفته از "پیشرفت مطلوب" در مذاکرات بین چین و هلند صحبت کرد. جزئیات در:

https://nos.nl/artikel/2589785-china-bevestigt-uitzonderingen-op-exportverbod-chipfabriek-nexperia

 خرید بانک هلندی NIBC (وام دهنده مسکن) توسط بانک هلندی ABN AMRO

ABN Amro در حال خرید بانک هلندی NIBC ، وام دهنده مسکن می‌باشد. ABN Amro مبلغ ۹۶۰ میلیون یورو برای این بانک مستقر در لاهه پرداخت می‌کند که آن را به بزرگترین خرید از زمان ملی شدن آن در سال ۲۰۰۸ تبدیل می‌کند. این خرید باید توسط نهادهای نظارتی تأیید شود. ABN Amro انتظار دارد که این خرید سال آینده تکمیل شود. NIBC تقریباً ۳۲۵۰۰۰ مشتری پس‌انداز، ۲۰۰۰۰۰ مشتری وام مسکن و ۱۷۵ مشتری تجاری در شمال غربی اروپا دارد. NIBC بانک سرمایه‌گذاری هلندی سابق است که پس از جنگ جهانی دوم برای کمک به بازسازی هلند تأسیس شد. امروزه این بانک در زمینه وام مسکن و پس‌انداز تخصص دارد. جزئیات در:

https://nos.nl/artikel/2590127-abn-amro-neemt-hypotheekbank-nibc-over-grootste-overname-sinds-2008

 عقب بودن هلند در سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی از آمریکا و از دست دادن فرصت‌های رشد

طبق گزارش جدید بانک هلندی ING، ایالات متحده در حال بهره‌برداری از مزایای اقتصادی سرمایه‌گذاری تهاجمی خود در هوش مصنوعی است در حالی که هلند همچنان بسیار عقب مانده و فرصت‌های رشد را از دست می‌دهد. این بانک هلندی اعلام کرد که رشد اقتصادی ایالات متحده در شش ماه گذشته بدون هزینه‌های عمده در نرم‌افزار و سخت‌افزار فناوری اطلاعات بسیار ضعیف‌تر بوده و سرمایه‌گذاری محدود هلند در هوش مصنوعی، طبق گزارش‌ها، پتانسیل اقتصادی این کشور را محدودتر کرده است.  ING گزارش می دهد که در نیمه اول امسال، سرمایه‌گذاری ایالات متحده در هوش مصنوعی در مقایسه با مدت مشابه در سال 2024 برابر با 23 درصد افزایش یافته است. هزینه‌های هلند نیز تنها 3 درصد افزایش یافته است. این بانک اعلام کرد که هوش مصنوعی اکنون حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی هلند را تشکیل می‌دهد که تقریباً نیمی از سهم 6 درصدی ایالات متحده است.  ING خاطرنشان کرد، با این حال، هلند به طور غیرمستقیم از رونق جهانی هوش مصنوعی سود می‌برد. افزایش تقاضای جهانی برای فناوری هوش مصنوعی، صادرات ASML و بخش گسترده‌تر نیمه‌هادی‌ها را افزایش داده است. جزئیات در:

https://nltimes.nl/2025/11/13/netherlands-far-behind-united-states-ai-investments-missing-growth-opportunities

 غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ: مانع عمده رشد شرکت های هلندی نسبت به مساله تعرفه

تعرفه‌های وارداتی ایالات متحده عمدتاً برای کارآفرینان هلندی عدم اطمینان ایجاد کرده است. افزایش هزینه‌ها به این معنی است که فضای کمتری برای سرمایه گذاری وجود دارد به خصوص در زمینه  ICT. برخی از شرکت ها شاهد کاهش حاشیه سود خود هستند، در حالی که آنهایی که رقابت کمتری دارند می‌توانند قیمت ها را افزایش دهند. نبرد تجاری که توسط رئیس جمهور ایالات متحده آغاز شد، از هر پنج شرکت هلندی یک شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. به نظر می‌رسد این آسیب محدود باشد اما تعرفه‌های افزایش‌دهنده هزینه لزوماً بزرگترین مشکل نیستند. برای مثال، تنها یک پنجم شرکت‌های هلندی که در حال رشد هستند، به دلیل کاهش حاشیه سود یا افزایش هزینه‌ها، مستقیماً تحت تأثیر تعرفه‌های واردات ایالات متحده قرار می‌گیرند. اما آنها با مشکل بزرگتری روبرو هستند: غیرقابل پیش‌بینی بودن این سیاست. در نتیجه، شرکت‌های کمتر و کمتری مایل به سرمایه‌گذاری هستند. این موضوع از نظرسنجی از ۸۲۹ شرکت با رشد سریع که برای جایزه تجاری FD Gazellen درخواست داده بودند، مشهود است. اقتصاددانان با کارآفرینان موافقند: عدم اطمینان در مورد سرمایه‌گذاری‌ها، رشد را بسیار بیشتر از خود عوارض کند می‌کند. جزئیات در:

https://fd.nl/bedrijfsleven/1577252/trumps-onvoorspelbaarheid-remt-nederlandse-groeibedrijven-harder-dan-invoerheffingen-zelf

 کاهش درآمد شرکت های هلندی به خاطر دلار ضعیف و تعرفه‌های ایالات متحده در سه‌ماهه سوم

به گفته Het Financieele Dagblad (FD)، روابط نزدیک بین شرکت‌های فهرست‌شده هلندی و اقتصاد آمریکا در این فصول درآمدی، آسیب دیده است. بسیاری از شرکت‌های بورس آمستردام در ماه‌های اخیر هم از تعرفه‌های واردات ایالات متحده که توسط رئیس‌جمهور دونالد ترامپ اعمال شده و هم از تضعیف دلار در برابر یورو آسیب دیده‌اند. طی هفته‌های گذشته، اکثر شرکت‌های هلندی که سهامشان به‌طور عمومی معامله می‌شود، نتایج سه‌ماهه سوم خود را منتشر کردند. شرکت تولیدکننده روشنایی Signify N.V. فروش سه‌ماهه سوم خود را ۱.۴ میلیارد یورو گزارش کرد که ۸.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و پس از اینکه «تقاضای ضعیف‌تر ایالات متحده» به تجارت حرفه‌ای روشنایی آن آسیب رساند، چشم‌انداز فروش کل سال خود را کاهش داد. این شرکت اعلام کرد که کاهش ارزش دلار نیز بر فروش گزارش‌شده تأثیر گذاشته است. به گزارش رویترز، بازارها پس از اعلام درآمد، سهام را مجازات کردند. شرکت فناوری سلامت Royal Philips N.V. نیز این چالش را نشان می‌دهد. در حالی که نتایج سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ آن رشد فروش قابل مقایسه‌ای را نشان می‌داد، این شرکت در سه‌ماهه‌های قبلی، پس از اشاره به هزینه‌های تعرفه و تقاضای کمتر در چندین منطقه، پیش‌بینی حاشیه سود را اصلاح کرده و شاهد ضعف سهم بوده است. جزئیات در:

https://nltimes.nl/2025/11/10/weak-dollar-us-tariffs-drag-dutch-firms-third-quarter-earnings

پایان واردات بدون عوارض از چین در سال 2026 توسط اتحادیه اروپا

وزرای دارایی اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که معافیت گمرکی برای بسته‌های ورودی به اروپا از خارج از این بلوک را در سال ۲۰۲۶، دو سال زودتر از برنامه‌ریزی اولیه، پایان دهند. سقف فعلی ۱۵۰ یورو حذف خواهد شد به این معنی که حتی بسته‌های کم‌ارزش نیز مشمول مالیات خواهند شد. هدف از این اقدام، جلوگیری از هجوم کالاهای ارزان به اتحادیه اروپا، به‌ویژه از چین، است. ایلکو هاینن، وزیر دارایی موقت هلند، از این تصمیم استقبال کرد و خاطرنشان کرد که هر ساله میلیون‌ها بسته به هلند می‌رسند. او گفت: «ما نمی‌توانیم همه آنها را بررسی کنیم و صادقانه بگویم، برخی از آنها بی‌ارزش هستند. ما باید کنترل را دوباره به دست بگیریم.» از آنجایی که بسیاری از محموله‌ها از طریق هلند وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، عوارض گمرکی جدید درآمد اضافی ایجاد می‌کند. هاینن افزود: «این درآمد برای تقویت عملیات گمرکی لازم است تا بتوانند حجم رو به رشد بسته‌ها را مدیریت کنند.» جزئیات در:

https://nltimes.nl/2025/11/13/netherlands-far-behind-united-states-ai-investments-missing-growth-opportunities

 گسترش بیشتر بخش هوانوردی به نفع اقتصاد هلند نخواهد بود

گسترش بیشتر هوانوردی در هلند دیگر سود اقتصادی اضافی به همراه نخواهد داشت. تحقیقات انجام شده توسط اندیشکده اقلیمی‌بریتانیا، بنیاد اقتصاد جدید، برای گروه زیست‌محیطی اروپایی حمل‌ونقل و محیط زیست نشان داده است که بازار هلند با شبکه گسترده فعلی خود به اشباع رسیده است. برت ون موریک، مدیر برنامه هوانوردی در Natuur & Milieu، توضیح می‌دهد: «این تصور که گسترش هوانوردی اقتصاد را تقویت می‌کند، دیگر در مورد هلند صدق نمی‌کند.» تعداد زیادی از گردشگران از هلند به مقاصد دیگر پرواز می‌کنند و مسافران بی‌شماری از طریق فرودگاه شیپول عبور می‌کنند. ون موریک خاطرنشان می‌کند: «این بدان معناست که آنها پول خود را در جای دیگری خرج می‌کنند. در عمل، این منجر به خروج پول از کشور می‌شود.» طبق آمار قبلی اداره آمار هلند، هوانوردی در سال ۲۰۲۳ کمی‌بیش از ۰.۴ درصد از اقتصاد هلند را تشکیل می‌داد. ون موریک توضیح می‌دهد: «این تخمین بر درآمد مستقیم این صنعت تمرکز دارد. با این حال، این مطالعه جدید، اثرات اقتصادی گسترده‌تر را نیز در نظر می‌گیرد.» صنعت هوانوردی اغلب استدلال می‌کند که این امر جذابیت هلند را برای کسب‌وکارها تقویت می‌کند، ادعایی که ون موریک آن را رد نمی‌کند. «با این حال، یافته‌ها نشان می‌دهد که پروازهای اضافی سود کمی‌به همراه خواهد داشت. ارتباطات هوایی بیشتر عامل تعیین‌کننده‌ای برای شرکت‌هایی که به فکر انتقال به هلند هستند، نخواهد بود.» این مطالعه داده‌های بیش از ۲۷۰ منطقه در سراسر اروپا را تجزیه و تحلیل کرد. در مکان‌هایی که شبکه‌های هوانوردی کمتر توسعه یافته‌اند، مانند بخش‌هایی از اروپای شرقی، رشد بیشتر سفرهای هوایی هنوز هم می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند. در مقابل، در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا، محققان دریافتند که ترافیک هوایی مرتبط با گردشگری نقش عمده‌ای در حمایت از فعالیت اقتصادی دارد.

https://nltimes.nl/2025/11/14/allowing-aviation-sector-grow-wont-benefit-dutch-economy-study

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما