اخبار اقتصادی اسلوونی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول خرداد ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
شرکت اسلوونی در نمایشگاه بین المللی نینگبو چین
اسلوونی در نمایشگاه بین المللی نینگبو چین ( CEEC ) حضور دارد. در این نمایشگاه شرکت های اسلوونیایی محصولات خود در زمینه فناوری پیشرفته و حمل و نقل سبز را به نمایش گذاشته اند. این کشور در این نمایشگاه دارای یک غرفه ملی و یک غرفه تجاری است. غرفه ملی بر تبلیغ عمومیگردشگری، فرهنگ و فرصتهای سرمایهگذاری اسلوونی تمرکز دارد، در حالی که غرفه تجاری شامل ۱۵ شرکت اسلوونیایی از جمله شرکت هواپیماسازی پیپیسترل و شرکت تولیدکننده تجهیزات ورزشی ایلان است.
ماتیاژ فرانگژ، معاون وزیر وزیر اقتصاد اسلوونی هنگام آغاز نمایشگاه با لینگ جی، معاون وزیر بازرگانی چین، دیدار کرد و گفت که چین از مواضع اسلوونی، از جمله مخالفتش با اعمال تعرفههای گمرکی بر واردات خودروهای چینی، قدردانی میکند. وی گفت که دو کشور دیدگاههای مشترکی در مورد تجارت بینالمللی دارند و «هر دو از تجارت بینالمللی مبتنی بر قوانین حمایت میکنند.
فرانگژ گفت: در غرفه ملی، ما نقاط قوت کشور را به طور کلی ارائه میدهیم: طبیعت، فرهنگ و هنر ما، و اسلوونی به عنوان یک قدرت ورزشی جهانی. در غرفه تجاری، ۱۵ شرکت اسلوونیایی آنچه را که میخواهیم در چین به خاطر آن شناخته شویم - نوآوری، فناوری پیشرفته، رویکرد استراتژیک به مشتری و تمرکز بر راهحلهای هنوز کشف نشده مانند هوش مصنوعی، فناوریهای کوانتومی و بیوتکنولوژیها - به نمایش میگذارند.
https://sloveniatimes.com/43580/slovenia-makes-tech-and-trade-pitch-to-china-at-ningbo-expo/
برگزاری نشست سالانه حوزههای انتخابیه صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی در اسلوونی
نشست سالانه حوزههای انتخابیه صندوق بینالمللی پول (IMF) و گروه بانک جهانی (WBG) در سطح معاونان روسای کشورهای عضو از ۲۲ تا ۲۴ مه ۲۰۲۵ در لیوبلیانا برگزار شد. این نشست سالانه توسط یکی از اعضای حوزه انتخابیه سازماندهی میشود و اسلوونی پس از سال ۲۰۱۷ دوباره میزبان این رویداد بود. اسلوونی به عنوان بخشی از حوزه انتخابیه اروپای مرکزی و شرقی، به همراه اتریش، جمهوری چک، کوزوو، مجارستان، اسلواکی و ترکیه در صندوق بینالمللی پول شرکت میکند. بلژیک و لوکزامبورگ نیز عضو حوزه انتخابیه بانک جهانی هستند.
کلمن بوشتیانچیچ وزیر دارایی اسلوونی در این نشست بر اهمیت چنین جلساتی برای بحث عمیق در مورد چالشهای مشترک و تبادل نظر بین اعضای حوزههای انتخابیه تأکید کرد. وی همچنین به وضعیت نامشخص ژئوپلیتیکی و بیثباتی اقتصاد کلان که بر اروپا نیز تأثیر میگذارد، اشاره و بر اهمیت بحث در مورد رشد پایدار، ایجاد شغل و رقابت ساختاری که موضوعات کلیدی برای همه اعضا هستند، تأکید کرد. در ادامه این رویداد، نمایندگان صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی وضعیت اقتصادی منطقه اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی را مورد بحث قرار دادند و به مسائل جاری برنامههای کمکی در صندوق بینالمللی پول پرداختند.
https://www.gov.si/novice/2025-05-26-slovenija-gostila-letni-sestanek-konstituenc-mednarodnega-denarnega-sklada-in-skupine-svetovne-banke/
افتتاح ترمینال مسافربری جدید در بندر کوپر
تنها بندر تجاری اسلوونی، ترمینال مسافربری جدیدی را به مناسبت بیستمین سالگرد ورود اولین کشتی کروز به کوپر افتتاح کرده است. این ترمینال که ساختمانی با مصرف بهینه انرژی است، دارای یک مرکز اطلاعات گردشگری و یک اتاق کنفرانس بوده و امکاناتی را برای گمرک و پلیس فراهم میکند. آلنکا براتوشک، وزیر زیرساخت، در مراسم افتتاحیه این مرکز در ۲۷ مه گفت که این سرمایهگذاری یک پروژه مهم برای تقویت اقتصاد و گردشگری در کوپر است. او افزود که یکی از مزایای کلیدی، موقعیت مکانی ترمینال مسافربری است که دسترسی سریع و آسان به فرهنگ محلی را برای مسافران فراهم میکند.
نونکا کرژان، مدیرعامل شرکت اپراتور بندر لوکا کوپر، گفت: تعداد ورود کشتیهای کروز و گردشگران در طول سالها افزایش یافته است و کوپر اکنون به طور متوسط سالانه پذیرای ۸۰ کشتی است. برای بسیاری از بازدیدکنندگان، این ترمینال اولین برخورد با کوپر است. به همین دلیل است که آنها میخواستند این ساختمان منعکس کننده شخصیت شهر باشد. کوپر انتظار دارد امسال ۷۵ کشتی کروز از این شهر بازدید کنند و حدود ۱۱۵ هزار مسافر را به این شهر بیاورند.
https://sloveniatimes.com/43632/koper-port-inaugurates-new-passenger-terminal/
کاهش علاقه شرکت های آلمانی به سرمایه گذاری در اسلوونی
علاقه سرمایهگذاران آلمانی به اسلوونی کاهش یافته است. این کشور در آخرین نظرسنجی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و اسلوونی، از رتبه اول به رتبه نهم در بین کشورهای اروپای مرکزی و شرقی (CEE) سقوط کرده است. چالشهای اصلی همچنان اختلاف مالیاتی بالا و هزینههای نیروی کار است. داگمار فون بوهنشتاین، رئیس اتاق بازرگانی آلمان در ارائه این نظرسنجی در ۲۷ مه گفت که اسلوونی در زمینههایی مانند دیجیتالی شدن و نوآوری پیشرو است، اما یکی از بالاترین نرخهای مالیات را در منطقه دارد.
این نظرسنجی که در ماه مارس بین ۱۰۸ شرکت آلمانی انجام شد، اسلوونی را در رتبه نهم فهرست جذابترین کشورهای منطقه مرکز و شرق اروپا برای سرمایهگذاران آلمانی قرار داد این درحالی است که سال گذشته رتبه اول را داشت. از دید شرکت های آلمانی عمده ترین چالش های اسلوونی شامل مالیات بالا، هزینههای بالای نیروی کار، کمبود کارکنان، رویههای اداری پیچیده و سیاستهای اقتصادی غیرقابل پیشبینی است. اتاق بازرگانی دریافت که کمبود کارکنان و افزایش هزینههای نیروی کار، بزرگترین موانع توسعه آینده هستند.
فون بوهنشتاین افزود: اسلوونی به دلیل زیرساختهای دیجیتال مؤثر و محیطی که نوآوری را ترویج میدهد، همچنان یک مکان تجاری با رتبه بالا است. ولی یک خطر جدی همچنان وجود دارد که این کشور به دلیل نقاط ضعف خود، جذابیت خود را برای سرمایهگذاریهای خارجی به تدریج از دست بدهد. اگر اسلوونی میخواهد جایگاه خود را در منطقه حفظ کند، باید اقدامات روشن، مشخص و بلندمدتی را برای بهبود محیط کسبوکار انجام دهد.
در میان پاسخدهندگان، ۸۰ درصد اسلوونی را دوباره به عنوان یک مکان سرمایهگذاری انتخاب میکنند. فون بوهنشتاین گفت که این نتیجه در مقایسه با کشورهای دیگری مانند بلغارستان و جمهوری چک که بیش از ۹۰ درصد از پاسخدهندگان دوباره در آنها سرمایهگذاری خواهند کرد، به اندازه کافی خوب نیست. حدود ۱۷ درصد در حال بررسی انتقال دفتر مرکزی منطقهای خود به کشور دیگری در منطقه آدریاتیک هستند. کرواسی و مجارستان به عنوان محتملترین جایگزینها معرفی شدند. یک سوم از پاسخدهندگان همچنین قصد دارند سرمایهگذاری در اسلوونی را کاهش دهند و یک چهارم آنها قصد دارند تعداد مشاغل را کاهش دهند.
آندراژ برودنیاک، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی، گفت که انتخاب مکانهای مختلف برای شرکتها به دلیل بار مالیاتی قابل درک است. او معتقد است که اسلوونی باید در مورد چگونگی جذب سرمایهگذاران خارجی فکر کند، که این امر میتواند با کاهش بوروکراسی و بار مالیاتی محقق شود. فون بوهنشتاین از تصمیمگیرندگان اسلوونیایی خواست تا به بخش خصوصی تجارت گوش دهند و گفتگوی فعالی با آن داشته باشند. آلمان مهمترین شریک تجاری اسلوونی است و حجم تجارت بین دو کشور در سال 2024 به 14.7 میلیارد یورو میرسد. تقریباً 12 درصد از صادرات اسلوونی به آلمان انجام شده است که آن را به دومین بازار بزرگ صادراتی اسلوونی تبدیل میکند.
https://sloveniatimes.com/43629/slovenia-less-popular-among-german-investors/
مصوبه پارلمان اسلوونی درخصوص تشویق سرمایه گذاری در بازار سرمایه
پارلمان اسلوونی قانون حسابهای سرمایهگذاری انفرادی را تصویب کرد که نوع خاصی از حساب سرمایهگذاری را معرفی میکند و سرمایهگذاری سادهتر، شفافتر و مقرونبهصرفهتر را برای افراد در بازارهای سرمایه امکانپذیر میسازد. وزارت دارایی اسلوونی اعلام نمود این قانون در فرآیندی از همکاری سازنده با نهاد ناظر (آژانس بازار اوراق بهادار - ATVP) و ذینفعان بازار ایجاد شد، بنابراین ما معتقدیم که مبنای خوبی برای تنوعبخشی به پسانداز خانوارها و تقویت بازار سرمایه است.
در مقایسه با پساندازکنندگان در سایر کشورهای اتحادیه اروپا (EU)، پساندازکنندگان اسلوونیایی سهمیبالاتر از حد متوسط از وجوه سرمایهگذاری شده در سپردههای بانکی و سهمیپایین در ابزارهای مالی دارند. تسلط قابل توجه سپردههای بانکی در مقایسه با کشورهای توسعهیافتهتر اتحادیه اروپا، نشاندهنده پتانسیل بکر سایر اشکال پسانداز، به ویژه از طریق بازار سرمایه است. چنین ساختار پساندازی، پتانسیل توسعه اقتصاد را محدود میکند و امکان سرمایهگذاری بهینه پسانداز خانوارها را فراهم نمیکند. بنابراین، با قانون مصوب، نوع جدیدی از حساب معاملاتی - حساب سرمایهگذاری انفرادی (INR) – ایجاد میشود که هدف آن تشویق پسانداز بلندمدت افراد در ابزارهای مالی و گسترش امکانات سرمایهگذاری پسانداز خانوارها است که باعث تقویت بازار سرمایه اسلوونی و افزایش منابع تأمین مالی برای اقتصاد اسلوونی است.
درآمد حاصل از INR در قانون مصوب به عنوان زیرگروه جدیدی از درآمد سرمایه تعریف شده است که مشمول روش سادهشدهای برای محاسبه و پرداخت مالیات خواهد بود. برای تشویق پسانداز بلندمدت، نرخ مالیات پایینتر ۱۵٪ و همچنین معافیت کامل از مالیات برای اولین پرداخت INR پس از ۱۵ سال، در صورتی که در دوره موقت هیچ پرداختی صورت نگرفته باشد، معرفی شده است. معرفی INR نشاندهنده یک اقدام حمایتی مهم در توسعه بازار سرمایه است که در استراتژی توسعه بازار سرمایه در اسلوونی برای دوره 2023-2030 پیشبینی شده است.
https://www.gov.si/novice/2025-05-27-drzavni-zbor-sprejel-zakon-o-individualnih-nalozbenih-racunih/
دیدار نخست وزیر اسلوونی با رئیس سازمان جهانی گردشگری
رابرت گلوب نخست وزیر اسلوونی در جریان سفر به اسپانیا از دفتر مرکزی سازمان جهانی گردشگری بازدید کرد و با دبیر کل آن زوراب پولولیکاشویلی دیدار کرد. اسلوونی نامزد عضویت در شورای اجرایی این سازمان است که نهاد اصلی عملیاتی آن است. گلوب در این بازدید گفت: اسلوونی برای عضویت در شورای اجرایی این سازمان نامزد میشود زیرا به گفته او، یافتن دیدگاههای جایگزین برای گردشگری پایدار مهم است. گلوب گفت ما متقاعد شدهایم که نه تنها باید میراث فرهنگی را حفظ کنیم و آن را به جهانیان نشان دهیم، بلکه باید میراث طبیعی را بصورت پایدارحفظ کنیم. او معتقد است که ما در اسلوونی میتوانیم به این که چقدر خوب میدانیم چگونه از ارزشهای طبیعی و فرهنگی خود محافظت کنیم، افتخار کنیم. هدف توسعه گردشگری اسلوونی افزایش تعداد گردشگران است، اما نه به قیمت از دست دادن پایداری و کیفیت خدمات. به نظر ما، این بهترین راه برای توسعه گردشگری است.
گلوب همچنین بر اهمیت کل سیستم سازمان ملل متحد، که سازمان جهانی گردشگری بخشی از آن است، تأکید کرد و از ادامه حمایت قوی اسلوونی از آن اطمینان داد. پولولیکاشویلی ردیس سازمان جهانی گردشگری نیز در این ملاقات تأکید کرد که اسلوونی عضو بسیار فعالی در این سازمان است و اسلوونی یکی از بهترین نمونههای چگونگی توسعه گردشگری پایدار و سبز است.
https://www.rtvslo.si/slovenija/golob-in-sanchez-za-takojsnje-koncanje-humanitarne-katastrofe-v-gazi/747320/
توسعه همکاریهای اقتصادی اسلوونی با آفریقا
چهاردهمین کنفرانس بین المللی روز آفریقا 2025 با حضور بیش از ۱۰۰ شرکتکننده، از جمله از کشورهای آفریقایی در اسلوونی برگزار شد. عنوان نشست امسال " منابع طبیعی و توسعه " میباشد. در افتتاحیه کنفرانس، تانیا فایون وزیر امور خارجه اسلوونی تأکید کرد که اسلوونی در سالهای اخیر همکاری خود را با آفریقا تقویت کرده است و رویکرد اسلوونی به کشورهای آفریقایی به ویژه با نقش این کشور به عنوان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد شکل گرفته است. وی تأکید کرد که اسلوونی همکاری در زمینههای توسعه، تجارت را در اولویت روابط خود با آفریقا قرار داده و آفریقا را به عنوان قارهای از فرصتها و مشارکتها می داند. وزیر خارجه اسلوونی گفت وزارت امور خارجه اسلوونی در راستای توسعه همکاریهای اقتصادی با قاره آفریقا در سالهای اخیر با افتتاح سفارتخانهها در آدیس آبابا و الجزایر، شبکه دیپلماتیک خود را در آفریقا تقویت کرده است و بزودی سفارت خود در مراکش افتتاح خواهد کرد.
https://www.gov.si/novice/2025-05-30-letosnji-dan-afrike-o-naravnih-virih-in-razvoju/
بزرگترین شرکت بیمه اسلوونی وارد بازار ایتالیا میشود
شرکت بیمه تریگلاو (Triglav)، بزرگترین شرکت بیمه اسلوونی، همکاری خود با شرکتهای بیمه محلی Prima Assicurazioni و Ageas Re برای ورود به بازار بیمه خودرو ایتالیا آغاز کرده است، که اولین سرمایهگذاری آن در اروپای غربی است. این گروه اعلام کرد که این اقدام، حجم کل کسب و کار آن را تا 30 درصد فراتر از هدف 1.8 میلیارد یورویی امسال افزایش میدهد.
این شرکت در 5 ژوئن اعلام کرد که ورود به تجارت بیمه در ایتالیا باعث ایجاد تنوع بینالمللی سودآوری و حجم کسب و کار شرکت گردیده و به طور قابل توجهی به اجرای استراتژی 2030 آن کمک خواهد کرد. در میان مدت، Triglav انتظار دارد که کسب و کار جدید، سودآوری تضمینی قابل توجهی را ارائه دهد که با بازده اضافی سرمایهگذاری از افزایش پرتفوی بیمه پشتیبانی میشود. تأثیر ورود به بازار بیمه خودرو ایتالیا بر درآمد تریگلاو در سالهای آینده از اهمیت قابل توجهی برخوردار خواهد شد. این گروه معتقد است که سال آینده از این طریق حدود ۴۰۰ میلیون یورو حجم کسب و کار ایجاد خواهد کرد که تا ۲۰٪ از پرتفوی بیمه پریما در ایتالیا را تشکیل میدهد. امسال، این سهم به طور موقت بیشتر خواهد بود که با توافق بیمه اتکایی با Ageas Re پشتیبانی میشود.
آندره اسلپار، مدیرعامل تریگاو، گفت: هدف استراتژیک این گروه رشد فراتر از بازارهای موجود و افزایش اعتبار بینالمللی گروه تریگاو است. بازار بیمه خودرو ایتالیا فرصت بزرگی برای حمایت از این هدف ارائه میدهد و ما خوشحالیم که با شرکای معتبر پریما و گروه ایجیاس همکاری میکنیم. این گروه به بررسی فرصتهایی برای رشد بیشتر و دستیابی به سایر اهداف تعیینشده در استراتژی خود ادامه خواهد داد. تریگلاو در حال حاضر در تمام کشورهای یوگسلاوی سابق به جز کوزوو حضور دارد. این شرکت در اسلوونی بیش از 40 درصد از سهم بازار را دارد و تقریباً 35 درصد از بازار مونتهنگرو، 5 درصد بازار کرواسی و 14 درصد بازار مقدونیه را دراختیار دارد.
https://sloveniatimes.com/43732/insurer-triglav-enters-italian-market/
تاسیس مرکز ملی اطلاعات گردشگری اسلوونی
وزارت اقتصاد، گردشگری و ورزش اسلوونی اعلام نمود مرکز گردشگری اسلوونی (STO) اقدام به ایجاد مرکز ملی اطلاعات گردشگری (NiST) کرده است که وظیفه آن این است که دادههای پراکنده را به هم متصل کرده، جریان اطلاعات و تجزیه و تحلیلهای پیچیده را امکانپذیر میسازد و از تصمیمگیری آگاهانه و توسعه هماهنگ کل بخش گردشگری پشتیبانی میکند. این مرکز به صورت نمادین توسط وزیر اقتصاد، گردشگری و ورزش، ماتاژ هان، و مدیر STO، مایا پاک اولاج، راهاندازی شد.
این مرکز امکان اندازهگیری تأثیرات زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری و تصمیمگیری مبتنی بر داده را برای توسعه پایدار، مدیریت و بازاریابی مؤثر پیشنهاد گردشگری اسلوونی فراهم میکند. این مرکز به عنوان یک پروژه توسعه بلندمدت طراحی شده است که هدف آن پشتیبانی از مدیریت گردشگری متفکرانهتر، دادهمحورتر و پایدارتر در تمام سطوح - از شرکتها و مقاصد محلی گرفته تا استراتژی ملی - است. تا پایان سال، این مرکز امکان بررسی جامع تأثیرات زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری، نظارت بر روندها، تصمیمگیری و برنامهریزی استراتژیک بر اساس 30 مورد استفاده را فراهم میکند.
این سیستم در حال حاضر در نسخه بتا در nist.slovenia.info در دسترس است، به این معنی که در حال حاضر برای استفاده و آزمایش در دسترس است، اما با مجموعهای محدود از شاخصها و قابلیتها. در ماههای آینده ارتقا خواهد یافت و بازخورد کاربران نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. مرکز STO با همکاری نزدیک با ذینفعان در حال توسعه است تا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان متناسب با نیازهای آنها است و به بهترین شکل به چالشهایی که در عمل با آن مواجه هستند، پاسخ میدهد.
وزیر اقتصاد، گردشگری و ورزش اسلوونی درمراسم راه اندازی این مرکز گفت: ما تصمیم گرفتهایم که میخواهیم گردشگری را عاقلانه و پایدار توسعه دهیم، ما درک بیشتر از فضا، طبیعت و مردم میخواهیم. من به راهاندازی مرکز ملی اطلاعات گردشگری افتخار میکنم، زیرا با آن خواهیم دانست که به کجا میرویم و بر اساس دادههای مشخص، ما قادر خواهیم بود گردشگری را به گونهای مدیریت کنیم که با محیط زیست سازگار، برای اقتصاد کارآمد و برای همه ما که در این کشور زندگی میکنیم، خوشایند باشد. مایا پاک اولاج، مدیر سازمان گردشکری اسلوونی نیز گفت: مرکز جدیدالتاسیس چیزی بیش از مجموعهای از شاخصها بوده و ابزاری پیشرفته است که بینشی در مورد پویایی پیچیده گردشگری ارائه داده و ابزار نشاندهنده یک تغییر استراتژیک به سمت درک جامع و مبتنی بر دادهها از صنعت گردشگری بر اساس تجزیه و تحلیلهای عمیق، تفسیر دادهها و اندازهگیری تأثیرات گردشگری بر محیط زیست، اقتصاد و جامعه است. با وجود 60 شاخص، ما قادر خواهیم بود - علاوه بر دادههای کلاسیکی که از قبل به خوبی میشناسیم، مانند ورود گردشگران، اقامت شبانه و جریانهای ورودی - برای اولین بار به طور سیستماتیک و در یک مکان، سایر ابعاد گردشگری را - از رضایت ساکنان و مهمانان گرفته تا آلودگی محیط زیست و نوسانات فصلی - رصد کنیم.
https://www.gov.si/novice/2025-06-04-nacionalno-informacijsko-sredisce-za-turizem-za-uspesen-pameten-in-odgovoren-turizem-prihodnosti/