معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۳۱- ۱۱:۲۵

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته چهارم خردادماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ساخت کریدور "مرکز - غرب" قزاقستان در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر آغاز شد؛

به گزارش primeminister.kz، ساخت کریدور جاده ای مهم استراتژیک "مرکز - غرب" در منطقه قوستانای آغاز شده است. کریدور جاده ای جدید ارتباط مستقیم مرکز و غرب کشور را فراهم می‌کند و همچنین خروجی به مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) ایجاد می‌کند.

در مراسم افتتاحیه، ساتجان آبلی اف، معاون وزیر حمل و نقل، به اهمیت این پروژه برای توسعه اشاره کرد. ایجاد زیرساخت های حمل و نقل، تقویت پتانسیل ترانزیتی قزاقستان و افزایش اتصال مناطق و توسعه شبکه لجستیکی، عامل مهمی‌برای توسعه منطقه، به ویژه مناطق جنوبی منطقه و در کل کشور خواهد بود.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، در جلسه شورای امنیت، خواستار اتخاذ تدابیر مؤثر برای حل مشکلات صنعت حمل و نقل و لجستیک شد. ایشان در سخنرانی خود از وضعیت بخش حمل و نقل و اینکه نوسازی آن در نتیجه مشکلات سیستمی و عدم تحقق برنامه‌ها متوقف شده است، انتقاد کرد.

https://kapital.kz/economic/137894/v-kazahstane-nachali-stroit-koridor-centr-zapad.html

قزاقستان در نظر دارد در سال جاری 19 میلیون متر مربع مسکن افتتاح کند؛

به گزارش کازینفورم به نقل از سرویس مطبوعاتی دولت، در دیدار با سریک جومانگارین، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد ملی، مؤلفه‌های رشد تولید ناخالص داخلی کشور برای 5 ماه سال جاری و امکان افزایش پویایی و توسعه صنایعی که بیشترین سهم را در اقتصاد دارند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صنعت همچنان محرک اصلی رشد اقتصادی است: تا پایان سال 2024، سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی 25.7 درصد بوده است. در ژانویه - مه 2025، صنعت 6.4٪ رشد کرده است. با این حال، سرعت رشد که در یک ماه پیش 6.6٪ بوده، در حال کاهش است که دلیل اصلی آن، کاهش رشد صنعت تولید علیرغم رشد تولید است. کاهش در شاخص تولید صنعتی در سه منطقه ثبت شده است: منطقه قزاقستان شرقی 90.4٪، آلتای 96.2% و قوستانای 97.6٪ (عقب ماندگی برنامه‌ها در فرآوری در درجه اول به دلیل متالورژی است که 40 درصد از صنعت تولید را تشکیل می دهد). در این نشست همچنین پتانسیل رشد در بخش های مهندسی مکانیک، صنایع غذایی، شیمیایی و صنایع پالایش نفت مورد بررسی قرار گرفت.

یکی دیگر از صنایع با نرخ رشد فعال، ساخت و ساز است؛ در صنعت ساخت و ساز، با رشد 15.4 درصدی طی 5 ماه، حجم کار به 2 تریلیون تنگه رسیده است. در بخش ساخت و ساز مسکن، هدف گذاری شده است که 19 میلیون متر مربع مسکن در سال جاری راه اندازی شود. در طی 5 ماه، 6 میلیون متر مربع راه اندازی شده است.

https://www.inform.kz/ru/v-kazahstane-planiruyut-vvesti-vstroy-19mln-kvadratnih-metrov-zhilya-v-etom-godu-5361e0

قزاقستان و چین حدود 60 قرارداد به ارزش 25 میلیارد دلار امضا می‌کنند؛

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کازینفورم، دومین مجمع همکاری‌های صنعتی و سرمایه گذاری "چین - آسیای میانه" در پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد. قزاقستان و چین به عنوان بخشی از این رویداد، قصد دارند حدود 60 قرارداد مختلف به ارزش مجموع 25 میلیارد دلار امضا کنند. این بار نه تنها قراردادها و تفاهم نامه‌های همکاری در چارچوب مجمع امضا می‌شود، بلکه قراردادهای سرمایه گذاری و سایر اسناد مهم نیز به امضا می رسد. به گفته رسانه‌ها، یکی از توافقات، پروژه ای با شرکت چینی Seraphim است که هدف آن، توسعه تولید هیدروژن سبز است. این پروژه مربوط به تولید هیدروژن سبز (نوعی سوخت امیدوار کننده و دوستدار محیط زیست) است که با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر به دست می آید. امروزه کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، آلمان و عربستان سعودی، توجه ویژه ای به این فناوری دارند.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-i-kitay-podpishut-okolo-60-soglasheniy-na-summu-pochti-25-mlrd-75ae52

یک مرغداری به ارزش 2.5 میلیارد تنگه در منطقه ترکستان راه اندازی می‌شود؛

در سال 2025، یک مزرعه مرغداری از سمت شرکت Eco-Chiken LLC در بخش روستایی شگا در منطقه سائوران در منطقه ترکستان افتتاح خواهد شد. وزارت جهاد کشاورزی گزارش داد این پروژه سرمایه گذاری به ارزش 2.5 میلیارد تنگه برای نگهداری 280 هزار قطعه مرغ طراحی شده و به یکی از بزرگترین تأسیسات مجتمع کشت و صنعت منطقه تبدیل خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی‌ها پس از رسیدن به ظرفیت کامل، این شرکت نه تنها قادر خواهد بود تقاضای داخل منطقه را تأمین کند، بلکه می‌تواند با عرضه گوشت مرغ با کیفیت بالا وارد بازار کشور شود. این پروژه به عنوان بخشی از برنامه توسعه جامع منطقه سائوران در حال اجرا است. در مجموع ۱۳ پروژه سرمایه گذاری بزرگ به ارزش ۱۶.۴ میلیارد تنگه در سال ۲۰۲۴ در اینجا اجرا می‌شود. یکی از پروژه‌های قابل توجه نیز تکمیل تا پایان سال جاری سیستم آبیاری بارانی است که توسط شرکت Ak Sauran LLP  انجام می‌شود.

https://kapital.kz/economic/137901/v-turkestanskoj-oblasti-zapustyat-pticefabriku-stoimostyu-25-mlrd-tenge.html

چین 500 میلیون دلار در فرآوری غلات در قزاقستان سرمایه گذاری می‌کند؛

آیداربک ساپاروف، وزیر کشاورزی، با نماینده شرکت چینی ییلی چوانینگ بیولوژیک دیدار و درباره پروژه فرآوری ذرت و گندم در منطقه آلماتی بحث و تبادل نظر کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازرگانی Kapital.kz  به نقل از سرویس مطبوعاتی وزارت زراعت، حجم سرمایه گذاری بالغ بر 500 میلیون دلار و ظرفیت شرکت جدید تا 900 هزار تن مواد اولیه در سال خواهد بود. این پروژه با هدف معرفی بیوتکنولوژی مدرن، ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالا و همچنین توسعه پتانسیل صادراتی بخش کشاورزی و صنعتی قزاقستان انجام می‌شود. این سرمایه گذاری بر تولید اسیدهای آمینه، پروبیوتیک ها و مواد زیست تخریب پذیر - از جمله بسته بندی و محصولات پزشکی- بر اساس مواد خام کشاورزی متمرکز خواهد بود. آیدربیک ساپاروف گفت: "مطمئن هستم نشست امروز گام مهمی در جهت تقویت شراکت تجاری خواهد بود و به ما امکان می دهد پتانسیل همکاری دوجانبه را به طور کامل درک کنیم. قزاقستان آماده است شرایط لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کند و حمایت همه جانبه در اجرای پروژه‌های با فناوری پیشرفته در بخش کشاورزی و صنعتی ارائه دهد". دنگ ژونگ با بیان اینکه در مرحله فعلی، متخصصان این شرکت در حال انجام تحلیل دقیق سایت هستند، گفت: آنها در حال مطالعه زیرساخت ها، قابلیت های لجستیکی و ارزیابی شرایط اقتصادی و قانونی هستند. به موازات آن، یک استراتژی برای اجرای مرحله ای پروژه در حال توسعه است. اضافه می‌کنیم پروژه‌های بزرگ دیگری در این زمینه در حال حاضر در قزاقستان در حال اجراست. به ویژه، Kazkrakhmal LLP  در نظر دارد تا اوایل سال 2025 یک کارخانه فرآوری ذرت با ظرفیت 100 هزار تن در سال در منطقه ترکستان راه اندازی کند. گروه فوفنگ در حال اجرای پروژه ای برای ساخت کارخانه ای با ظرفیت 1 میلیون تن در سال در منطقه ژامبیل است که راه اندازی آن برای سال 2027 برنامه ریزی شده است. قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت هایی از چین، ایالات متحده آمریکا، مجارستان، ترکیه، دانمارک، لهستان و اردن در دستور کار قرار دارد.

https://kapital.kz/economic/137928/kitaj-investiruet-dollar500-mln-v-pererabotku-zerna-v-kazahstane.html

قزاقستان قصد دارد حجم حمل و نقل در طول کریدور میانی را به 10 میلیون تن افزایش دهد؛

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کازینفورم، سریک جومانگارین، معاون نخست وزیر - وزیر اقتصاد ملی قزاقستان، در دومین نشست شورای تجاری "آسیای مرکزی - چین" در آستانه اعلام کرد توسعه لجستیک و صادرات محصولات کشاورزی با همکاری کشورهای آسیای مرکزی و چین در اولویت قرار دارد. آسیای مرکزی، منطقه ای کلیدی برای توسعه کشاورزی خشک در جهان است. در حال حاضر کشورهای منطقه به طور فعال در حال ترویج و تنوع بخشیدن به صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک به بازار چین هستند. شیر شتر از قزاقستان، گیلاس از ازبکستان، میوه‌های خشک از تاجیکستان، عسل از قرقیزستان، پنبه از ترکمنستان به طور فزاینده ای وارد بازار چین می‌شوند و مورد استقبال مصرف کنندگان قرار می‌گیرند.

وی همچنین توسعه زیرساخت های حمل و نقل و کریدورهای بین المللی را یک حوزه مهم خواند. امروزه بیش از 80 درصد حمل و نقل زمینی از چین به اروپا از طریق قزاقستان انجام می‌شود. وی افزود ما علاقه مند به تعمیق بیشتر همکاری در چارچوب طرح "یک کمربند، یک جاده" چین هستیم. این پروژه بزرگ، همراه با کریدور میانی، فرصت های بیشتری را برای باز کردن پتانسیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب باز می‌کند. بر اساس نتایج سال 2024، حجم حمل و نقل در طول کریدور میانه بیش از 60 درصد افزایش یافت و به 4.5 میلیون تن رسید .معاون نخست وزیر افزود: تا سال 2030 قصد داریم حجم حمل و نقل بار را به 10 میلیون تن در سال افزایش دهیم. وی از شرکای چینی دعوت کرد تا پروژه‌های زیرساختی را به طور مشترک در منطقه اجرا کنند.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-planiruet-dovesti-obem-perevozok-po-srednemu-koridoru-do-10-mln-tonn-f0d695

صادرات گندم قزاقستان به ویتنام برای اولین بار؛

مرکز اطلاعات تجاری Kapital.kz با اشاره به سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی گزارش می دهد گندم قزاقستان اولین بار توسط یک قطار کانتینری ترانزیت به ویتنام تحویل داده شد. یک قطار کانتینری ترانزیت با گندم با کیفیت بالا به بندر لیانیونگانگ چین رسید. این اولین قطار از هشت قطار غلات است که برای ویتنام در نظر گرفته شده و توسط شرکت غذا از طریق یک مسیر چندوجهی ارسال شده است.

این قطار از 62 کانتینر با وزن کل 1.7 هزار تن تشکیل شده است. پس از بارگیری مجدد در کشتی‌های دریایی، گندم به بندر هایفونگ ویتنام تحویل داده می‌شود. روزنامه‌نگاران تلویزیون مرکزی چین و شبکه تلویزیونی بین‌المللی چین از تحویل موفقیت‌آمیز غلات قزاقستان به ویتنام گزارش دادند.

همانطور که رسانه‌های چینی اشاره کرده اند، پایگاه لجستیکی در Lianyungang اصل "یک کانتینر - یک سرویس" را اجرا می‌کند که به موجب آن غلات در یک کانتینر بدون بارگیری مجدد از محل عزیمت به مقصد نهایی حمل می‌شود. به لطف این فناوری، انتقال از راه‌آهن به بندر دریایی تنها یک ساعت طول کشید. همچنین، گندم قزاقستان از طریق "کریدور سبز"  با پردازش سریع تمام مراحل تحویل شد.

به گفته رئیس هیئت مدیره JSC NC Food Corporation Asylkhan Dzhuvashev، مسیرهای لجستیکی جدید دسترسی کشاورزان قزاقستان را به بازارهای دوردست باز می‌کند. رئیس شرکت خاطرنشان کرد: زیرساخت های ساخته شده با همکاری شرکای چینی در حال حاضر سودهای واقعی را به همراه دارد که این گام مهمی در توسعه پتانسیل صادرات کشور است.

شرکت غذا از ابتدای سال تاکنون 196 هزار تن غلات را در راستای صادرات حمل کرده است. بزرگترین دسته‌ها برای واردکنندگان از شمال آفریقا، جنوب شرق آسیا و ایران ارسال شد. به یاد بیاوریم که طی پنج سال گذشته، حجم صادرات محصولات کشاورزی از قزاقستان 51 درصد افزایش یافته و به 5.1 میلیارد دلار رسیده است. جغرافیای صادرات 66 کشور را پوشش می دهد؛ در حالی که سهم محصولات فرآوری شده 52 درصد بوده است. بازارهای اصلی فروش شامل کشورهای آسیای میانه، EAEU، ایران، ترکیه، چین و اتحادیه اروپا است. قزاقستان قصد دارد در سه سال آینده بیش از 600 پروژه سرمایه گذاری را در مجتمع کشاورزی و صنعتی به ارزش 4.8 میلیارد دلار اجرا کند.

https://kapital.kz/economic/137992/kazahstanskuyu-pshenicu-vpervye-eksportirovali-vo-vetnam.html

قزاقستان علاقه مند به توسعه همکاری با چین در زمینه انرژی هسته ای است؛

قاسم جومارت توکایف، رئیس دولت، تعامل در بخش انرژی را عامل کلیدی در پایداری منطقه خواند. مرکز اطلاعات تجاری Kapital.kz  با اشاره به سرویس مطبوعاتی آکوردا، این را در دومین نشست آسیای مرکزی - چین گفت. آسیای مرکزی دارای 20 درصد ذخایر اورانیوم جهان، بیش از 17 درصد نفت، 7 درصد گاز طبیعی و همچنین ذخایر چشمگیر فلزات کمیاب است. به عبارت دیگر، پتانسیل همکاری در این صنعت، بدون اغراق، بسیار زیاد است. رئیس جمهور افزود: با توجه به تجربه غنی و موفق جمهوری خلق چین در زمینه انرژی هسته ای، ما علاقه مند به توسعه همکاری‌های پایدار در این حوزه استراتژیک هستیم. به یاد بیاورید که قبلاً قاسم جومارت توکایف گفته بود که قزاقستان CNNC را به عنوان یک شریک استراتژیک در ساخت نیروگاه هسته ای می داند. چین رهبر کنسرسیوم ساخت نیروگاه هسته ای دیگر در قزاقستان خواهد شد.

https://kapital.kz/economic/137976/kazahstan-zainteresovan-v-razvitii-sotrudnichestva-s-kitaem-v-yadernoj-energetike-glava-rk.html

کسری بودجه قزاقستان در سال 2024 به 3.6 تریلیون تنگه رسید؛

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کازینفورم، مجلس گزارش دولت درباره اجرای بودجه سال 2024 جمهوری را دریافت کرد. همانطور که مدی تکیف، وزیر دارایی، گزارش داد، بر اساس داده‌های اولیه، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 4.8 درصد بوده است. کسری بودجه به 3 تریلیون و 649 میلیارد تنگه یا 2.7 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. بدهی عمومی در کریدور مشخص شده 23.7 درصد تولید ناخالص داخلی و 31.8 تریلیون تنگه است. تورم نسبت به سال 2023 از 9.8 درصد به 8.6 درصد کاهش یافته است. به طور کلی، دولت به تمام تعهدات اجتماعی، از جمله 7.1 تریلیون تنگه اختصاص یافته برای حمایت از مناطق و 8.8 تریلیون تنگه برای حوزه اجتماعی، عمل کرد. برنامه سالانه درآمدهای بودجه جمهوری 97.2 درصد انجام شد و بودجه 19.6 تریلیون تنگه دریافت کرد. از این تعداد، درآمد خود RB سیزده و نیم تریلیون تنگه است. این طرح با 608.6 میلیارد تنگه محقق نشد.

عوامل زیر بر کاهش درآمدها تأثیر داشتند:

کاهش درآمد تعدادی از شرکت های بزرگ به دلیل کاهش حجم استخراج، تولید، عرضه و افزایش هزینه‌های لجستیک به دلیل وضعیت ژئوپلیتیکی برای 188 شرکت بزرگ به میزان 1.4 تریلیون تنگه؛

بازپرداخت بی سابقه مالیات بر ارزش افزوده از بودجه به مبلغ 1 تریلیون و 216 میلیارد تنگه، که 3 برابر بیشتر از سال 2023 است. تا پایان سال 2025، بازپرداخت مشابهی پیش بینی می‌شود و برای 5 ماه بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر به 673 میلیارد تنگه می رسد؛

نوسانات قیمت فلزات اصلی صادراتی در سال مورد گزارش ادامه داشت، برای مثال قیمت روی 22 درصد، آلومینیوم 8 درصد و مس 5 درصد کاهش یافت؛

https://www.inform.kz/ru/defitsit-byudzheta-v-2024-godu-sostavil-36-trln-tenge-minfin-kazahstana-24f616

هلدینگ مالزیایی قصد دارد تولید خودروهای الکتریکی e.MAS را در قزاقستان راه اندازی کند؛

مرکز اطلاعات تجاری Kapital.kz با اشاره به سرویس مطبوعاتی وزارت صنعت و ساختمان گزارش می دهد هلدینگ مالزیایی پروتون قصد دارد تولید خودروهای الکتریکی را در قزاقستان راه اندازی کند. وزیر صنعت و ساخت و ساز ارسایین ناگاسپایف با مدیریت شرکت مالزیایی پروتون هلدینگ برهاد دیداری کاری برگزار کرد. در این نشست، نمایندگانی از هلدینگ ملی مدیریت بایترک، بانک توسعه قزاقستان و صندوق توسعه صنعتی نیز حضور داشتند. موضوع اصلی مذاکرات، بومی‌سازی صنعت خودروسازی و توسعه صنعت برق قزاقستان، توسعه صنعت خودروسازی و سرمایه‌گذاری قزاقستان بود. به گفته این دپارتمان، پروتون برنامه‌هایی را برای تولید خودروهای الکتریکی با نام تجاری e.MAS ارائه کرد. در بیانیه مطبوعاتی آمده است: "چشم انداز تولید در قزاقستان با مشارکت مؤسسات توسعه ملی، پتانسیل صادرات و پایه فناوری پروژه و همچنین مسائل مربوط به انطباق فنی و زیست محیطی محصولات با الزامات EAEU مورد بحث و بررسی قرار گرفت". در ادامه جلسه تصمیم به تشکیل کارگروه مشترک جهت تهیه نقشه راه بومی سازی تولید و راه اندازی طرح های سرمایه گذاری مشترک گرفته شد.

https://kapital.kz/economic/137985/malajzijskij-holding-planiruet-zapustit-proizvodstvo-elektromobilej-emas-v-kazahstane.html

قزاقستان ۴۲ میلیارد تنگه وام از بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه دریافت خواهد کرد؛

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کازینفورم، به گفته ژاسلان مادیف، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای جمهوری قزاقستان، این وام را برای پروژه دیجیتالی شدن سریع برای اقتصاد فراگیر قزاقستان جذب خواهد کرد. نمایندگان مجلس امروز پیش‌نویس قانون جمهوری قزاقستان در مورد تصویب توافقنامه وام (پروژه دیجیتالی شدن سریع برای اقتصاد فراگیر قزاقستان) بین جمهوری قزاقستان و بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه را تصویب کردند. هدف از این توافقنامه، توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، یعنی شبکه محلی برای خانوارها در روستاها و همچنین ایجاد شرایطی برای تحریک سرمایه‌گذاری خصوصی در صنعت و حمایت از اپراتورهای مخابراتی کوچک و متوسط است. این پروژه ۱۱۲۳ روستا را پوشش می‌دهد که حدود ۲.۳ میلیون شهروند (بیش از ۵۰۰ هزار خانوار) در آن زندگی می‌کنند و طی ۳ سال، از ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، اجرا خواهد شد.

وزیر تأکید کرد اجرای این پروژه آثار مثبت اجتماعی-اقتصادی، توسعه مشاغل کوچک و متوسط در روستا، درآمدهای مالیاتی اضافی برای بودجه (بیش از ۲ میلیارد تنگه) و ایجاد بیش از ۸۰۰ شغل موقت و بیش از ۲۰۰ شغل دائمی را به همراه خواهد داشت.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-poluchit-zaem-na-42-mlrd-tenge-ot-mezhdunarodnogo-banka-rekonstruktsii-i-razvitiya-a15995

بزرگترین خودروساز مالزی فناوری‌های خود را با قزاقستان به اشتراک می‌گذارد؛

مدیریت شرکت خودروسازی قزاقستانی Allur و هیئت نمایندگی خودروساز مالزیایی Proton Holdings Berhad  در مورد مسائل تبادل فناوری، بومی‌سازی تولید و آموزش پرسنل بحث و گفتگو کردند. این جلسه رسمی در آستانه برگزار شد. ریاست طرف مالزیایی را دکتر لی چون رونگ، مدیرعامل پروتون، بر عهده داشت که توسط مدیران ارشد ناظر بر استراتژی شرکت، توسعه بین‌المللی و ابتکارات فناوری همراهی می‌شد. پروتون هولدینگز که در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد، بزرگترین خودروساز ملی در مالزی است و دارای سه سایت تولیدی (شاه عالم، MVF و تانجونگ مالیم) و همچنین گسترده‌ترین شبکه مراکز خودروسازی کشور است که طیف کاملی از خدمات را ارائه می‌دهد: از فروش و نگهداری گرفته تا تأمین قطعات اصلی خودرو. طرفین در مورد ایجاد یک پایگاه آموزشی برای آموزش متخصصان واجد شرایط در قزاقستان بحث و گفتگو کردند. پروتون همچنین آماده است راه‌حل‌های مهندسی، پلتفرم‌ها و تجربیات خود را در اجرای استانداردهای زیست‌محیطی به اشتراک بگذارد. شرکت‌کنندگان در این جلسه بر پتانسیل بالای همکاری در صنعت خودرو، چه در توسعه فناوری و چه در توسعه استراتژیک، تأکید کردند.

https://orda.kz/krupnejshij-avtoproizvoditel-malajzii-podelitsja-tehnologijami-s-kazahstanom-403209/

رتبه‌بندی شدت انرژی؛ قزاقستان چه جایگاهی دارد؟

علیرغم کاهش تدریجی شدت انرژی، قزاقستان از کشورهایی که در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بیشترین بهره‌وری را از انرژی دارند، عقب مانده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2022، شدت انرژی قزاقستان 3.3 برابر بیشتر از کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بود. در میان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، قزاقستان پس از ارمنستان، تاجیکستان و آذربایجان در رتبه چهارم قرار دارد.

طبق آماری که وزارت صنایع و ساخت و ساز به خبرنگار کازینفورم ارائه داده است، قزاقستان کاهش متوسط اما مداومی در شدت انرژی نشان می‌دهد: قزاقستان هنوز از کشورهایی که بهترین شاخص‌ها را در منطقه دارند، عقب مانده است، اما به طور قابل توجهی از تعدادی از کشورها با سطوح بسیار بالای شدت انرژی، مانند ترکمنستان، اوکراین و روسیه، جلوتر است.

https://www.inform.kz/ru/reyting-po-energoemkosti-vvp-kakoe-mesto-zanimaet-kazahstan-de37f7

دیجیتالی شدن گمرک تنها راه موثر برای مبارزه با فساد است؛

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کازینفورم، ب. اسلیاموف گفت: ما بر دیجیتالی شدن تمرکز داریم. ما تجزیه و تحلیل خطرات فساد در ایست‌های بازرسی را انجام دادیم. تنها راه مؤثر برای مبارزه یا کاهش سطح فساد، دیجیتالی شدن است. امروز، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ تماسی در مرز بین حمل‌کننده و کارمندان ما وجود ندارد. این اولین مورد است. ثانیاً، ما در حال معرفی سیستم اطلاعات ملی خود "کِدِن" هستیم که از طریق آن حمل‌کننده می‌تواند کالاهای خود را از قبل اعلام کند و اگر در مورد اسناد اختلاف نظر نداشته باشد، ظرف 10 دقیقه از این مرز در امتداد "کریدور سبز" عبور خواهد کرد. سخنران توضیح داد که پس از ارائه اظهارنامه توسط شرکت حمل و نقل، مأموران گمرک اسناد محموله را بررسی می‌کنند، کالاهای دو منظوره را بررسی می‌کنند و میزان پرداخت را تعیین می‌کنند. هنگام ورود به ایست بازرسی، شرکت حمل و نقل از یک مجموعه بازرسی خودکار - یک اسکنر بزرگ اشعه ایکس - عبور می‌کند. تصویر به سیستم کنترل یکپارچه ایست بازرسی ارسال می‌شود؛ جایی که یک متخصص اظهارنامه ارسالی را با تصویر مقایسه می‌کند. اگر هیچ مغایرتی وجود نداشته باشد، شرکت حمل و نقل از ایست بازرسی خارج می‌شود.

https://www.inform.kz/ru/tsifrovizatsiya-tamozhni-edinstvenniy-effektivniy-sposob-borbi-s-korruptsiey-bakitzhan-slyamov-30469c

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما