معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۰۷- ۱۰:۳۳

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته اول خردادماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات قهوه ویتنام در پنج ماه اول به ۴.۲ میلیارد دلار رسید

طبق اعلام وزارت گمرک، تا اواسط ماه مه ۲۰۲۵، ویتنام بیش از ۷۳۶۰۰۰ تن قهوه صادر کرده و ۴.۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. در حالی که حجم صادرات قهوه نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد کاهش یافته است، ارزش صادرات به لطف افزایش شدید میانگین قیمت‌ها، ۵۶ درصد افزایش یافته است. در داخل کشور، قیمت قهوه در ارتفاعات مرکزی در ۲۴ مه روند معکوسی را طی کرد و ۲۵۰۰ دانگ ویتنامی (۰.۰۹۶ دلار آمریکا) تا ۳۳۰۰ دانگ ویتنامی‌به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت. قیمت‌ها در داک نونگ، داک لاک و گیا لای به ازای هر کیلوگرم ۱۲۲.۵۰۰ دانگ ویتنامی و در لام دونگ به ازای هر کیلوگرم ۱۲۲.۰۰۰ دانگ ویتنامی‌بود. کارشناسان کشاورزی پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل روند نزولی بازارهای جهانی، قیمت‌های داخلی ممکن است همچنان به حدود ۱۲۰.۰۰۰ دانگ در هر کیلوگرم کاهش یابد.

عوامل کلیدی افزایش اخیر قیمت‌ها، مانند نگرانی‌های آب و هوایی و تنش‌های تجاری، نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهند. علاوه بر این، انتظار می‌رود افزایش سرمایه‌گذاری در کشت و کاشت مجدد در دو سال گذشته، عرضه را در آینده نزدیک افزایش دهد.

https://en.baoquocte.vn/vietnams-coffee-exports-reach-42-billion-usd-in-first-five-months-department-of-customs-315567.html

ویتنام در مسیر تبدیل شدن به مرکز منطقه‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر و صادرات برق پاک به مالزی و سنگاپور

در تاریخ ۲۶ مه ۲۰۲۵، هم‌زمان با برگزاری چهل‌وششمین نشست سران آسه‌آن و نشست‌های سطح بالای مرتبط در کوالالامپور، نخست‌وزیر ویتنام «فام مین چین» به همراه همتایان مالزیایی و سنگاپوری خود، «انور ابراهیم» و «لارنس ونگ»، شاهد امضای توافق‌نامه همکاری برای صادرات انرژی تجدیدپذیر بودند. این رویداد نخستین گام در اجرای همکاری سه‌جانبه بوده و تعهد مشترک کشورها به ترویج تجارت برق پاک فرامرزی را تأیید می‌کند. همچنین این توافق، نقطه عطف مهمی در مسیر تحقق چشم‌انداز شبکه برق آسه‌آن و ارتقای همبستگی انرژی منطقه‌ای به شیوه‌ای پایدار و انعطاف‌پذیر محسوب می‌شود.

براساس این توافق، مالزی از طریق کنسرسیوم MY Energy که توسط شرکت ملی برق مالزی (TNB) و شرکت ملی نفت مالزی (Petronas) تشکیل شده، با کنسرسیومی متشکل از شرکت خدمات فنی پتروویتنام (PTSC) وابسته به گروه صنعتی-انرژی ملی ویتنام و شرکت Sembcorp Utilities وابسته به گروه سنگاپوری Sembcorp همکاری خواهد کرد. هدف این همکاری، بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالای ویتنام در حوزه انرژی تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی بادی فراساحلی، برای تولید برق پاک و صادرات آن به مالزی و سنگاپور است. طرفین پروژه مشترک بررسی امکان‌سنجی انتقال برق پاک از ویتنام به مالزی و سنگاپور از طریق کابل‌های زیردریایی متصل به شبکه برق مالزی شبه‌جزیره‌ای را انجام خواهند داد. همچنین گزینه‌های تأمین منابع اضافی و سامانه‌های ذخیره‌سازی برای تضمین پایداری نیز بررسی خواهد شد. کلیه طرف‌های ذی‌ربط در طول فرآیند توسعه پروژه با نهادهای دولتی همکاری نزدیک خواهند داشت و اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای قانونی را به انجام خواهند رساند تا زمینه اتصال شبکه‌ها و همکاری انرژی فرامرزی تسهیل شود.

این توافق سه‌جانبه گامی مهم در توسعه زیرساخت‌های سبز فرامرزی و بهره‌برداری از پتانسیل انرژی تجدیدپذیر ویتنام است. هدف از این همکاری، ایجاد الگویی قابل گسترش برای تعاملات انرژی پاک در سراسر آسیای جنوب شرقی است تا منطقه به نمونه‌ای جهانی در حوزه کاهش کربن و گذار انرژی بر پایه همکاری تبدیل شود.

ویتنام، به عنوان یکی از اعضای آسه‌آن، در حال پیگیری چشم‌اندازی راهبردی برای تبدیل شدن به مرکز انرژی تجدیدپذیر منطقه است. این کشور با تعهد به توسعه انرژی پاک، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، و پاسخ‌گویی به نیازهای روزافزون انرژی در جنوب شرقی آسیا، تلاش می‌کند فرصت‌های اقتصادی جدید خلق کرده، رشد سبز را ترویج دهد، اشتغال با کیفیت بالا ایجاد کند و تعهد جمعی آسه‌آن به ایجاد اکوسیستم انرژی پایدار و کم‌کربن را تقویت نماید.

https://en.baoquocte.vn/vietnam-to-export-renewable-energy-to-malaysia-singapore-and-become-regional-hub-315622.html

ویت‌جت با ایرباس قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای پهن‌پیکر A330neo را امضا کرد

ویت‌جت در ۲۶ می، قرارداد خرید هواپیما با غول هوافضای اروپایی ایرباس برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای پهن‌پیکر A330-900 را امضا کرد که نقطه عطفی در برنامه توسعه این شرکت هواپیمایی برای دهه آینده است. این قرارداد توسط رئیس جمهور لونگ کونگ و رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون به عنوان بخشی از سفر رسمی امانوئل مکرون به ویتنام امضا شد. این سفارش بلندمدت به این شرکت هواپیمایی کمک می‌کند تا شبکه مسیرهای بین‌المللی خود را در سراسر آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد و این شرکت را قادر می‌سازد تا پروازها را در مسیرهای مورد تقاضا افزایش دهد و در عین حال برای خدمات طولانی‌مدت آینده به اروپا آماده شود.

 نگوین تی فونگ تائو، رئیس و مدیرعامل ویت‌جت، گفت که هواپیماهای مدرن ایرباس با عملکرد پیشرفته و بهره‌وری سوخت در حمایت از مسیر توسعه ویت‌جت نقش مهمی داشته‌اند و افزود که این شرکت هواپیمایی متعهد به سرمایه‌گذاری بلندمدت در یک ناوگان مدرن است که به روابط اقتصادی و فناوری بین دو کشور کمک می‌کند. وی تأکید کرد که ویت‌جت همچنان به ارائه گزینه‌های پرواز سازگار با محیط زیست و پایدار به مسافران ادامه خواهد داد. ووتِر ون ورش، رئیس ایرباس اینترنشنال، اعلام کرد که ویت‌جت به عنوان یکی از سریع‌ترین خطوط هوایی در حال رشد در سطح جهان ظهور کرده است. ایرباس به این واقعیت افتخار می‌کند که ویت‌جت، A330neo را به عنوان هواپیمای پهن‌پیکر خود برای ادامه سفر موفقیت‌آمیز خود انتخاب کرده است. این توافق جدید، سفارش‌های تأیید شده ویت‌جت برای خانواده A330neo را به 40 هواپیما دو برابر می‌کند. علاوه بر این، این شرکت هواپیمایی سفارش 96 هواپیمای تک راهرو از خانواده A320neo را دارد. ویت‌جت ناوگانی کاملاً ایرباس متشکل از 115 هواپیما دارد که شامل 108 جت خانواده A320 و هفت جت A330-300 است.

A330-900 دارای جدیدترین نسل موتورهای رولز-رویس ترنت 7000 است و حداکثر برد آن 13300 کیلومتر است. این هواپیما شامل کابین برنده جایزه Airspace ایرباس است که تجربه پرواز پیشرفته‌ای را با راحتی، فضا و عناصر طراحی بهبود یافته، از جمله فضاهای شخصی بزرگتر، محفظه‌های ذخیره‌سازی بالای سر گسترش یافته، سیستم‌های روشنایی پیشرفته و سیستم‌های سرگرمی و اتصال پیشرفته در پرواز، به مسافران ارائه می‌دهد. تا پایان آوریل 2025، هواپیمای A330 بیش از 1800 سفارش تایید شده از بیش از 130 مشتری در سراسر جهان دریافت کرده است. مانند تمام هواپیماهای ایرباس که در حال حاضر در حال تولید هستند، A330neo می‌تواند با ترکیبی از سوخت هوایی پایدار (SAF) تا 50٪ کار کند و هدف آن دستیابی به 100٪ قابلیت SAF تا سال 2030 است.

ویت‌جت در حال استقرار ناوگان A330 پهن‌پیکر خود در مسیرهای بین‌المللی به استرالیا، هند و قزاقستان است و گزینه‌های سفر ممتاز، به ویژه صندلی‌های کلاس تجاری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. ناوگان گسترش‌یافته A330 این شرکت هواپیمایی را قادر می‌سازد تا به مقاصد بیشتری برسد و تقاضای سفر در حال تحول مسافران جهانی را بهتر برآورده کند.

https://en.baoquocte.vn/vietjet-seals-deal-with-airbus-for-20-a330neo-wide-body-planes-marking-a-new-milestone-315657.html

حدود 3.2 میلیون مسافر خارجی در 5 ماهه اول 2025 به‌هانوی سفر کرده‌اند

طی ۵ ماه اخیر، 3.16 میلیون مسافر خارجی وارد شهر هانوی شد که نسبت به سال گذشته حدود 20.2 درصد افزایش یافته است. تنها در ماه مه، پایتخت ۲.۷۲ میلیون ورود گردشگر را ثبت کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۹ درصد افزایش داشته است، از جمله ۵۶۷,۳۷۰ بازدیدکننده بین‌المللی که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است. درآمد گردشگری در ماه مه به ۱۰.۵۴ تریلیون دانگ رسید که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. بین ژانویه و مه، هانوی در مجموع ۱۲.۷۷ میلیون بازدیدکننده داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۹ درصد افزایش داشته است و کل درآمد در طول دوره پنج ماهه ۵۱.۹۴ تریلیون دانگ تخمین زده شده است که ۱۴.۱ درصد افزایش داشته است.

 تاکنون در سال جاری، این شهر چندین رویداد تبلیغاتی گردشگری، از جمله «هانوی ۲۰۲۵ را همراهی کنید»، جشنواره هدایای گردشگری‌هانوی و بازار بین‌المللی سفر ویتنام (VITM هانوی) را راه‌اندازی کرده است که مورد توجه شدید مردم محلی و گردشگران قرار گرفته است. هانوی با نگاهی به آینده، با ترویج تجربیات جدید گردشگری، مانند تورهای شبانه و تورهای فرهنگی برای کاوش در میراث جوامع قومی در مناطق تاچ تات و کوک اوآی، به تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری خود ادامه خواهد داد.

وزارت گردشگری همچنین تلاش‌های خود را برای توسعه محصولات شاخص این شهر، از جمله گردشگری آشپزی، گردشگری MICE و گردشگری سلامت، افزایش خواهد داد. هانوی برای سال ۲۰۲۵، ورود ۳۱ میلیون گردشگر، از جمله ۷.۵ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی را هدف قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود کل درآمد گردشگری به ۱۳۰ تریلیون دانگ ویتنام برسد و انتظار می‌رود این بخش حداقل ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه‌ای پایتخت (GRDP) را تشکیل دهد.

https://english.vov.vn/en/travel/five-month-foreign-arrivals-to-hanoi-reach-316-million-post1201908.vov

شرکت تاکو (THACO) قصد دارد راه‌آهن سریع‌السیر شمال-جنوب را بسازد

شرکت غول‌پیکر خودروسازی ترونگ های اتو، در ابلاغیه‌ای که در تاریخ ۲۶ می‌به دولت ارسال کرد، درخواست ساخت راه‌آهن سریع‌السیر شمال-جنوب را مطرح کرد. این شرکت اعلام کرد که ۶۱.۳۵ میلیارد دلار آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد که شامل ۲۰ درصد (۱۲.۲۷ میلیارد دلار) در سهام و بقیه از طریق موسسات اعتباری ویتنامی و خارجی تامین می‌شود. این شرکت خواهان تضمین دولتی برای وام‌هایش و پشتیبانی بهره برای یک دوره 30 ساله است و قول می‌دهد که این پروژه را طی هفت سال و در دو مرحله تکمیل کند. فاز ۱، که پنج سال طول می‌کشد، شاهد ساخت دو بخش پرتقاضا خواهد بود: HCM City-Nha Trang و Hà Nội-Hà Tĩnh. این دو بخش بلافاصله پس از تکمیل، عملیاتی خواهند شد. در فاز 2، بخش هاتنه-نها ترانگ از طریق پل به یکدیگر متصول می‌شوند. تاکو گفت که این امر به دلیل شرایط جغرافیایی چالش برانگیز به زمان بیشتری نیاز دارد. این قانون قول می‌دهد که قیمت بلیط‌ها مقرون به صرفه باقی بماند و دولت حق مدیریت در موقعیت‌های مربوط به امنیت ملی را خواهد داشت. صنایع تاکو، یک شرکت تابعه متخصص در مهندسی مکانیک و صنایع پشتیبانی، با شرکت‌های داخلی برای انتقال فناوری ساخت لوکوموتیو، واگن و سیستم‌های سیگنالینگ و کنترل همکاری خواهد کرد. تاکو اعلام کرد که مناطق صنعتی مکانیکی جدیدی نیز در استان‌های بین دونگ و باک نین ساخته خواهد شد.

این شرکت متعهد شد که مناطق شهری با محوریت حمل و نقل عمومی را با امکانات رفاهی مختلف در نزدیکی ایستگاه‌ها توسعه دهد تا توسعه اجتماعی-اقتصادی را ارتقا دهد. شرکت تاکو همچنین قول داد که به دلیل امنیت ملی، سهام این پروژه را به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار نکند. این شرکت از دولت سیاست‌های ترجیحی، مانند معافیت مالیاتی برای تجهیزات وارداتی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد، می‌خواهد. راه‌آهن شمال-جنوب به طول ۱۵۴۱ کیلومتر و از طریق ۲۰ منطقه، بین ایستگاه نگوک هوی در هانوی و ایستگاه تو تیم در شهر اچ‌سی‌ام، امتداد خواهد یافت. این ایستگاه ۲۳ ایستگاه مسافربری و پنج ایستگاه باری خواهد داشت و به نیازهای غیرنظامی و نظامی‌پاسخ خواهد داد. انتظار می‌رود ساخت و ساز در سال ۲۰۲۷ آغاز شود.

https://vietnamnews.vn/economy/1718455/thaco-wants-to-build-north-south-high-speed-railway.html

آسه‌آن به بستری مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی ویتنام تبدیل می‌شود

با جمعیتی بالغ بر ۲۴۰ میلیون مسلمان، آسه‌آن به بستری مناسب برای کسب‌وکارهای ویتنامی تبدیل شده است که مقامات ویتنام به دنبال بهره‌برداری از پتانسیل صادرات محصولات حلال، به‌ویژه محصولات کشاورزی و غذاهای فرآوری‌شده به این منطقه هستند. در حال حاضر، اندونزی، مالزی، فیلیپین و سنگاپور بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی و مواد غذایی حلال در منطقه آسه‌آن هستند و کالاهای کلیدی آنها شامل برنج، سبزیجات، میوه‌ها، بادام هندی، قهوه، کاکائو و غذاهای دریایی است.

 محصولات کشاورزی و غذاهای فرآوری شده، بخش قابل توجهی از نیازهای مصرف‌کنندگان در اکوسیستم حلال را تشکیل می‌دهند. تقاضای رو به رشد منطقه آسه‌آن، همراه با نزدیکی جغرافیایی که هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد، یک مزیت رقابتی قابل توجه برای شرکت‌های ویتنامی ایجاد می‌کند. رایزن تجاری ویتنام در اندونزی، فام د کونگ، گفت که اندونزی با ۸۷ درصد جمعیت مسلمان، بزرگترین مصرف‌کننده حلال در کشورهای عضو آسه‌آن است. پیش‌بینی می‌شود بازار اندونزی تا سال ۲۰۲۵ به ۲۸۲ میلیارد دلار آمریکا یا ۱۱.۳۴ درصد از هزینه‌های مصرف‌کنندگان حلال جهانی برسد. کالاهای ویتنامی در اندونزی پیشرفت کرده‌اند و گردش مالی صادرات آنها نسبت به گذشته افزایش یافته است و این امر مزیت قابل توجهی را برای مشاغلی که به دنبال ورود عمیق‌تر به بخش محصولات حلال هستند، ایجاد می‌کند. ارتباطات هوایی مستقیم بین ویتنام و اندونزی همچنین تجارت روان‌تر کالاهای کشاورزی فاسدشدنی را تسهیل می‌کند و به حفظ کیفیت محصول کمک می‌کند.

در مالزی، دفتر تجارت ویتنام اعلام کرد که صادرات ویتنام مانند برنج، میوه و سبزیجات و قهوه در سال 2024 رشد چشمگیری داشته است. در حالی که صدور گواهینامه حلال برای واردات اجباری نیست، بسیاری از واردکنندگان مالزیایی برای برآورده کردن انتظارات مصرف‌کنندگان محلی، کالاهای دارای گواهینامه را ترجیح می‌دهند. در طول سال‌های گذشته، این کشور با سیستم صدور گواهینامه مشهور JAKIM در توسعه صنعت حلال خود بسیار فعال بوده است. در همین حال، سنگاپور یک بازار ویژه اما با پتانسیل بالا برای محصولات کشاورزی حلال است که به دلیل تقاضای مصرف با کیفیت و موقعیت آن به عنوان یک مرکز حمل و نقل منطقه‌ای، هدایت می‌شود. تقاضا برای غذای حلال نه تنها از سوی مسلمانان، بلکه به گروه مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به کیفیت، ایمنی غذا و مصرف اخلاقی نیز گسترش می‌یابد. سنگاپور همچنین به عنوان دروازه‌ای برای ورود محصولات حلال ویتنامی‌به سیستم‌های توزیع حلال منطقه‌ای و جهانی عمل می‌کند.

 در فیلیپین، سومین کشور با بیشترین جمعیت مسلمان در جنوب شرقی آسیا، فونگ ون تان، مشاور تجاری ویتنام، گفت که این کشور مجمع‌الجزایری سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات استاندارد حلال را در طول سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از تأمین‌کنندگان بزرگی مانند ایالات متحده، نیوزیلند و هند وارد کرده است. نکته قابل توجه این است که تنها ۲٪ از این واردات از کشورهای عضو آسه‌آن بوده است که نشان‌دهنده یک فرصت بکر قابل توجه برای شرکت‌های ویتنامی است.

مشارکت بهتر در تجارت الکترونیک نیز کلیدی است، زیرا اندونزی با پلتفرم‌های اصلی از جمله Shopee، Tokopedia، Lazada و TikTok Shop، جزو رهبران آسه‌آن در خرده‌فروشی آنلاین است. در بازار مالزی، مشاور تجاری، لو فو کونگ، به شرکت‌های ویتنامی‌توصیه کرد که با واردکنندگان مواد غذایی دارای گواهی حلال و زنجیره‌های خرده‌فروشی بزرگ مانند NSK Trade City، Mydin و Ecoshop ارتباطات تجاری برقرار کنند. علاوه بر این، شرکت منظم در نمایشگاه‌های تجاری سالانه فرصت‌های مناسبی را برای ایجاد ارتباط تجاری و قرار گرفتن در معرض بازار فراهم می‌کند. کائو شوان تانگ، رایزن تجاری ویتنام در سنگاپور، با بیان این دیدگاه، بر اهمیت شرکت در نمایشگاه‌های تجاری برای تقویت تجارت حلال با شرکای خود در آسه‌آن تأکید کرد.

https://vietnamnews.vn/economy/1718455/thaco-wants-to-build-north-south-high-speed-railway.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما