معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت ها و نهادهای کوبایی در نمایشگاه بین‌المللی تجارت ویتنام شرکت کردند

با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید مواد غذایی ، شرکت ها و نهادهای کوبایی در نمایشگاه بین‌المللی تجارت ویتنام شرکت کردند. در این راستا آقای دوریل گونزالس، معاون گروه تجاری مواد غذایی و طیور وزارت کشاورزی کوبا ، بر لزوم بهبود تجهیزات و فناوری در مزارع مرغداری برای افزایش تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ تأکید نمود. همچنین خانم ادلکیس نونیز، مدیر توسعه گروه تجاری تولید و بازاریابی گوشت وزارت کشاورزی بر اهمیت یافتن شرکای تجاری برای تولید خوراک دام و افزایش دسترسی به گوشت اشاره نمود. در حال حاضر کوبا دارای ۲۱ کارخانه خوراک دام خشک با ظرفیت بیش از ۳۶۹ هزار تن و شش کارخانه خوراک دام مایع با ظرفیت اسمی ۶۲ هزار و ۲۸۰ تن است. علاوه بر این گروه تجاری گوشت خوک نیز توافقنامه‌هایی را  با شرکای مکزیکی، ایتالیایی و ونزوئلایی  برای طراحی استراتژی توسعه و تقویت خودکفایی در  این زمینه امضا کردند.  

https://publica.prensa-latina.cu/pub/negocios-en-cuba-no-5-mayo-2025

بیستمین دور نمایشگاه بین‌المللی«اکسپوکاریبه» در اواخر ماه ژوئن در کوبا برگزار خواهد شد

کوبا از شرکت‌های خارجی دعوت کرد تا در بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی« اکسپوکاریبه» که از ۲۳ تا ۲۷ ژوئن در شهر سانتیاگو د کوبا برگزار می‌شود، شرکت نمایند. هدف از این رویداد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت همگرایی اقتصادی منطقه‌ای است. این نمایشگاه که شامل یک نشست تجاری ویژه با روسیه و حضور شرکت‌ها و آژانس‌هایی از آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین خواهد بود بازیگران دولتی و خصوصی را گرد هم می‌آورد و جایگزینی واردات و گسترش منابع صادراتی را در شرایط اقتصادی دشوار کشور کوبا ترویج  خواهد کرد.  

https://publica.prensa-latina.cu/pub/negocios-en-cuba-no-5-mayo-2025

کوبا در زمینه رفاه اجتماعی سرمایه گذاری می‌کند

در سه‌ ماهه نخست سال ۲۰۲۵ هاوانا ۲۹ دستگاه پمپاژ آب دریافت کرد که بخشی از پروژه همکاری با صندوق توسعه عربستان سعودی برای بهبود شبکه‌های آب‌رسانی و زهکشی در منطقه مرکزی-غربی شهر هاوانا است. این ابتکار که در چارچوب برنامه 4 ساله اجرا می‌شود دستیابی به مواد اولیه و تجهیزات مانند ماشین آلات همجوشی حرارتی، متراکم کننده‌ها، چکش ها، لوازم پلاستیکی، فلزات، تجهیزات پمپاژ و تجهیزات اکتشاف را تسهیل می نماید. از طرف دیگر آقای ادواردو رودریگز وزیر حمل و نقل کوبا اعلام کرد که در این بخش صندوق توسعه و پایداری حمل‌ و نقل (FDST) نهادی که به تازگی ایجاد شده تامین مالی خرید و تعمیر حدود 70 اتوبوس‌ها از جمله ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اضافی با حمایت کشور  چین را بر عهده خواهد داشت. 

https://publica.prensa-latina.cu/pub/negocios-en-cuba-no-5-mayo-2025

کوبا در افتتاحیه آژانس استانداردسازی گینه استوایی حضور داشت

محققان مرکز مطالعات زیست‌محیطی استان سینفوئگوس  (CEAC) در افتتاحیه آژانس استانداردسازی گینه استوایی(AGENOR) که در کاخ کنفرانس سیپوپو در مالابو برگزار شد، شرکت نمودند. این ابتکار که توسط دولت این کشور آفریقایی اجرا شده است، به دنبال بهبود کیفیت محصولات و خدمات از طریق استانداردهای دقیق است. آلن مونوز کاراوکا و یان میگل گالو، کارشناسان کوبایی به عنوان بخشی از مشاوره فنی در مدیریت و ارزیابی منابع آبی به مراسم افتتاحیه مزبور دعوت شدند. آژانس استانداردسازی گینه استوایی برای تضمین ایمنی و کیفیت کالاهای مصرفی کار خواهد کرد و به تقویت شناخت نهادهای تولیدی و تجاری کشور کمک می‌کند.

https://www.acn.cu/medio-ambiente/expertos-cubanos-en-apertura-de-agenor-en-guinea-ecuatorial

 افتتاح شدن پارک خورشیدی فتوولتائیک در استان پینار دل ریو

آقای رامیرو والدس مندز، معاون نخست‌وزیر کوبا، پارک خورشیدی فتوولتائیک لا بارباریتا را در  شهرداری کنسولاسیون دل سور استان پینار دل ریو افتتاح کرد که اولین مورد از چهار پارک با مجموع ظرفیت ۲۱.۸ مگاوات است. از زمان وصل شدن آن به سیستم برق ملی در ۲۶ آوریل این پارک ۱٬۱۷۳ مگاوات‌ساعت برق تولید کرده و از مصرف حدود ۳۰۰ تن سوخت فسیلی جلوگیری کرده است. با ۴۲ هزار و ۵۸۸ پنل خورشیدی، این پروژه با تلاش مشترک کارگران و دانشجویان ساخته شد و برای مقاومت در برابر بادهای طوفانی طراحی شده است.

https://publica.prensa-latina.cu/pub/negocios-en-cuba-no-5-mayo-2025

روسیه پروژه‌های سرمایه گذاری در کوبا به ارزش یک میلیارد دلار را تامین مالی خواهد کرد

آقای دیمیتری چرنیشنکو، معاون رئیس جمهور روسیه و مسئول روابط اقتصادی با کوبا (که قبلاً یک تاجر برجسته مرتبط با بخش های حمل و نقل، جهانگردی، سوخت و حتی ورزش بود) پس از مذاکرات رسمی میان روسیه و کوبا به ریاست رؤسای جمهور دو کشور اعلام کرد که فدراسیون روسیه پروژه‌های سرمایه گذاری در کوبا را به مبلغ یک میلیارد دلار تامین مالی خواهد کرد. وی همچنین گفت که در آن جلسه، رئیس جمهور پوتین تایید کرد که روسیه از سازوکار ویژه ای برای یارانه دادن به نرخ سود به نفع شرکت های روسی در تامین مالی پروژه‌ها در کوبا استفاده خواهد کرد تا آنها بتوانند در اقتصاد کوبا در زمینه‌هایی که کوبا بیشتر به آن نیاز دارد مانند تولید برق، کشاورزی،  انرژی و غیره سرمایه گذاری کنند. وی در رابطه با مدت زمانی که طول می‌کشد تا تاثیرات سرمایه گذاری‌های روسیه در اقتصاد کوبا مشاهده شوند گفت: "هنوز کار سختی باید انجام شود. دستیابی فوری به نتایج غیرممکن است، باید سخت کار کنیم. ما می خواهیم همه ابزارها و فرصت ها را ایجاد کنیم تا  کوبا به تمام معنا به استقلال خود دست یابید. ما قصد نداریم بازار کوبا را در اختیار بگیریم."

http://www.cubadebate.cu/noticias/2025/05/07/rusia-financiara-proyectos-de-inversion-por-mil-millones/

 

برند کوهیبا یک برند کوبایی است

کوبا در نبرد حقوقی تقریباً 30 ساله بر سر برند سیگار برگ کوهیبا، پیروزی جدیدی به دست آورد. کوبا پس از آنکه یک قاضی فدرال ایالات متحده بار دیگر به نفع کوبایی‌ها حکم داد، در نبرد حقوقی تقریباً 30 ساله بر سر کوهیبا، برند اصلی سیگار خود، پیروزی جدیدی به دست آورد. این حکم نتیجه دادخواستی است که در فوریه 2023 توسط شرکت جنرال سیگار علیه شرکت دخانیات کوبا، معروف به کوباتاباکو، ثبت شد. شرکت جنرال در پی لغو تصمیمی‌بود که توسط هیئت تجدیدنظر و رسیدگی به علائم تجاری (TTAH) در سال 2022 گرفته شده بود و حکم به لغو ثبت علامت تجاری کوهیبای جنرال در ایالات متحده داده بود. اما این چهارشنبه، جنرال - که نسخه‌هایی از این برند معروف را در ایالات متحده می‌فروشد - در این پرونده شکست خورد. قاضی لئونی ام. برینکما از دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه شرقی ویرجینیا، سه سال پیش تصمیم TTAB را تأیید کرد، موضوعی که از زمان دولت کلینتون (1993 الی2001) در دادگاه‌ها مورد اختلاف بوده است. به گفته قاضی، کوهیبای کوباتاباکو تحت حمایت کنوانسیون بین آمریکایی (CIH)، قانون مصوب سال 1929 که از برندهای بین‌المللی محافظت می‌کند، قرار دارد. این سیگارها - که از بهترین سیگارهای جهان محسوب می‌شوند - به دلیل محاصره اقتصادی، تجاری و مالی که واشنگتن بیش از شش دهه پیش بر این کشور کارائیبی اعمال کرده است، نمی‌تواند به طور قانونی از سوی کوبا در خاک ایالات متحده بفروش برسد. کوباتاباکو، مالک نام کوهیبا و  مالک حقوقی و  بازاریابی بین‌المللی آن، قانونی بودن علامت تجاری ایالات متحده را به چالش کشید و اولین دادخواست را در ژانویه 1997، سالی که این دعوی قضایی آغاز شد، ثبت کرد. کوباتاباکو در سپتامبر ۱۹۶۹ برای ثبت علامت تجاری کوهیبا درخواست داد و در ۳۱ مه ۱۹۷۲ این ثبت را به دست آورد. تقریباً شش سال بعد، در ۱۳ مارس ۱۹۷۸، شرکت جنرال سیگار درخواست مشابهی را به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده ارائه داد که در ۱۷ فوریه ۱۹۸۱ صادر شد، طبق سند قانونی منتشره ، یکی از استدلال‌های اصلی جنرال سیگار در این دادخواست، این ادعا بود که کوبا به دلیل عدم استفاده از این برند در دهه ۱۹۷۰، اجازه داده است که علامت تجاری کوهیبا از رده خارج شود، ایده‌ای که دادگاه آن را رد کرد.

https://en.granma.cu/cuba/2025-05-12/cohiba-brand-is-cuban

کتاب الکترونیکی در کوبا: نوآوری، دسترسی و چالش‌ها در عصر دیجیتال

کتاب الکترونیکی باید به عنوان راهی برای خواننده باشد تا بر اساس نقد، نه بر اساس الگوریتم، انتخاب کند. در بحبوحه جنون فناوری که دسترسی به دانش را از نو تعریف می‌کند، کتاب الکترونیکی یا به اختصار ای‌بوک، ابزاری کلیدی برای دموکراتیزه کردن مطالعه است. در نمایشگاه کتاب اخیر هاوانا، شرکت کوبایی " سومات " پیشنهادی را با تمرکز بر این قالب ارائه داد که نوآوری و استراتژی‌های فرارسانه‌ای را برای افزایش دسترسی به آن ترکیب می‌کرد.  سوانی لیوا هرناندز، مدیر عملیات سومات، توضیح داد :«کتاب‌های الکترونیکی هیچ مرز فیزیکی یا هزینه‌های توزیع بالایی ندارند. آنها کارآمدترین راه برای رساندن ادبیات به افراد دارای اختلالات بینایی، کودکان یا جوامع دورافتاده هستند. یک کتاب الکترونیکی با طراحی خوب می‌تواند شامل لینک‌هایی به مصاحبه با نویسنده، نسخه‌های روایت‌شده یا حتی انجمن‌های گفتگوی یکپارچه باشد.کتاب الکترونیکی به ما این امکان را می‌دهد که بدون تکیه بر کاغذ، که در حال حاضر گران و کمیاب است، ادبیات خود را منتشر کنیم ».

در سیاره‌ای که طبق گزارش یونسکو، ۷۷۳ میلیون بزرگسال در آن بی‌سواد هستند، فرمت دیجیتال - با قابلیت ادغام متن، صدا و تصویر - می‌تواند کلید تبدیل ادبیات به یک حق، نه یک امتیاز، باشد.

http://www.cubadebate.cu/especiales/2025/05/13/el-libro-electronico-en-cuba-innovacion-acceso-y-desafios-en-la-era-digital

اشغال اتاق هتل‌ها در کوبا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ به ۲۴ درصد رسید

سایبر کوبا ( 14 می 2025 ) ، گردشگری در کوبا با کاهش ۲۹.۳ درصدی بازدیدکنندگان و تنها ۲۴.۱ درصدی اشغال هتل‌ها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵،  شرایط بحرانی را تجربه می‌کند. درآمد و اقامت شبانه نیز رو به کاهش است و وخامت این بخش را تشدید می‌ نماید . گردشگری بین‌المللی در کوبا بحران عمیقی را تجربه می‌کند، همانطور که در داده‌های رسمی نگران‌کننده‌ای که توسط دفتر ملی آمار و اطلاعات (ONEI) برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ منتشر شده ،منعکس گردیده است. طبق آمار رسمی، بین ژانویه و مارس امسال، تنها ۵۷۱،۷۷۲ بازدیدکننده بین‌المللی وارد کشور شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، زمانی که ۸۰۸،۹۴۱ گردشگر ثبت شده بود، ۲۹.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. طبق گزارش ONEI (موسسه ملی آمار و سرشماری)، اقامت شبانه از ۵,۰۴۰,۴۵۱ به ۳,۶۰۱,۸۷۰ و نرخ اشغال هتل از ۳۵.۶ ٪ به ۲۴.۱ ٪ کاهش یافته است. این بدان معناست که گردشگری بین‌المللی حتی از یک چهارم ظرفیت اقامتی کشور نیز استفاده نکرده است، دقیقاً در سه‌ماهه‌ای که از نظر تاریخی قوی‌ترین دوره از نظر ورود مسافر بوده است، همانطور که انتظار می‌رفت، کاهش گردشگری تأثیر مستقیمی‌بر درآمد سازمان‌های گردشگری کوبا داشته که نسبت به سال گذشته ۲۱.۵ درصد کاهش یافت و از ۴۴.۴۱۱ میلیارد پزوی کوبا (MCUP) به ۳۴.۸۶ میلیارد رسید. هتل‌های زنجیره‌ای اسپانیایی ملیا، یکی از اپراتورهای اصلی خارجی در این جزیره، نیز تأثیرات منفی این وضعیت را تأیید می‌کند . در گزارش سه‌ماهه خود، این شرکت اشاره کرد که عملیاتش در کوبا با کاهش ۲۰.۸ درصدی درآمد به ازای هر اتاق موجود (RevPAR) مواجه شده است، در حالی که میانگین نرخ اتاق ۸.۳ درصد کاهش یافته است. میزان اشغال هتل‌های این کشور حتی از آمار پایین سال گذشته نیز پایین‌تر و به میزان ناچیز ۴۰.۵ درصد رسید.این نتایج با عملکرد این زنجیره در سایر مناطق جهان در تضاد است و تأیید می‌کند که این کاهش مختص بازار کوبا است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2025-05-14-u1-e207888-s27061-nid302778-desplome-turismo-internacional-cuba-ocupacion

فرماندار کوبا فروشگاه عمده ‌فروشی بزرگی را افتتاح کرد که با دلار آمریکا کالاهای خود را به مشتریان می‌فروشد

فروشگاه زنجیره‌ای Tiendas Caribe، یک فروشگاه عمده‌فروشی جدید را افتتاح کرد که با دلار آمریکا در منطقه ویژه توسعه ماریل واقع در یک ساعت رانندگی در غرب هاوانا فعالیت می‌کند. این فروشگاه قرار است به مشاغل کوچک و متوسط خصوصی، تعاونی‌ها، کارگران خوداشتغال، شرکت‌های دولتی، هیئت‌های دیپلماتیک و دفاتر خارجی خدمات ارائه دهد. طبق پست‌های رسانه‌های اجتماعی، عمده‌ فروش Caribe-Mariel شامل مواد غذایی، نوشیدنی، محصولات تازه و منجمد، سخت‌افزار، لوازم خانگی، محصولات بهداشت شخصی و لوازم نظافت می‌باشد. در اطلاعیه افتتاحیه آمده است: "این فروشگاه برای تسهیل دسترسی به کالاهای مورد نیاز با قیمت رقابتی و خدمات سریع طراحی شده است."برای دسترسی به محصولات ارائه شده، علاقه‌مندان باید در دفتر تجاری ماریل ثبت نام کنند و دسته بندی مجوز خود را نشان دهند که می‌تواند شرکت های خود اشتغال، تعاونی، کسب و کار کوچک، سازمان، شرکت دولتی و غیره باشد . مشتریان مشتاق سپس قرارداد فروش را امضا می‌کنند، محصولات خود را انتخاب و ۴۸ ساعت بعد برای دریافت آنها برمی‌گردند. پرداخت پس از تحویل انجام می‌شود، هیچ اعتبار تجاری در دسترس نیست و فقط دلار از طریق کارت‌های نقدی یا انتقال مستقیم حساب مستثنی است.قابل توجه است که روش خرید محدود به کارت‌های نقدی ملی و بین‌المللی است که به حساب‌های ارزی متصل هستند. افتتاح این مرکز در چارچوب قطعنامه شماره ۵/۲۰۲۴ وزارت تجارت داخلی کوبا تنظیم شده است که مقررات جدیدی را برای کسب ‌وکارهای عمده‌ فروشی و خرده ‌فروشی غیردولتی تعیین می‌کند.این مقررات بخش خصوصی را از مشارکت در تجارت عمده‌ فروشی منع می‌کند، مگر اینکه فعالیت اصلی آنها باشد و آنها را موظف می‌کند که این کار را فقط با دولت انجام دهند. به گفته کارآفرینان و اقتصاددانان، این محدودیت‌ها مانع از استقلال و پتانسیل رشد کسب‌ وکارهای خصوصی می‌شود. با این حال، در ۷ مه، تاریخ اجرای قانون جدید، در مورد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و تعاونی‌ها به تعویق افتاد، اگرچه به کارگران خوداشتغال دستور داده شد که به فعالیت‌های عمده‌فروشی خود پایان دهند و موجودی خود را نقد کنند. اعلام فروشگاه عمده ‌فروشی دولتی جدید اعلام می‌کند که تأمین‌کننده Caribe-Mariel به دنبال ارائه راه‌حل‌های کارآمد و در دسترس برای شرکت‌ها، کارآفرینان و سایر اشکال مدیریت غیردولتی است، با تسهیل دسترسی به ورودی‌ها و مواد ضروری برای توسعه آنها.در میان محصولات به نمایش گذاشته شده، اقلامی از شرکت مختلط [دولتی و خصوصی] Suchel Camacho Company S.A.، شرکت سرمایه‌گذاری جهانی Thai Binh ویتنامی و شرکت Vima Foods اسپانیا وجود داشت. همچنین ممکن است محصولات گوشتی شرکت مکزیکی Richmeat را که اخیراً قرارداد تجاری با Tiendas Caribe برای فروش خرده فروشی و عمده فروشی امضا کرده است، ارائه دهند.

https://havanatimes.org/features/cuban-gov-opens-mega-wholesale-store-selling-in-us-dollars

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما