معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۱۵- ۱۰:۱۹

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در نیمه اول خرداد ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پایین‌ترین سطح نرخ بیکاری در یونان در ۱۷ سال اخیر 

بر اساس داده‌های تعدیل‌شده فصلی اداره آمار هلنیک (ELSTAT)، نرخ بیکاری در یونان در ماه آوریل به ۸.۳٪ رسید که پایین‌ترین سطح در ۱۷ سال گذشته محسوب می‌شود. این نرخ نسبت به ۱۰.۸٪ در آوریل ۲۰۲۴ و ۸.۹٪ در مارس ۲۰۲۵ کاهش چشمگیری داشته است.با وجود این کاهش قابل توجه، تعداد شاغلان (۴٬۳۱۳٬۸۱۷ نفر) همچنان کمتر از آوریل ۲۰۰۹ است، زمانی که حدود ۴٬۵۴۳٬۰۰۰ نفر مشغول به کار بودند؛ موضوعی که نشان می‌دهد اشتغال به‌طور کامل به سطح پیش از بحران بازنگشته است.کارشناسان با اشاره به تغییرات در ترکیب نیروی کار می‌گویند که کاهش نرخ بیکاری نشانه‌ای از پویایی بهبود اقتصادی است، اما چالش بازیابی کامل اشتغال همچنان پابرجاست، به‌ویژه از نظر کیفیت و ثبات مشاغلی که امروزه ایجاد می‌شوند.

بر اساس داده‌های ELSTAT که اخیرا منتشر شد:

تعداد بیکاران به ۳۹۱٬۲۶۳ نفر رسید، که نسبت به آوریل ۲۰۲۴ معادل کاهش ۱۲۸٬۵۲۵ نفر (۲۴.۷٪) و نسبت به مارس ۲۰۲۵، ۲۶٬۹۴۳ نفر (۶.۴٪) کاهش داشته است.

تعداد شاغلان نیز به ۴٬۳۱۳٬۸۱۷ نفر رسید، که نسبت به آوریل ۲۰۲۴ حدود ۲۴٬۵۵۴ نفر (۰.۶٪) و نسبت به مارس ۲۰۲۵ حدود ۲۸٬۱۴۴ نفر (۰.۷٪) افزایش یافته است.

کاهش بیکاری در میان زنان قابل توجه است؛ نرخ بیکاری زنان از ۱۳.۶٪ به ۱۰.۸٪ کاهش یافته، در حالی که این نرخ در میان مردان از ۸.۵٪ به ۶.۳٪ رسیده است.در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، نرخ بیکاری از ۲۴.۲٪ به ۲۰.۴٪ و در گروه ۲۵ تا ۷۴ سال از ۱۰٪ به ۷.۷٪ کاهش یافته است.افراد زیر ۷۵ سال که جزو نیروی کار محسوب نمی‌شوند – یعنی کسانی که نه کار می‌کنند و نه به دنبال کار هستند – بالغ بر ۳٬۰۵۰٬۵۲۸ نفر بوده‌اند که نسبت به آوریل ۲۰۲۴ معادل افزایش ۷۷٬۳۲۲ نفر (۲.۶٪) و نسبت به مارس ۲۰۲۵ معادل کاهش ۳٬۵۶۹ نفر (۰.۱٪) بوده است.نیکی کرامئوس، وزیر کار یونان، این نرخ را پایین‌ترین در ۱۷ سال اخیر توصیف کرد و خاطرنشان کرد که یونان اکنون نرخ بیکاری پایین‌تری نسبت به کشورهایی چون سوئد، استونی، فنلاند و اسپانیا دارد.

https://www.ekathimerini.com/economy/1271303/jobless-rate-at-17-year-low/

ابراز تأسف کمیسیون اروپا از افزایش تعرفه‌های واردات فولاد آمریکا 

کمیسیون اروپا روز شنبه 11 خردادماه 1404 اعلام کرد که از افزایش اعلام‌شده تعرفه‌های واردات فولاد آمریکا «شدیداً» متأسف است و اتحادیه اروپا آماده اعمال اقدامات تلافی‌جویانه است.رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم را از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش دهد؛ اقدامی‌که فشار بیشتری بر تولیدکنندگان جهانی فولاد وارد می‌کند و جنگ تجاری وی را تشدید می‌نماید.یک سخنگوی کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای ایمیلی گفت: «ما از افزایش اعلام‌شده تعرفه‌های واردات فولاد آمریکا از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد، شدیداً متأسف هستیم.»وی افزود: «این تصمیم، ابهام بیشتری را به اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند و هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در هر دو سوی آتلانتیک افزایش می‌دهد.»سخنگو همچنین خاطرنشان کرد که «این افزایش تعرفه، تلاش‌های جاری برای دستیابی به راه‌حل مذاکره‌شده را نیز تضعیف می‌کند.»به گفته او، اتحادیه اروپا اقدامات تلافی‌جویانه خود را برای ایجاد فضای لازم جهت ادامه مذاکرات متوقف کرده بود.وی تأکید کرد: «اتحادیه اروپا آماده اعمال اقدامات تلافی‌جویانه است، از جمله در پاسخ به افزایش اخیر تعرفه‌های آمریکا.»سخنگوی کمیسیون اروپا در پایان گفت: «کمیسیون اروپا در حال نهایی‌سازی مشورت‌ها درباره اقدامات تلافی‌جویانه گسترده‌تر است. اگر راه‌حلی مورد پذیرش دو طرف حاصل نشود، اقدامات فعلی و اضافی اتحادیه اروپا از ۱۴ ژوئیه به طور خودکار اجرایی خواهند شد

جریان گاز طبیعی از یونان به اسلواکی و اوکراین 

استراتژی یونان برای استفاده از زیرساخت‌های موجود گاز طبیعی در جنوب‌شرقی اروپا در مسیر اجرای کامل قرار گرفته است. طبق این طرح، گاز طبیعی برخلاف جهت سنتی شمال به جنوب (برای انتقال گاز روسیه)، این‌بار از جنوب به شمال جریان خواهد یافت تا به تنوع‌بخشی منابع گاز در کشورهای منطقه کمک کند.از طریق پروژه‌ای موسوم به «کریدور گاز عمودی» (Vertical Gas Corridor)، گاز طبیعی از پایانه‌های یونانی در رویتوسا و الکساندروپولی وارد بلغارستان شده و از آنجا به رومانی می‌رود و در ادامه به مجارستان و اسلواکی در غرب و به مولداوی و اوکراین در شرق خواهد رسید.

با تکمیل این پروژه، تخمین زده می‌شود سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز از جنوب به شمال از این مسیر منتقل شود. این امر یونان را به نقشی محوری در استقلال انرژی منطقه تبدیل و هم‌زمان نقش ژئوپلیتیکی این کشور را نیز ارتقا می‌دهد.نخستین گام مهم در اجرای این استراتژی، در شهر کرسنا بلغارستان با آغاز رسمی ساخت یک شاخه مهم از شبکه گازرسانی این کشور برداشته شد.این پروژه کلیدی قرار است تا سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۶ به پایان برسد و با توسعه ظرفیت انتقال از یونان به بلغارستان (در نقطه اتصال سیدیروکاسترو) و از بلغارستان به رومانی (در نقطه اتصال کرسنا) در ارتباط است. این گام‌ها بخشی اساسی از پروژه کریدور گاز عمودی و در راستای افزایش امنیت عرضه و تنوع منابع گازی منطقه محسوب می‌شوند.گام دوم و مهم در راستای اجرای این پروژه ژئو‌استراتژیک، توافق میان ۹ اپراتور گازی پروژه بر سر نرخ‌های یکنواخت عبور گاز بود. پیش‌تر، رومانی و مولداوی درخواست تعرفه‌های عبور غیرعملی داشتند که پروژه را غیراقتصادی می‌کرد.روز گذشته، اپراتورهای اوکراین، مولداوی، رومانی، بلغارستان و یونان نخستین مزایده را برای رزرو ۳۱ گیگاوات‌ساعت در روز ظرفیت انتقال گاز با مبدأ یونان و مقصد اوکراین در ماه ژوئن برگزار کردند که با تعرفه عبور واحد همراه بود.یونان با این طرح نه تنها جایگاه انرژی خود را در بالکان تقویت می‌کند، بلکه نقش راهبردی خود را در بازتعریف نقشه انرژی اروپا تثبیت می‌نماید.

تلاش جدید برای بازگرداندن خانه‌های خالی به بازار

دولت یونان قصد دارد هزاران ملک خالی که در اختیار شرکت‌های خدمات‌دهنده مالی (servicers) هستند را دوباره وارد بازار مسکن کند، چرا که این املاک می‌توانند منبع مهمی‌برای تقویت عرضه در بازار مسکن باشند.

این موضوع در جلسه‌ای میان وزیر اقتصاد و دارایی ملی، کیریاکوس پیراکاکیس و رئیس بانک مرکزی یونان، یانیس ستورناراس در بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. همان زمان نیز جلسه‌ای در وزارت اقتصاد ملی با حضور پیراکاکیس، نمایندگان شرکت‌های خدمات‌دهنده و معاون رئیس بانک مرکزی، کریستینا پاپاکونستانتینو برگزار شد.هدف اصلی، تنظیم و بازسازی وام‌های مرتبط با این املاک است، به‌طوری که بتوان آن‌ها را بدون نیاز به حراج اجباری دوباره وارد بازار کرد. یک راه‌حل ساختاری در این زمینه در دست بررسی است، گرچه منابع رسمی اذعان دارند که حل این مشکل دشوار خواهد بود، چرا که مسئله در طول سال‌ها انباشته شده است.به طور کلی، دولت مسکن را در مرکز سیاست‌گذاری خود قرار داده، چرا که به یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی تبدیل شده است. بر اساس برآوردهای فعالان بازار املاک، در حال حاضر حدود ۸۰۰٬۰۰۰ ملک بسته و بلااستفاده در کشور وجود دارد. دولت قصد دارد بخش هرچه بیشتری از این املاک را وارد بازار کند.برای مالکان خصوصی که املاک خود را خالی نگه داشته‌اند، دولت رویکردی ترکیبی از تشویق و تنبیه را دنبال خواهد کرد: ارائه مشوق‌هایی برای باز کردن و فعال‌سازی املاک و همچنین وضع اقدامات بازدارنده برای کسانی که همچنان بر نگه داشتن املاک خود به صورت بسته پافشاری می‌کنند.در این دیدار، پیراکاکیس و ستورناراس بر حمایت از "اتحاد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری" که از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده، تأکید کردند. پیراکاکیس همچنین گفت که باید موانع موجود بین اقتصادهای اروپایی برداشته شود. وی با اشاره به سخنان ماریو دراگی افزود: «موانعی که در بخش خدمات وجود دارد، معادل تعرفه‌های گمرکی تا ۱۱۰٪ هستند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1271202/new-drive-for-closed-houses/

بررسی استفاده از انرژی هسته‌ای برای حمل و نقل کالاها در دیدار رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی‌با مالکان کشتی‌های یونانی 

رائول ماریانو گروسّی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، در آتن با مالکان کشتی‌های یونانی دیدار کرد تا درباره امکان استفاده از انرژی هسته‌ای در حمل و نقل دریایی کالاهای جهانی گفتگو کند.این نهاد سازمان ملل اخیراً ابتکاری به نام ATLAS (فناوری اتمی مجاز برای کاربردهای دریایی) را راه‌اندازی کرده است که هدف آن توسعه چارچوب‌های قانونی و ایمنی برای به‌کارگیری راکتورهای هسته‌ای در کشتی‌های تجاری است. هدف این طرح کاهش انتشار آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری در صنعت حمل و نقل دریایی و در نهایت کمک به کاهش قیمت‌های جهانی مواد غذایی است.گروسّی در این نشست که با حضور وزیران امور خارجه و توسعه یونان، جورج گراپتریتیس و تاکیس تئودوریکاکوس، و همچنین رهبران اتحادیه مالکان کشتی‌های یونان برگزار شد، گفت:ما در لحظه مهمی‌برای علم و فناوری هسته‌ای قرار داریم که فرصت‌های جدیدی برای یونان ایجاد می‌کند، از جمله ابتکار ATLAS آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دریایی.»

در حال حاضر، استفاده از نیروی هسته‌ای در کشتی‌ها محدود به کاربردهای نظامی است و فقط توسط نیروهای دریایی پیشرفته، مانند زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیمابر به کار گرفته می‌شود.پذیرش گسترده‌تر انرژی هسته‌ای در ناوگان غیرنظامی، به‌دلیل هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری، نیاز به تنظیمات بین‌المللی جامع و نگرانی‌های ایمنی تاکنون با مانع روبرو بوده است. منتقدان همچنین به خطرات ناشی از تروریسم، دزدی دریایی و تنش‌های ژئوپلیتیکی اشاره می‌کنند.یونان به‌طور مستمر یکی از بزرگ‌ترین مالکین کشتی در جهان است و بخش قابل توجهی از ناوگان تجاری جهانی را در اختیار دارد.

https://www.ekathimerini.com/economy/1271205/goods-delivered-by-nuclear-power-un-agency-chief-meets-greek-shipowners-to-discuss-the-idea/

نزدیک شدن شاخص بورس آتن به آستانه ۲۰۰۰ واحد 

سرمایه‌گذاری حدود ۱ میلیارد یورویی بانک UniCredit در آلفا بانک (Alpha Bank) – از طریق خرید سهام شرکت Reggeborgh Invest –  بار دیگر به بازار سهام یونان انرژی تازه‌ای بخشید. در کنار آن، انتشار موفق اوراق قرضه بانک Eurobank به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو که با استقبال بالا روبه‌رو شد، نیز به رشد بازار کمک کرد.

اکنون شاخص اصلی بورس آتن به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۱۰ رسیده و مرز روانی مهم ۲۰۰۰ واحد – که تا چندی پیش تنها یک هدف دوردست محسوب می‌شد – اکنون کاملاً در دسترس به نظر می‌رسد.

جزئیات معاملات:

شاخص کل بورس آتن (ATHEX):
بسته شد در 1,876.42 واحد، با رشد 1.42٪ نسبت به روز سه‌شنبه (1,850.13 واحد).

شاخص شرکت‌های بزرگ:با رشد 1.83٪ به 4,713.42 واحد رسید.

شاخص بانک‌ها

با رشد قابل‌توجه 3.78٪

آلفا بانک (Alpha): ‌‌↑ 6.81٪

پیرائوس (Piraeus): ‌‌↑ 4.40٪

یوروبانک (Eurobank): ‌‌↑ 3.70٪

اپتیما بانک (Optima): ‌‌↑ 3.41٪

بانک ملی یونان (National): ‌‌↑ 1.52٪

آمار کلی:

۶۱ سهم رشد داشتند، ۴۳ سهم کاهش و ۲۱ سهم بدون تغییر باقی ماندند.

ارزش معاملات: به ۴۴۵.۹ میلیون یورو رسید، در مقایسه با ۱۷۸.۶ میلیون یورو در روز سه‌شنبه.

در بورس قبرس (نیکوزیا) نیز، شاخص کل با رشد 1.13٪ به 250.15 واحد رسید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما