معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۲۰- ۰۸:۰۰

کسب و کار استارتاپ ها در دانمارک

دانمارک کشوری توسعه‌یافته و پیشرو در حوزه فعالیت استارتاپ‌هاست و با وجود آن که از سال 2018 برنامه ویزای استارتاپ خویش را در اختیار کارآفرینان ساکن در کشورهای غیراتحادیه اروپا قرار داده است؛ اما در همین بازه زمانی 6 ساله توانسته است به رتبه پنجم اکوسیستم‌های برتر فعال در این حوزه دست پیدا کند. دولت دانمارک در راستای رشد کارآفرینی در جامعه خود اهمیت قابل توجهی به حوزه ویزای استارتاپ داشته و یکی از گزینه‌های مناسب در این زمینه است.

استارتاپ‌ها در دانمارک بر اساس یک برنامه ویزای دولتی به نام "Startup Denmark"  فعالیت می‌کنند که به کارآفرینان خارج از اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد کسب‌وکارهای نوآورانه راه‌اندازی کنند. این برنامه با تایید طرح تجاری توسط یک هیئت متخصص به افراد امکان اقامت و کار برای مدت حداکثر ۲ سال (با قابلیت تمدید تا ۳ سال دیگر) را می‌دهد. در صورت موفقیت تجاری، متقاضیان می‌توانند پس از ۵ سال برای اقامت دائم اقدام کنند. 

شهر کپنهاگ حدود 66 درصد از کل استارتاپ‌های کشورش را نیز به خود اختصاص داده و به لحاظ اکوسیستم استارتاپی دانمارک بالاترین رتبه را در این کشور کسب کرده است. فرصت های استارتاپی دانمارک خاص شهر کپنهاگ در زمینه پیشرفت‌های دیجیتالی سبب شده تا این شهر به حوزه ای مطلوب  در عرصه هوش مصنوعی، سخت‌افزار و اینترنت، برنامه‌نویسی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و رسانه‌های اجتماعی تبدیل شود.

در شرایط ثبت استارتاپ دانمارک آمده است هرچه طرح بیزنسی شما از پتناسیل کافی برای رشد و جذابیت بالا برای بازار هدف برخوردار باشد، به همان میزان شانس برای دریافت ویزای استارتاپ دانمارک نیز افزایش پیدا می‌کند. اصلی‌ترین شرایط آن؛ نداشتن سوءسابقه، داشتن سابقه کاری مفید در ارتباط با طرح ارائه شده، برخورداری از تمکن مالی کافی برای زندگی در دانمارک، داشتن سرمایه کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مورد نظر خود در دانمارک و.. تعریف شده است.

البته این شرایط برای متقاضیانی از کشورهای غیر اتحادیه اروپایی سخت تر است. تا جاییکه به کرات قید شده است که راه‌اندازی یک استارتاپ در دانمارک بویژه برای خارجی‌ها تقریباً غیرممکن یا حداقل کند و پیچیده است. متقاضیان با مراحل بررسی متعدد، انتظارهای طولانی و معیارهای سختگیرانه‌ای برای نوآوری، مقیاس‌پذیری مواجه هستند. 

  • دانمارک به عنوان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا، به بازاری بزرگ با بیش از 450 میلیون مصرف‌کننده دسترسی دارد که چنین موضوعی فرصتی بسیار عالی را در اختیار استارتاپ‌های دانمارکی قرار می‌دهد تا محصولات خود را در سطح بین‌المللی عرضه نمایند.
  • استارتاپ‌ها در دانمارک به بودجه‌های دولتی و خصوصی دسترسی دارند و افراد از طریق تماس با Business Hub می‌توانید از کارشناسان کسب‌وکار عمومی فعال در دانمارک، راهنمایی رایگان ریافت کنند.
  • در دانمارک استارتاپ هایی همچون Admazely ، Sharingear ، Shipbeat طی سالهای گذشته به دلیل کمبود بودجه و عدم داشتن استراتژی مناسب در تامین بودجه مورد نیاز ، یا کوچک بودن بازاری که بر آن تمرکز کرده بودند یا بی‌نظمی در برنامه توسعه شکست خورده یا تعطیل شدند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما