معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۱۳- ۰۸:۰۰

ساخت اولین ترمینال شناور گاز مایع طبیعی لهستان

مرحله نخست ساخت ترمینال شناور ذخیره سازی گاز مایع طبیعی در کارخانه کشتی‌سازی Hyundai Heavy Industries کره جنوبی آغاز شده است. وی همچنین اعلام نمود لایروبی در بخش فراساحلی پروژه در خلیج گدانسک برای موقعیت مکانی آینده ترمینال و نیز ساخت یک موج‌شکن جدید به طول ۱.۳ کیلومتر در لهستان بزودی آغاز خواهد شد.

 مقدمه

در همین رابطه گفته می‌شود ساخت سه خط لوله گاز ساحلی (کولنیک-گدانسک، گاردجا-کولنیک و گوستورزین-گاردجا) که گاز مایع طبیعی را از این ترمینال به سیستم انتقال گاز ملی لهستان توزیع می‌کنند، در پایان سال آینده به پایان خواهد رسید. در ادامه به بررسی ابعاد مختلف این همکاری مهم لهستان و کره جنوبی پرداخته شده است.

پیشینه و زمینه استراتژیک

از زمان بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی منطقه ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲، لهستان گام‌هایی را برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه برداشته است. یکی از عناصر اصلی این استراتژی، که در چارچوب سیاست انرژی 2040 این کشور نیز آمده است، تنوع بخشیدن به منابع تأمین گاز مایع طبیعی به عنوان سوخت انتقالی به انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای بوده است و در این راستا، لهستان واردات LNG را از قطر، ایالات متحده و نروژ به شدت افزایش داد. لهستان در حال حاضر یک ترمینال LNG ساحلی در اشوینویشچیه، در شمال غرب کشور و در نزدیکی مرز با آلمان، در اختیار دارد که ظرفیت آن پس از ارتقای اخیر،  به ۸.۳ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است. با این وجود تقاضای فزاینده برای افزایش ظرفیت واردات، مقامات لهستانی را برای ساخت ترمینال دوم با استفاده از فناوری شناور را مجاب نمود تا بدین ترتیب، امکان استقرار سریع‌تر نسبت به یک ترمینال ساحلی را فراهم ‌کند و امنیت انرژی خود را ظرف مدت کوتاه تری افزایش ‌دهد.

جزئیات پروژه

بنا بر آنچه از گزارش های مرتبط با این پروژه منتشر شده است، این ترمینال شناور شامل یک کشتی FSRU اختصاصی با طول ۲۹۴ متر و عرض ۴۶ متر خواهد بود که به طور دائم تقریباً در سه کیلومتری ساحل خلیج گدانسک پهلو خواهد گرفت و به گونه‌ای طراحی شده است که ظرفیت واردات گاز مایع طبیعی وارداتی را بطور سالانه ۶.۱ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد. این حجم تقریباً ۳۰٪ از تقاضای گاز داخلی لهستان را تأمین کند و پیش‌بینی می‌شود این ترمینال از طریق اتصالات داخلی، برای کشورهای همسایه لهستان در اروپای مرکزی و شرقی نیز تامین انرژی نماید. زیرساخت‌های پشتیبانی نیز شامل تقریباً ۲۵۰ کیلومتر خط لوله گاز ساحلی جدید، ایستگاه‌های کمپرسور و یک خط لوله زیر دریایی برای اتصال کشتی به شبکه گاز لهستان است و انتظار می‌رود تا اواخر ۲۰۲۷ یا اوایل ۲۰۲۸ فعالیت خود را آغاز کند و اولین تحویل LNG نیز اندکی پس از آن انجام شود.

در این پروژه، چندین شرکت بین‌المللی به عنوان مشارکت کنندگان اصلی حضور دارند که مهمترین آن، شرکت صنایع سنگین هیوندای کره جنوبی (HD Hyundai Heavy Industries) است و طراحی و ساخت کشتی FSRU  بدین شرکت سپرده شده است. این کشتی به مدت 15 سال تحت اجاره بلند مدت شرکت GAZ‑SYSTEM، اپراتور انتقال گاز دولتی لهستان خواهد بود که بر ادغام این ترمینال در شبکه ملی گاز لهستان نظارت دارد و احداث اجزای زیرساخت‌های ساحلی و فراساحلی را بر عهده دارد.

در فاز نخست پروژه، هزینه ساخت کشتی FSRU در کره جنوبی، حدود 252 میلیون دلار آمریکا ارزیابی شده است و عمده آن توسط بانک بین‌المللی ژاپن (JBIC) تامین خواهد شد و هزینه احداث زیرساخت‌های ساحلی - به‌ویژه یک خط لوله گاز ۲۵۰ کیلومتری که ترمینال FSRU را به شبکه انتقال لهستان متصل می‌کند - حدود 2.2 میلیارد زلوتی لهستان (تقریباً 593 میلیون دلار آمریکا) ارزیابی شده است. این مبلغ از طریق وام 25 ساله بانک دولتی لهستان (BGK) تأمین می‌شود و بخشی از آن توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی مالی شده است.

تأثیر منطقه‌ای و اقتصادی

توسعه ترمینال FSRU گدانسک مزایای منطقه‌ای و اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت. این ترمینال با تثبیت عدم وابستگی لهستان به واردات گاز روسیه، امنیت انرژی این کشور را افزایش خواهد داد و در عین حال، با فراهم کردن امکان صادرات LNG گازسازی‌شده به کشورهای همسایه مانند اسلواکی، جمهوری چک، اوکراین و کشورهای بالتیک، لهستان را به یک هاب گازی در منطقه تبدیل می‌کند.

از منظر اقتصادی نیز، واردات بیشتر گاز مایع طبیعی، لهستان را در موقعیت بهتری برای کاهش سوخت زغال‌سنگ و انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار خواهد داد و با تقویت حرکت به سمت انرژی‌های پاک (هیدروژن، بادی، هسته‌ای) جایگاه لهستان در سیاست‌های اقلیمی اتحادیه اروپا تقویت می‌کند. علاوه بر این، این پروژه باعث اشتغال‌زایی در زمینه‌های ساخت خطوط لوله، پایانه‌های گازی، خدمات فنی، لجستیک، حمل‌ونقل و تعمیر و نگهداری خواهد شد و ظرفیت جدیدی برای تربیت نیروهای متخصص داخلی در حوزه LNG و انرژی دریایی ایجاد خواهد شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما