معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۴:۴۸

اخبار اقتصادی هند- دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته سوم مهر ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هند دستورالعمل های جدیدی را برای صادرات گوشت حلال تعیین می‌کند

هند شرایط سیاست صادرات برخی گوشت حلال و محصولات آن را اعلام کرد که از 16 اکتبر اجرایی می‌شود. اداره کل بازرگانی خارجی DGFT ضمن ابلاغ این شرایط، گفت: گوشت و فرآورده‌های گوشتی مشخص شده تنها در صورت تولید یا فرآوری و تولید و فرآوری، مجاز به صدور گواهی حلال به 15 کشور از جمله امارات، عربستان سعودی و بنگلادش خواهند بود.

DGFT با بیان اینکه شرایط سیاست صادرات گوشت حلال و فرآورده‌های گوشتی مشخص شده ابلاغ می‌شود، افزود: صادرکننده باید گواهی معتبر را در محموله پستی کشور واردکننده به خریدار ارائه کند. اندونزی، ایران، عراق، کویت، مالزی، فیلیپین، قطر، سنگاپور و ترکیه نیز جزو این 15 کشور هستند.

 https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/foreign-trade/india-sets-new-guidelines-for-halal-meat-exports-effective-october-

                                                                                                                                                                                                                                                                        آمادگی هند برای مقابله با آسیب عرضه نفت در میانه ی بحران خاورمیانه

          هاردیپ سینگ پوری وزیر در رویدادی برای راه اندازی چشم انداز انرژی جهانی 2024 (ExxonMobil) گفت: "ما بحران در خاورمیانه را بسیار دقیق دنبال می‌کنیم و در صورت تشدید در دسترس بودن انرژی هند قادر خواهد بود وضعیت را کنترل کند زیرا بازار مملو از ذخایر نفت است. به عنوان نمونه هند قصد دارد به خرید نفت ارزان روسیه ادامه دهد. زیرا امروزه در دنیا بیشتر از مصرف نفت موجود است. اگر برخی از طرف ها از در دسترس بودن آن خودداری کنند، تامین کنندگان جدیدی نیز در بازار وجود دارد."

          سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند، در سال‌های اخیر به دلیل تقاضای ضعیف جهانی، تولید نفت خود را برای حمایت از قیمت‌ها کاهش داده‌اند اما قرار است از دسامبر افزایش تولید داشته باشند.

https://www.deccanherald.com/business/india-prepared-to-handle-oil-supply-hit-from-middle-east-conflict-hardeep-singh-puri-322287

 NPCILنیروگاه‌های هسته‌ای جدید هند با بودجه بخش خصوصی را راه‌اندازی می‌کند

             برای اولین بار، شرکت انرژی هسته‌ای هند (NPCIL) قرار است نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک 220 مگاواتی را برای بازیگران خصوصی راه‌اندازی کند که مسئول تأمین بودجه و زمین برای پروژه‌ها خواهند بود. یک مقام ارشد دولتی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود این طرح تا پایان سال جاری یا اوایل سال 2025 توسعه یابد. رسمی تایید کرد.

    در سخنرانی بودجه سال مالی 2024-2025، وزیر دارایی، نیرمالا سیتارامان، اعلام کرد که دولت اتحادیه با بخش خصوصی برای ایجاد رآکتورهای کوچک بهارات و پیشبرد تحقیق و توسعه راکتورهای کوچک مدولار همکاری خواهد کرد.
     راکتوری با توان خروجی کمتر از 300 مگاوات به عنوان «کوچک» طبقه‌بندی می‌شود و این راکتورها می‌توانند راحت‌تر در نزدیکی نقاط مورد استفاده خود مستقر شوند. در حال حاضر، هند در حال تطبیق طرح راکتور آب سنگین تحت فشار 220 مگاواتی خود   PHWR در راکتورهای کوچک بهارات است و تحقیقات در مرکز تحقیقات اتمی  BARC ادامه دارد.

https://swarajyamag.com/economy/bharat-small-reactors-npcil-to-operate-indias-new-private-sector-funded-nuclear-plants

هند به دنبال افزایش صادرات چای به 400 میلیون کیلوگرم تا سال 2047 است

          موتوکومار مدیر اجرایی هیئت چایی هند تحت نظر وزارت بازرگانی و صنعت هند در 131مین کنفرانس سالانه انجمن متحد کاشت‌کاران هند جنوبی UPASI ، گفت که صادرات راکد موضوع اصلی چای می‌باشد زیرامصرف داخلی زیاد شده است. وی تاکید کرد باید تلاش کرد تا با حفظ سهم در بازارهای موجود مانند روسیه و ایران، بازارهای جدید را به دست آورد.

          کومار افزود: صادرات چای برای دهه‌ها راکد و حدود 200 میلیون کیلوگرم بوده است، در حالی که مصرف داخلی رشد قابل توجهی داشته است. صادرات چای که در سال 1950 حدود 201 میلیون کیلوگرم بود، در سال 2023 به 232 میلیون کیلوگرم افزایش یافت. در حالی که بازار داخلی از 77 میلیون کیلوگرم در سال 1950 به 1162 میلیون کیلوگرم در سال 2023 افزایش یافته است.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/india-eyes-to-boost-tea-exports-to-400-m-kgs-by-2047/article68664639.ece

تعمیق استانداردهای نظارتی در زمینه ایمنی مواد غذایی میان هند و بوتان

          سازمان ایمنی و استانداردهای غذایی هندFSSAI  زیر نظر وزارت بهداشت و رفاه خانواده این کشور، در حاشیه اجلاس جهانی تنظیم کنندگان غذا نشستی دوجانبه با سازمان غذا و داروی بوتان BFDA  برگزار کرد. این جلسه بر پروتکل اجرای توافقنامه ای  که بین دوکشور در 21 مارس 2024 امضا شد، متمرکز شد. این موافقتنامه بر تعهد متقابل برای افزایش ایمنی مواد غذایی، همسویی چارچوب های نظارتی، ساده سازی رویه واردات مواد غذایی و تقویت همکاری‌های فنی تاکید می‌کند.

          آقای "کامال وارداناهو"، مدیر عامل FSSAI، اظهار داشت که "جلسه امروز نشان دهنده یک پیشرفت اساسی در مشارکت ما با بوتان در زمینه ایمنی مواد غذایی و تسهیل تجارت است. توافقنامه و نتایج گفتگوهای ما برای ساده کردن فرآیندهای تجاری و ارتقای استانداردهای ایمنی مواد غذایی تنظیم شده است. این همکاری تعهد مشترک ما را برای حفظ بالاترین استانداردهای کیفیت برای مصرف کنندگان برجسته می‌کند. با همکاری نزدیک با BFDA، ما در حال ایجاد یک چارچوب قوی و موثر ایمنی مواد غذایی هستیم که منافع هر دو کشور را تامین خواهد کرد.

https://www.en.krishakjagat.org/india-region/india-and-bhutan-deepen-cooperation-on-food-safety-and-regulatory-standards/

رفع موانع صادرات برنج هند و مشکلات پیش آمده برای صادرکنندگان پاکستانی برنج

          اقدام اخیر دولت هند برای حذف حداقل قیمت صادراتی برنج باسماتی و کاهش محدودیت ها در صادرات برنج غیر باسماتی، صادرکنندگان برنج پاکستانی را نگران کرده است. این تغییرات که در سپتامبر 2024 اجرایی می‌شوند، تهدیدی برای برهم زدن دستاوردهای پاکستان تحت محدودیت‌های قبلی است.

          در سال مالی 2024، پاکستان برنج به ارزش تقریبی 3.9 میلیارد دلار صادر کرد که افزایش قابل توجهی از 2.15 میلیارد دلار در سال مالی 23 بود که عمدتاً به دلیل محدودیت های صادراتی هند است. اکنون، با حذف کف قیمتی و سقف صادراتی هند، پاکستان - رقیب اصلی هند در بازار جهانی باسماتی - با مشکلات احتمالی مواجه است.

          پیش از این، هند حداقل قیمت صادراتی (MEP) 1200 دلار در هر تن برنج باسماتی را برای تثبیت قیمت‌های محلی و تامین عرضه داخلی اعمال می‌کرد. با این حال، افزایش فشار صادرکنندگان و کاهش تقاضای بین المللی منجر به تغییر این سیاست شد. در این رابطه سخنگوی انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان REAP  اظهار داشت: «ما رسماً از اداره توسعه تجارت پاکستان (TDAP) درخواست کرده‌ایم تا MEP برای برنج باسماتی را از 1300 دلار در هر تن به حدود 900 دلار کاهش دهد.

          با برداشته شدن محدودیت‌های صادراتی هند، صادرات برنج غیر باسماتی پاکستان نیز ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود، به‌ویژه در بازارهای آفریقا و آسیای جنوب شرقی که هر دو کشور برای سهم بازار رقابت می‌کنند. با این حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز ممکن است آنطور که پیش بینی می‌شد تیره و تار نباشد.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/09/22/pakistani-rice-exporters-face-uncertainty-as-india-eases-export-restrictions/

هند صادرات لوکوموتیو را در سال 2025 آغاز می‌کند

برای اولین بار، هند قرار است لوکوموتیو را به یک مشتری جهانی صادر کند.  هند لوکوموتیوهایی را در کارخانه Marhowra خود در بیهار تولید خواهد کرد و صادرات را به یک مشتری آفریقایی در سال 2025 آغاز خواهد کرد.

          این کارخانه لوکوموتیوهای سری Evolution ES43ACmi را به مشتریان جهانی عرضه خواهد کرد. ES43ACmi یک لوکوموتیو با موتور 4500 اسب بخار سری Evolution است که بهترین راندمان سوخت در کلاس و عملکرد ثابت شده را در محیط های با دمای بالا ارائه می دهد.

          به گفته وزارت راه آهن، این پروژه از اهمیت استراتژیک برخوردار است زیرا هند را به عنوان یک مرکز تولید جهانی لوکوموتیو قرار می دهد و با ابتکارات "ساخت هند" و "ساخت برای جهان" تحت چشم انداز "Atmanirbhar Bharat" هماهنگ است.

https://www.financialexpress.com/business/railways-india-to-start-exporting-locomotives-in-2025-3620796/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما