صنعت خودروی بریتانیا و یارانه دولتی
دولت بریتانیا طرحی در جهت تشویق مردم برای خرید خودروهای برقی ارائه داده و بودجه ای 650 میلیون پوندی برای آن تا سال 2029 میلادی در نظر گرفته است. در این طرح به افرادی که خودوریی برقی تا 37 هزار پوند و کمتر خریداری کنند یارانه ای 3750 پوندی تعلق خواهد گرفت. این برنامه که در راستای هدف صفر خالص این کشور است دارای اهداف، اثرات و انتفاعی سه گانه در بریتانیا است. احتمالا موجب تشویق و ترغیب بیشتر مردم برای خرید خودروهای برقی، فروش بیشتر خودرو سازان و ممانعت از رکود آنان و درنهایت افزایش رشد اقتصادی و ممانعت از افزایش نرخ بیکاری مورد پیش بینی در صنعت خودرو خواهد شد. دولت انگلیس، خودروهای چینی را از شمول این طرح مستثنی کرده که مورد اعتراض سفارت چین در لندن واقع شده است.
بر اساس اخبار منتشره تولید خودرو در بریتانیا به صورتی غیر منتظره در سال گذشته و سال جاری میلادی کاهش یافته است در بررسیهای صورت گرفته کاهش آمار تولید خودرو در بریتانیا در سال 2024 میلادی به غیر از دوران پاندومیکرونا در سال 2020میلادی به پائین ترین حد و بی سابقه ترین کاهش آمار تولیدی طی 70 سال اخیر رسیده است.
در سال 2024 میلادی بریتانیا 780 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است و اگر تولید خودرویهای ون و وانت را در نظر بگیریم و به آمار مذکور اضافه کنیم مجموعه آمار تولیدی خودرو این کشور 905000 دستگاه بوده است که نسبت به آمار تولید خودرو در سال 2023 میلادی 12 درصد کاهش داشته است. گفته میشود ترس از تعرفههای ترامپ یکی از دلایل کاهش خودرو بوده است.
شرکت های نیسان و جگوار – لندروور بزرگترین تولید کنندگان خودرو در بریتانیا بوده اند. شرکت های بنتلی، استون مارتین، مک لارن، لوتوس و مورگان که خودروهایی اسپرت و لوکس را تولید میکنند از دیگر تولید کنندگان خودرو بریتانیایی و شرکت های تویوتا، نیسان، بی ام دبلیو ( خودروی Mini ) و وکس هال از برند های خودرو های دیگر کشورها در بریتانیا تولید و عرضه میشود.
بزرگترین مقصد صادراتی خودرو بریتانیا، اتحادیه اروپا با سهمی 54 درصدی است و پس از اتحادیه مذکور آمریکا با 16/9 درصد در رتبه بعدی سپس چین، ترکیه و ژاپن در زمره وارد کنندگان بعدی خودروهای بریتانیا هستند.
با توجه به مشکلات ایجاد شده در مسیر صادرات خودرویی بریتانیا وزارت حمل و نقل این کشور از بودجه جدیدی به میزان ۶۵۰ میلیون پوند رو نمایی کرد که مردم بریتانیا میتوانند از طریق آن از تخفیف 3750 پوندی برای خرید های خودرویی بهره مند شوند. طبق طرح ارائه شده از سوی دولت، همه افراد در سراسر بریتانیا از تخفیف دهها مدل خودروی برقی جدید بهرهمند خواهند شد،
تخفیف و سوبسیدی که از سوی دولت به خریداران خودرو ارائه میشود به عنوان بخشی از طرح تغییر در سیستم حمل و نقلی و ایجاد تغییر در سلیقه مردم است و از نظر دولت این طرح پول بیشتری را به جیب کارگران بازمیگرداند و داشتن خودروی برقی برای هزاران نفر را به واقعیت تبدیل میکند.
طبق آمار موجود در طول سال گذشته میلادی بیش از ۳۸۰ هزار نفر برای خودروی سبز و بدون آلایندگی ثبت نام کردند و این طرح تغییر جدید دولت موجب افزایش رشد اقتصادی و قرار دادن پول بیشتر در جیب افراد شاغل را محقق خواهد کرد.
این طرحی جزئی از مانیفست دولت کارگری برای حذف تدریجی فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال ۲۰۳۰ میلادی است که با کمک هزینه ۶۵۰ میلیون پوندی خودروهای برقی (ECG) از تولیدکنندگان بریتانیایی و سایر تولیدکنندگان حمایت خواهد کرد و واجد شرایط بودن خودرو های شرکت ها به تعهد آنان در اجرا و اعمال بالاترین استانداردهای پایداری تولید بستگی دارد. طبق طرح مذکور تخفیفهایی تا سقف ۳۷۵۰ پوند در محل فروش برای خودروهای برقی جدید واجد شرایط با قیمت ۳۷۰۰۰ پوند یا کمتر در دسترس خواهد بود. این طرح از تاریخ 16 ژوئیه برابر با 25 تیرماه 1404 آغاز و عملیاتی شده و بودجه مربوطه تا سال مالی ۲۰۲۸ تا ۲۰۲۹ در دسترس خواهد بود.
با توجه به اینکه رانندگان هزینههای اولیه را مانع اصلی پذیرش خودروهای برقی میدانند، این کمک هزینه، هزینه اولیه بین خودروهای بنزینی و برقی را کاهش میدهد و به هزاران راننده دیگر امکان میدهد تا در مقایسه با خودروهای بنزینی، سالانه تا ۱۵۰۰ پوند در هزینههای سوخت و نگهداری صرفهجویی کنند. این تخفیف به این معنی است که خرید و استفاده از خودروهای بدون آلایندگی اکنون ارزانتر از همیشه است و علاوه بر نرخهای مالیاتی ترجیحی، صرفهجویی واقعی را برای خانوادههای شاغل به ارمغان میآورد.
این سرمایهگذاری اخیر که کاملاً در حمایت از خریداران خودرو بریتانیایی است، بخشی از طرح بزرگ دولت برای حمایت از رانندگان است، از جمله سرمایهگذاری بیسابقه ۱.۶ میلیارد پوندی برای مقابله با ناهمواری خیابانها و تثبیت عوارض سوخت در سطح ۵ پنس تا بهار ۲۰۲۶ که به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ پوند در طول سال برای رانندگان صرفهجویی را ارائه خواهد داد.
وزیر حمل و نقل بریتانیا، خانم هایدی الکساندردر خصوص این طرح اعلام داشت: این کمک هزینه خودروهای برقی نه تنها به مردم اجازه میدهد تا بیشتر پول به دست آمده خود را حفظ کنند، بلکه به بخش خودروسازی ما کمک میکند تا از یکی از بزرگترین فرصتهای قرن بیست و یکم استفاده کند و با بیش از ۸۲۰۰۰ ایستگاه شارژ عمومیکه اکنون در سراسر بریتانیا در دسترس هستند، ما زیرساختهایی را که خانوادهها برای تغییر با اطمینان نیاز دارند، ایجاد کردهایم این طرح ما برای تغییر در عمل است. ما از رانندگان بریتانیایی، مشاغل بریتانیایی و رشد بریتانیا حمایت میکنیم.
دولت همچنین بسته بزرگ ۶۳ میلیون پوندی را برای پشتیبانی از شارژ در خانهها برای خانوارهای و انتقال ناوگان NHS به خودروهای برقی و ایجاد هزاران ایستگاه شارژ در شرکت های تجاری در سراسر کشور ساخته شده است.
قرار است در مجموع، دولت بریتانیا ۴.۵ میلیارد پوند برای تسریع تغییر رویکرد به سمت خودروهای برقی سرمایهگذاری کند تا موقعیت بریتانیا را به عنوان رهبر پیشروی جهان در پذیرش خودروهای برقی تضمین سازد و در عین حال به قرار دادن پول بیشتری در جیب مردم کمک کند.
بریتانیا با بزرگترین بازار خودروهای برقی در اروپا در سال ۲۰۲۴ و افزایش فروش یک پنجمی نسبت به سال قبل در بین کشورهای مختلف در این بخش پیشرو میباشد.
بر اساس آخرین آمار منتشره بریتانیا بیش از ۸۲۰۰۰ ایستگاه شارژ عمومی خودرو در سراسر کشور دارد و هر ۳۰ دقیقه یک ایستگاه شارژ برقی در کشور اضافه میشود و به رانندگان اطمینان میدهد که میتوانند به راحتی در خانه، محل کار یا در سفرهای طولانیتر خودروی خود را شارژ کنند.
یک برنامه تشویقی هدفمند گامی مهم در جهت تشویق مصرفکنندگان به خرید خودروهای برقی باتریدار و دسترسی بیشتر به آنها است. در حالی که خودروهای برقی باتریدار بسیار ارزانتر از آن چیزی هستند که اکثر افراد تصور میکنند، اما نظرسنجیها نشان میدهد که سوءتفاهم در مورد هزینه، دلیل اصلی تردید برای خرید این نوع خودروها است بیش از 9 نفر از هر 10 نفر هرگز به خودروهای برقی روی نمیآورند و دلیلی برای این امر وجود دارد.
اما در این بین به نظر میرسد خودروهای چینی از طرح جدید کمک هزینه و سوبسید برای خودروهای برقی رد شده اند و پکن به دولت انگلیس در مورد حذف خودروهای برقی چینی هشدار داده است.
خانم لیلیان گرینوود، معاون وزیر حمل و نقل، بریتانیا در خصوص مووضع اخیر به شبکه بی بی سی اعلام کرد که ما انتظار نداریم هیچ خودرویی که در چین مونتاژ میشود واجد شرایط این طرح باشد. این کمک هزینه محدود به تولیدکنندگانی است که به حداقل استانداردهای زیستمحیطی دست مییابند و صادقانه بگویم، اگر شما مقدار زیادی از برق مورد نیاز کارخانه خود را از طریق نیروگاههای زغال سنگ تولید میکنید، نمیتوانید به این کمک هزینه دسترسی پیدا کنید.
پکن پس از آنکه مشخص شد دولت، خودروهای برقی چینی را از طرح جدید کمک هزینه منع خواهد کرد، به حزب کارگر هشدار داده است که قاطعانه از صنعت خودروهای برقی خود محافظت خواهد کرد.
سخنگوی سفارت چین در لندن از بریتانیا درخواست کرد که از قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) پیروی کند و محیطی بدون تبعیض برای سرمایهگذاری که از اصول سازمان مذکور است ایجاد کند. چرا که قوانین سازمان تجارت جهانی تصریح میکند که اعضا نباید در مورد تجارت کالا و خدمات، با یک کشور نسبت به کشور دیگر رفتار بهتر و تبعیض آمیزی داشته باشند.
سخنگوی سفارت چین همچنین اضافه کرد که پکن تمام محدودیتهای دسترسی به بازار برای سرمایهگذاری خارجی در بخش تولید را لغو کرده و همچنان پذیرای خودروسازان بینالمللی، از جمله خودروسازان بریتانیایی است که میتوانند به طور کامل در سود سهام بازار بزرگ چین سهیم باشند و امیدواریم که سیاست صنعتی بریتانیا قوانین سازمان تجارت جهانی را رعایت کند، به قوانین اقتصاد بازار احترام بگذارد و محیطی باز، منصفانه، عادلانه و بدون تبعیض برای سرمایهگذاری و فعالیت کسبوکارها از همه کشورها، از جمله چین، فراهم کند.
گفته میشود که احتمالا خودروسازانی از جمله BYD و MG که خودروهای خود را در چین مونتاژ میکنند، از این طرح محروم شوند.
BYD که اخیراً از تسلا به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان پیشی گرفته است، اعلام کرد که همچنان قصد دارد برای گنجاندن خودروهایی مانند Dolphin Surf که با قیمتی کمتر از 20000 پوند در بریتانیا به فروش میرسد، در این طرح تلاش کند. این شرکت همچنین در حال آمادهسازی برای افزایش تولید خودرو در یک کارخانه جدید در مجارستان برای ساخت خودروهایی برای بازار اروپا است.
فروش خودورهای برقی با برند BYD در بریتانیا از زمان آغاز فعالیت خود در سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. این شرکت تاکنون در سال جاری میلادی حدود ۲۰۰۰۰ دستگاه خودرو در بریتانیا فروخته است، در حالی که این رقم در کل سال ۲۰۲۴، ۸۷۰۰ دستگاه بوده است.
طبق دستورالعمل دولت برای خودروهای بدون آلایندگی، بایستی ۲۸ درصد از خودروهای فروخته شده در بریتانیا در سال جاری باید کاملاً برقی باشند. خودروسازانی که از این هدف تخطی کنند، با جریمههایی مواجه خواهند شد.