نخستین هفته دریایی اندونزی( ۲۰۲۵)
بزرگترین نمایشگاه دریایی اندونزی با عنوان هفته دریایی اندونزی ۲۰۲۵ از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ مه ۲۰۲۵ در مرکز همایشهای بینالمللی جاکارتا (JICC) برگزار و توسط آگوس هاریمورتی یودویونو، وزیر هماهنگی زیرساخت و توسعه منطقهای افتتاح و با استقبال فعالان صنعت دریایی همراه شد.
بزرگترین نمایشگاه دریایی اندونزی با عنوان "هفته دریایی اندونزی ۲۰۲۵" از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ مه ۲۰۲۵ در مرکز همایشهای بینالمللی جاکارتا (JICC) برگزار و توسط آگوس هاریمورتی یودویونو، وزیر هماهنگی زیرساخت و توسعه منطقهای افتتاح و با استقبال فعالان صنعت دریایی همراه شد. شعار این رویداد "رهبری دریایی آسیا: اتصال، پایداری و دیجیتالیسازی" بوده و توانست میزبان شرکتکنندگانی از سراسر آسیا ؛ از جمله مالکان کشتی، اپراتورهای حملونقل دریایی، نهادهای نظارتی، سرمایهگذاران و فعالان صنایع لجستیک و انرژی باشد.
در این مراسم آرسنیو دومینگز ولاسکو، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، کارملیتا هارتوتو رئیس هیئت مدیره انجمن ملی کشتیرانی اندونزی (INSA)، و نیز بسیاری از کارآفرینان فعال در بخش دریایی اندونزی حضور داشتند. این کنفرانس، ابتکاری راهبردی از سوی وزارت حملونقل اندونزی با همکاری INSA، شرکت کشتیرانی بینالمللی پترومینا (PIS) و شرکت بندری دولتی پلیندو (Pelindo) است.
این رویداد برای نخستین بار با هدف تقویت جایگاه اندونزی در بخش حملونقل دریایی جهانی و همچنین جذب سرمایهگذاریهای جدید در صنعت دریایی برنامهریزی شده بود. این نمایشگاه به عنوان نقطه ملاقات راهبردی برای بازیگران ملی و بینالمللی صنعت کشتیرانی از جمله قانونگذاران، سرمایهگذاران و نوآوران از کشورهای مختلف آسیایی در نظر گرفته شده و نمادی از احیای تعهد به اقتصاد آبی که پیشتر در حالت رکود قرار داشت، تلقی میشود. اقتصاد آبی، بخشی از اقتصاد است که بر پایه اکوسیستمهای آبی، دریاها و سایر منابع با اصول پایداری بنا شده است.
مهمترین موضوعات مطرح شده در رویداد :
موضوع اصلی ( [1]IMW 2025) رهبری دریایی آسیا، اتصال، پایداری و دیجیتالی شدن بوده و بر روی تعهد اندونزی به پیشرفت صنعت دریایی خود و تقویت همکاری منطقهای تاکید دارد.
اتصال دریایی و پایداری: شرکتکنندگان استراتژیهایی را برای افزایش اتصال کشتیرانی منطقهای و ترویج تجارت دریایی پایدار بررسی کردند. بحثها بر همسوسازی سیاستهای منطقهای با استانداردهای جهانی دریایی و اهداف پایداری تأکید داشت.
تأمین مالی زیرساختهای دریایی: بررسی استراتژیهای سرمایهگذاری برای توسعه زیرساختهای دریایی آسیا از جمله دیگر موضوعات مطروحه بود. مباحثی از جمله مشارکتهای دولتی- خصوصی، سازوکارهای تأمین مالی پایدار و مدلهای سرمایهگذاری برای افزایش توسعه بنادر، کشتیرانی و لجستیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عملیات بندری و کشتیسازی: کارشناسان در مورد نوآوریها و استراتژیهایی برای بهبود کارایی، پایداری و اتصال در عملیات بندری و صنعت کشتیسازی آسیا بحث نمودند. موضوعاتی همچون فناوریهای هوشمند سازی بنادر، دیجیتالی شدن، توسعه زیرساختها و لجستیک نیزمورد تاکید قرار گرفت.
توسعه نیروی کار دریایی: تمرکز در اولین هفته دریایی 2025 بر تقویت نیروی کار دریایی آسیا در بحبوحه تقاضاهای در حال تحول صنعت بود. مباحث کلیدی مطرح شده شامل توسعه مهارت، تحول دیجیتال، رفاه دریانوردان و پایداری نیروی کار بود.
کربنزدایی از صنعت دریایی: استراتژیهای کاهش انتشار کربن در بخش دریایی آسیا، از جمله سوختهای جایگزین، ابتکارات بندر سبز، طراحی کشتیهای کممصرف و چارچوبهای نظارتی مورد بحث قرار گرفت.
تحول دیجیتال: این جلسه تحول دیجیتال در بخش دریایی، آسیا را از طریق بینشهای اپراتورهای بنادر، ارائه دهندگان فناوری، شرکتهای کشتیرانی و موسسات طبقهبندی بررسی نمود. مباحث شامل راهحلهای هوشمند کشتیرانی، لجستیک مبتنی بر هوش مصنوعی، بلاکچین، امنیت سایبری و ادغام اینترنت اشیا بود.
ریسک تجاری و انطباق با مقررات: کارشناسان صنعت، بینشهایی در مورد آینده صنعت کشتیرانی ارائه داده و روندها، چالشها و فرصتهای پس از ۲۰۲۵ را تجزیه و تحلیل نمودند. مباحث شامل پویایی تجارت جهانی، تغییرات نظارتی، پیشرفتهای فناوری و تلاشهای پایداری بود.
گردشگری دریایی: رشد و پتانسیل گردشگری دریایی در آسیا بررسی و بحثهایی در مورد روندهای صنعت کشتیهای کروز، توسعه پایدار گردشگری ساحلی، الزامات زیرساختی و چارچوبهای نظارتی صورت گرفت.
کاپیتان آنتونی آریف پریادی، مدیرکل حملونقل دریایی وزارت حمل و نقل اندونزی در طی سخنانی عنوان داشت: نمایشگاه بستری مهم برای نشان دادن نقش فعال اندونزی به عنوان یکی از اعضای سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) است. وی خاطرنشان کرد که اندونزی از طریق این رویداد به دنبال افزایش انتقال فناوری، انتقال مدیریت، و تقویت همکاریهای بینالمللی در بخش کشتیرانی است. بخش دریایی حدود ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اندونزی (GDP) را تشکیل میدهد و ستون فقرات اقتصاد کشور است. این بخش با چشمانداز اندونزی طلایی ۲۰۴۵ و اهداف توسعهای دولت پرابوو سوبیانتو همراستا است. او افزود :دولت خوشههایی در این بخش ایجاد کرده و این حوزه موجب رقابتپذیری و رشد فراگیر شده است. این صنعت نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی ما دارد. آریف پریادی در ادامه تأکید کرد که توسعه پایدار بر اساس اصول زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی [2](ESG) از اولویتهاست. دولت در حال تقویت مدیریت پایدار منابع دریایی از طریق اقتصاد آبی و توسعه مناطق ساحلی بهعنوان پایگاه اصلی صنعت دریایی است. مهمتر از همه، نباید جوامع ساکن در جزایر کوچک نادیده گرفته شوند، زیرا آنها بیشتر از همه تحت تأثیر تغییرات اقلیمی هستند و باید در مرکز اقتصاد آبی قرار بگیرند."
وی این رویداد را بهعنوان بستری برای همکاری بینالمللی، تبادل ایدهها و تقویت بخش دریایی پایدار معرفی و از جامعه جهانی دعوت کرد تا از این رویداد بهعنوان فرصتی برای اشتراکگذاری ایدهها، ایجاد همکاریهای ملموس و ترویج شراکتهای پایدار دریایی بهره ببرند. آریف اظهار داشت، وزارت حملونقل اندونزی بر اهمیت برابری جنسیتی در توسعه بخش دریایی تأکید کرده و لزوم مشارکت فعال زنان در تمامی حوزههای صنعت دریایی اندونزی را یادآور شد.اندونزی با تکیه بر همکاری جهانی و نوآوری مستمر، متعهد است به مرکز دریایی قابل اعتماد، فراگیر و پایدار تبدیل شود که در دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) نقشآفرینی کند.
کارملیتا هارتوتو، رئیس انجمن ملی کشتیرانی اندونزی (INSA) نیز گفت که IMW ۲۰۲۵ که از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ مه در مرکز همایشهای بینالمللی جاکارتا (JICC) برگزار میشود، نقطه عطفی تاریخی برای اندونزی به شمار میآید.وی افزود:امیدوارم هفته بازاریابی دریایی اندونزی سرآغاز فصل جدیدی در مسیر پیشرفت بخش دریایی کشورمان باشد. وی همچنین بر اهمیت این نمایشگاه در ارتقای درک شرکتهای خارجی از مقررات صنعت کشتیرانی اندونزی تأکید کرد و اظهار داشت: موضوعی که برای تسهیل همکاری میان شرکتهای داخلی و خارجی حیاتی دانسته میشود. با توجه به اینکه بخش دریایی حدود ۷٪ از تولید ناخالص داخلی اندونزی را تشکیل میدهد، هفته دریایی اندونزی ۲۰۲۵ به عنوان گامی ملموس در مسیر تحقق چشمانداز اندونزی برای تبدیل شدن به قطب جهانی دریایی تلقی میشود.این رویداد میتواند به یک برنامه سالانه تبدیل شود که رشد صنعت کشتیرانی ملی را تقویت میکند. او افزود:این نشست فقط یک دیدار تجاری نیست، بلکه محلی برای همراستا کردن مقررات، بهبود زیرساختهای بندری و ترویج شیوههای پایدار دریایی نیز هست. کارملیتا ابراز امیدواری کرد که IMW 2025 بتواند به کاتالیزوری برای تقویت زنجیره تأمین ملی و افزایش رقابتپذیری صنعت دریایی اندونزی در بازار جهانی تبدیل شود.
کارملیتا هارتوتو افزود: در کنار نشستهای تخصصی و نمایش فناوریهای روز، [3]IMW 2025 میزبان نشستهای راهبردی متعددی است؛ از جمله سیوچهارمین نشست عمومی مالکان کشتی آسیایی [4]ASA و مجمع بینالمللی کشتیرانی ASA 2025، که سیاستگذاران و فعالان اقتصادی را برای تدوین جهتگیریهای آینده این صنعت گرد هم میآورد.
آگوس هاریمورتی یودویونو (وزیر هماهنگکننده امور زیرساخت و توسعه منطقهای اندونزی) اظهار داشت که هفته دریایی اندونزی ۲۰۲۵ بستری برای نمایش توانمندیها و پیشرفتهای صنعت دریایی ملی اندونزی در سطح جهانی است. او افزود این رویداد، نقطهی عطفی برای دیجیتالیسازی صنعت دریایی و تقویت پایداری در این حوزه خواهد بود، که در راستای شعار کنفرانس یعنی "اتصال، پایداری و دیجیتالیسازی" برگزار میشود.وی همچنین تأکید کرد که همکاری بینبخشی برای تقویت موقعیت اندونزی بهعنوان محور جهانی دریایی، کلید اصلی ارتقای نقش صنعت دریایی در اقتصاد ملی و جهانی است. این رویداد همچنین فرصتی برای هماهنگی مقررات و گفتوگوهای راهبردی در راستای بهبود زیرساختهای بندری و پیادهسازی اصول پایداری است. اندونزی در بخش دریایی دارای ظرفیتهای خارقالعادهای است. هفته دریایی اندونزی ۲۰۲۵، فرصتی جمعی برای ماست تا اتصال ایجاد کنیم، پایداری را تقویت کنیم و دیجیتالیسازی را در زنجیره ارزش این صنعت پیادهسازی کنیم. . وی افزود: این شامل سرمایهگذاری در تابآوری زیرساختهای بندری، حملونقل کمکربن، حفاظت از تنوع زیستی و آموزش نسل آینده برای تبدیلشدن به ملوانان و متخصصان ماهر حوزه دریایی میشود.
آرسنیو دومینگز ولاسکو، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) اظهار داشت هفته دریایی اندونزی ۲۰۲۵ تنها یک نمایشگاه و کنفرانس نیست، بلکه یک سکوی راهبردی برای همکاری میان کشورها و بخشهای مختلف بهشمار میرود. دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) بر اهمیت ارتقای اتصال دریایی ملی تأکید کرد و افزود: اتصال و پایداری، پایههای آینده صنعت دریایی جهانی هستند. برگزاری فورومهایی مانند IMW نقش مهمی در ترغیب همکاریهای بینکشوری و نوآوری ایفا میکنند.
فیصل ریزا، معاون وزیر صنعت اندونزیدر سخنانی ابراز داشت: اندونزی با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواقتصادی خود بهعنوان یک قدرت دریایی مهم در جنوب شرق آسیا، پتانسیل تبدیلشدن به مرکز جهانی تولید کشتی را دارد. فیصل ریزا اظهار داشت: بخش کشتیرانی یکی از ستونهای اصلی حملونقل است که نقش مهمی در پشتیبانی از لجستیک حمل کالا و جابجایی مسافر ایفا میکند. در حال حاضر، ۳۴۲ کارخانه کشتیسازی فعال در ۲۹ استان اندونزی پراکنده هستند که توانایی تولید سالانه ۱ میلیون تُن ظرفیت وزنی ناخالص (DWT) و تعمیرات سالانه به میزان ۱۲ میلیون DWT را دارند. این صنعت همچنین بیش از ۴۶ هزار نفر را به کار گرفته است.
وی تأکید کرد که صنعت کشتیسازی ملی از لحاظ نوآوری پیشرفت چشمگیری داشته، بهگونهای که اکنون توانایی تولید انواع کشتیها از جمله کشتیهای تجاری، ماهیگیری، مسافری و نظامی یا گشتزنی را داراست. به عنوان نمونه، شرکت دولتی PT PAL Indonesia موفق به تولید ناو تندرو (Fast Attack Craft) برای نیروی دریایی اندونزی و کشتیهای آبیخاکی (Landing Platform Dock) شده که به فیلیپین صادر گردیدهاند. وی افزود: این موفقیت نشان میدهد که صنعت کشتیسازی ملی توانایی پاسخگویی به تقاضای داخلی و خارجی برای کشتیهای باکیفیت را دارد.
در حال حاضر، ۱۲۷ شرکت تولیدکننده قطعات دارای گواهی کلاس دریایی در کشور فعالاند و بیش از ۵۶۰ گواهی سطح محتوای داخلی (TKDN) برای قطعات صادر شده است. میزان استفاده از محتوای بومی در ساخت برخی کشتیها به بیش از ۴۰ درصد رسیده که به گفته فیصل، پایهای محکم برای تحول آینده این صنعت است. در سطح جهانی، صنعت کشتیسازی در حال تجربه تحول ساختاری ؛ بهویژه از طریق استفاده فزاینده از فناوریهای دیجیتال در طراحی و فرایندهای تولید میباشد. از سوی دیگر، تعهد جهانی به کربنزدایی نیز موجب حرکت صنعت کشتیرانی جهان به سمت کشتیهای سبز و دوستدار محیط زیست شده است. وی تأکید کرد:اندونزی باید در صف مقدم پذیرش و توسعه این فناوریها قرار گیرد. برای تحقق این هدف، دولت برنامهریزی کرده است تا نقشه راه توسعه صنعت کشتیسازی ملی را تدوین کند که دربرگیرنده اهدافی از جمله افزایش کارایی و بهرهوری کارخانههای کشتیسازی از طریق دیجیتالیسازی، نوآوری در طراحی کشتیهای کممصرف و با آلایندگی پایین، تقویت اکوسیستم تولید قطعات بومی مبتنی بر TKDNو پرورش نیروی انسانی ماهر از طریق همکاریهای بینالمللی خواهد بود.
وی افزود: ما معتقدیم آینده صنعت کشتیرانی نه تنها به توانمندی کشورهای منفرد بلکه به توانایی ما برای همکاری مشترک بستگی دارد. فیصل ریزا همچنین از آمادگی اندونزی برای ایفای نقش رهبری منطقهای در حوزههایی چون: استانداردسازی و صدور گواهینامههای مشترک بین کشورهای آسیایی، زنجیره تأمین منطقهای قطعات کشتی، نوآوری فناوری فرامرزی و همکاریهای صنعتی، ترویج تجارت و صادرات محصولات صنعت دریایی آسیای درونقارهای خبر داد. وی در عین حال اعلام کرد که بندرهای بینالمللی موجود در کشور هنوز نیاز به بهبود دارند، زیرا نسبت فعلی تجارت جهانی، حداقل به ۲۵ بندر بینالمللی فعال نیاز دارد. او گفت:اگر این بنادر بینالمللی بیش از پیش فعال شوند، طبیعتاً فرصتهای بیشتری نیز برای فعالان صنعت کشتیرانی فراهم خواهد شد.
مهمترین مطالب مطرح شده در پنل های این رویداد:
پیشرفت دریایی آسیا: اتصال، دیجیتالی شدن و پایداری
این جلسه بر استراتژیهایی برای افزایش اتصال کشتیرانی منطقهای، همکاری بندری و تجارت دریایی پایدار متمرکز بود. نمایندگان وزارتخانههای حمل و نقل سنگاپور و اندونزی به همراه دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) بینشهای کلیدی را به اشتراک گذاشتند. بحثها بر همسوسازی سیاستهای منطقهای با استانداردهای جهانی دریایی و اهداف پایداری متمرکز بود.
تأمین مالی زیرساختهای دریایی آسیا
این پنل به رهبری آسمیاتی مالک، استراتژیهای سرمایهگذاری برای توسعه زیرساختهای دریایی آسیا را بررسی کرد. شرکتکنندگان شامل رهبرانی از شرکت بینالمللی کشتیرانی PT Pertamina، بانک Mandiri و مؤسسات کشتیسازی و مالی چین بودند. در این بحث، مشارکتهای دولتی-خصوصی، سازوکارهای تأمین مالی پایدار و مدلهای سرمایهگذاری برای ارتقای توسعه بنادر، کشتیرانی و لجستیک بررسی شد.
تاکید بر همکاری جهانی و هزینههای گذار سبز:
در نشست پنل، آرسنیو دومینگز دبیرکل IMO اظهار داشت : پایداری یک الزام در بهرهبرداری از منابع دریایی است، اما برای تحقق آن هزینههای زیادی نیاز است و بدون همکاری بینالمللی ممکن نیست. او تصریح کرد: طرحهایی که برای گذار سبز در استفاده از منابع طبیعی تعریف شدهاند، رایگان نیستند. برای پاکسازی سیاره از آلودگی، مکانیزم قیمتگذاری تعریف شده است تا سرمایهگذاریها با تعهدات کربنزدایی و کاهش انتشار به صفر همراستا شوند.
اقتصاد آبی: نیاز به بازنگری ساختاری
دکتر لوکی آدریانتو، استاد دانشگاه IPB و متخصص مدیریت مناطق دریایی، گفت که تاکنون اقتصاد آبی از طریق تقویت زیرساختها و توسعه صنعتی پیگیری شده، اما پایداری محیط زیستی نباید فقط در برنامهریزی باشد بلکه باید در اجرای واقعی نیز رعایت شود.او هشدار داد: سهم ۷ درصدی اقتصاد دریایی، عددی نسبتاً پایین است، اما به این معنا نیست که برای افزایش آن، سلامت اقیانوسها را قربانی کنیم. اگر سلامت دریاها مختل شود، کل اقتصاد دریایی بیاثر خواهد شد. پس باید از اقتصاد آبی پایدار و باز زاینده سخن گفت.
اجرای اقتصاد آبی باید عمیقتر شود، فقط ساخت بندر کافی نیست، بلکه باید کل اکوسیستم صنعت دریایی بازنگری شود. مهمتر از همه، جوامع جزایر کوچک نباید نادیده گرفته شوند، زیرا آنها در خط مقدم تأثیر تغییرات اقلیمی قرار دارند." لوکی در پایان گفت: در اصول اقتصاد آبی، هیچ گروهی نباید کنار گذاشته شود یا حقوقشان نقض شود. توسعه ظرفیتهای دریایی نباید جوامع ساحلی را از یاد ببرد.
[1] International Maritime Week
[2] Environmental; Social; Governance
[3] International Maritime Week
[4] Asian Ship owners’ Association
[5] مسیر ALKI II مسیری دریایی است که از دریای سولاوسی آغاز شده، از تنگه ماکاسار، دریای فلورس، و تنگه لومبوک عبور میکند و به اقیانوس هند میرسد.