اخبار اقتصادی اسلوونی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول آبان ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بانک مرکزی اسلوونی وضعیت اقتصادی داخلی را رو به بهبود دانست
بانک اسلوونی در آخرین نشریه خود با عنوان «مرور روندهای کلان اقتصادی» هشدار داد که رشد دستمزد واقعی از رشد بهرهوری نیروی کار پیشی گرفته و این امر رقابتپذیری هزینه اقتصاد را بدتر میکند. در این گزارش آمده است: وضعیت اقتصاد داخلی در سه ماهه سوم اندکی بهبود یافته اما بازار کار همچنان در رکود است. نرخ بیکاری ثبت شده پایین و ۴.۵ درصد است، اما کمبود نیروی کار همچنان بالاست. رشد دستمزدها در حال کاهش است، اما همچنان به خصوص در بخش دولتی بالاست و اگرچه دستمزدها همچنان در حال افزایش و بیکاری پایین است، یافتههای بانک نشان میدهد که رشد مصرف داخلی در حال کند شدن است.
تولید همچنان ضعیف است و همچنان تحت فشار هزینهها و تقاضای ناکافی خارجی قرار دارد. در مقابل، ساخت و ساز شاهد رشد بوده است به طوری که شتاب سالانه در تمام بخشهای ساختمانی به جز مسکونی مشاهده شد که با یک اثر پایه قوی پشتیبانی میشود. مدلهای پیشبینی کوتاهمدت برای سه ماهه سوم، رشد سه ماهه ۰.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) را نشان میدهد.
در ادامه این گزارش آمده است: تجارت بینالمللی اسلوونی در ماههای تابستان کاهش یافت. صادرات و واردات کالا در ماههای ژوئیه و اوت نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳.۷ و ۲.۸ درصد کاهش یافت که کمیبیشتر از سه ماهه قبل است. صادرات خدمات نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی ماند، در حالی که واردات خدمات حدود دو درصد افزایش یافت. سهم بازار صادرات اسلوونی در بازار اتحادیه اروپا در هفت ماه اول اندکی کاهش یافت. همانطور که بانک مرکزی نیز هشدار داده است، کسری بودجه دولت در سال آینده تقریباً به سه درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت که دامنه اقدامات سیاست مالی را در صورت شوکهای جدید اقتصاد کلان محدود میکند. در سال منتهی به ژوئن ۲۰۲۵، کسری بودجه دولت به ۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یافت.
این گزارش همچنین می افزاید: رشد درآمد در بحبوحه فعالیت اقتصادی ضعیف کاهش یافته است، در حالی که هزینهها توسط اصلاحات دستمزد، مزایای اجتماعی و سرمایهگذاریها هدایت میشوند. با ادامه اجرای توافق دستمزدها و تقویت هزینههای دفاعی، انتظار میرود کسری بودجه دولت در سال آینده به ۲.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. هزینههای دولت نیز در صورت اجرای اصلاحات بازنشستگی مصوب، که پایداری سیستم بازنشستگی را در درازمدت بهبود میبخشد، افزایش خواهد یافت. تصویر مالیه عمومی در دو سال آینده به شدت تحت تأثیر اصلاحات ساختاری در آمادهسازی یا اجرا، فعالیتهای سرمایهگذاری و هزینههای دفاعی خواهد بود.
https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/banka-slovenije-opozarja-da-place-rastejo-hitreje-od-produktivnosti-gospodarstva/761651/
پارلمان اسلوونی قانون تعاونی مالکیت کارگران را تصویب کرد
پارلمان اسلوونی قانون تعاونی مالکیت کارگران را تصویب کرد که چارچوب قانونی برای خرید سهام شرکت مادر از طریق یک نهاد حقوقی واسطهای از یک تعاونی مالکیت کارگران را با هدف مشارکت بلندمدت و پایدار کارگران در مالکیت شرکتهایی که در آن مشغول به کار هستند، تعیین میکند. این قانون نحوه و شرایط فعالیت یک تعاونی متعلق به کارگران را تعیین میکند که هدف آن منحصراً کسب، مدیریت و واگذاری سرمایهگذاری شرکت مادر در مالکیت جزئی یا کامل کارگران این شرکت مادر، که همچنین اعضای تعاونی متعلق به کارگران هستند، و تضمین حقوق ناشی از عضویت در آن است.
این قانون، روشهای دریافت منابع مالی برای یک تعاونی متعلق به کارگران از شرکت مادر که تعاونی متعلق به کارگران در آن سرمایهگذاری دارد را تنظیم میکند و زمینه را برای ایجاد ابزارهای مالی برای تأمین مالی مشترک خرید سهام با صندوقهای انسجام فراهم میکند. این قانون شامل یک طرح مالیاتی ویژه برای حمایت از توسعه تعاونیهای مالکیت کارگران به گونهای است که آنها نمایانگر مالکیت مشترک بلندمدت و پایدار شرکتها باشند. این اقدامات مربوط به مالیات بر درآمد شخصی و مالیات بر درآمد شرکتها است.
اقدامات مربوط به مالیات بر درآمد شخصی، مالکان - اشخاص حقیقی - را که تصمیم به فروش سهام یا سهم خود در یک شرکت به یک تعاونی مالکیت کارگران میگیرند، ترغیب میکند، به این صورت که قیمت بازار قابل مقایسهای در هنگام فروش تعیین نشود و مبنای مالیات بر سود سرمایه 20 درصد کاهش یابد. اقدامات در زمینه مالیات بر درآمد شخصی نیز برای کارگران یا اعضای یک تعاونی مالکیت کارگران در نظر گرفته شده است، زیرا بدهی مالیاتی فقط زمانی تعیین میشود که عضو تعاونی از تعاونی مالکیت کارگران درآمد دریافت کند. مدت عضویت نیز هنگام محاسبه مالیات در نظر گرفته میشود که بر اساس آن اگر کارگر تنها پس از 15 سال تعاونی مالکیت کارگران را ترک کند، نرخ مالیات به صفر کاهش مییابد. پرداختهای به کارگران یا اعضای یک تعاونی مالکیت کارگران که در طول اشتغال پرداخت میشود، به عنوان سود سهام مشمول مالیات خواهد شد.
اقدامات مربوط به مالیات بر درآمد شرکتها، هزینههای قابل کسر مالیات یا هزینههای متحمل شده بر اساس توافقنامه مشارکت بین شرکت مادر یک تعاونی متعلق به کارگران را پوشش میدهد. تعاونی کارگری همچنین از تخفیف مالیاتی بهرهمند خواهد شد که به آن اجازه میدهد پایه مالیاتی خود را تا ۱۰۰ درصد درآمد تأمین مالی از شرکت مادر کاهش دهد، به این معنی که درآمد مشمول مالیات نیست. این قانون همچنین در صورت فروش سهام خریداری شده در شرکت مادر توسط یک تعاونی کارگری، ضمانتی را فراهم میکند. اگر تعاونی کارگری بخشی یا تمام سرمایهگذاری در شرکت مادر را بفروشد، باید تخفیف مالیاتی دریافتی (به نسبت سهام فروخته شده) را بازگرداند.
این قانون از اول ژانویه ۲۰۲۶ لازمالاجرا خواهد شد./
https://www.gov.si/novice/2025-10-23-drzavni-zbor-sprejel-zakon-o-lastniski-zadrugi-delavcev/
ایجاد سیستم رباتیک برای آمادهسازی، ذخیرهسازی و توزیع دارو برای هشت بیمارستان اسلوونی
در راستای پروژه رباتیک کردن داروها، هشت ارائهدهنده خدمات درمانی در شبکه عمومی اسلوونی تا پایان ژوئن ۲۰۲۶ سیستمهای رباتیک پیشرفتهای را معرفی خواهند کرد که به طور قابل توجهی عملکرد داروخانههای بیمارستانی را بهبود میبخشد و به ایمنی بیشتر بیمار، استفاده بهتر از کارکنان و مدیریت کارآمدتر دارو کمک میکند. هدف از سرمایهگذاری در دیجیتالی شدن و اتوماسیون داروخانههای بیمارستانی، بهینهسازی فرآیندها است، زیرا معرفی سیستمهای خودکار، داروسازان را از وظایف روتین خلاص میکند، دقت و ایمنی در توزیع داروها را بهبود میبخشد و قابلیت ردیابی و شفافیت بیشتر در تأمین دارو را تضمین میکند.
این سیستمها امکان توزیع داروها را بر اساس روش اولین ورود، اولین خروج، نظارت بر اصالت داروها، توزیع خارج از ساعات داروخانه و سادهسازی موجودی فراهم میکنند. استفاده از رباتها تعداد خطاها را کاهش میدهد، ایمنی را هنگام آمادهسازی داروهای شیمیدرمانی افزایش میدهد و سازماندهی بهتر کار در داروخانهها را ممکن میسازد. این سرمایهگذاری تقریباً ۱۲ میلیون یورویی، نقطه عطف مهمی در مسیر تحول دیجیتال مراقبتهای بهداشتی اسلوونی است، زیرا کیفیت مراقبت بالاتر، راندمان کاری بیشتر و کاهش قابل توجه خطرات و خطاها در مدیریت داروها را به همراه دارد. همچنین امکان ردیابی بهتر، بهینهسازی موجودی و شرایط کاری ایمنتر را برای کارکنان داروسازی فراهم میکند.
بر اساس بودجه موجود و به پیشنهاد یک کمیته تخصصی، وزارت بهداشت تعیین کرده است که سیستمهای رباتیک در اختیار مرکز بالینی دانشگاه لیوبلیانا، مرکز بالینی دانشگاه ماریبور، بیمارستان عمومی سلیه، بیمارستان عمومی نوو مستو، بیمارستان عمومی مورسکا سوبوتا، موسسه انکولوژی لیوبلیانا، بیمارستان عمومی دکتر فرانک درگانک نوا گوریتسا و بیمارستان عمومی اسلوونی گرادتس قرار گیرد.
https://www.gov.si/novice/2025-10-27-robotizirani-sistemi-za-pripravo-shranjevanje-in-razdeljevanje-zdravil-za-osem-slovenskih-bolnisnic/
اسلوونی در میان کشورهای پیشرو در زمینه اجرای مقررات اروپایی در مورد هوش مصنوعی
پارلمان اسلوونی قانون اجرای مقررات (EU) را تصویب کرد که قوانین هماهنگ در مورد هوش مصنوعی، که با نام قانون هوش مصنوعی نیز شناخته میشود، وضع میکند. قانون هوش مصنوعی قوانین روشنی را برای توسعه، استفاده و نظارت بر هوش مصنوعی وضع میکند و پایه و اساس استفاده ایمن، قابل اعتماد و انسان دوستانه از فناوریهای پیشرفته در اسلوونی را بنا مینهد. این قانون توجه ویژهای به سیستمهای هوش مصنوعی پرخطر، یعنی سیستمهایی که میتوانند به طور قابل توجهی بر سلامت، ایمنی یا حقوق مردم تأثیر بگذارند، دارد. این اولین چارچوب قانونی جامع است که کل چرخه حیات هوش مصنوعی را از توسعه و آزمایش گرفته تا پیادهسازی و استفاده روزمره تنظیم میکند.
این قانون، مقامات ذیصلاح مسئول اجرا و نظارت بر انطباق سیستمهای هوش مصنوعی با قانون هوش مصنوعی را مشخص میکند. این مقامات شامل وزارتخانههای مسئول اقتصاد، زیرساخت، سلامت و تحول دیجیتال، آژانس عمومی داروها و تجهیزات پزشکی، مقامات اعتباربخشی و نظارتی اسلوونی، آژانس شبکهها و خدمات ارتباطی (AKOS)، کمیسر اطلاعات، بازرسی بازار، آژانس نظارت بر بیمه و بانک اسلوونی هستند. بخش مهمی از این قانون همچنین نشاندهنده عزم مقام ذیصلاح و وظایف آن در مورد ایجاد محیطهای آزمایشی نظارتی برای هوش مصنوعی، به اصطلاح محیطهای آزمایشی کنترلشده، است که در آن شرکتها و سازمانها قادر خواهند بود راهحلهای نوآورانه را تحت قوانین روشن و نظارت حرفهای با خیال راحت آزمایش کنند. قانون تصویب شده همچنین افشای عمومی دادهها در مورد سیستمهای هوش مصنوعی در بخش دولتی را معرفی میکند و از این طریق شفافیت و اعتماد عمومی را تقویت میکند.
https://www.gov.si/novice/2025-10-24-slovenija-med-vodilnimi-pri-uvajanju-evropske-uredbe-o-umetni-inteligenci/
تصویب قانون رقابت عادلانه برای کسبوکارها در پارلمان اسلوونی
پارلمان اسلوونی قانون اجرای مقررات (اتحادیه اروپا) در مورد یارانههای خارجی که بازار داخلی را مختل میکنند، تصویب کرد. این اقدامی است که جمهوری اسلوونی با آن تعهدات خود را تحت مقررات یارانههای خارجی انجام میدهد و در عین حال چارچوبی قانونی برای محافظت مؤثر از بازار داخلی در برابر یارانههای خارجی از کشورهای ثالث ایجاد میکند. این قانون با هدف پر کردن شکاف قانونی در زمینههای رقابت، تجارت و تدارکات عمومی، با اجازه دادن به اقدام در مواردی که یارانههای خارجی رقابت را در بازار داخلی اتحادیه اروپا، از جمله در تأمین مالی ادغامها و تملکها، مختل میکنند، تدوین شده است. این قانون قوانینی را برای اطمینان از فعالیت همه شرکتها - داخلی و خارجی - تحت شرایط یکسان تعیین میکند و در نتیجه شفافیت و اعتماد به عملکرد بازار داخلی را تقویت میکند. کشورهای عضو طبق مقررات اروپایی موظفند اطلاعات و کمکهایی را در تحقیقات به کمیسیون اروپا ارائه دهند و در مورد یارانههای خارجی احتمالی که میتوانند بازار داخلی را مختل کنند، گزارش دهند.
برای شرکتهای اسلوونیایی، این به معنای یک محیط رقابتی برابرتر است - بدون مزایای بیمورد برای رقبایی که از نظر مالی توسط یک کشور ثالث حمایت میشوند. سه مرجع مسئول اجرای مقررات اروپایی خواهند بود:
وزارت اقتصاد و گردشگری به عنوان مرجع ذیصلاح برای اجرای مقررات به طور کلی، آژانس عمومی جمهوری اسلوونی برای حفاظت از رقابت برای حوزه تمرکز شرکتها و وزارت مدیریت عمومیبرای حوزه تدارکات عمومی.
این لایحه همچنین شامل مقرراتی است که امکان انجام قانونی تحقیقات را مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلوونی فراهم میکند. این لایحه شرایط صدور حکم دادگاه و صلاحیت دادگاهها را تعیین میکند. این اقدامات به شفافیت، انصاف و اعتماد بیشتر در محیط کسب و کار کمک میکند و از شرکتهای اسلوونیایی در برابر اثرات ناعادلانه یارانههای خارجی محافظت میکند.
https://www.gov.si/novice/2025-10-23-sprejet-zakon-ki-prinasa-bolj-postene-konkurencne-pogoje-za-podjetja/
اسلوونی بلحاظ سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی از میانگین اتحادیه اروپا عقبتر است
حجم مالیلت های وصولشده در اروپا سال گذشته اندکی افزایش یافت. در کل اتحادیه اروپا، این عوارض از ۳۹.۹ به ۴۰.۴ درصد و در منطقه یورو از ۴۰.۵ به ۴۰.۹ درصد افزایش یافت. اسلوونی از جمله کشورهایی است که بیشترین رشد را در عوارض وصولشده دارد.
سطح جمعآوری مالیات عمومیبه عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی بین کشورهای عضو به طور قابل توجهی متفاوت است. بالاترین سهم توسط اداره آمار اروپا در دانمارک (۴۵.۸ درصد) و پس از آن فرانسه (۴۵.۳ درصد) و بلژیک (۴۵.۱ درصد) اندازهگیری شده است. کمترین سهم در سال گذشته در ایرلند (۲۲.۴ درصد) و پس از آن رومانی (۲۸.۸ درصد) و مالت (۲۹.۳ درصد) بود. در اسلوونی، سهم مالیات عمومی در تولید ناخالص داخلی از میانگین اتحادیه اروپا عقب مانده است و در سال ۲۰۲۴، معادل ۳۸.۸ درصد بود که دو درصد بیشتر از سال قبل است.
در اسلوونی، حجم مالیاتهای جمعآوریشده به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی بیشترین افزایش را داشت. با این حال، طبق محاسبات یورو استات، اسلوونی از جمله کشورهای عضوی است که حجم مالیاتهای عمومی جمعآوریشده به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در سال گذشته بیشترین افزایش را داشته است. بیشترین رشد در این سهم در مالت (با ۲.۶ درصد افزایش به ۲۹.۳ درصد) و پس از آن لتونی (با ۲.۵ درصد افزایش به ۳۵.۵ درصد) و بلافاصله پس از آن اسلوونی (با دو درصد افزایش به ۳۸.۸ درصد) بود.
با این حال، از نظر سهم مشارکتهای اجتماعی جمعآوریشده، که یوروستات برای اسلوونی در سال ۲۰۲۴، ۱۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی محاسبه کرده است، بسیار بالاتر از میانگین منطقه یورو و کل اتحادیه اروپا است. این سهم تنها در آلمان (۱۷.۵ درصد) بالاتر است. از سوی دیگر، دانمارک، سوئد و ایرلند کمترین سهم مشارکتهای اجتماعی را در تولید ناخالص داخلی دارند.
https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/v-sloveniji-delez-javnih-dajatev-v-primerjavi-z-bdp-jem-zaostaja-za-povprecjem-v-eu-ju/762588/
نرخ تورم ۳.۱ درصدی اسلوونی در ماه اکتبر
قیمت مصرفکننده در اسلوونی به طور متوسط ۳.۱ درصد بیشتر از اکتبر سال گذشته بود، که برای اولین بار از ماه مه ۲۰۲۳ بود که رشد قیمت کالاها بیشتر از رشد قیمت خدمات بود. به صورت ماهانه، قیمت پوشاک در ماه اکتبر با ۳.۹ درصد بیشترین افزایش را داشت. در ماه سپتامبر، تورم سالانه ۲.۶ درصد بود، در حالی که در اکتبر سال گذشته، نرخ تورم صفر ثبت گردید. در اکتبر امسال، میانگین افزایش قیمت سالانه کالاها ۳.۳ درصد و برای خدمات ۲.۷ درصد بود. قیمت کالاهای مصرفی روزانه ۴.۷ درصد، کالاهای بادوام ۰.۶ درصد و کالاهای نیمه بادوام ۰.۲ درصد افزایش یافت.
قیمت مواد غذایی و نوشیدنیهای غیرالکلی در اکتبر نسبت به سال گذشته ۶.۸ درصد افزایش یافت. قیمتها در گروههای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها در یک سال ۴.۲ درصد افزایش یافت. تورم اکتبر همچنین ناشی از افزایش قیمت در گروه مراقبتهای بهداشتی (۵.۵ درصد) و رستورانها و هتلها (۴.۷ درصد) بود. افزایش قیمت در گروه نوشیدنیهای الکلی و دخانیات ۳.۷ درصد بود.
به صورت ماهانه، گرانترین اقلام در ماه اکتبر پوشاک (۳.۹ درصد) بود. قیمت مبلمان، اثاثیه منزل و کفپوش ۱.۹ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت مواد غذایی نیم درصد افزایش یافت. برق، گاز و سایر سوختها نیز افزایش یافتند. در این گروه، آمارشناسان افزایش ۶.۳ درصدی قیمت انرژی حرارتی را برجسته میکنند. با این حال، برای بستههای تعطیلات نسبت به ماه سپتامبر، یعنی ۹.۲ درصد، هزینه کمتری پرداخت شده است. خدمات اقامتی (۵.۲ درصد) و بیمه (۲.۸ درصد) نیز کاهش قیمت داشتهاند.
رشد سالانه قیمت، که توسط شاخص هماهنگ قیمتهای مصرفکننده، که برای مقایسه در اتحادیه اروپا استفاده میشود، اندازهگیری میشود، در ماه اکتبر نیز ۳.۱ درصد بود، در حالی که سال گذشته صفر بود. رشد ماهانه قیمت ۰.۱ درصد بود. دادههای تورم برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ماه سپتامبر در دسترس است و نشان میدهد که نرخ تورم سالانه، که توسط شاخص هماهنگ قیمتهای مصرفکننده اندازهگیری میشود، در منطقه یورو ۲.۲ درصد و در کل اتحادیه اروپا ۲.۶ درصد بوده است. در اسلوونی ۲.۷ درصد بوده است. دادههای اکتبر روز جمعه منتشر خواهد شد.
https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/letna-inflacija-zrasla-na-3-1-odstotka-vnovic-najvec-prispevala-podrazitev-hrane/762449
تصویب استراتژی اقتصاد اجتماعی 10 ساله اسلوونی
شورای اقتصاد اجتماعی اسلوونی در پنجمین جلسه خود، پیشنهاد استراتژی توسعه اقتصاد اجتماعی 2025-2035 را تصویب کرد و برای تصویب نهایی به دولت ارسال کرد. این استراتژی شامل سیاستهایی برای توسعه اقتصاد اجتماعی است که در اهداف کلیدی خلاصه شده و زمینههای توسعه اقتصاد اجتماعی و نقش دولت و نهادهای آن را در ارتقای توسعه اقتصاد اجتماعی تعریف میکند.
ماتیاژ هان، وزیر اقتصاد، گردشگری و ورزش اسلوونی گفت به منظور تضمین شفافیت و تمایل به مشارکت همه ذینفعان مربوطه، این استراتژی قبلاً برای بحث عمومی مطرح شده، در یک مشاوره عمومی مورد بحث قرار گرفته و در شورای اقتصادی و اجتماعی ارائه شده بود. وی گفت قویاً معتقدم که ما استراتژیای را تهیه کردهایم که با آن توسعه اقتصاد اجتماعی و رشد پایدار، فراگیر و مسئولانه اجتماعی را در اسلوونی ارتقا خواهیم داد و با اتخاذ این استراتژی، اسلوونی همچنین توصیههای کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا را که کشورهای عضو را به اتخاذ استراتژیهایی در این زمینه با هدف ارتقای مدلهای کسبوکار اقتصاد اجتماعی و کارآفرینی مسئولانه اجتماعی هدایت میکنند، برآورده خواهد کرد.
این سند پیشنهادی مفاهیم کلیدی مانند اقتصاد اجتماعی، اصول اقتصاد اجتماعی و نوآوری اجتماعی و اهداف استراتژیک را که به طور قابل توجهی به توسعه اقتصاد اجتماعی در اسلوونی کمک خواهند کرد، تعریف میکند. این اهداف عبارتند از افزایش دیده شدن اقتصاد اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی، افزایش فرصتها برای توسعه، فعالیت و تقویت سازمانهای اقتصاد اجتماعی و بنگاههای اجتماعی، ایجاد یک محیط حمایتی توسعهیافته برای اقتصاد اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی و حرفهایسازی سازمانهای اقتصاد اجتماعی و بنگاههای اجتماعی.
این استراتژی همچنین اهداف عملیاتی برای دستیابی به اهداف استراتژیک، حوزههای اولویتدار فعالیت سازمانهای اقتصاد اجتماعی و روشهای نظارت و اندازهگیری پیشرفت در دستیابی به اهداف استراتژی را با جزئیات بیشتری تعریف میکند. همچنین شامل پیشنهادی برای فعالیتهای دولت و جوامع محلی در ارتقای توسعه اقتصاد اجتماعی و همچنین تحلیل دقیقتری از وضعیت اقتصاد اجتماعی است که به عنوان مبنایی برای تدوین اهداف استراتژیک استراتژی مورد استفاده قرار گرفت.
https://www.gov.si/novice/2025-11-03-svet-za-socialno-ekonomijo-potrdil-strategijo-za-socialno-ekonomijo/
فرودگاه لیوبلیانا در زمستان امسال به ۲۱ مقصد پرواز خواهد داشت
با اجرایی شدن برنامه زمستانی در ترافیک هوایی از ۲۶ اکتبر، مسافران فرودگاه لیوبلیانا میتوانند تا ۲۸ مارس سال آینده به ۲۱ مقصد در پروازهای برنامهریزیشده پرواز کنند. این پروازها شامل سه سرویس جدید است که پایتخت اسلوونی را به لاس پالماس، منچستر و بارسلونا متصل میکند. در مقایسه با زمستان گذشته، تعداد مقاصد پنج مقصد افزایش یافته است و پروازها توسط ۱۸ شرکت هواپیمایی انجام خواهد شد.
شرکت هواپیمایی لتونیایی airBaltic که از ریگا به لیوبلیانا پرواز میکند، پروازهایی را به جزیره اسپانیایی Gran Canaria آغاز کرده است و شرکت هواپیمایی ارزان قیمت بریتانیایی easyJet از ماه نوامبر پروازهای منچستر را به پروازهای لندن اضافه خواهد کرد. از اواسط نوامبر، مسافران همچنین میتوانند با شرکت هواپیمایی ارزانقیمت اسپانیایی ووئلینگ از لیوبلیانا به بارسلونا پرواز کنند.
در طول فصل زمستان، هواپیمایی ایژین دو بار در هفته به آتن و ایربالتیک دو بار در هفته به ریگا و یک بار در هفته به لاس پالماس (جزایر قناری) پرواز خواهد کرد. ایزیجت هفت بار در هفته به فرودگاه گتویک لندن و دو بار در هفته به منچستر پرواز خواهد داشت. مسافران همچنین میتوانند از بین سه پرواز هفتگی ایر مونتهنگرو به پودگوریتسا، شش پرواز هفتگی ایر فرانس به پاریس، دو پرواز روزانه ایر صربیا به بلگراد و دو پرواز هفتگی به نیش و همچنین چهار پرواز هفتگی بروکسل ایرلاینز به بروکسل، یکی را انتخاب کنند.
فلایدبی چهار پرواز هفتگی به دبی، جیپی اوییشن یک پرواز هفتگی به پریشتینا و پروازهای روزانه کیالام رویال داچ ایرلاینز به آمستردام انجام خواهد داد. خطوط هوایی لهستان (LOT Polish Airlines) شش بار در هفته به ورشو، دو بار در روز به فرانکفورت، دو بار در روز به لوکزامبورگ و ده بار در هفته به مونیخ پرواز خواهند کرد و این پروازها را به جای مالک خود، لوفتهانزا، انجام خواهند داد. همچنین دو پرواز روزانه هواپیمایی سوئیس به زوریخ، ۱۸ پرواز هفتگی هواپیمایی ترکیه به استانبول، حداکثر سه پرواز هفتگی ویولینگ به بارسلونا و چهار پرواز هفتگی ویز ایر به اسکوپیه انجام خواهد شد.
علاوه بر این، زمستان امسال امکان انتخاب پروازهای چارتر از لیوبلیانا وجود خواهد داشت. یکی از این پروازها مسافران را به رووانیمی در فنلاند، خانه بابانوئل، خواهد برد. آژانسهای مسافرتی اسلوونیایی همچنین پروازهایی به ایتالیا (پولیا)، پرتغال (پورتو، آزورس، مادیرا)، اسپانیا (مایورکا، گران کاناریا)، ایسلند، ترکیه، هلند، مالت، مصر (غردقه) و اردن ترتیب دادهاند.
طبق اعلام اپراتور فرودگاه، فرودگاه لیوبلیانا در نه ماه اول سال به بیش از ۱.۲۳ میلیون مسافر خدماترسانی کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، ۸.۶ درصد افزایش داشته است. انتظار می رود این تعداد تا پایان سال به ۱.۵ میلیون نفر برسد.
https://sloveniatimes.com/45352/ljubljana-airport-servicing-flights-to-21-destinations-this-winter/
شرکت هواپیمایی ایزیجت سرویس منچستر-لیوبلیانا را افتتاح کرد
فرودگاه لیوبلیانا در ۴ نوامبر با برگزاری مراسمی از اولین پرواز ایزیجت از منچستر استقبال کرد، زیرا این شرکت هواپیمایی ارزانقیمت بریتانیایی یک سرویس منظم جدید به سرویس فعلی خود از فرودگاه گاتویک لندن اضافه کرد. ایزیجت همچنین قصد دارد در فصل بهار آینده پروازهای برنامهریزیشده بین لیوبلیانا و ادینبورگ را انجام دهد. سرویس جدید به منچستر، دسترسی مستقیم مسافران اسلوونیایی را به شمال انگلستان، فراهم میکند.
اپراتور فرودگاه لیوبلیانا در این مراسم خاطرنشان کرد که منچستر به خاطر میراث غنی صنعتی، صحنه فرهنگی و موسیقی پر جنب و جوش و و نیز بواسطه اینکه یک مرکز تجاری و آموزشی بزرگ است که میزبان بسیاری از دانشگاهها و شرکتهای فناوری است، شهر مهمی است و ما خوشحالیم که ایزی جت با معرفی این مسیر جدید، همکاری دیرینه ما را تقویت کرده و طیف ارتباطات کمهزینه موجود از فرودگاه ما را گسترش داده است. پروازها به منچستر علاوه بر ارزش افزوده، به ارتباط ما با بازار بریتانیا نیز کمک خواهد کرد و از گردشگری ورودی و پیوندهای تجاری قویتر بین دو کشور ما پشتیبانی میکند."
ایزیجت از سال ۲۰۰۴، زمانی که برای اولین بار پروازهای خود را به لندن آغاز کرد، در فرودگاه لیوبلیانا فعالیت میکند. منچستر به عنوان یکی از پایگاههای اصلی ایزیجت، پروازهایی را به بیش از ۸۰ مقصد در سراسر اروپا، از جمله شهرهای بزرگ و نقاط محبوب تعطیلات مدیترانهای، ارائه میدهد.
https://sloveniatimes.com/45464/easyjet-inaugurates-manchester-ljubljana-service/