معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۹/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری هلند در هفتۀ دوم آذر ماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تورم هلند در ماه نوامبر به ۲.۹ درصد کاهش یافت

اداره آمار هلند (CBS) گزارش داده که هزینه زندگی روزمره در ماه نوامبر در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به طور متوسط ۲.۹ درصد افزایش یافته است. قیمت انرژی و سوخت در ماه نوامبر ۰.۹ درصد افزایش یافت. این میزان نسبت به افزایش ۲.۱ درصدی ماه قبل، شیب کمتری داشته است. قیمت مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات پس از افزایش ۳.۸ درصدی در ماه اکتبر، ۳.۱ درصد افزایش یافت. قیمت‌ها در بخش خدمات پس از افزایش ۴.۵ درصدی در ماه قبل، در ماه نوامبر ۴.۳ درصد افزایش یافت. قیمت کالاهای صنعتی پس از افزایش ۰.۴ درصدی در ماه اکتبر، ۰.۵ درصد افزایش یافت. جزئیات در:

https://nltimes.nl/2025/12/02/dutch-inflation-drops-29-november

رابو: اقتصاد همچنان در حال رشد است، اما بیکاری افزایش می‌یابد

اقتصاددانان RaboResearch انتظار دارند که تولید ناخالص داخلی هلند (GDP) در سال‌های 2026 و 2027 سالانه 1.3 درصد افزایش یابد. این گفته اقتصاددانان Rabobank در یک گزارش سه ماهه است. به گفته آنها، این رشد عمدتاً به هزینه‌های خانوار و دولت مربوط می‌شود. طبق RaboResearch، تورم سال آینده به 2.5 درصد و در سال 2027 به 2 درصد کاهش می‌یابد، اما دستمزدها سریع‌تر، به ترتیب 4.2 درصد و 3.3 درصد افزایش خواهند یافت. این بدان معناست که قدرت خرید متوسط خانوار افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود هزینه‌های آنها در سال 2026 به 1.8 درصد و در سال بعد 1.9 درصد افزایش یابد. علاوه بر این، اقتصاددانان انتظار دارند که رشد هزینه‌های دولت ادامه یابد، البته با سرعتی کمتر از پنج سال گذشته. آنها پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۶، ۱.۷ درصد و در سال ۲۰۲۷، ۱.۵ درصد باشد. گسترش دفاع و افزایش تقاضا برای مراقبت‌های بهداشتی به دلیل افزایش سن جمعیت، مهم‌ترین نقش‌ها را در این امر ایفا خواهند کرد. آنها همچنین انتظار دارند که سرمایه‌گذاری دولتی در دو سال آینده افزایش یابد. با وجود رشد اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که بیکاری در سال‌های آینده اندکی افزایش یابد. این نرخ به طور متوسط امسال ۳.۹ درصد بود، اما انتظار می‌رود که در سال آینده به ۴.۱ درصد و در سال ۲۰۲۷ به ۴.۳ درصد افزایش یابد. جزئیات در:

https://fd.nl/bedrijfsleven/1579272/rabo-economie-blijft-groeien-maar-werkloosheid-stijgt

 اکثر شرکت‌های هلندی فقط می‌توانند در شرایط اضطراری نصف روز دوام بیاورند

اگر برق یا خدمات مخابراتی قطع شود، اکثر مشاغل هلندی ظرف نصف روز تعطیل می‌شوند. علاوه بر این، بیش از 20 درصد از مشاغل هیچ اقدام احتیاطی برای قطع خدمات اساسی انجام نداده‌اند. این موضوع از نظرسنجی از 700 کسب و کار در مورد تاب‌آوری کسب و کار که توسط وزارت امور اقتصادی انجام شده است، مشهود است. هنک ولبردا، استاد استراتژی و نوآوری از دانشگاه آمستردام، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشته است، خاطرنشان می‌کند که احتمال قطع طولانی مدت برق یا مخابرات در هلند در حال افزایش است. این به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی است که به تهدیدات سایبری و خرابکاری تبدیل می‌شود. آب و هوای نامساعد همچنین خطر قطعی‌های طولانی مدت و سیل‌های بزرگ را افزایش می‌دهد. در بهار امسال، ساکنان اسپانیا و پرتغال دیدند که چگونه اوضاع می‌تواند خراب شود. قطعی برق - که از یک حادثه کوچک و محلی شروع شد - منجر به قطعی‌های گسترده برق در 28 آوریل شد و جامعه و اقتصاد را فلج کرد. مشاغل و مغازه‌ها تعطیل شدند زیرا هیچ کس نمی‌توانست پرداخت کند، تماس برقرار کند یا خدمات دیجیتال ارائه دهد. طبق تحقیقات UVA، اکثر شرکت‌ها در صورت قطع برق یا مخابرات پس از چند ساعت تعطیل می‌شوند. از هر پنج شرکت، یک شرکت هیچ اقدام احتیاطی برای مواقع اضطراری انجام نداده است.  شرکت‌های کوچک و متوسط به طور خاصی آسیب‌پذیر هستند و باید اقدامات بیشتری انجام دهند. جزئیات در:

https://fd.nl/bedrijfsleven/1579241/meeste-bedrijven-houden-het-in-noodsituatie-slechts-een-halve-dag-vol

 سرمایه از آسیا برای سرمایه گذاری در  شرکت کوانتومی دلفت

شرکت کوانتومی دلفت سیرکیتس ۸ میلیون یورو برای سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده تا ظرفیت تولید خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. انتظار می‌رود تولید کابل‌های برق برای کامپیوترهای کوانتومی‌بسیار سرد در دلفت تا پایان سال آینده ده برابر شود. این سرمایه‌گذاری تا حدودی از سهامداران فعلی مانند Deep Tech XL از آیندهوون و High Tech Gründerfonds آلمان، یک سرمایه‌گذار دولتی-خصوصی، تأمین می‌شود. آنها تاکنون ۷ میلیون یورو در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سرمایه‌گذاران جدید شامل گروه Paeonia از سنگاپور هستند. این سرمایه‌گذار فناوری همچنین در شرکت‌های کوانتومی از سوئیس و بریتانیا سهام دارد. مدیرعامل جدید دلفت سیرکیتس، مارتین دانوساسترو، می‌گوید که این شرکت باید بتواند با قدرت محاسباتی کامپیوترهای کوانتومی‌که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به طور چشمگیری افزایش یابد، همگام شود. این شرکت ارقام درآمد را فاش نمی‌کند، اما به گفته مدیرعامل، به "نقطه عطفی" رسیده است که در آن کابل‌های بیشتری به شرکت‌های تجاری فروخته می‌شود تا به دانشگاه‌ها. جزئیات در:

https://fd.nl/bedrijfsleven/1579138/aziatisch-kapitaal-voor-delfts-kwantumbedrijf

 کاهش علاقه هلندی‌ها به خودروهای برقی برای اولین بار در سال‌های اخیر

نظرسنجی اخیر ANWB نشان می‌دهد که علاقه به تغییر به سمت خودروهای برقی ظرف پنج سال آینده کاهش یافته است، چیزی که در سال‌های گذشته دیده نشده بود. این تغییر تا حد زیادی به کاهش مشوق‌های دولتی مرتبط است: یارانه خرید خودروهای برقی متوقف شده است و اکنون مالیات بر وسایل نقلیه موتوری نیز بر آنها وضع می‌شود. طبق این نظرسنجی، اکثر شرکت‌کنندگان خودروهای برقی را بسیار پرهزینه می‌دانند و بسیاری از آنها از برد رانندگی فعلی خود مطمئن نیستند. نگرانی‌ها در مورد طول عمر باتری همچنان ادامه دارد و سهم قابل توجهی از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که نمی‌توانند خودروی برقی را در خانه شارژ کنند، که این امر آنها را از تغییر خودرو بیشتر منصرف می‌کند. ANWB نظرسنجی خود را در بین تقریباً ۲۳۶۰ پاسخ‌دهنده انجام داد و تغییر واضحی را مشاهده کرد: اکنون تنها ۲۳ درصد قصد دارند ظرف پنج سال آینده یک خودروی برقی بخرند، در حالی که این رقم در سال قبل ۲۸ درصد بود. همانطور که در این گزارش ذکر شده است، این اولین بار در سال‌های اخیر است که تعداد کسانی که قصد خرید خودروی برقی ندارند از کسانی که قصد خرید دارند بیشتر است. جزئیات در:

https://nltimes.nl/2025/12/03/dutch-interest-electric-cars-drops-first-time-years-anwb-reports

 دستور پارلمان هلند به کابینه برای مخالفت با ممنوعیت خودروهای جدید با سوخت فسیلی در سال ۲۰۳۵

مجلس عوام پارلمان هلند از دولت خواسته تا با ممنوعیت برنامه‌ریزی‌شده خودروهای جدید با سوخت فسیلی در بروکسل در سال ۲۰۳۵ مخالفت کند. این طرح که توسط هیده هیوتینک، نماینده PVV، ارائه شده بود، تصویب شد و از حمایت VVD، 50PLUS، DENK، SGP، JA21، BBB و FVD برخوردار شد. طبق قوانین اروپا، خودروهای جدیدی که از سال ۲۰۳۵ فروخته می‌شوند باید بدون CO2 باشند، اما خودروهای سوختی موجود می‌توانند به تردد خود ادامه دهند. کمیسیون اروپا در حال حاضر در حال بررسی این ممنوعیت است و ممکن است تغییراتی را اعمال کند. رابرت تیمن، وزیر موقت زیرساخت و مدیریت آب، در پاسخ به سوالات پارلمان گفت: «کابینه چالش‌هایی را که صنعت خودرو با آن مواجه است، تشخیص می‌دهد.» او خاطرنشان کرد که افزایش تعداد خودروهای برقی یک تحول مثبت است، «اما نباید هنگام بروز مشکلات آن را نادیده بگیریم.» تاکنون، او از اظهار نظر در مورد موضعی که هلند در بروکسل اتخاذ خواهد کرد، خودداری کرده بود. هیوتینک استدلال می‌کند که این ممنوعیت «به اقتصاد هلند و اروپا آسیب خواهد رساند.» تیمن در پاسخ گفت که کنار کشیدن از گذار به خودروهای برقی آسیب بیشتری خواهد داشت و گفت که این امر «قطعیت سرمایه‌گذاری و اطمینانی را که دولت به کسب‌وکارها مدیون است، تضعیف می‌کند.» جزئیات در:

https://nltimes.nl/2025/12/03/dutch-parliament-tells-cabinet-oppose-eus-2035-ban-new-fossil-fuel-cars

 معامله فولاد تاتا با یک «دام یارانه‌ای» که می‌تواند میلیون‌ها دلار برای دولت هزینه داشته باشد

به گفته محققان Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) در مجله اقتصادی ESB، فولاد تاتا می‌تواند تا سال 2040 سالانه صدها میلیون یورو حمایت اضافی دولتی دریافت کند. سپتامبر گذشته، سوفی هرمانز، سرپرست وزیر آب و هوا و رشد سبز، سندی را با فولاد تاتا امضا کرد که در آن دولت متعهد شد تا 2 میلیارد یورو یارانه یک‌باره برای حمایت از ابتکارات پایداری شرکت ارائه دهد. این تحقیق خاطرنشان می‌کند که این سند شامل شش تعهد دولتی دیگر است که می‌تواند منجر به هزینه‌های اضافی سالانه قابل توجهی شود. این موارد شامل یارانه‌های بیومتان در آینده، حمایت از یک پروژه ذخیره‌سازی CO2 در دریای شمال و جبران هزینه‌های فزاینده شبکه می‌شود. «در نتیجه این تعهدات، هزینه‌های واقعی به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود.» تاتا استیل و وزارت آب و هوا و رشد سبز نتیجه‌گیری‌های این مطالعه را رد می‌کنند. آنها خاطرنشان می‌کنند که این توافق صرفاً دولت را به انجام تلاش‌های معقول متعهد می‌کند، بنابراین در حال حاضر هیچ الزام الزام‌آوری وجود ندارد. این وزارتخانه همچنین تأکید می‌کند که گذار تاتا استیل به عملیات سبزتر منجر به کاهش قابل توجه انتشار CO2 هلند خواهد شد. گزارش SOMO به عدم قطعیت در بازار بیومتان اشاره می‌کند: تولید هلند در حال حاضر برای تأمین نیازهای تاتا استیل بسیار کم است. تأمین این تقاضا مستلزم اقدام دولت است و هزینه‌های چنین مداخله‌ای به سختی قابل تخمین است.

https://nltimes.nl/2025/12/04/tata-steel-deal-subsidy-trap-cost-government-millions-study

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما