معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۲/۲۴- ۱۱:۰۳

سیمای کلی صنعت بیمه در ازبکستان

صنعت بیمه در ازبکستان به عنوان یک صنعت نوپا و در حال رشد، یکی از بخش‌های مهم سیستم مالی و سرمایه ای این کشور است که در تأمین ثبات مالی شهروندان و فعالین اقتصادی و تجاری کشور، در بخشهای دولتی و خصوصی، نقش اساسی ایفا می‌کند.

 شروع روند گذار صنعت بیمه ازبکستان از فضای سنتی به شرایط جدیدتر به یکی دو سال گذشته باز میگردد. در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۴–۲۰۲۳، شاهد توسعه دیجیتالی، افزایش تنوع خدمات بیمه‌ای و رقابت بیشتر میان شرکت‌های بزرگ بود ه ایم. علیرغم این مطلب، هنوز می‌توان ادعا نمود که سطح اعتماد عمومی در ازبکستان به خدمات شرکتهای بیمه پایین و فرهنگ بیمه در میان مردم هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته است. بطوریکه در برخی مناطق و استانهای ازبکستان، ممکن است حتی شعبات شرکت‌های بیمه وجود نداشته باشد. کند بودن روند رسیدگی به اختلافات و پرونده‌های بیمه ای نیز تشدید کننده ضعف ساختاری صنعت بیمه در ازبکستان است. البته ذکر این نکته الزامی است که بخش بیمه نیز مثل سایر بخش های اقتصاد ازبکستان در حال پیشرفت بوده و اعطای نمایندگی و خدمات کارگزاری در این کشور به‌سرعت در حال توسعه است.

 

شرکت‌های بیمه‌ای

در حال حاضر بیش از ۳۰ شرکت بیمه در ازبکستان فعالیت می‌کنند، از جمله:

Uzbekinvest –  شرکت بزرگ با مشارکت دولتی با کارکرد بیمه صادرات و واردات: این شرکت دولتی در جریان سفر سال 1402 رئیس جمهور ازبکستان و هیات همراه به جمهوری اسلامی ایران، یادداشت تفاهم همکاری با صندوق ضمانت صادرات کشورمان به امضاء رسانده است.

Kafolat –  شرکت بزرگ با خدمات بیمه‌ای گوناگون

Gross Insurance –  شرکت خصوصی  فعال در انواع مختلف بیمه

Alfa Life –  فعال در انواع بیمه به ویژه  بیمه عمر

- Appex Insurance شرکت خصوصی فعال در بیمه اتکایی

حجم بازار و آمار

بر اساس گزارش آماری وزارت امور اقتصادی و دارایی ازبکستان میزان کلی حجم حق بیمه‌ دریافتی کشور در سال 2024  نزدیک به ۳.۵ تریلیون صوم ( هر دلار برابر با 12900 صوم می‌باشد).  اساسا مردم ازبکستان از بیمه عمر، بیمه خودرو و بیمه سلامت بیشترین استقبال را داشته اند. نکته مهم افزایش اقبال مردم ازبکستان به بیمه عمر طی سالیان اخیر بوده است، بطوریکه در حال حاضر حدود 25 تا 30 درصد مردم ازبکستان تحت حمایت بیمه عمر می‌باشند.

روندهای توسعه

چند مورد در تسریع روند ارتقاء صنعت بیمه ازبکستان نقش اساسی داشته است. اولین روند صدور الکترونیکی بیمه نامه از طرف شرکتهای ازبک، حتی صدور بیمه نامه از طریق اپلیکیشن‌های موبایل و دیجیتالیزاسیون این حوزه است که هم اکنون در حال اجرا بوده و تعامل شرکتهای بیمه با مشتریانشان را تسهیل نموده است.

ارائه تخفیف های مالیاتی دولت به شرکتهای بیمه ای، به عنوان راهکار دوم توسعه صنعت بیمه، دومین دلیلی است که توسعه صنعت بیمه را بدنبال داشته است. به عنوان مثال در حال حاضر برخی از شرکتهای بیمه ای از مالیات بر درآمد معاف هستند، طبعا اعطای تخفیف های مالیاتی مذکور دست شرکتهای بیمه ای را در تعاملاتشان با مردم و فعالین اقتصادی و تجاری باز خواهد گذاشت.

توسعه همکاری بین‌المللی و تلاش برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار بیمه کشور به منظور استفاده از منابع مالی، دانش فنی و تجربیات شرکت های خارجی نیز سومین رویکردی است که دولت در پیش گرفته است.

نتیجه‌گیری

بازار بیمه در ازبکستان هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته، اما روند رشد آن مثبت است. رویکرد دولت، توسعه شفافیت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش مشارکت شهروندان در بیمه‌گذاری می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما