معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۲/۳۰- ۰۹:۵۲

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم اردیبهشت ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بهره برداری از پارک خورشیدی با ظرفیت 28.5 مگاوات

یک پارک خورشیدی با ظرفیت حدود ۲۸.۵ مگاوات در کارخانه سیمان شرکت Holcim Hungary Ltd در شهر کیرالی‌اگیازا (نزدیک به پچ در جنوب غربی مجارستان) به بهره‌برداری رسیده است. این نیروگاه که توسط گروه ID Energy ساخته شده، قادر است تقریباً یک سوم برق مورد نیاز تولید کارخانه را تأمین کند. این پارک خورشیدی در مجارستان منحصر به فرد است زیرا نخستین پروژه‌ای است که تحت قرارداد خرید برق (PPA) ساخته شده و هم‌زمان حق تزریق برق به شبکه عمومی را دارد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی حدود ۳۰ درصد از نیاز انرژی کارخانه را تأمین خواهد کرد و برنامه‌هایی برای پروژه‌های بیشتر انرژی سبز در آینده وجود دارد.

شرکت Holcim Hungary که زیرمجموعه‌ای از گروه سوئیسی Holcim است و بیش از ۱۴۰ نفر را به کار گرفته، هدف خود را ارائه راهکارهای نوآورانه برای مدیریت پسماندهای داخلی و رسیدن به سوخت بدون کربن تا سال ۲۰۴۰ اعلام کرده است. این شرکت در حال آماده‌سازی پروژه‌هایی برای بازیابی پسماندهای ساختمانی و تخریبی، گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر، افزایش تنوع زیستی در معادن و جذب و ذخیره کربن است. کارخانه سیمان کیرالی‌اگیازا که تنها کارخانه سیمان Holcim در مجارستان است، از فناوری‌های مدرن بهره می‌برد و مواد اولیه خود را از معدن خاک رس و سنگ آهک در بوکوشد تأمین می‌کند. از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۱۱، این کارخانه حدود ۴.۵ میلیارد فورینت (معادل ۱۱ میلیون یورو) در پروژه‌های زیست‌محیطی سرمایه‌گذاری کرده است.

با وجود چالش‌های حقوقی و اقتصادی فعلی، Holcim Hungary اهدافی برای سال ۲۰۲۵ تعیین کرده که شامل تمرکز بر اشتغال محلی، تقویت اقتصاد، ترویج انتقال سبز در صنعت ساخت‌وساز داخلی و تأمین سیمان کم‌کربن مورد نیاز است. درآمد فروش خالص این شرکت در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۶ میلیارد فورینت (۱۱۳.۵ میلیون یورو) بوده است.

این پروژه بزرگ‌ترین قرارداد خرید برق خصوصی (PPA) مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر در مجارستان است و نشان‌دهنده اهمیت همکاری برای توسعه صنعتی پایدار در کشور است.

https://hungarytoday.hu/unique-solar-park-starts-operations-near-pecs

 ورود برند چینی جدید خودرو به بازار داخلی

برند چینی جدیدی به نام Leapmotor در چند ماه آینده وارد بازار خودرو مجارستان خواهد شد و دو مدل T03 و C10 را عرضه می‌کند. گروه Emil Frey حق واردات این برند را برای مجارستان و چند کشور اروپای مرکزی از جمله جمهوری چک، کرواسی، اسلواکی و اسلوونی به دست آورده است. مدل Leapmotor T03 یک خودروی شهری پنج درب در کلاس A با فضای داخلی کلاس B است که از سال ۲۰۲۰ عرضه شده است.

https://hungarytoday.hu

دیدار نخست وزیر مجارستان با رئیس بانک چین

نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، در بوداپست با «گه‌هایجیاو»، رئیس بانک چین، دیدار و گفتگو کرد. بانک چین که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی جهان است، از سال ۱۹۹۷ در مجارستان فعال است و در این دیدار طرفین بر گسترش فرصت‌های تجاری بانک در مجارستان تمرکز کردند. همزمان، «پتر سییارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز از موفقیت مذاکرات تجاری و گمرکی بین آمریکا و چین استقبال کرد و تأکید نمود که چین و ایالات متحده، همراه با اتحادیه اروپا، مهم‌ترین شرکای اقتصادی مجارستان هستند. وی در صفحه مجازی خود نوشت که موفقیت این مذاکرات و گام‌های برداشته شده برای عملکرد بهتر تجارت جهانی را خوش‌آمد می‌گوید و روابط پایدار و همکاری بین این دو قدرت بزرگ را در منافع اساسی مجارستان دانست.

شاخه مجارستانی بانک چین در آوریل ۲۰۱۴ به عنوان شعبه‌ای از دفتر مرکزی پکن تأسیس شده است. فعالیت‌های این شعبه شامل مدیریت سپرده‌ها، مدیریت تراکنش‌ها، اعطای وام و مدیریت اعتبارات، تأمین مالی تجارت، امور مالی بین‌المللی و خدمات خزانه‌داری است. همچنین این شعبه به عنوان نخستین بانک تسویه حساب یوان (RMB) در منطقه اروپای مرکزی و شرقی توسط بانک مرکزی چین تعیین شده است. این همکاری‌ها و حضور فعال بانک چین در مجارستان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای توسعه روابط مالی و اقتصادی بین دو کشور و تقویت جایگاه مجارستان به عنوان مرکز مالی منطقه‌ای است.

https://hungarytoday.hu/against-trade-wars-viktor-orban-in-talks-with-bank-of-china-chairman

 هزینه زندگی در مجارستان در سال ۲۰۲۵: قیمت‌ها، حقوق و زندگی روزمره

مجارستان در سال ۲۰۲۵ همچنان یکی از کشورهای مقرون‌به‌صرفه و فرهنگی زنده در اروپای مرکزی محسوب می‌شود. چه شما یک شهروند محلی، مهاجر، دانشجوی خارجی یا مجاری مقیم خارج باشید، آگاهی از هزینه‌های واقعی زندگی روزمره برای برنامه‌ریزی مالی و سبک زندگی اهمیت زیادی دارد. در ادامه نگاهی جامع به قیمت‌های جاری، روند حقوق‌ها و هزینه‌های معمول زندگی در مجارستان ارائه شده است.

هزینه ماهانه زندگی در مجارستان:

فرد مجرد: هزینه ماهانه زندگی بین ۲۵۰,۰۰۰ تا ۳۵۰,۰۰۰ فورینت مجارستان (معادل حدود ۶۱۶ تا ۸۶۳ یورو) متغیر است که بستگی به سبک زندگی و انتخاب محل سکونت دارد.

خانواده ۴ نفره: هزینه‌های ماهانه حدود ۱,۰۹۰,۰۰۰ فورینت (حدود ۲,۷۰۰ یورو) برآورد می‌شود که شامل اجاره خانه نیز می‌شود.

https://dailynewshungary.com/cost-of-living-in-hungary-2025

 یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین چهره‌های چینی در بوداپست حضور دارد

وانگ چوانفو، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت چینی BYD، یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین چهره‌های چین، وارد بوداپست شد. او پس از ورود، در فرودگاه بوداپست با اشتوان یو، رئیس آژانس ترویج سرمایه‌گذاری مجارستان (HIPA) و کمیسر دولتی مسئول سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در مجارستان، دیدار و گفت‌وگوی شبانه‌ای داشتند. طبق گزارش ویلاگازداساگ، علاوه بر خودروهای برقی، BYD قصد دارد در کارخانه جدیدی که در نزدیکی شهر سگد در جنوب شرقی مجارستان در حال ساخت است، خودروهای هیبریدی پلاگین‌دار (plug-in hybrid) را برای بازار اروپا تولید کند.

حجم سرمایه‌گذاری در این کارخانه حدود ۴.۵ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود از پایان سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰۰ هزار خودرو در سال تولید کند، گرچه برنامه‌های اولیه شامل تولید ۳۵۰ هزار خودرو در سال بود. اولین خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ از خط تولید خارج خواهد شد. BYD به دلیل تعرفه‌های بالای واردات در بازار آمریکا با مشکلاتی مواجه است؛ در اروپا تعرفه واردات ۱۷ درصد است که دلیل اصلی ساخت کارخانه در مجارستان برای تامین بازار اروپا از یک کشور عضو اتحادیه اروپا است. اقتصاددان مجار، زولتان پوگاتسا، گفته است که خروج مجارستان از اتحادیه اروپا (Huxit) به نفع نخست‌وزیر ویکتور اوربان نیست، زیرا در این صورت شرکت‌های بزرگ بازار اتحادیه را از دست خواهند داد و مجارستان را ترک خواهند کرد. شرکت چینی بزرگ دیگر، CATL، نیز برنامه دارد کارخانه‌ای به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار در دبرسن مجارستان بسازد تا جایگاه خود در صنعت تولید باتری اروپا را تقویت کند.

https://dailynewshungary.com/chinese-byd-head-chuanfu-is-in-budapest

 افزایش قیمت های مصرف  کننده در مجارستان

طبق گزارش اداره آمار مرکزی مجارستان (KSH).در آوریل ۲۰۲۵، قیمت‌های مصرف‌کننده در مجارستان نسبت به سال قبل ۴.۲ درصد افزایش یافته است و نسبت به ماه مارس، قیمت‌ها به طور متوسط ۰.۲ درصد رشد کرده‌اند. قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته به شرح ذیل افزایش یافته اند:  افزایش ۵.۴ درصدی قیمت مواد غذایی، تخم‌مرغ ۲۶.۹٪، آرد ۲۳.۷٪، روغن خوراکی ۲۳.۴٪، شکلات و کاکائو ۲۰.۰٪، قهوه ۱۹.۸٪، آبمیوه‌های میوه و سبزیجات ۱۴.۵٪ف اقلام بوفه ۹.۸٪، نوشیدنی‌های غیرالکلی ۸.۲٪، شیر ۷.۵٪، نان ۶.۸٪، کاهش قیمت‌ها در مارگارین ۲۹.۲٪، لبنیات ۷.۵٪، کالباس و سوسیس ۶.۴٪. خدمات نیز در مقایسه با سال قبل برای مصرف کننده افزایش نشان می دهد: خدمات ۷.۰٪، خدمات پستی ۱۱.۳٪، اجاره مسکن ۱۱.۰٪، تعمیر و نگهداری خودرو ۱۰.۵٪، خدمات مراقبت شخصی ۱۰.۱٪، تعمیر و نگهداری منزل ۹.۸٪، خدمات تعطیلات ۸.۴٪.

https://hungarytoday.hu/fuel-prices-rise-again-despite-u-s-china-deal

 هوشمندترین بزرگراه اروپا در مجارستان ساخته می‌شود

روزنامه Világgazdaság گزارش داد که هوشمندترین بزرگراه اروپا در مجارستان در حال ساخت است. در این گزارش آمده است، زیرساخت حمل و نقل دیجیتال در حال حاضر در بخش بودائورس بزرگراه M1-M7 در حال ساخت است که می‌تواند ترافیک را در زمان واقعی تشخیص داده و مدل‌سازی کند و این اطلاعات را به اشتراک بگذارد. سیستمی‌که در بخش بودائورس بزرگراه‌های M1 و M7 در حال ساخت است، حاصل توسعه مشترک اداره راه‌های عمومی مجارستان و دانشگاه صنعتی و اقتصادی بوداپست است. این زیرساخت حمل و نقل جدید در اروپا بی‌نظیر است. این سیستم اطلاعات ترافیکی را با استفاده از ۳۹ حسگر جمع‌آوری می‌کند که ۱.۵ گیگابایت در ثانیه را به مرکز داده اداره راه‌های عمومی مجارستان ارسال می‌کنند، جایی که این داده‌ها پردازش می‌شوند. حجم عظیم داده‌های ورودی امکان موارد زیر را فراهم می‌کند: برنامه‌ریزی حمل و نقل جاده‌ای ، دریافت اطلاعات در مورد وضعیت فعلی ترافیک و علاوه بر این، امکان آزمایش وسایل نقلیه خودران را فراهم می‌کند.

به لطف این توسعه، جاده‌ها به شرکت‌کنندگان فعال در ترافیک جاده‌ای تبدیل خواهند شد. در چارچوب یک شکل نوآورانه ارتباط، وسایل نقلیه قادر خواهند بود با یکدیگر «صحبت» کنند. به لطف این، اگر یک خودرو ترمز کند یا تغییر جهت دهد، نه تنها توسط خودروهای موجود در جاده، بلکه توسط خود جاده نیز تشخیص داده خواهد شد.

https://magyarnemzet.hu/belfold/2025/05/intelligens-autopalya-fejlesztes-m1-m

صنعت خودروسازی مجارستان عملکرد خوبی دارد و همچنان موتور محرکه رشد اقتصادی است

درکنفرانس صنعت خودرو سازی که توسط آژانس توسعه سرمایه‌گذاری مجارستان (HIPA)  و با حمایت اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و مجارستان  در 14 ماه می در بوداپست برگزار شد، اعلام گردید مجارستان به زودی قادر خواهد بود سالانه بیش از ۱ میلیون خودرو و بیش از ۲ میلیون موتور تولید کند و این کشور دومین ظرفیت بزرگ تولید باتری در جهان را خواهد داشت. پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت، گفت که علیرغم چالش‌های جهانی، صنعت خودروسازی مجارستان همچنان عملکرد خوبی دارد و موتور محرکه رشد اقتصادی باقی مانده است. وزیر سیارتو در افتتاحیه کنفرانس صنعت خودروسازی گفت که بی‌ام‌ و تولید خود را در دبرسن (شرق مجارستان) در ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد، در حالی که ادغام دو کارخانه مرسدس در کچکمنت (مرکز مجارستان) در چند ماه آینده، این پایگاه را به بزرگترین پایگاه این خودروساز در خارج از چین تبدیل خواهد کرد. وی افزود، پایگاه آئودی در گیور (غرب مجارستان) با تمام ظرفیت خود کار می‌کند، کارخانه استلانتیس در سنت‌گوتارد (غرب مجارستان) به سختی می‌تواند به سفارش‌های خود برسد و کارخانه سوزوکی در استرگم (شمال مجارستان) در حال ارتقاء با حمایت دولت است. BYD چین اولین کارخانه خود در اروپا را در مجارستان می‌سازد و پنج مورد از ده بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان تصمیم گرفته‌اند ظرفیت تولید خود را به مجارستان بیاورند. سال گذشته، تولید صنعت خودروسازی مجارستان به ۱۳,۷۰۰ میلیارد فورینت رسید. در یازده سال گذشته، دولت از ۲۴۴ سرمایه‌گذاری بزرگ در این بخش حمایت کرده است. وزیر سیارتو گفت که دولت مجارستان همچنان فعالان صنعت خودروسازی را متحدان استراتژیک می‌داند و تمام حمایت‌های لازم را برای اطمینان از موفقیت آنها در آینده ارائه خواهد کرد.

وی تصمیم‌گیرندگان در بروکسل را به دلیل «سیاسی کردن» مسائل اقتصادی و منزوی کردن اتحادیه اروپا در اقتصاد جهانی مورد انتقاد قرار داد. وی افزود: برای صنعت خودروسازی، «هیچ جایگزینی برای همکاری جهانی عادی» وجود ندارد.

ایشتوان یو، مدیرعامل آژانس گسترش سرمایه‌گذاری مجارستان (HIPA)، که برگزارکننده این کنفرانس بود، گفت که یک اکوسیستم صنعت خودروسازی در مجارستان همراه با سرمایه‌گذاری‌های مرسوم شکل گرفته است. وی افزود که همکاری بین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای در حال افزایش است، پروژه‌های تحقیق و توسعه در حال راه‌اندازی هستند و زیرساخت‌های اطراف کارخانه‌ها در حال ارتقاء هستند. یو این پیشنهاد را که مجارستان صرفاً یک کارخانه مونتاژ است، رد کرد و به حضور فناوری پیشرفته، حقوق‌های بالا و ظرفیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی اشاره کرد.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/fm-hungary-s-automotive-industry-performs-well-and-remains-the-engine-of-economic-growth

نخست وزیر اوربان: BYD  مقر اروپایی خود را در مجارستان مستقر خواهد کرد

مجارستان با اعلام اینکه تولید کننده خودروهای الکتریکی چینی BYD مقر اروپایی خود را در مجارستان تأسیس خواهد کرد، وارد عصر جدیدی در توسعه صنعتی می‌شود. نخست وزیر ویکتور اوربان پس از دیدار سطح  با وانگ چوانفو، رئیس و مدیرعامل BYD، این اعلامیه را ایراد کرد که نقطه عطفی در همکاری مجارستان و چین در چارچوب طرح کمربند و جاده است. نخست وزیر اوربان با تأکید بر اینکه مجارستان صرفاً با تحول جهانی خودروسازی همگام نیست، بلکه خود را در خط مقدم آن قرار می‌دهد، گفت: «این سرمایه‌گذاری ثابت می‌کند که طرح بزرگ ما در حال جواب دادن است.» تصمیم BYD برای استقرار مرکز اروپایی خود در مجارستان، حدود ۲,۰۰۰ شغل جدید ایجاد می‌کند و علاوه بر تولید، شامل عملیات طراحی و توسعه نیز خواهد بود.

این توافقنامه که توسط وزیر امور خارجه و تجارت، پیتر سیارتو و معاون رئیس BYD، امضا شد، نشان دهنده همکاری استراتژیک بین مجارستان و BYD، یکی از تولیدکنندگان پیشرو خودروهای الکتریکی در جهان است. به گفته مقامات، این اقدام فقط یک پیروزی صنعتی نیست، بلکه نقش رو به رشد مجارستان را در بخش تحرک الکتریکی جهانی نشان می‌دهد.

وانگ ویزونگ، رهبر استان گوانگدونگ، تأکید کرد که این مشارکت نتیجه ملموس مشارکت مجارستان در طرح کمربند و جاده چین است. او خاطرنشان کرد BYD خوش شانس است که بخشی از توسعه اقتصادی مجارستان است  او به پتانسیل‌های تحقق نیافته در همکاری چین و مجارستان اشاره کرد.

نخست وزیر اوربان سفر خود به چین در دو سال قبل را یادآوری کرد و تأیید کرد که روابط دوجانبه از آن زمان تاکنون تقویت شده است. وی گفت: «در دهه ۱۹۹۰، مجارستان با موفقیت در صنعت جهانی خودروسازی ادغام شد. اما امروز، باید در مورد آینده صحبت کنیم، زیرا ما در میانه یک گذار فناوری قرار داریم.» او تأکید کرد که مجارستان قصد ندارد در این تغییر یک تماشاگر باشد. وی توضیح داد که استراتژی مجارستان، استراتژی ارتباط عمل‌گرایانه است - ایجاد مشارکت‌های استراتژیک و افزایش انعطاف‌پذیری اقتصاد ملی. امروز، چین در کنار ایالات متحده و آلمان، در میان سه سرمایه‌گذار برتر در مجارستان قرار دارد. فراتر از بخش خودروسازی، سرمایه‌گذاری چین از طریق پروژه‌های زیرساختی مانند راه‌آهن بوداپست-بلگراد و کریدور حمل بار V0، رشد اقتصادی مجارستان را تقویت می‌کند. نخست وزیر اوربان مخالفت مجارستان با تعرفه‌ها علیه چین را تکرار کرد و خواستار بازگشت به احترام متقابل در همکاری‌های بین‌المللی شد.

نخست وزیر در پایان گفت: «این توسعه یک جهش کیفی است.» با استقرار مرکز BYD که مشاغل با ارزش بالا و فناوری پیشرفته را به ارمغان می‌آورد، مجارستان در تلاش است تا به یک قطب کلیدی در آینده خودروهای الکتریکی اروپا تبدیل شود.

https://abouthungary.hu/blog/pm-orban-byd-to-locate-eu-headquarters-in-hungary

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما