معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۱۳:۱۹ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در نیمه اول مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

روسیه برای انتقال گاز به استان‌های شمالی ایران آماده می‌شود

مسکو و تهران در حال ادامه مذاکرات برای آغاز عرضه گاز سوآپ از روسیه به شمال ایران هستند. به گزارش سایت «مساوات»، این مطلب را الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العربیه» اعلام کرد. وی با بیان اینکه طرفین در حال گفت‌وگوی فعالانه درباره سایر موضوعات همکاری در حوزه نفت و گاز هستند، گفت: «ما در حال توسعه روابط مشارکتی برای تولید مشترک نفت هستیم، پروژه‌های گازی و سرمایه‌گذاری و امکان عرضه سوآپ به مناطقی از ایران که به این منابع انرژی نیاز دارند را بررسی می‌کنیم.

به گفته نواک، ایران شریک بلندمدت روسیه است و چندین زمینه همکاری با آن به طور فعال در حال توسعه است. در بخش انرژی، مشارکت برای تولید مشترک نفت در حال توسعه و پروژه‌های گاز و سرمایه‌گذاری در دست بررسی است.

وی افزود: اگرچه ایران یکی از بزرگترین کشورها از نظر منابع انرژی و تولید هیدروکربن است، اما تفاوت‌های منطقه‌ای وجود دارد و به خصوص، ما شاهد نیاز آنها در شمال هستیم.

https://musavat.com/news/rusiya-iranin-simal-eyaletlerine-qaz-oturmeye-hazirlasir_1106146.html

آذربایجان و چین در مورد همکاری در چارچوب کریدور میانی گفتگو کردند

دیداری بین رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان و لی شیائوپنگ وزیر حمل و نقل چین انجام شد. به گزارش «ترند»، در این دیدار وضعیت کنونی روابط آذربایجان و چین در زمینه حمل و نقل و چشم انداز توسعه آتی و همکاری در چارچوب کریدور میانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو کشور در مورد بهبود چارچوب قانونی و همچنین گسترش همکاری با طرف چینی در زمینه‌های جاده ای و ریلی، حمل و نقل عمومی و حمل و نقل هوایی تبادل نظر کردند.

در این دیدار، وزیر حمل و نقل چین به جلسات وزیران با عنوان «کریدور میانی پایدار و دیجیتال» و «حمل و نقل عمومی سبز» که در چارچوب «کوپ 29» در آذربایجان برگزار می‌شود، دعوت شد.

لازم به ذکر است که کریدور میانی 10 سال است که در حال توسعه است اما در 2 سال اخیر به دلیل افزایش ترانزیت کالاهای چینی رونق گرفته است. در مجموع، 2.7 میلیون تن محموله در سال 2023 از کریدور میانی عبور کرده است و پیش بینی می‌شود این رقم در سال 2024 به 4.2 میلیون تن برسد.

https://az.trend.az/business/3948897.html

رئیس جمهور آذربایجان: هدف اصلی ما بهبود الگوی توسعه پایدار است

هدف اصلی ما تنوع بیشتر اقتصاد و بهبود مدل توسعه پایدار است. به گزارش «آپا»، این مطلب را الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در نشستی که به مسائل اقتصادی اختصاص داده شده بود، بیان کرد.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: تورم از ابتدای سال تاکنون کمی‌بیش از یک درصد بوده است. این یک شاخص بسیار مثبت است. من قبلاً اعلام کرده ام که حداقل دستمزد و حداقل مستمری در سال آینده افزایش می یابد، اگرچه تورم در سطح بسیار پایینی است، اگرچه وظایف پیش روی کشور به منابع مالی زیادی نیاز دارد، در وهله اول، مربوط به توسعه مجتمع نظامی، نظامی-صنعتی، احیای قره باغ و زنگزور شرقی است. با وجود همه اینها، ما تمام تلاش خود را برای بهبود رفاه شهروندان آسیب پذیر خود انجام می دهیم.

https://apa.az/resmi-xeber/prezident-bizim-esas-hedefimiz-dayaniqli-inkisaf-modelini-tekmillesdirmekdir-868627

دیدار جیحون بایرام اف با دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی

 جیحون بایرامواف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز 25 سپتامبر در چارچوب هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اسد مجید خان دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، طرفین در مورد مسائل همکاری آذربایجان و اکو و همچنین چشم انداز همکاری در چارچوب بیست و نهمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کوپ 29) به تبادل نظر پرداختند.

جیحون بایراموف ضمن اشاره به اینکه آذربایجان برای همکاری با اکو اهمیت ویژه ای قائل است، اظهار داشت: آذربایجان همواره آماده و علاقمند به مشارکت در گسترش همکاری‌های منطقه ای در چارچوب این سازمان است. خاطرنشان شد: گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، امنیت انرژی، حمل و نقل و ارتباطات از اولویت های دو طرف است.

در این نشست بر اهمیت گسترش همکاری بین کشورهای عضو سازمان و کمک به توسعه اقتصاد منطقه تاکید شد.

با توجه به فعالیت ها و اهداف سازمان، بار دیگر اهمیت گسترش تجارت درون منطقه ای و بین منطقه ای مورد تاکید قرار گرفت.

طرف مقابل به تفصیل از وضعیت و واقعیت های موجود منطقه در دوران پس از جنگ، تهدیدات مین و روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان مطلع شد.

اسد مجید خان، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی ضمن ابراز قدردانی از مشارکت فعال و سازنده آذربایجان در چارچوب اکو، تصریح کرد: آذربایجان شریک قابل اعتمادی برای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: سازمان همکاری اقتصادی به گذار سبز اهمیت ویژه ای قائل است و آمادگی دارد از اجرای گام ها و ابتکارات آذربایجان در این راستا حمایت کند.

اهمیت انتخاب شهر شوشا به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی برای سال 2026 مورد توجه قرار گرفت و در خصوص اقدامات مشترک احتمالی در سال جاری تبادل نظر شد.

در این دیدار سایر موضوعات مورد علاقه طرفین مورد تبادل نظر قرار گرفت.

https://mfa.gov.az/az/news/no37124

وزارت حمل و نقل و توسعه دیجیتال آذربایجان: ما علاقه مندیم که به زودی خط ریلی رشت - آستارا افتتاح شود

ما علاقه مندیم که به زودی خط ریلی رشت - آستارا افتتاح شود. به گزارش «آپا اقتصاد»، این مطلب را شاهین اسماعیل اف رئیس اداره همکاری‌های بین المللی وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل در سخنرانی خود در دومین اجلاس اقتصادی آذربایجان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیان کرد.

وی گفت: بازسازی خط ریلی «سومقایت – یالاما» و «الت – آستارا» برای آذربایجان مهم است تا کریدور حمل و نقل شمال-جنوب با تمام ظرفیت کار کند.

این مقام وزارت افزود: برای تکمیل این کریدور، پروژه راه آهن «رشت – آستارا» به طول ۱۶۷ کیلومتر در ایران وجود دارد. ما علاقه مندیم این پروژه به زودی تکمیل شود. این خط ریلی نقش بزرگی در افزایش حمل و نقل ما به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت. کاری که ما انجام می دهیم با هدف افزایش پتانسیل ترانزیت منطقه ای آذربایجان است.

https://apa.az/dehlizler/rinn-rest-astara-demir-yolu-xettinin-tezlikle-acilmasinda-maraqliyiq-868569

آذربایجان اسناد گاز طبیعی و «انرژی سبز» را با صربستان امضا کرد

اسنادی در زمینه تامین گاز و انرژی سبز بین جمهوری آذربایجان و صربستان امضا شد. به گزارش «آپا اقتصاد»، پرویز شهبازوف، وزیر انرژی این موضوع را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» بیان کرده است.

خاطرنشان می‌شود که وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و وزارت معادن و انرژی جمهوری صربستان یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انرژی سبز امضا کردند.

امضای قراردادی در خصوص عرضه گاز اضافی بین «سوکار» و «صربیاگاز»

شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) و شرکت «صربیاگاز» صربستان قرارداد خرید و فروش برای عرضه روزانه یک میلیون متر مکعب گاز اضافی بین اول نوامبر ۲۰۲۴ تا ۱ آوریل ۲۰۲۵ امضا کردند. این مطلب را پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» بیان کرد.

وزیر انرژی گفت که در جریان سفر خود به بلگراد با همتای صرب خود دوبراوکا جدوویچ هاندانوویچ وزیر معدن و انرژی دیدار کرده است. در این دیدار درباره گسترش همکاری‌های انرژی بحث و تبادل نظر شد.

  در چارچوب این دیدار، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه «انرژی سبز» بین وزارت انرژی آذربایجان و وزارت معدن و انرژی صربستان به امضا رسید.

https://vergiler.az/news/economy/31892.html

آنار آخوندوف: حجم مبادلات تجاری آذربایجان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 28 درصد افزایش یافت

روابط اقتصادی بین آذربایجان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر اساس منافع متقابل در حال توسعه است که این زمینه را برای اجرای موثرتر پروژه‌های مشترک ایجاد می‌کند. به گزارش «رپورت»، این مطلب را آنار آخوندوف معاون وزیر اقتصاد آذربایجان در دومین مجمع اقتصادی آذربایجان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که با حمایت این وزارت و به همت آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (آذپرومو) در باکو برگذار شد، بیان کرد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، ارزش مبادلات تجاری آذربایجان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش یافته است، گفت: به ویژه، در این مدت صادرات ما دو برابر افزایش یافته است. روند آماری مثبت ثبت شده بین آذربایجان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تنها با تجارت محدود نمی‌شود. رشد قابل توجهی در زمینه سرمایه گذاری مستقیم متقابل نیز مشاهده می‌شود. گسترش فعالیت مشترک ما در بخش انرژی سنتی و در زمینه انرژی‌های جایگزین در سال های اخیر مایه خرسندی است.

آنار آخوندوف همچنین با بیان اینکه در سال‌های اخیر، روابط گردشگری بین آذربایجان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به سرعت در حال توسعه است، گفت: توسعه این روابط نشان‌ دهنده آن است که کشور ما به عنوان یک مقصد مهم در حوزه گردشگری در منطقه شناخته شده است و گردشگران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آذربایجان را به عنوان مقصدی جذاب می‌بینند. توسعه زیرساخت های گردشگری و گام های برداشته شده در جهت ارتقای بخش مذکور موجب پیشرفت های مهمی در این زمینه شده است که هر دو طرف علاقه زیادی به آن نشان می دهند.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد پروازهای مستقیم، ساده‌سازی مراحل صدور روادید و گذار به رژیم بدون روادید با برخی کشورها نیز جریان گردشگران را افزایش می‌دهد، افزود: تعداد گردشگرانی که از چندین کشور شورای همکاری خلیج فارس به آذربایجان می آیند به میزان قابل توجهی بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

https://report.az/biznes-xeberleri/anar-axundov-kes-olkeleri-ile-iqtisadi-elaqeler-qarsiliqli-maraq-esasinda-inkisaf-edir/

کشورهای خلیج فارس حدود ۴ میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده‌اند

کشورهای خلیج فارس تا کنون حدود ۴ میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این مطلب را یوسف عبدالله اف مدیر عامل آژانس (آذپرومو) در دومین مجمع اقتصادی آذربایجان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که با حمایت این وزارت و به همت آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (آذپرومو) در باکو برگزار شد، بیان کرد.

به گفته وی، در سال 2017 و در زمان برگزاری اولین مجمع، حجم مبادلات تجاری بین آذربایجان و کشورهای خلیج فارس 69.5 میلیون دلار بوده است. در سال 2023، حجم مبادلات تجاری 2.5 برابر افزایش یافته و به 175 میلیون دلار آمریکا رسید. اما پتانسیل به طور کامل تحقق نیافته است. معتقدم که این مجمع امکان بازنگری در چشم انداز را فراهم می‌کند.

https://vergiler.az/news/economy/31883.html

نواک: اتصال سیستم های انرژی روسیه، ایران و آذربایجان در دستور کار است

پروژه اتصال سیستم های انرژی روسیه، ایران و آذربایجان در مرحله مطالعات امکان سنجی قرار دارد. این مطلب را الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه بیان کرده است.

در اوت سال گذشته، وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که روسیه، ایران و آذربایجان توافق کرده‌اند که کار توجیه فنی و اقتصادی یکپارچه‌سازی سیستم‌های برق را تا پایان سال ۲۰۲۳ به پایان برسانند.

الکساندر نواک گفت: ما یک پروژه مشترک داریم که با دوستانمان از ایران و آذربایجان در حال گفتگو هستیم. این یکپارچه سازی سیستم های انرژی ما است. ما هم اکنون در حال بررسی امکان سنجی هستیم.

معاون نخست وزیر افزود: بحث کمبود برق در جنوب روسیه نیست، بلکه بحث تبادل برق متقابل در صورت لزوم و عملکرد همزمان سیستم های انرژی است. به عنوان مثال، همانطور که بین روسیه و بلاروس است

الکساندر نواک تاکید کرد: یک پروژه سه جانبه وجود دارد و در دستور کار مذاکرات و روابط ما قرار دارد. وزارت انرژی ما در حال حاضر روی آن کار می‌کند.

https://banker.az/rusiya-iran-v%C9%99-az%C9%99rbaycanin-enerji-sisteml%C9%99rinin-birl%C9%99sdirilm%C9%99si-gund%C9%99likd%C9%99dir-novak/

آیا خودروهای سواری بیشتری در آذربایجان تولید می‌شود؟

در ماه ژانویه تا اوت، حجم تولید خودرو در آذربایجان 2627 دستگاه بوده است. بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار، این میزان 35.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است.

ناطق جعفرلی کارشناس اقتصادی طی گفتگو با «اسپوتنیک آذ» در پاسخ به این سوال که چرا خودروها در کشور تولید نمی‌شوند، بلکه «فقط در اینجا مونتاژ می‌شوند، گفت: در دنیا چنین رویکردی وجود دارد: اگر حداقل 25 درصد قطعات خودرو در کشور تولید شود، این تولید خودروی کشور است. می‌توان گفت که قطعات خودرو در آذربایجان تولید نمی‌شود، ما آنها را مونتاژ می‌کنیم. این کارشناس تاکید کرد که خریدار اصلی خودرو صندوق حمایت اجتماعی کشور است.

وی افزود: علاوه بر این، تصمیمات اخیر در مورد خدمات تاکسی باعث افزایش علاقه به خودروهای مونتاژ شده در کشور شده است. از آنجایی که شرایط اعتباری انعطاف پذیرتری برای این خودروها ارائه می‌شود، به همین دلیل فروش خودروهای تولید داخل افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها تولیدکننده خودروهای سواری در آذربایجان کارخانه خودروسازی نفتچالا است که برندهایی مانند «رونا»، «سمند»، «سورن»، «دنا»، «پژو-206»، «پژو-207» در اینجا تولید می‌شوند. این خودروها با برند «ساخت آذربایجان» به بازارهای خارجی صادر می‌شود.

https://t.me/SputnikAz/50650

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما