اخبار اقتصادی یونان
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ اول اردیبهشت ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
شرکت وزیر خارجه در اجلاس ابتکار سه دریا
آقای یراپتریتیس وزیر خارجه یونان در اجلاس "ابتکار سه دریا" که در روز سه شنبه 29 آوریل در ورشو، پایتخت لهستان، برگزار میشود شرکت خواهد کرد. منابع وزارت خارجه یونان، حضور آقای یراپتریتیس در این اجلاس را بسیار مهم ارزیابی میکنند. اجلاس ابتکار سه دریا (3SI) با محوریت پروژههای کلان در زمینه انرژی، حمل و نقل و ارتباطات دیجیتال، با هدف ارتقای اتصال پذیری و ارتباطات در منطقه اروپا برگزار میشود. یونان در سپتامبر 2023 به عنوان سیزدهمین عضو رسمیبه این ابتکار پیوست. در پی عضویت یونان در 3SI، دریای اژه نیز در کنار دریاهای بالتیک، سیاه و آدریاتیک، به ابتکار افزوده شد که نقش ژئوپلیتیکی یونان را در منطقه شرق مدیترانه، شمال آفریقا و خاورمیانه تقویت می کند. به نقل از منابع یونانی بنادر آلکساندروپولیس، کاوالا و تسالونیکی به عنوان دروازه های کلیدی ترانزیت و اتصال میان شمال و جنوب اروپا مطرح میشوند. پروژه های ریلی در شمال یونان با هدف اتصال بهتر با کشورهای عضو ابتکار در محور شمال – جنوب در حال توسعه و به روز رسانی هستند. یونان در حوزه انرژی نیز نقش مهمی ایفا میکند. ترمینال شناور ذخیرهسازی و گازسازی مجدد (FSRU) آلکساندروپولیس، در کنار خطوط لوله ترانزآدریاتیک (TAP) و یونان- بلغارستان (IGB)، امنیت انرژی و تنوع بخشی منابع گازی را تقویت کرده و به عنوان زیرساخت های کلیدی برای اجرای "کریدور عمودی گاز" (Vertical Gas Corridor) به شمار می روند.
پروژه Via Carpathia، یکی از مهمترین طرح های جاده ای ابتکار 3SI است که شهر بندری "کلایپدا" لیتوانی واقع در دریای بالتیک را به تسالونیکی و دریای اژه متصل میسازد و نقشی حیاتی در رشد اقتصادی و حمل و نقل خواهد داشت. به نقل از منابع یونانی این کشور مشارکت در ابتکارات بین المللی و منطقه ای که موجب ترویج رشد اقتصادی و همکاری کشورها میشود را در اولویت قرار داده مشروط به اینکه عملکرد آنها در چارچوب اصول حقوق بین المللی و به ویژه کنوانسیون ممل متحد در مورد حقوق دریاها (UNCLOS) باشد. یونان با پیروی از این رویکرد، نقش خود به عنوان دروازه ورود به اروپا، هاب اتصال پذیری و ارتباطات و ستون ثبات و رفاه در فرامنطقه را تایید میکند. ابتکار 3SI تاکنون حمایت کشورهای بزرگ و نهادهای بین المللی را جذب کرده است. کشورهای لهستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی، اسلوونی و یونان عضو این ابتکار هستند. امریکا، آلمان، ژاپن و اتحادیه اروپا اعضای شریک هستند. کشورهای اوکراین و مولداوی اعضای پیوسته ابتکار سه دریا میباشند در حالیکه کشورهای ترکیه، اسپانیا، آلبانی و مونته نگرو علاقه خود برای عضویت در آن را اعلام کردند.
https://www.in.gr/2025/04/28/politics/apo-tin-varsovia-stin-konstantinoupoli-o-gerapetritis-proti-episkepsi-sto-patriarxeio/
نشست وزیر انرژی با شرکت های تولید کننده برق در پی قطع گسترده برق در اسپانیا و پرتغال
آقای پاپااستاورو وزیر محیط زیست و انرژی یونان روز دوشنبه 28 آوریل با نمایندگان شرکت های تولید کننده برق کشور دیدار کرد. طی این دیدار قطع گسترده برق در اسپانیا و پرتغال مورد بررسی قرار گرفت. به نقل از بیانیه وزارت محیط زیست و انرژی طی این جلسه اشاره شد که قطع برق در دو کشور مذکور، بازار اروپا را تحت تاثیر قرار نداده چرا که سیستم های برق دو کشور با انجام اقدامات لازم توسط اپراتورها منزوی شدند. به گفته منابع وزارت محیط زیست و انرژی قطعی گسترده برق در اسپانیا و پرتغال هیچ ارتباطی با اقدامات مدیریت انرژی در یونان ندارد. در حال حاضر یونان با پدیده مازاد تولید برق از منابع تجدید پذیر مواجه است که همزمان با کاهش تقاضا به دلیل شرایط آب و هوای معتدل رخ داده است. این شرایط باعث ناپایداری در شبکه برق شده و در نتیجه کشور بسیاری از واحدهای انرژیهای تجدید پذیر را از شبکه خارج کرده است. دولت مدعی است که این روش هیچ ارتباطی با آنچه در اسپانیا رخ داد ندارد و وضعیت کنونی با توجه به شرایط آبی و هوایی از قبل پیش بینیشده بوده و کاملا تحت کنترل است. (نافت امپوریکی)
https://www.naftemporiki.gr/politics/1949945/ektakti-syskepsi-sto-ypen-meta-to-mplak-aoyt-se-ispania-kai-portogalia/
تدوین لایحه برای اصلاح سازمان راه آهن
هیئت دولت طی جلسه ای به ریاست آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان در روز دوشنبه 28 آوریل، لایحه مربوط به اصلاح و ارتقای سازمان راه آهن را تایید کرد. انتظار می رود که این لایحه طی روزهای آتی تسلیم پارلمان شود. دولت یونان در صدد اجرای اصلاحات گسترده در ساختار سازمان راه آهن به منظور بهبود ایمنی و کارآمدی این سازمان میباشد که مهمتریم محورهای آن به شرح زیر است: - استخدام خارج از آزمون سراسری و اخراج کارکنانی که قوانین ایمنی را نقض میکنند. - راهاندازی مرکز نظارت واحد برای کنترل لحظه ای شبکه ریلی با استفاده از فناوریهای نوین مانند سامانههای مکان یابی GNSS/HEPOS. - ثبت دیجیتال تخلفات - جذب متخصصان خارجی با حقوق رقابتی و افزایش بودجه سازمان راه آهن از ۷۵ به ۱۲۰ میلیون یورو. - ایجاد مرکز نظارتی واحد در نقش "برج مراقبت" برای کنترل سراسر شبکه ریلی. – نهادینه کردن نظام ارزشیابی سختگیرانه برای پرسنل سازمان.
دولت اعلام کرد پروژه نصب سیستم کنترل قطار اروپایی (ETCS) در حال تکمیل است. یادآور میشود که علیرغم تعهدات دولت این سامانه هنوز در مسیر اصلی آتن- تسالونیکی فعال نشده است. مذاکرات با شرکت Hellenic Train نیز برای نوسازی ناوگان در جریان است. (کاتی مرینی)
https://www.in.gr/2025/04/27/politics/politiki-grammateia/epistoli-36-eyrovouleyton-ston-mitsotaki-zitoun-metra-gia-mploko-ellinoktiton-ploion-sto-skiodi-rosiko-stolo/