اخبار اقتصادی اوکراین و مولداوی
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین و مولداوی در هفته اول آبان ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشورها به شرح زیر ارائه میگردد.
اوکراین:
در طی مدت سه ماه، دولت اوکراین بیش از ۱۳ میلیارد دلار تأمین مالی خارجی جذب کرده است
در طی ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت به ریاست نخستوزیر یولیا اسویریدنکو، وزارت دارایی اوکراین موفق شده است جریان پایدار تأمین مالی خارجی را برقرار کند: تنها در سه ماه گذشته ۱۳٫۲ میلیارد دلار و از ابتدای سال ۲۰۲۵ تاکنون ۳۶٫۹ میلیارد دلار حمایت بودجهای دریافت شده است. این موضوع در گزارش رسمی وزارت دارایی اوکراین اعلام شده است. در این بیانیه آمده است: «وجوه دریافتشده برای پرداخت حقوق و سایر کمکهای اجتماعی، بخش بهداشت، حمایت از جنگ زدگان، بخش کشاورزی، بازسازی زیرساختها و نیازهای نظامی تخصیص یافته است.»
وزارت دارایی همچنین اعلام کرده است که همکاری با صندوق بینالمللی پول (IMF) برای ایجاد برنامهای میانمدت جدید آغاز شده است.
بهگفته این نهاد، وزارت دارایی همچنین «آمادهسازی و ارائه بهموقع پروژه بودجه دولتی سال ۲۰۲۶ را تامین کرده است؛ بودجهای که حتی در شرایط جنگی، تأمین مالی پایدار دفاع، برنامههای اجتماعی، آموزش و اقتصاد را تضمین میکند».
لایحه بودجه دولتی هماکنون در دولت برای بررسی در مرحله دوم قرائت، بر اساس نظرات و پیشنهادهای پارلمان، در دست بررسی است.
اولویتهای لایحه بودجه ۲۰۲۶:
· دفاع: ۲٫۸ تریلیون گریونا (۲۷٫۲ درصد از تولید ناخالص داخلی)
· سیاست کهنهسربازان: ۱۸٫۹ میلیارد گریونا (+۶٫۱ میلیارد)
· حمایت اجتماعی: ۴۶۷٫۱ میلیارد گریونا (+۴۵٫۳ میلیارد)
· آموزش: ۲۶۵٫۴ میلیارد گریونا (+۶۶٫۵ میلیارد)
· علم: ۱۹٫۹ میلیارد گریونا (+۵٫۴ میلیارد)
· بهداشت: ۲۵۸ میلیارد گریونا (+۳۸٫۲ میلیارد)
· حمایت از اقتصاد: ۵۰٫۵ میلیارد گریونا
· حمایت از بخش کشاورزی: ۱۳٫۱ میلیارد گریونا (+۳٫۵ میلیارد)
یادآوری میشود که پیشتر کمیسیون بودجه پارلمان اوکراین با تغییرات در بودجه سال ۲۰۲۵ موافقت کرده بود.
سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»
https://epravda.com.ua/biznes/za-tri-misyaci-uryad-zaluchiv-ponad-13-milyardiv-dolariv-zovnishnogo-finansuvannya-813367/
شرکت های «نفتگاز» و «اوکرزالیزنیتسیا» اوکراین، بیش از ۱۶ میلیارد گریونا از صندوق ذخیره دریافت خواهند کرد
دولت اوکراین قصد دارد به شرکتهای «نفتگاز» و «اوکرزالیزنیتسیا» (شرکت راه آهن اوکراین) بیش از ۱۶٫۴ میلیارد گریونا از صندوق ذخیره اختصاص دهد. این موضوع را نماینده پارلمان اوکراین یاروسلاو ژلزنیـاک در کانال تلگرام خود اعلام کرد. به گفته او، در نشست دولت قرار است ۸٫۴ میلیارد گریونا به نفتگاز برای خرید گاز وارداتی و ۸ میلیارد گریونا به اوکرزالیزنیتسیا تخصیص داده شود. او نوشت: «هر دو پرداخت از صندوق ذخیره انجام خواهند شد». ژلزنیـاک متن مصوبه هیئت وزیران را با عنوان «برخی مسائل مربوط به تضمین عبور پایدار فصل سرمای سالهای ۲۰۲۵تا۲۰۲۶» منتشر کرد.
در این سند آمده است: «به منظور جلوگیری از بروز وضعیت اضطراری فنی، به وزارت انرژی (برای شرکت سهامی ملی نفتگاز اوکراین) مبلغ ۸٫۴ میلیارد گریونا جهت خرید گاز طبیعی وارداتی برای تامین عبور پایدار فصل سرمای ۲۰۲۵/۲۶ اختصاص داده میشود.»
سند دیگری از سوی دولت که توسط ژلزنیـاک منتشر شده، ۸ میلیارد گریونا را به وزارت توسعه جوامع و مناطق اختصاص میدهد. در این سند آمده است که هدف از این کمک مالی، تامین عملکرد بدون وقفه حملونقل ریلی در شرایط جنگی است.
سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»
https://epravda.com.ua/biznes/naftogaz-ta-ukrzaliznicya-otrimayut-ponad-16-milyardiv-griven-z-rezervnogo-fondu-nardep-813251/
واردات خودروهای برقی به اوکراین بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت؛ مبادی اصلی واردات کجاست
طبق گزارش انجمن سازندگان خودروی اوکراین «اوکراوتوپروم» با استناد به دادههای اداره دولتی آمار، از ماه ژانویه تا اوت سال جاری، ۶۱،۷ هزار دستگاه خودروی سواری برقی (BEV) به اوکراین وارد شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش نشان میدهد.
از این تعداد، ۱۴،۱ هزار دستگاه خودرو نو (افزایش ۲۶ درصد) و ۴۷،۶ هزار دستگاه خودرو کارکرده (افزایش ۶۲ درصد) بودهاست.
بر اساس دادههای تحقیق، ارزش کل گمرکی این خودروها نزدیک ۱،۲۷ میلیارد دلار بوده است — از این میان، خودروهای نو ۳۶۳،۵ میلیون دلار و خودروهای کارکرده ۹۰۶،۳ میلیون دلار ارزش داشتهاند.
بیشترین سهم از خودروهای برقی نو ( ۹۲ درصد) از چین وارد شدهاند.در جایگاه دوم ژاپن قرار دارد (۳ درصد)، و آلمان در رتبه سوم میباشد (۲ درصد).
در بخش خودروهای برقی کارکرده، ایالات متحده آمریکا با سهم ۴۰ درصد در صدر قرار دارد.در رتبه دوم کره جنوبی با ۱۶ درصد و در رتبه سوم آلمان با ۱۵ درصد قرار گرفتهاند.
یادآوری میشود که در سپتامبر ۲۰۲۵، در سراسر جهان ۲،۱ میلیون خودروی برقی و هیبریدی قابل شارژ (EV) و (PHEV) به فروش رسیده که این رقم بالاترین میزان فروش ماهانه در تاریخ ثبتشده بازار خودروهای برقی است.
سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»
https://epravda.com.ua/biznes/yakiy-obsyag-importu-elektromobiliv-v-ukrajinu-813410/
واردات اتوبوس به اوکراین یکسوم افزایش یافت
از ژانویه تا اوت سال جاری، ۹۰۷ دستگاه اتوبوس (از جمله مینیبوس) به اوکراین وارد شده است که ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. این موضوع را انجمن خودروسازان اوکراین «اوکراوتوپروم» با استناد به دادههای اداره دولتی آمار اوکراین گزارش داد.
از این تعداد، ۲۶۳ دستگاه نو و ۶۴۴ دستگاه دستدوم بودهاند.بر اساس تحلیلها، ارزش کل گمرکی این واردات ۴۶٫۴ میلیون دلار بوده است که ۳۳ درصد رشد نشان میدهد. از این رقم، واردات اتوبوسهای نو ۱۶٫۱ میلیون دلار و اتوبوسهای دستدوم ۳۰٫۳ میلیون دلار ارزش داشته است.
ترکیه بزرگترین تأمینکننده اتوبوسهای نو برای اوکراین بوده و ۲۱۸ دستگاه به این کشور صادر کرده است. درآمد ترکیه از این صادرات ۱۲٫۹ میلیون دلار بوده است.
در عین حال، بیشترین تعداد اتوبوسهای دستدوم از آلمان وارد شده است — ۱۹۸ دستگاه به ارزش کل ۸٫۳ میلیون دلار.
یادآوری میشود که در ماه سپتامبر، شرکتهای حملونقل اوکراینی ۵۰۷ دستگاه اتوبوس نو و دستدوم خریداری کردند، که ۱۶٫۱ درصد کمتر از ماه اوت و ۲۶٫۸ درصد کمتر از سپتامبر ۲۰۲۴ است.
سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»
https://epravda.com.ua/biznes/z-yakih-krajin-ukrajina-importuye-avtobusi-naychastishe-813470/
بدِهی دولتی اوکراین در ماه سپتامبر ۱٫۶۳ میلیارد دلار افزایش یافت
در سپتامبر ۲۰۲۵، میزان بدهی دولتی و بدهی تضمینشده از سوی دولت اوکراین ۷۸٫۴ میلیارد گریونا (معادل ۱٫۶۳ میلیارد دلار آمریکا) افزایش یافته است. به گزارش Delo.ua، وزارت دارایی اوکراین اعلام کرده که دولت موفق شده است هزینه خدمات بدهی را کاهش دهد و دوره بازپرداخت آن را افزایش دهد.
میزان بدهی
بر اساس دادههای وزارت دارایی، تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵، حجم کل بدهی دولتی و تضمینشده دولت اوکراین به ۸٫۰۲۴ تریلیون گریونا (معادل ۱۹۴٫۲ میلیارد دلار آمریکا) رسیده است که شامل:
· بدهی خارجی — ۶٫۰۶۳ تریلیون گریونا (۷۵٫۶ درصد)، یا ۱۴۶٫۸ میلیارد دلار آمریکا؛
· بدهی داخلی — ۱٫۹۶ تریلیون گریونا (۲۴٫۴ درصد)، یا ۴۷٫۵ میلیارد دلار آمریکا است.
افزایش بدهی در سپتامبر ۲۰۲۵ در درجه نخست ناشی از رشد بدهی خارجی دولت بوده است، بهویژه به دلیل دریافت وامهای ترجیحی از اتحادیه اروپا، بانک جهانی و دولتهای کشورهای شریک.
در همین زمان، بدهی داخلی دولت در سپتامبر ۲۰۲۵ به میزان ۰٫۳ میلیارد گریونا کاهش یافت.
تا پایان سپتامبر ۲۰۲۵، میانگین نرخ بهره بدهی دولتی از ۴٫۹۵ درصد به ۴٫۸۶ درصد کاهش یافته و میانگین مدت زمان بازپرداخت نیز از ۱۲٫۶۴ سال در اوت به ۱۲٫۷ سال افزایش یافته است.
طلبکاران اوکراین:
وزارت دارایی اعلام کرده است که بخش عمده بدهی دولتی و تضمینشده، شامل وامهای ترجیحی از سازمانهای مالی بینالمللی و دولتهای خارجی است — ۶۴ درصد کل بدهی.
اوراق بهادار منتشرشده در بازار داخلی ۲۳ درصد، اوراق بهادار منتشرشده در بازار خارجی ۸ درصد و وامهای دریافتی از بانکها و مؤسسات مالی تجاری حدود ۵ درصد را تشکیل میدهند.
ساختار ارزی بدهی
در ساختار ارزی بدهی دولتی و تضمینشده، بیشترین سهم به شکل یورو است — ۴۱٫۵ درصد؛ سپس به گریونا (۲۲٫۸ درصد) و به دلار آمریکا (۲۲٫۷ درصد). سهم حقوق برداشت ویژه (SDR) و سایر ارزها (از جمله پوند استرلینگ، دلار کانادا و ین ژاپن) به ترتیب ۹٫۷ درصد و ۳٫۳ درصد است.
سایت خبری «دیلو»
https://delo.ua/news/derzavnii-borg-ukrayini-zbilsivsya-na-163-mlrd-dolariv-za-misyac-454608/?utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign=#google_vignette
مولداوی:
مولداوی تعرفههای سودآور ترانزیت گاز را تمدید میکند
آژانس ملی تنظیم مقررات در حوزه انرژی (ANRE) تصمیم گرفته است تا اعمال تعرفه ویژه «مسیر ۱» را که بخشی از دالان عمودی گاز است، برای شش ماه دیگر تمدید کند.
این اقدام از نوامبر ۲۰۲۵ تا آوریل ۲۰۲۶ اجرا خواهد شد و شامل حفظ تخفیف ۵۰ درصد در تعرفههای حملونقل میشود که توسط شرکت Vestmoldtransgaz در نقاط اتصال کائوشانی و گربنیکی اعمال میگردد.
«مسیر ۱» انتقال گاز از یونان از طریق بلغارستان، رومانی و مولداوی به اوکراین را تسهیل میکند و شرایط تجاری مطلوبی را برای اپراتورهای منطقهای فراهم میسازد.
به گفته وزارت انرژی مولداوی، تمدید این طرح فرصتهای جدیدی برای ذخیرهسازی و ترانزیت گاز برای اپراتورهای مولداوی و اروپای جنوب شرقی ایجاد مینماید.
شرکت Energocom نخستین شرکتی بود که از این مسیر استفاده کرد و گاز طبیعی مایع (LNG) را از ایالات متحده از طریق پایانه الکساندروپولیس (یونان) انتقال داد. مقامها میگویند گسترش جریانهای گازی میتواند بهدلیل افزایش حجم ترانزیت، هزینههای متوسط حملونقل را کاهش دهد.
دالان گازی «مسیر ۱» از تخفیف زیر با توجه به هماهنگی در زمینه تعرفهای استفاده میکند:
۲۵ درصد در یونان و بلغارستان،
۵۰ درصد در رومانی و مولداوی،
۴۶ درصد در اوکراین.
این سازوکار به تقویت امنیت انرژی منطقهای و ادغام بازارهای گاز اروپایی کمک میکند.
سایت خبری «پوینت»
https://point.md/ru/novosti/ekonomika/moldova-prodlevaet-vygodnye-tarify-na-tranzit-gaza/
بانک جهانی: مولداوی برای رسیدن به سطح اروپا به یک نسل زمان نیاز دارد
به گفته بانک جهانی، جمهوری مولداوی حدود ۲۷ سال زمان نیاز دارد تا به میانگین سطح درآمد کشورهای اتحادیه اروپا برسد، در صورتی که نرخ رشد اقتصادی این کشور در سطح ۳ درصد در سال باقی بماند.
اولریش اشمیت، رئیس دفتر بانک جهانی در کیشیناو در جریان همایش «دارایی و رشد اقتصادی» که توسط پایگاه خبری bani.md گزارش شده، این موضوع را اعلام کرد. او گفت که تنها رشد پایدار اقتصادی بالاتر از ۵ درصد در سال میتواند به مولداوی اجازه دهد تا در طول یک نسل – تا سال ۲۰۴۰ به سطح کشورهای اتحادیه اروپا نزدیک شود.
اشمیت تأکید کرد که تسریع روند همگرایی اقتصادی با اتحادیه اروپا تنها در صورتی ممکن است که کشور اصلاحات ساختاری عمیق انجام دهد، سرمایهگذاریهای خصوصی را جذب کند و نظام اداری خود را نوسازی نماید.
بر اساس ارزیابی بانک جهانی، عوامل اصلی که مانع توسعه مولداوی میشوند عبارتاند از:
· بهرهوری پایین نیروی کار،
· زیرساختهای فرسوده و قدیمی،
· بوروکراسی بیش از حد،
· خروج گسترده نیروی کاری از کشور.
سایت خبری «پوینت»
https://point.md/ru/novosti/ekonomika/vsemirnyi-bank-moldove-potrebuetsia-odno-pokolenie-chtoby-dognat-evropu/