معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۰۷- ۱۶:۵۴

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در هفته اول دیماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

امکان صادرات گوشت به پرو و برزیل

بوئیس سیلس معاون سیاست های صنعتی سازی وزارت توسعه تولیدی، اعلام کرد که به دستیابی به توافق‌هایی جهت صادرات گوشت خوک و مرغ به کشورهای پرو و برزیل «بسیار نزدیک» هستند. سیلز در مورد میزان صادرات اشاره کرد که در وهله اول حداقل مقادیری بین 30 تا 60 تن گوشت مرغ صادر خواهد شد تا مصرف کننده خارجی از کیفیت محصولات ما مطلع شود. "بعداً ما شروع به صادرات بیشتر خواهیم کرد." در مورد گوشت خوک نیز خاطرنشان کرد که به راحتی 20 درصد از تولید سالانه قابل صادرات است.

https://la-razon.com/economia/2024/12/22/gobierno-anuncia-posible-exportacion-de-carne-de-cerdo-y-pollo-a-mercados-de-peru-y-brasil/

انعقاد توافقنامه جامع بین کره  جنوبی و بولیوی

سرخیو کوسیکانکی، وزیر برنامه ریزی توسعه  و  لی جانگ سفیر کره جنوبی در بولیوی  توافقنامه ی جامعی را جهت اعطای وام به مبلغ یک میلیارد دلار برای پروژه‌های کلیدی مانند زیرساخت‌ها، بهداشت، آب و فاضلاب و انرژی امضا نمودند. این توافق همچنین بر روابط دوجانبه بین دو کشور تاکید می‌کند و نشان دهنده افزایش قابل توجه همکاری کره جنوبی در بولیوی است.

https://la-razon.com/economia/2024/12/21/bolivia-asegura-creditos-de-us-1-000-millones-de-corea-para-proyectos-estrategicos/

افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی

وزیر اقتصاد مارسلو مونته نگرو اظهار داشت که هزینه حمل و نقل یک کانتینر 40 فوتی از 1674 دلار در سال 2023 به 3946 دلار در سال 2024 افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش 136 درصدی به صورت میانگین است. بر اساس گزارشات واصله در تاریخ 18 ژوئیه 2024، نرخ مذکور به بالاترین میزان خود 5937 دلار رسید. به گفته مارسلو مونته نگرو، این افزایش نرخ حمل و نقل دریایی یکی از عوامل تشدید مشکلات اقتصادی در بولیوی در سال 2024 است. وی با یادآوری بیماری همه گیر کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و پدیده‌های آب و هوایی مانند خشکسالی شدید که بر تولیدات کشاورزی تأثیر گذاشت، گفت: «هیچ دولت دیگری این همه شوک منفی را دریافت نکرده بود». به گفته دولت، بولیوی با نامطلوب ترین شرایط اقلیمی در 20 سال گذشته مواجه بوده است. علاوه بر هزینه‌های لجستیکی، سایر عوامل خارجی مانند افزایش نرخ‌های بهره بین‌المللی و افزایش جهانی قیمت مواد غذایی و انرژی نیز وضعیت اقتصادی را پیچیده کردند.

https://la-razon.com/economia/2024/12/26/incremento-del-136-en-tarifas-de-transporte-maritimo-afecto-a-la-economia-boliviana/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما