معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۵:۳۹

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم مهر ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد.

جمهوری دومینیکن

جمهوری دومینیکن میزبان مجمع رقابت آمریکای لاتین و کارائیب خواهد بود

جمهوری دومینیکن میزبان نشست مجمع رقابت آمریکای لاتین و کارائیب (FLACC) 2024 خواهد بود که در 8 و 9 اکتبر برگزار خواهد شد. این نشست که بطور سالانه برگزار می‌شود کارشناسان و مقامات بلندپایه را با هدف رسیدگی به چالش ها و به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌های رقابت تجاری در منطقه گرد هم می آورد. در این نشست متخصصان مختلف و نمایندگان آژانس های رقابت از کشور هایی مانند مکزیک، کاستاریکا، برزیل، شیلی، السالوادور، آرژانتین، پرو، اسپانیا و پرتغال شرکت خواهند کرد.

https://acento.com.do/economia/rd-sera-sede-del-foro-latinoamericano-y-del-caribe-de-competencia-9404531.html

دولت دومینیکن سه هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر جدید نصب خواهد کرد

آقای جوئل سانتوس اچاواریا، وزیر انرژی و معادن، گفت که در چهار سال آینده دولت قصد دارد حدود دو هزار مگاوات انرژی حرارتی و هزار مگاوات دیگر انرژی تجدیدپذیر برای تامین نیاز برق کشور نصب کند. در جریان کارگاه آموزشی نظارت سیاسی حزب انقلابی مدرن (PRM)، آقای سانتوس اچواریا همچنین گفت که دولت رئیس جمهور لوئیس آبینادر قصد دارد رشد اقتصادی را در سال جاری به بیش از 5 درصد افزایش دهد. وی در خصوص سرمایه گذاری خارجی نیز اظهار داشت که هر ساله با چهار میلیارد دلار در حال رکوردشکنی است و امسال قصد داریم آن را به بیش از چهار و نیم میلیارد دلار برسانیم. 

https://acento.com.do/ecologia/gobierno-instalara-generadores-con-capacidad-para-tres-mil-megavatios-de-energias-renovables-9404665.html

انجمن مناطق آزاد دومینیکن با مالیات مخالف است

آقای خوزه مانوئل ویسنته، وزیر دارایی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که مزایای مالیاتی خاص برای بخش فیلم، منطقه آزاد و گردشگری حذف یا اصلاح خواهد شد. در این راستنا انجمن مناطق آزاد دومینیکن با انتشار بیانیه ای نیاز دولت دومینیکن به جمع آوری بیشتر پول را به رسمیت شناخت اما افزوده است  که پیشنهاد وضع مالیات بر درآمد از عملیات پارک های مناطق آزاد "باید بازنگری شود." این بیانیه می افزاید: مدل منطقه آزاد تجاری در همه کشورهای عضو توافقنامه تجارت آزاد بین جمهوری دومینیکن و آمریکای مرکزی (DR CAFTA) که ما با آن رقابت می‌کنیم یکی است و در هیچ یک از آنها رقم مالیاتی مانند آنچه پیشنهاد گردیده در آنها وجود ندارد. در نتیجه و در مقایسه با سایر مناطق آزاد در منطقه ما رقابتی نخواهیم بود.

https://acento.com.do/economia/cobrar-isr-a-zonas-francas-restaria-competitividad-al-sector-9405583.html

جمهوری دومینیکن می خواهد در سال 2028 به رکورد پذیرش 14 میلیون گردشگر برسد

خانم راکل پنیا، معاون رئیس جمهور دومینیکن در مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره  نمایشگاه تجاری انجمن ملی هتل ها و گردشگری (آسوناهورس) گفت که "موفقیت کشور" در زمینه گردشگری اتفاقی نبود. وی تاکید کرد که این امر به سیاست‌های اقتصادی مستحکم، امنیت حقوقی تضمین‌شده برای سرمایه‌گذاران و زیرساختی در سطح جهانی که شامل شبکه‌ای از بنادر و فرودگاه‌های مدرن است، برقراری ارتباط با بازارهای اصلی جهانی بر می‌گردد. معاون رئیس جمهور افزود که برنامه  ما تا سال 2036 این است که تولید ناخالص داخلی را دو برابر کنیم و صنعت گردشگری در این تحول کلیدی خواهد بود زیرا این کشور می خواهد در سال 2028 به سطح پذیرش  14 میلیون بازدید کننده و گردشگر خارجی برسد.

https://acento.com.do/economia/raquel-pena-asegura-que-rd-tiene-meta-de-14-millones-de-visitantes-9406246.html

دومینیکن 450 میلیون دلار در سال های آتی برای بهبود انتقال در شبکه  برق سراسری خود سرمایه گذاری خواهد کرد

آقای جوئل سانتوس، وزیر انرژی و معادن گفت که تقاضای برق در جمهوری دومینیکن از 6.8 درصد در سال گذشته به نرخ رشد 8.35 درصد در سال جاری افزایش یافته و اعلام کرد که دولت طی سال های آتی 450 میلیون دلار  برای بهبود انتقال برق در شبکه سراسری کشور سرمایه گذاری خواهد نمود. آقای سانتوس هنگام شرکت در نشست اصلاحات بخش برق اشاره کرد که حدود 30 پروژه در حال توسعه برای تولید بیش از 3200 مگاوات برق در دست اجراست که بر تنوع منابع انرژی تأثیر می‌گذارد: "حدود 2000 مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی وجود دارد که «حداقل 1300 مگاوات تا سال 2028 باید به بهره برداری برسد و 1000 مگاوات دیگر انرژی تجدیدپذیر نیز به آم افزوده خواهد شد .»

https://listindiario.com/economia/energia/20241011/gobierno-invertira-450-millones-dolares-mejorar-transmision-electricidad_829107.html

 نشست رقابت در آمریکای لاتین و کارائیب (FLACC) 2024 در جمهوری دومینیکن

با مشارکت مقامات برجسته بخش رقابت های تجاری، نشست رقابت آمریکای لاتین و کارائیب (FLACC) 2024 که برای اولین بار در جمهوری دومینیکن با حضور مقامات بلندپایه از 20  کشورها برگزار شد به پایان رسید. در این جلسه، کارشناسان مختلف منطقه در مورد نیاز به بهبود رقابت در منطقه صحبت کردند و در آن جمهوری دومینیکن توانست دستاوردهای خود را ارائه کند.  

https://listindiario.com/economia/20241011/expertos-destacan-avances-materia-competencia-region_829104.html

اخراج گسترده‌هائیتی‌ها ممکن است کشاورزی دومینیکن را به خطر بیندازد

مارتین ادواردو، مدیر انجمن تولیدکنندگان موز دومینیکن (آدوبانانو)، در مورد ضررهای احتمالی این بخش در پی اخراج گسترده نیروی کار هائیتی ، که بخش قابل توجهی از نیروی کار را تشکیل می دهند، هشدار داد .  ادواردو گفت که طرح مهاجرتی دولت برای تولیدکنندگانی که بسته‌ بندی هفتگی موز را تهیه می‌کنند، ابهام زیادی ایجاد می‌کند و همچنین باعث ناامنی خریداران می‌شود، همین امر در مورد بخش برنج نیز صدق می‌کند که نمایندگان آن می‌گویند فشار این طرح را از سوی اداره کل مهاجرت در مناطق مونته کریستی و مائو احساس می‌کنند. آنها توضیح دادند که این مناطق در حال آماده سازی کامل زمین برای آبیاری بذر هستند و نیروی کار کمیاب است، در حالی که آزار و اذیت مقامات افزایش می یابد. او نسبت به عوارض ناشی از کمبود نیروی کار به ویژه در منطقه والورده و مونته کریستی هشدار داد. بر این اساس، مدیر آدوبانانو از کارگران خواست ویزای کار موقت را تنظیم کنند و از این طریق آنها را از اخراج محافظت کنند.ما موافقیم که قوانین باید رعایت شود، اما اگر می‌خواهیم صنعت موز را نجات دهیم، به عنوان تنها راه برای رعایت قراردادهای تعیین‌شده، باید کارگران را سازماندهی کنیم.

https://www.plenglish.com/news/2024/10/11/massive-expulsion-of-haitians-may-jeopardize-dominican-agriculture

اجلاس سران جهانگردی سازمان ملل در آفریقا و قاره آمریکا در جمهوری دومینیکن افتتاح شد

وزیر گردشگری دومینیکن، دیوید کولادو، گفت که اجلاس گردشگری سازمان ملل متحد در آفریقا و قاره آمریکا که در هفته جاری در دومینیکن افتتاح شد، نقطه شروعی برای کار مشترک در ارتقای صنعت اوقات فراغت و گردشگری خواهد بود. کولادو در جلسه افتتاحیه این رویداد در شهر پونتا کانا گفت که "اینجا، جایی است که دنیای جدید متولد می‌شود، همچنین یک پروژه بزرگ یعنی توسعه یک دستور کار گردشگری مشترک برای رفاه ملت های ما آغاز می‌شود."  کولادو از وزرای شرکت کننده در  این رویداد بین المللی که توسط سازمان گردشگری سازمان ملل متحد به ابتکار جمهوری دومینیکن سازماندهی شده است و به دنبال تقویت همکاری جنوب-جنوب از طریق سرمایه گذاری، ترویج صنایع خلاق و نوآوری است، تشکر کرد. در این نشست سه روزه، جلساتی در سطح بالا برگزار گردید به وزرا، محققان، کارشناسان و بازیگران صنعت گردشگری از هر دو قاره آمریکا و آفریقا اجازه داد  تا در مورد چالش‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شیوه‌های پایدار، گردشگری قابل دسترس، نوآوری، فرهنگ و تاریخ و همچنین فرصت‌ها و برای رشد متقابل بحث کنند. کار این اجلاس روز پنجشنبه با گفتگوی وزیران در سطح عالی "ایجاد فرصت ها بین آفریقا و قاره آمریکا" آغاز شد. این برنامه همچنین شامل تصویب بیانیه پونتا کانا و ارائه مقاله با عنوان "پل زدن قاره‌ها: تقویت پیوند بین آفریقا و قاره آمریکا" توسط پیتر سردا، معاون منطقه ای انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی بود .

https://www.plenglish.com/news/2024/10/03/un-tourism-africa-and-the-americas-summit-opens-in-dominican-republic

 جامائیکا

جامائیکا درآمد بیشتری از صادرات معادن و استخراج معادن دارد

جامائیکا 61.4 میلیون دلار بیشتر از صادرات معادن و استخراج معادن در طی پنج ماه اول سال به دست آورد. موسسه آماری جامائیکا در آخرین بولتن تجارت بین‌المللی کالاهای خود، ارزش این صادرات را 290.8 میلیون دلار اعلام کرد. از ماه ژانویه تا می 2023، صادرات در این بخش، 229.4 میلیون دلار برای این کشور درآمد داشته است. «استاتین» گفت که درآمد سال 2024 عمدتاً به دلیل افزایش 39.2 درصدی سود فروش آلومینا بود که به ارزش 260.8 میلیون دلار در مقایسه با 187.4 میلیون دلار در سال 2023 بود. با این حال، ارزش صادرات بوکسیت با 15.5 درصد کاهش به 25.2 میلیون دلار آمریکا رسید.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-sees-higher-earnings-from-mining-and-quarrying-exports

با بهبود چشم انداز تورم، بانک مرکزی جامائیکا دوباره نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی جامائیکا (BOJ) کاهش نرخ بهره رسمی خود را 25 واحد پایه به 6.5 درصد در سال اعلام کرده است که از 1 اکتبر 2024 اجرایی گردید . این دومین کاهش متوالی نرخ است، زیرا کمیته سیاست پولی  این بانک(MPC) با استناد به تغییر مثبت در روند تورمی، انبساط بیشتر سیاست های پولی را انتخاب کرد. بر اساس داده‌های موسسه آمار جامائیکا (STATIN)، تا اوت 2024، نرخ تورم سرانه سالانه جامائیکا به 6.5 درصد رسید که در ژوئیه 5.1 درصد بود. این نتیجه با آخرین پیش‌بینی BOJ مطابقت دارد، اما بالاتر از محدوده هدف چهار تا شش درصدی خود باقی مانده است. علیرغم افزایش تورم اصلی، تورم اصلی - که دسته‌های نوسانی مانند مواد غذایی و سوخت کشاورزی را در بر نمی‌گیرد - در ماه اوت به 4.3 درصد کاهش یافت و به کاهش تورم اساسی که از ابتدای سال آغاز شد ادامه داد. BOJ نشان داده است که انتظارات تورمی در یک مسیر نزولی ثابت است و نرخ ارز نسبتاً ثابت باقی مانده است. در نتیجه، بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند که تورم در افق پیش‌بینی به محدوده هدف خود بازگردد، البته تا دو تا سه ماه آینده. BOJ همچنین خطرات احتمالی ناشی از فصل طوفان فعال فعلی را تأیید کرد. به طور خاص، تأثیر طوفان بریل بر منابع کشاورزی می‌تواند کمتر از حد انتظار باشد و قیمت‌های کالاهای بین‌المللی همچنان به تعدیل ادامه داده است. این عوامل می‌توانند فشارهای تورمی را بیشتر کاهش دهند. علاوه بر این، BOJ بر اثرات تاخیری اقدامات سیاست پولی خود در سه سال گذشته تأکید کرد که به کاهش تقاضای داخلی و فشار دستمزدها کمک کرده است. در ژوئیه 2024، جریان خالص وام‌های جدید ارزی داخلی به بخش خصوصی، با کنترل تورم، تعدیل بیشتری نشان داد.

https://jamaica.loopnews.com/content/boj-cuts-interest-rate-again-inflation-outlook-improves

شرکت جامائیکائی سیمان کارائیب به تلاش های خود برای بهبود عرضه به بازار محلی ادامه می دهد

شرکت سیمان کارائیب (CCCL) از تلاش‌های مداوم برای بهبود سطح موجودی سیمان و بهبود فرآیندهای تحویل در میان کمبود سیمان محلی خبر داد. این شرکت اعلام کرد: "ما کاملا متعهد هستیم که مردم را از وضعیت فعلی عرضه محصولات خود مطلع کنیم." سیمان کاریب همچنین از اجرای اقدامات اضافی برای افزایش جریان موجودی در انبارهای سراسر جزیره ، مطابق با تعهدات قبلی خبر داد. این شرکت که با ظرفیت کامل تولید کار می‌کند، با موفقیت به چالش های عملیاتی مختلف، از جمله اختلالات اخیر ناشی از آب و هوای نامطلوب، پرداخته است. در ادامه بیانیه آمده است: «مشتریان و مردم عزیز ما می‌توانند انتظار بهبود بیشتری در تحویل سیمان در هفته‌های آینده داشته باشند. CCCL بر تعهد خود به خدمات رسانی بهتر به مشتریان و افزایش خدمات برای اطمینان از عرضه محلی قابل اعتماد سیمان تأکید می‌کند.

https://jamaica.loopnews.com/content/caribbean-cement-continues-efforts-improve-supply-local-market

هائیتی

دولت هائیتی امیدوار است که روند رشد نزولی اقتصادی کشور را متوقف کند

خانم کاتلین فلورستال، وزیر اقتصاد و دارایی گفت که برای معکوس کردن روند نزولی که اقتصاد هائیتی از سال 2018 تجربه کرده است، دولت قصد دارد در سال 2025 به رشد 1 درصدی دست یابد. وی در این رابطه در تلویزیون ملی گفت: "در حال حاضر پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی 1 درصد و تورم 19 درصد است و تصریح کرد: پیش‌بینی‌های فوق بر اساس واقعیت موجود انجام شده است. خانم فلورستال گفت که امیدوار است که وضعیت تغییر کند و شوک‌های مثبتی برای پیش‌بینی‌های بلندپروازانه‌تر وجود داشته باشد: «امیدواریم اصلاحات، تقویت حکومت‌داری و مبارزه با فساد را برای سرمایه‌گذاری بهتر و  بسیار بیشتر انجام دهیم. با اعمال همه این نکات، جامعه بین المللی موافقت خواهد کرد که پول بیشتری به ما بدهد.» بودجه جمهوری‌هائیتی برای سال مالی 2025-2024 بالغ بر 323.4 میلیارد گورد ، واحد پول هائیتی ، است . ( معادل 2.5 میلیارد دلار) و از این میزان دولت مبلغ 121.1 میلیارد گورد برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است. 

https://lenouvelliste.com/article/250662/budget-2024-2025-le-gouvernement-espere-freiner-la-serie-de-croissance-negative-avec-une-prevision-de-1

شکستن چرخه سقوط اقتصادی‌هائیتی سخت است

در چهارمین روز از ماه اول سال مالی 2025-2024، هائیتی آغاز سال مالی نامشخصی را تجربه می‌کند. پس از پایان سال مالی 2024-2023 با تولید ناخالص داخلی منفی 4 درصد (در پنجمین سال متوالی که کشور شاهد رشد منفی در اقتصاد است)، تنها رضایت دولت اجتناب از کسری بودجه در سال گذشته می‌باشد که آرامش خاصی را در بازار ارز و سطح تورم سبب گردیده و نرخ افزایش این دو شاخص اندکی کاهش یافته است. در واقع، طبق آخرین اطلاعات ، نرخ تورم در ماه آگوست 2024 پس از رسیدن به 30 درصد در جولای گذشته به 29.3 درصد رسیده است.

https://lenouvelliste.com/article/250691/casser-le-cycle-de-la-decroissance-economique

 برای برون رفت از بحران در هائیتی ، رشد اقتصادی 5 تا 10 درصدی در پنج سال آینده نیاز است

 آقای کسنر فارل  اقتصاددان اظهار داشت که برای خروج از این بحران موجود ، هائیتی به رشد اقتصادی بیش از 5 درصد طی پنج سال آینده نیاز دارد. وی در این خصوص گفت که با بودجه 2.5 میلیارد دلاری، خانم کتلین فلورستال وزیر اقتصاد و دارایی از رشد یک درصدی برای سال مالی فعلی خبر داد. اما به نظر این استاد دانشگاهی «این رشد واحد حتی برای یک سال هم قابل جبران نخواهد بود زیرا شش سال اخیر نشان داده است که اقتصاد به طور متوسط در هر سال 2 درصد منقبض شده است . همچنین برای خروج از این بحران نیاز به رشد اقتصادی 5 تا 10 درصدی در پنج سال آتی داریم». از سال 2015 تا 2018 ، هائیتی متوسط رشد 2 درصدی را تجربه کرده است، اما از سال 2018 به بعد  اقتصاد هائیتی به ثبت رشد منفی و کوچک شدن حجم اقتصاد خود ادامه داده و امسال پیش بینی‌ها حاکی از انقباض شدیدتر نسبت به قبل، یعنی در سطح 4 درصد خواهد بود. 

https://lenouvelliste.com/article/250709/pour-sortir-de-ce-marasme-il-faut-une-croissance-economique-de-5-a-10-pendant-les-cinq-prochaines-annees- estime-kesner-pharel

 مؤسسه مالی Heyseller Pay / HPay وارد هاییتی می‌شود

آقای استفان پیر کورنیل، بنیانگذار« Heyseller Pay S.A » گفت که «هدف این مؤسسه مالی حذف موانع برای انجام معاملات با سراسر جهان است بطوری که بتوانید هر جا و هر زمان به سرعت پرداخت کنید. آقای  استفان پیر کورنیل، دانشجوی سابق بازاریابی در HEC در مونترال، چالش راه اندازی کسب و کار خود را در هائیتی پذیرفت. وی در مورد این موضوع گفت: "امروز راه اندازی HPay CASH در هائیتی برای من یک کار استراتژیک است" و افزود: "ما می خواهیم که این پلت فرم به مصرف کنندگان کمک کند تا با دریافت تخفیف در خرید خود در هزینه‌های روزانه خود صرفه جویی کنند و همچنین تخفیف های فوری از شریک های ما دریافت کنند. علاوه بر این هدف دیگر ما این است که دربها را برای کسب و کارها به روی یک پایگاه مشتری جهانی باز کنیم و در عین حال به آنها کمک کنیم در هزینه‌های تراکنش صرفه جویی کنند و به آنها اجازه دهیم درآمد خود را افزایش دهند".

https://lenouvelliste.com/article/250812/lancement-dhpay-cash-une-plateforme-de-paiement-pour-eliminer-les-barrieres-dans-nos-transactions-a-travers-le-monde

نیمی از مردم هائیتی از گرسنگی شدید رنج می‌برند

بر اساس برنامه جهانی غذا، نیمی از جمعیت هائیتی اکنون گرسنگی حاد را تجربه می‌کنند. تقریباً 5.5 میلیون نفر از مردم هائیتی برای تامین غذای خود و خانواده‌هایشان در تلاش هستند و هزاران نفر از هائیتی‌هایی که عمدتاً آواره شده‌اند از «گرسنگی فاجعه ‌بار» رنج می‌برند. وانجا کااریا، مدیر برنامه جهانی غذا در هائیتی به خبرنگاران گفت: «بدون امنیت غذایی، ما به طور مداوم در  چرخه بحران، فقر قرار خواهیم گرفت و این چرخه ادامه خواهد داشت و من نمی‌بینم که به امنیت غذایی به همان اندازه که مثلاً به بخش امنیت اهمیت داده می‌شود، اهمیت داده شود.»

https://www.radiohc.cu/en/noticias/internacionales/366522-half-of-haiti-is-suffering-acute-hunger-un-renews-international-security-force-amid-spiraling-violence

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما